handdator

Visa fullständig version : "forma muskler" - hjälp!!


leopoldi
2010-02-27, 14:59
Jag har en diskussion med en 2 polare som är helt inne på att man kan "forma musklerna med olika övningar, reps o dropset o liknande.

Som jag förstått det går det inte utan man kan bara göra muskler större mindre o ha mer eller mindre BF% efter sökt på olika trådar i detta forumet. Jag är tror själv att det inte går att "forma" dem utan de bara kan bli större o mindre.

Problemet ligger i att jag inte har ngr källor som bevisar detta, utan enbart folk som påstår medan han har en länk till en artikel av seth pauley som påstår att mr olympia ser bättre ut för de kör cablecross o shit jmf med en världsmästare i bänkpress som bara ser stor o basic ut. Jag har googlat som en galning.

Skulle vara mkt tacksam om ngn kunde ge mig vetenskapliga bevis eller andra trovärdiga länkar för detta. Eller påpeka att det jag som missförstått allt o det jag som har fel

mtlca
2010-02-27, 15:01
gör så här. SKIT I vad dom tror.....

MrPowa
2010-02-27, 15:11
Konstig jämförelse, en BB mot en som tävlar i bänkpress.

way
2010-02-27, 15:13
Problemet ligger i att jag inte har ngr källor som bevisar detta, utan enbart folk som påstår medan han har en länk till en artikel av seth pauley som påstår att mr olympia ser bättre ut för de kör cablecross o shit jmf med en världsmästare i bänkpress som bara ser stor o basic ut. Jag har googlat som en galning.

Är det så konstigt? Mr. Olympia har sjukt lågt %bf i tävlingsform och därför är musklerna väldigt definerade. Medans världsmästaren i bänkpress skiter fullständigt i hur hans muskler ser ut, utan siktar bara på att bli starkare (dvs mycket bulk), därav den lite mer klumpiga kroppen.

mattilainen
2010-02-27, 15:13
en som tävlar i bänkpress vill ju självklart bli så duktig som möjligt i bänk, visst får han muskler på köpet men att jämföra det med en BB i olympia som säkerligen trycker både en och annan nål i sig tycker jag är den mest idiotiska jämförelsen.

leopoldi
2010-02-27, 15:18
gör så här. SKIT I vad dom tror.....

Sure kan man skita i vad folk säger, men eftersom det är en polare, varför skall man inte hjälpa dem genom att förklara vad som är rätt?

Jag vet inte om man får länka till artikeln, den är ju rätt bizarr men skrev på en stor bodybuildning sida.

panzerpig
2010-02-27, 15:33
Det finns styrkelyftare som har rätt ok kropp :)
Tveksamt om han kört mycket cablecross va?
Har tyvärr ingen länk med info i frågan..

sW2fd7PeKR0

dennis89
2010-02-27, 15:43
Kom ihåg för något år sedan att min bror var övertygad om att små vikter och mycket reps ger långa smala välformade muskler medans tunga vikter med färre rep 7-12 skulle ge stora muskler som inte var lika välformade.

Detta tycker jag låter som bullshiit och det enda som avgör hur synliga de är BodyFat % och lite styrketräning för att få några muskler att visa.

Gorilla
2010-02-27, 17:23
Be dem motivera hur muskelfibrerna skulle utvecklas för att ge olika utseenden.

Christyle
2010-02-27, 17:51
Kom ihåg för något år sedan att min bror var övertygad om att små vikter och mycket reps ger långa smala välformade muskler medans tunga vikter med färre rep 7-12 skulle ge stora muskler som inte var lika välformade.

Detta tycker jag låter som bullshiit och det enda som avgör hur synliga de är BodyFat % och lite styrketräning för att få några muskler att visa.

kunde inte sagt det bätte själv

Christyle
2010-02-27, 17:53
Jag har en diskussion med en 2 polare som är helt inne på att man kan "forma musklerna med olika övningar, reps o dropset o liknande.

Som jag förstått det går det inte utan man kan bara göra muskler större mindre o ha mer eller mindre BF% efter sökt på olika trådar i detta forumet. Jag är tror själv att det inte går att "forma" dem utan de bara kan bli större o mindre.

Problemet ligger i att jag inte har ngr källor som bevisar detta, utan enbart folk som påstår medan han har en länk till en artikel av seth pauley som påstår att mr olympia ser bättre ut för de kör cablecross o shit jmf med en världsmästare i bänkpress som bara ser stor o basic ut. Jag har googlat som en galning.

Skulle vara mkt tacksam om ngn kunde ge mig vetenskapliga bevis eller andra trovärdiga länkar för detta. Eller påpeka att det jag som missförstått allt o det jag som har fel

Nu kmr det skitsnacket igen om att lätta vikter formar musklerna under deff bla bla bla blaaaaaa:devil:.

Jag måste fråga hur funkar det för dina polare? hur ser deras kroppar ut? deffade? om inte? då har du svaret där om de är deffade? då kan de ljuga bra eller trolla bra:D

kalajset
2010-02-27, 18:00
Det finns ganska mycket skrivet i ämnet om man söker runt litet. Grejen är att det, starkt förenklat sett, visst går att "forma muskler". Fiberaktivering, glykogeninlagring, etc kan mycket riktigt skilja sig åt en hel del från övning till övning, och med varierande repsantal, för samma muskelgrupp i stort. Detta skulle i grund och botten kunna sägas bero på att en viss muskelgrupp, t ex "bröstet", i själva verket består av flera delar, och inte som vissa tycks tro - endast en homogen del - "bröstmuskeln".

Krasst sett beskriver många detta just som att det inte går att få en viss muskel att se ut på något särskilt sett, förutom att bli större/mindre, vilket i sig får anses korrekt, beror helt enkelt på hur man tolkar de olika uttrycken.

Det som skiljer en styrkelyftare mot en kroppsbyggare i fråga om övningsval/utförande, är som redan nämts att styrkelyftaren är ute efter att kunna lasta maximalt antal kilon på stången i slutändan. Något som kroppsbyggare i sin tur generellt sett inte är ute efter i närheten av samma grad, - utan här vill man istället "forma" muskeln. Detta görs genom att först och främst träna för muskeltillväxt & symmetri, och detta utförs i många fall genom att söka "muskelkontakt" av olika slag, m ao att "träffa" den aktuella muskelgruppen/delen med en viss övning på ett visst sätt. Teoretiskt sett skulle alltså cablecross kunna, om man nu håller med "kontaktivrarna" överhuvudtaget, det är det långt ifrån alla som gör, vara en bättre övning än bänkpress för muskeltillväxt/symmetri för bröstmuskulaturen, om övningen i sig tillåter att en s as större aktivering tas ut i CC'n jämfört med bänkpressen, just för bröstet. Misstänker att artikeln handlade om något liknande, då det numera är ganska välkänt att t ex inte högreps ger "långa och slanka muskler", och liknande.

leopoldi
2010-02-27, 21:04
Be dem motivera hur muskelfibrerna skulle utvecklas för att ge olika utseenden.

en av dem åtminstone påstår att olika muskelfibrer ser olika ut.

kalajset
"Misstänker att artikeln handlade om något liknande, då det numera är ganska välkänt att t ex inte högreps ger "långa och slanka muskler", och liknande."

Detta precis vad jag försöker förklara men har så svårt, det är som att slå huvudet in i en betongvägg, för jag inte har ngn direkt länk eller källa.
De säger oxå att det gäller bara advanced bodybuilding o inte nybörjare, vilket gör mig än mer "confused" då samma principer borde gälla en muskel oavsett hur stor den är. Antingen kan man eller så kan man inte, det borde gälla oavsett hur stor eller tränad en muskel är.

Deceiver85
2010-02-27, 22:17
Frågan är rätt intressant faktiskt, särskilt eftersom det finns så många byggare och byggarcoacher världen runt som är helt övertygade om att det går att forma muskler med diverse övningar osv.

Min egen teori är att det rent teoretiskt är möjligt att forma musklernas utseende, men att det inte är praktiskt möjligt för dem som tränar rent. De personer som däremot använder preparat som aktiverar muskler bara man tittar på dem (i princip) kanske kan forma musklerna. Men vad vet jag egentligen? Jag är inte bevandrad i dopingens värld och önskar inte bli det heller.

Wiiking
2010-02-28, 00:30
Be dem bygga en pyramidformad biceps och låt dem återkomma med bilder till forumet.

leopoldi
2010-02-28, 20:11
Frågan är rätt intressant faktiskt, särskilt eftersom det finns så många byggare och byggarcoacher världen runt som är helt övertygade om att det går att forma muskler med diverse övningar osv.

Min egen teori är att det rent teoretiskt är möjligt att forma musklernas utseende, men att det inte är praktiskt möjligt för dem som tränar rent. De personer som däremot använder preparat som aktiverar muskler bara man tittar på dem (i princip) kanske kan forma musklerna. Men vad vet jag egentligen? Jag är inte bevandrad i dopingens värld och önskar inte bli det heller.

På vilket sätt tror du doping skulle kunna ändra en muskels egenskap att kunna forma sig?

Wiiking
"Be dem bygga en pyramidformad biceps och låt dem återkomma med bilder till forumet"

Jag tror inte man kan använda det argumentet , då det är ganska extremt. De argumenterar ju mer i det som dennis89 säger, långa smala osv... o mer rippade med högrep. Som du förstår om det skulle stämma vad de o en del byggare säger så krävs det ju sjukt mkt arbeta bara för att forma dem lite, så därför skulle ingen kunna forma till en pyramid då det skulle krävas för mkt energi arbete. Så det argumentet håller ju tyvärr inte.

Beef
2010-02-28, 20:43
Det är säkert så att hans kompisar har läst Arnold's Encyclopedia och läst att man får högre peak på bicep genom att köra koncentrationscurl, eller att man ska köra bicepcurls liggande på rygg för att bicep ska bli större vid armvecket, kuriosa läsning, han får be sina kompisar inte tro på det dom läser.

Mr.Sarkastisk
2010-02-28, 21:11
Be dem bygga en pyramidformad biceps och låt dem återkomma med bilder till forumet.

:laugh: +1 på den.