handdator

Visa fullständig version : Överdosera vassle i samband med träning


Matthew_90
2010-02-27, 12:58
Vassle är mindre bra som mellanmål (onödigt/för högt insulin index) , men det är billigt.

Om jag vill öka mitt dagliga totala proteinintag (utan att för den delen öka mitt intag av "vanlig mat"), kan jag då passa på att överdosera vassle i samband med träning?

Detta borde innebära:

*Färre insulinspikar i jämförelse med att inta vassle vid flera tillfällen under dagen som mellanmål.

*Högre proteinintag per dag (mer protein = mer muskler)

_
I era svar, anta att jag sköter min kost och träning väl.

King Grub
2010-02-27, 13:01
Vassle är inte alls "mindre br"a som mellanmål. Tvärtom är det perfekt som mellanmål, ensamt för sig. Det stimulerar muskeluppbyggnaden som inget annat intakt protein. Insulinfrisättning från vassleprotein är irrelevant; tvärtom igen har vassle många hälsofrämjande egenskaper, inklusive förbättrad insulinkänslighet.

Mer protein än 20-30 gram vid ett tillfälle i samband med styrketräning är bortkastat och innebär inte större muskeltillväxt utan bara slöseri.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/89/1/161

Vill du utöka ditt proteinintag med vassleprotein, ta det mellan vanliga måltider.

Matthew_90
2010-02-27, 13:20
Grub:

I tråden "Vad är insulin?" förstod jag ditt resonemang som att vassle inte var speciellt bra som mellanmål på grund av den stora insulinfrisättning som det ger. Intag av vassle vid flera tillfällen innebär således flera större insulinfrisättningar per dag, vilket i sin tur leder till en försämrad insulinkänslighet = dåligt.

Som mellanmål äter jag annars protein från fisk, kyckling, kött, ägg. Är inte dessa "bättre" i jämförelse med vassle då de ger långsammare protein och har lägre II?



"Mer protein än 20-30 gram vid ett tillfälle i samband med styrketräning är bortkastat och innebär inte större muskeltillväxt utan bara slöseri."

Jag är med på att en överdosering vid träningstillfället inte ger extra, i bemärkelsen att öka proteinsyntesen, men det blir mer protein över dagen samt mindre antal insulinspikar, borde inte det vara fördelaktigt?

King Grub
2010-02-27, 13:22
Akut insulinfrisättning är inte skadligt. Det är kroniskt förhöjda cirkulerande insulinnivåer som är det. Vassle har inga negativa effekter på den saken. Tvärtom.

Som mellanmål är det bättre med vassle än proteinerna du nämner. Dom stimulerar inte muskeluppbyggnaden, vilket vassle gör. Långsamt protein har du redan från dom vanliga måltiderna.

MeekGeek
2010-02-27, 13:27
Vassle är inte alls "mindre br"a som mellanmål. Tvärtom är det perfekt som mellanmål, ensamt för sig.

Med risk för att fråga något som besvarats tidigare - det låter här som vassle ensamt är bättre än vassle + kolhydrater eller vassle + fett? Stämmer detta, och om så, varför?

King Grub
2010-02-27, 13:30
Om syftet är att stimulera proteinsyntesen, muskeluppbyggnaden, så, ja. Som en del av en komplett måltid blir vassleproteinet mer likt vilket långsammare protein som helst och dess muskeluppbyggande egenskaper minskar eller försvinner. Och långsamt protein har man redan tillgång till från dom vanliga måltiderna, om det inte är extremt långt mellan dessa, så vilken fördel skulle det vara med mer långsamt protein som man redan har tillgång till jämfört med snabbt protein som stimulerar proteinsyntesen, så man erhåller den effekten också?

MeekGeek
2010-02-27, 13:50
Ok, så hastigheten i administrationen är alltså det man är ute efter? För samma integralyta av proteinkoncentrationen i blodplasmat är alltså den administration som ger högsta peak-värdet bäst i proteinsynteshänseende? Är det det man menar med att vassle är anabolt men inte speciellt anti-katabolt?

King Grub
2010-02-27, 14:07
Korrekt.

Och har man redan den antikatabola effekten från långsamt protein från dom vanliga måltiderna, är det säkert bättre att tillföra protein med anabola egenskaper mellan dessa intag i stället för mer antikatabolism. Det är trots allt anabolism, muskeluppbyggnad, som har störst positiv effekt på dygnets proteinbalans.

Och EAA eller vassle mellan måltider stimulerar proteinsyntesen utan att störa gensvaret på proteinmetabolismen från dom vanliga, sammansatta måltiderna.

MeekGeek
2010-02-27, 14:08
Man lär sig! :) Tack.

Matthew_90
2010-02-27, 14:19
Man lär sig! :) Tack.

Indeed!

Christyle
2010-02-27, 18:49
Nu har man lärt sig något nytt thank god:thumbup:

ChrisDEFC
2010-02-27, 19:02
Grub, jag brukar blanda i lite extra rapsolja i mina proteinshakar nu för att öka totala kcal intaget över dagen då jag har problem att äta mer än jag gör och tycker det funkar fint (får i mig totalt ca 0,5dl/dag vilket ger runt 450kcal och jag ökar långsamt i vikt), men du skrev att vid blandning med en fullmålltid så försämras effekten eller tom försvinner. Tror du oljan påverkar märkbart? Samma fråga fast mellanmål med banan eller 2mackor och en proteindrink? Jag har förstått det som så att om man tar något annat till drinken så drar det bara ut på upptaget men inte att upptaget i sig skulle bli sämre men det kanske är precis det som det blir... Tacksam för svar.

Morty
2010-02-27, 21:33
Vassle tar jag alltid för sig själv, av denna anledning. Effekterna är "för coola" för att riskeras med samtidigt intag av övrig föda.

King Grub
2010-02-27, 21:41
Grub, jag brukar blanda i lite extra rapsolja i mina proteinshakar nu för att öka totala kcal intaget över dagen då jag har problem att äta mer än jag gör och tycker det funkar fint (får i mig totalt ca 0,5dl/dag vilket ger runt 450kcal och jag ökar långsamt i vikt), men du skrev att vid blandning med en fullmålltid så försämras effekten eller tom försvinner. Tror du oljan påverkar märkbart? Samma fråga fast mellanmål med banan eller 2mackor och en proteindrink? Jag har förstått det som så att om man tar något annat till drinken så drar det bara ut på upptaget men inte att upptaget i sig skulle bli sämre men det kanske är precis det som det blir... Tacksam för svar.

Upptaget blir inte sämre med vassle som en del av en komplett måltid (med fett/kolhydrat/kostfiber), men det går långsammare och den muskeluppbyggande effekten minskar.

Samma principer som gäller EAA för maximal stimulans av proteinsyntesen gäller även vassleprotein.

ChrisDEFC
2010-02-27, 23:55
Upptaget blir inte sämre med vassle som en del av en komplett måltid (med fett/kolhydrat/kostfiber), men det går långsammare och den muskeluppbyggande effekten minskar.

Samma principer som gäller EAA för maximal stimulans av proteinsyntesen gäller även vassleprotein.

Så kroppen tar upp ungefär lika mycket protein alltså men muskeluppbyggande effekten minskar, menar du inte att den åxå går långsammare? För om den minskar så känns det ju väldigt dumt att gambla med att hälla i lite olja i så fall, fast effekten av att hamna på överskottskallorier kanske ger mer än den tillfälliga stimulansen av proteinsyntesen...

trixit att va opti, ibland får man helt enkelt acceptera att allt inte alltid är perfekt kanske för det känns som det är lätt att missa helheten för att man är för insnöad på detaljerna men detta va onekligen intressant fakta King Grub, tackar för det.

Eddie Vedder
2010-02-28, 08:20
Så kroppen tar upp ungefär lika mycket protein alltså men muskeluppbyggande effekten minskar, menar du inte att den åxå går långsammare? För om den minskar så känns det ju väldigt dumt att gambla med att hälla i lite olja i så fall, fast effekten av att hamna på överskottskallorier kanske ger mer än den tillfälliga stimulansen av proteinsyntesen...

Ja om energibalansen blir negativ genom att du skippar oljan är det förstås sämre. Och du får skilja på akut stimulerad muskelproteinsyntes och "upptag" av proteniet.

Drinkens protein kommer ju såklart tas upp av kroppen men inte ge samma effekt. Det blir mer en fråga om minskad nedbrytning än ökad syntes.

En enskild drink avgör inte, så ta med enbart vatten runt träning t.ex. Sedan någon mer energirik med typ grädde/olja vid annan tidpunkt om du vill det.

dannyp
2010-02-28, 16:25
Jag brukar käka DoublePro (kaseinbaserat med 20% vassle) som mellanmål och innan läggdags. Vore det bättre att istället käka rent vassle som mellanmål och DoublePro eller rent kasein innan läggdags?

King Grub
2010-02-28, 16:33
Ja. Inte för att det går att säga att det innebär X gram mer muskelmassa per tidsenhet, men har du följt tråden ser du att mekanismerna är sådana.