handdator

Visa fullständig version : Gympersonalens ansvar, vad är det egentligen?


Brinken
2010-02-27, 13:57
Jag tränar på en mycket välkänd gymkedja i Stockholm, som påstår att de jobbar för en steroidfri träningsmiljö. Visst, man kan inte pissprova alla personer, men det är ju uppenbart att alla inte lever på enbart kyckling och ris. Hur hanterar personalen detta? Vad gör de för att motverka att de tränande använder olika droger?

Sen kommer vi till ett problem som jag tycker är nästan värre. Det gäller (oftast) tjejer med ortodoxi/anorexi eller liknande störning. Dessa förekommer ju på nästan alla gym och det är uppenbart att de inte mår bra av att träna på de hysteriska sättet de gör.

Hur hanterar man detta? Vad är gympersonalens skyldighet? Är det någon här som jobbar på gym och kan dela med sig av vad ni gör? Eller någon annan som har sökt kontakt med dessa personer och pratat med dem?

Vore intressant att veta. Jag får ont i kroppen av att se vissa slita ut sig och skulle så gärna vilja be dem sluta, men det är ju väldigt känsligt...

Vore som sagt intressant om någon kan dela med sig av sina erfarenheter!

GI-Joe
2010-02-27, 14:01
Jag tränar på en mycket välkänd gymkedja i Stockholm, som påstår att de jobbar för en steroidfri träningsmiljö. Visst, man kan inte pissprova alla personer, men det är ju uppenbart att alla inte lever på enbart kyckling och ris. Hur hanterar personalen detta? Vad gör de för att motverka att de tränande använder olika droger?

Sen kommer vi till ett problem som jag tycker är nästan värre. Det gäller (oftast) tjejer med ortodoxi/anorexi eller liknande störning. Dessa förekommer ju på nästan alla gym och det är uppenbart att de inte mår bra av att träna på de hysteriska sättet de gör.


Tror inte dom har nått ansvar för anorexi tjejer, vad ska man göra - bjuda dom på gratis besök till vuxen psyk? :Virro

Och på första frågan så lär dom hålla koll på dom som ser "dopade" ut. Och be dom pissa. Har då hänt kompisar till mig även fast dom inte dopar sig.

Brinken
2010-02-27, 14:03
okej ang de dopade tycker jag de e bra och modigt av personalen att be dem pissa. Men jag anser fortfarande att om man i ett gym vill ha en hälsosam träningsmiljö borde man lägga lika mycket fokus på att få kontakt med dem som mår dåligt av träningen trots att de är rena.

Jagärsvag
2010-02-27, 14:05
Allt ansvar ligger på gympersonalen, den egna individen har inget eget ansvar.

Rockhard
2010-02-27, 14:09
Allt ansvar ligger på gympersonalen, den egna individen har inget eget ansvar.

Jo lite ansvar har dom allt.

Brinken
2010-02-27, 14:13
Allt ansvar ligger på gympersonalen, den egna individen har inget eget ansvar.

Ja men vad gör dom då?

Jo lite ansvar har dom allt.

Ja man känner ju att man har det, men hur skall man gå tillväga utan att såra någon?

GI-Joe
2010-02-27, 14:18
Ja man känner ju att man har det, men hur skall man gå tillväga utan att såra någon?

Det ska man väl skita i om man gör. Dopar dom sig ska man väl skit i det. Det är olagligt med steroider, skulle en polis känna dåligt samvete för att tagit fast en knarkare? :)

Falle_
2010-02-27, 14:34
Där jag jobbade tidigare blev instruktörerna ombedda att kontakta sjukgymnasterna på anläggningen om vi misstänkte att det fanns någon med anorexi. Kan slå ganska fel om man anklagar någon för anorexi som inte har det. Tycker att det var ett bra sätt att hantera det på då ett förhoppningsvis lite mer tränat öga kan se tydliga tecken och prata med individen ifråga. Dopingkontroller genomförs eftersom anläggningen är ansluten till RF, men ytterst sällan och ofta med flera års mellanrum.

Snobbe
2010-02-27, 14:52
Dopingkontroller är väl mycket pga olagligheten också? Jag menar visst anorexier men du kan ju inte stänga av någon för det det är ju inte mot lagen lr så? Sen låter det bra om man har någon sjukgymnast lr så som har lite mer koll istället för nån från personalen går fram o frågar rakt av till någon som kanske inte ens har anorexia.

AlbNils
2010-02-27, 14:57
Min exflickvän har blivit avständ från ett par gym på grund av att hon tränade för mycket, när det var som värst så var hon på gymmet 10 timmar per dag.
Jag vet inte om det var en riktig avstängning eller om de bara konfronterade henne och bad henne söka hjälp. Men det var i alla fall personalen som gjorde det.

Ignatius72
2010-02-27, 14:59
Jag vet att man på F&S i Malmö uppmärksammande just tjejer som tränade stenhårt och "glömde" att äta. Där pratade man med dem och gjorde i sin tur dem uppmärksamma på vad de såg.
Ansvar kan man ju ha på det sättet att om man säger att man vill ha en dopingfri verksamhet så blir det ju löjligt om man aldrig gör tester och de mest uppenbara exemplena huserar på gymmet. Då gör man ju inget för att skapa den verksamheten man säger att man vill ha.

Brinken
2010-02-27, 18:33
Det ska man väl skita i om man gör. Dopar dom sig ska man väl skit i det. Det är olagligt med steroider, skulle en polis känna dåligt samvete för att tagit fast en knarkare? :)

syftar snarare på de som e sjuka, inte de som dopar sig! en dopad är jag inte rädd att såra, snarare bli dödad av *gah!*

Dessutom vill jag inte slänga ut/stänga av nån som e sjuk från gymmet. tycker bara de e tragiskt om de skall få hålla på där dag efter dag efter dag tills de försvinner!

John M
2010-02-27, 18:38
Min exflickvän har blivit avständ från ett par gym på grund av att hon tränade för mycket, när det var som värst så var hon på gymmet 10 timmar per dag.
Jag vet inte om det var en riktig avstängning eller om de bara konfronterade henne och bad henne söka hjälp. Men det var i alla fall personalen som gjorde det.



Seriöst, 10 timmar per dag? Har hon inget arbete?

oTure
2010-02-27, 19:35
Tycker TS ska sköta sig själv och leta upp ett gym som stämmer med hans egna värderingar.

MAXX
2010-02-27, 19:43
Tycker TS ska sköta sig själv och leta upp ett gym som stämmer med hans egna värderingar.

borde väll ligga i allas värderingar att vilja ha en dopingfri miljö då det är olagligt.

oTure
2010-02-27, 19:49
borde väll ligga i allas värderingar att vilja ha en dopingfri miljö då det är olagligt.

Gymmen har kontroller vad mer skall de göra?
Dopingen lär inte försvinna och gymmen tänker ekonomiskt.
Är inte folk som ser ut som om de kör för fort välkomna heller?

Sebbe_H
2010-02-27, 19:51
borde väll ligga i allas värderingar att vilja ha en dopingfri miljö då det är olagligt.

Sålänge dom sköter sig själva och inte skadar nån annan så kunde iaf jag inte bry mig mindre.

mr ruhl
2010-02-27, 20:02
Allt ansvar ligger på gympersonalen, den egna individen har inget eget ansvar.

jag tror och hoppas att du var ironisk här ;)

Pepz
2010-02-27, 20:06
på mitt gym har de både dopingtester samt jobbar mot anorexi.
flera som stängts av pga båda orsakerna.

Rahf
2010-02-27, 20:18
Alltid bra med dopingtester och folk som håller koll på de som tappat sin egen kontroll (Anorexi osv.). Vill bara påminna folk om att ett dopingtest inte är gratis utan kostar bra mycket pengar per test. Det är inte så att man alltid spontant får för sig att "Hmmm... Han dopar sig nog, jag ber honom pissa."

Tolkia
2010-02-27, 20:22
Angående vilken policy gymmet har i ätstörningsfrågan finns ju ett lätt sätt att ta reda på det - att kontakta personalen, säga att man observerat någon man är orolig för och fråga hur gymmet brukar hantera det. Många gym har en policy/en rutin, men någonstans ifrån måste ju informationen komma som sätter igång den.

Man and Machine
2010-02-27, 20:35
Jag dom stora kedjorna har nog rätt bra koll på vem som ev. kan vara dopad. Fast om dom vågar konfrontera dom är nog lite si och så. Jag tror ganska många, iaf mindre gym men även på större anläggningar, väljer att titta bort och hoppas att problemet ska självlösa sig. Man vågar inte riktgit ta den fighthen helt enkelt.

Individen har störst ansvar helt klart, men det är ju inte alltid personen i fråga självfattar att den har ett destruktivt beteende och då borde gymmen gå in och säga ifrån.

juulia_
2010-02-27, 22:16
Lite OT, men komiskt iaf. På gymmet hemma var det en jäkla massa folk som plötsligt försvann när det dök upp lappar om dopingförbud, för att sedan komma tillbaka så fort lapparna åkte ned. :p

OnT: Vad gäller ortorexi har jag bara hört gympersonalen göra konfrontationer efter att ett flertal andra uppmärksammat och misstänkt ortorexi (typ 3 spinningpass/dag + 2 timmar på trappmaskinen), men detta har dock inte lett till förbud. Har de ens rätt att förbjuda någon att träna? :S

Tolkia
2010-02-27, 22:55
OnT: Vad gäller ortorexi har jag bara hört gympersonalen göra konfrontationer efter att ett flertal andra uppmärksammat och misstänkt ortorexi (typ 3 spinningpass/dag + 2 timmar på trappmaskinen), men detta har dock inte lett till förbud. Har de ens rätt att förbjuda någon att träna? :S
Jag tror att man har rätt att vägra en person att nyttja anläggningen om det är uppenbart att personen skadar sig själv. Dock tror jag att det i de flesta "avstängnings"-fall är så att man gör upp mer eller mindre i godo; de flesta med ätstörningar brukar vara så pass medvetna om vad de håller på med att de inser att de inte direkt sitter på de vinnande argumenten i en konfrontation.

Ignatius72
2010-02-28, 08:10
Vad är poängen med att stänga av en med anorexi? De är ju sjuka. De lär ju inte friskna till av lite avstängning.

MojjMojj
2010-02-28, 08:19
Vad är poängen med att stänga av en med anorexi? De är ju sjuka. De lär ju inte friskna till av lite avstängning.

Beror väl på i vilket "stadie" personerna är i, om det ens kommit så pass långt att det klassidiceras som anorexi etc. En avstängning kan mycket väl vara den push/ögonöppnare vissa behöver, innan det går för långt.

Tolkia
2010-02-28, 09:58
Vad är poängen med att stänga av en med anorexi? De är ju sjuka. De lär ju inte friskna till av lite avstängning.
En poäng kan ju vara för en själv som gymägare att man inte vill medverka till att personer förstör sig (leverera drogen), ungefär som att man inte vill langa till alkoholister. Ofta tror jag dock att man inte bara stänger av, utan även försöker övertala personen att söka vård.