handdator

Visa fullständig version : Flytta hemifrån


Larsson92
2010-02-27, 14:37
Tjenare,
Ska flytta hemifrån till egen lägenhet och jag är studerande. Frågan är om ni vet om det finns några bidrag som man kan söka? Jag kan få inackordingsbidrag = 1300 kr. Det är ju inte mkt men det är ju något. Finns det annat? Typ bostadsbidrag m.m?

Turbonisse
2010-02-27, 17:22
Får jag fråga varför du ska flytta , med dessa ekonomiska förutsättningar? Är det inte lämpligare att vänta tills dess att du stadgat dig och slipper leva på nudlar och ketchup?

Larsson92
2010-02-27, 18:27
tänkte flytta till borås pga studier.

GI-Joe
2010-02-27, 18:33
tänkte flytta till borås pga studier.

Nej det finns inge mer bidrag att söka, du får ta pengar hemifrån eller vänta tills du fyllt 20 om du nu inte är det redan och ta studielån.

Tunroth
2010-02-27, 18:39
Tänker faktiskt göra samma grej snart, till våren eller sommaren.
Tänkte vänta tills jag fått körkortet, har börjat plugga nu, och kört till "fas 11", och tänkte, flyttar jag nu, kommer jag inte komma igång med ngn körning på en ny trafikskola, så jag väntar & pendlar så länge. (fyller i april)
Sen eftersom att jag just nu har ett "50%" schema, så har jag även tid att jobba efter skoltid, försöka få upp ekonomin & spara.

Ett tips som jag redan har gjort, passa på att köpa "torrvaror" som håller sig, så du slipper chocka ekonomin när det är flyttningsdags.
(soppor, pasta, ketchup, senap, ris, knäckebröd, konserver, toalett artiklar, serviser osv osv)

stafh
2010-02-27, 18:42
Nej det finns inge mer bidrag att söka, du får ta pengar hemifrån eller vänta tills du fyllt 20 om du nu inte är det redan och ta studielån.
Varför ska han vänta tills han är 20 innan han tar studielån?

The Somberlain
2010-02-27, 21:18
Mat och hyra på 1300 + ev. bostadsbidrag (max 1200kr/månad) kommer du aldrig att fixa, ens om du så ska bo på Hässleholmen.