handdator

Visa fullständig version : Intressant artikel om kost i korralation till bra hy


MAXX
2010-02-27, 09:49
http://www.tmuscle.com/article/features/skin_deep_nutrition_and_good_skin&cr=

summa summarum; hälsosam diet = bra hy

inte så chockerande kanske men men

lol "korralation" var typo faktiskt inte felstavning :p

minishcap
2010-02-27, 09:55
Roaccutane = räddaren i nöden för min del. ;)

Sniggel
2010-02-27, 10:04
Roaccutane = räddaren i nöden för min del. ;)

Något jag ångrar att jag tog. Läkemedlet har förmodligen väldigt många biverkningar som kanske inte märks på en gång.
Är det inte förbjudet med roaccutan numera dessutom?

minishcap
2010-02-27, 10:06
Är det inte förbjudet med roaccutan numera dessutom?

Inte vad jag vet, det var i alla fall inte förbjudet 2008/2009 då jag tog det.

Sniggel
2010-02-27, 10:19
http://www.akne.nu/roaccutan.php

Pillert
2010-02-27, 10:50
http://www.akne.nu/roaccutan.php

Verkar vara rena jävla rävgiftet...

stafh
2010-02-27, 11:52
http://www.akne.nu/roaccutan.php

Den där hemsidan är gjord av ett företag som säljer vitamin b5 som behandling mot acne. Tages alltså bäst med en hink salt.

Eddie Vedder
2010-02-27, 11:57
Jag tycker texten är intressant även om den här delen känns lite tveksam:

"Some think it's the hormones in the milk (either growth hormones,reproductive hormones, or other growth factors). Some think it's because milk may stimulate androgen production (with milk containing 4 precursors to DHEA - which is considered "the acne hormone"). And some think it's due to the insulin release associated with milk (high insulin is linked with acne).So it'd be safe to clarify Dr Logan's caution about dairy and direct it at milk specifically, and not milk-based protein powders."]

Han nämner mjölk men man vill absolut påpeka att mjölkproteinpulver inte är boven.;)

Trance
2010-02-27, 12:00
Något jag ångrar att jag tog. Läkemedlet har förmodligen väldigt många biverkningar som kanske inte märks på en gång.
Är det inte förbjudet med roaccutan numera dessutom?

Nej, det är inte förbjudet.

Sniggel
2010-02-27, 14:34
Ok, undrar var jag fått den informationen från.
Jag hittade det iaf inte på fass hemsida.

http://www.lakemedelsverket.se/upload/nyheter/2006/Roaccutan%20PIL%20070221.pdf

bollio
2010-02-28, 14:33
Jag tycker texten är intressant även om den här delen känns lite tveksam:

"Some think it's the hormones in the milk (either growth hormones,reproductive hormones, or other growth factors). Some think it's because milk may stimulate androgen production (with milk containing 4 precursors to DHEA - which is considered "the acne hormone"). And some think it's due to the insulin release associated with milk (high insulin is linked with acne).So it'd be safe to clarify Dr Logan's caution about dairy and direct it at milk specifically, and not milk-based protein powders."]

Han nämner mjölk men man vill absolut påpeka att mjölkproteinpulver inte är boven.;)

Tveksamt minst sagt. Speciellt delen om hormoner i mjölk (inga belägg) samt att han inte tycks veta att mjölkproteinet står för en STOR del av mjölks påverkan på insulinutsöndring.

Håller med i övrigt och stämmer väl överens med mina egna erfarenheter. Jag har lidit väldigt mycket i mitt liv av acne. Dessa problem försvann när jag uteslöt raffinerad mat från min kost och började ta vitamin D och omega-3 samt började leva ett mer harmoniskt liv, med mindre stress.

Åldern har nog hjält till en del den med =)

Tolkia
2010-02-28, 14:39
Ok, undrar var jag fått den informationen från.
Jag hittade det iaf inte på fass hemsida.
Jag tror att det är ett licensläkemedel; möjligen blandar du ihop det med att det skulle vara förbjudet. Misstänker att det är anledningen till att det inte hittas i FASS heller.

Det verkar f.ö. vara väldigt individuellt villka biverkningar man får av Roaccutan.

Trance
2010-02-28, 14:43
Jag tror att det är ett licensläkemedel

Korrekt.

NoPainNoGain
2010-02-28, 14:48
Alltid detta tjat om Omega 3. Är det värt att prova eller? Tar aldrig kosttillskott annars förutom zink som skulle hjälpa mot finnarna. Har dock inte märkt någon skillnad, kanske lite placebo i början.. Vad hände om man har för lite omega 3. Äter väldigt sällan fisk. Kommer jag märka något skillnad och i så fall vad?

Seb74
2010-02-28, 14:51
Är inte det bästa såna där A-vitamin baserade krämer?
Kan ev få sånt, ska höra med läkaren om ett tag igen (kör Dalacin nu men det är inget man får permanent då man kan utveckla resistens) även om jag har rätt små problem, men man vill ju inte ha några stora finnar alls i ansiktet, även om det oftast bara är en åt gången.

A-vitamin produkter i allmänhet verkar många se som nån sorts mirakelkräm....att det hjälper mot akne är nog rätt säkert då det liksom är "the final step" att ta till om man går till läkare och anser sig ha problem, men sen verkar det ju som det också ska hjälpa huden motverka rynkor och hålla sig ung och fräsch.

Ska tydligen kunna va farligt pga all A-vitamin så man måste ta leverprov då och så, sa min läkare lite kort, men när jag sedan googlade på sånt där så hittar jag inget nånstans om det så jag vet inte om det är nån hake med dom receptbelagda krämerna eller om det bara är att köra på :s

Eddie Vedder
2010-02-28, 15:56
Kommer jag märka något skillnad och i så fall vad?

Om det skulle kunna vara så att intaget påverkar acnen (vilket jag inte känner till) så är det väl främst minskad acne du kommer märka.

I övrigt är det sällan något man "märker" när man gör en liten kostförändring. Din kropp kan må bättre utan att du för den delen upptäcker att "Wow, vilken skillnad i mitt liv sedan jag började svälja två kapslar fiskolja varje dag!". ;)

Är inte det bästa såna där A-vitamin baserade krämer?
Kan ev få sånt, ska höra med läkaren om ett tag igen (kör Dalacin nu men det är inget man får permanent då man kan utveckla resistens) även om jag har rätt små problem, men man vill ju inte ha några stora finnar alls i ansiktet, även om det oftast bara är en åt gången.

A-vitamin produkter i allmänhet verkar många se som nån sorts mirakelkräm....att det hjälper mot akne är nog rätt säkert då det liksom är "the final step" att ta till om man går till läkare och anser sig ha problem, men sen verkar det ju som det också ska hjälpa huden motverka rynkor och hålla sig ung och fräsch.

Ska tydligen kunna va farligt pga all A-vitamin så man måste ta leverprov då och så, sa min läkare lite kort, men när jag sedan googlade på sånt där så hittar jag inget nånstans om det så jag vet inte om det är nån hake med dom receptbelagda krämerna eller om det bara är att köra på :s

Äter du krämen? Jag förstår inte annars varför levern skulle ta stryk. Jag har dock aldrig hört något om A-vitaminpreparat som mirakelkurer. Det mesta om A-vitamin brukar handla om att vi får i oss för mycket och att man t.o.m. bör upphöra med berikningen av mejeriprodukter.

Trance
2010-02-28, 16:01
Äter du krämen? Jag förstår inte annars varför levern skulle ta stryk. Jag har dock aldrig hört något om A-vitaminpreparat som mirakelkurer. Det mesta om A-vitamin brukar handla om att vi får i oss för mycket och att man t.o.m. bör upphöra med berikningen av mejeriprodukter.

Min gissning är att läkaren pratade om Roaccutane, vilket kräver regelbundna kontroller av levervärden.


Accutane is a naturally occurring derivative of vitamin A and is detectable in the bloodstream of all people. Vitamin A in large doses has the same effects as Accutane, both good and bad, but quickly becomes harmful since it builds up in the tissue. (Important: Don't take any vitamin A while on Accutane). Accutane is formed naturally in the body from the Vitamin A present in the bloodstream. This is why large amounts of Vitamin A taken during pregnancy cause the same birth defects that Accutane does. Fortunately, because it is a naturally occurring product, the body is able to quickly remove Accutane from the bloodstream. It is gone from the blood within nine days and has no lasting effect on future pregnancies.
http://www.aocd.org/skin/dermatologic_diseases/accutane.html

Eddie Vedder
2010-02-28, 16:03
Min gissning är att läkaren pratade om Roaccutane, vilket kräver regelbundna kontroller av levervärden.


Accutane is a naturally occurring derivative of vitamin A and is detectable in the bloodstream of all people. Vitamin A in large doses has the same effects as Accutane, both good and bad, but quickly becomes harmful since it builds up in the tissue. (Important: Don't take any vitamin A while on Accutane). Accutane is formed naturally in the body from the Vitamin A present in the bloodstream. This is why large amounts of Vitamin A taken during pregnancy cause the same birth defects that Accutane does. Fortunately, because it is a naturally occurring product, the body is able to quickly remove Accutane from the bloodstream. It is gone from the blood within nine days and has no lasting effect on future pregnancies.
http://www.aocd.org/skin/dermatologic_diseases/accutane.html

I see, tack för den infon.:thumbup:

Seb74
2010-02-28, 16:12
Min gissning är att läkaren pratade om Roaccutane, vilket kräver regelbundna kontroller av levervärden.


Accutane is a naturally occurring derivative of vitamin A and is detectable in the bloodstream of all people. Vitamin A in large doses has the same effects as Accutane, both good and bad, but quickly becomes harmful since it builds up in the tissue. (Important: Don't take any vitamin A while on Accutane). Accutane is formed naturally in the body from the Vitamin A present in the bloodstream. This is why large amounts of Vitamin A taken during pregnancy cause the same birth defects that Accutane does. Fortunately, because it is a naturally occurring product, the body is able to quickly remove Accutane from the bloodstream. It is gone from the blood within nine days and has no lasting effect on future pregnancies.
http://www.aocd.org/skin/dermatologic_diseases/accutane.html

Oj jäklar, det är sån kräm alltså som enligt första sidan i tråden utmålas som halvt livsfarlig.....jäklar....kanske kan försöka förhandla mig till att fortsätta med antibakteriella Dalacinet istället, om man är noga med uppehållen bara för effekten håller sig ju ändå rätt bra efter en kur tycker jag.

Konstigt ändå att A-vitamin på huden kan tränga in så i kroppen....eller kanske inte alls, jag kan ju inget om sånt där.

EDIT: Oj, en googling på Roaccutan gör mig nästan mörkrädd...undrar om det verkligen var sånt läkaren pratade om att man kunde gå vidare till....eller om det kanske finns ofarligare A-vitaminbaserade krämer.

Seb74
2010-02-28, 16:17
Var nog mer sånt här jag tänkte att det skulle vara, såna produkter man får upp om man googlar a-vitaminkräm och akne.

http://www.dermadoctor.com/article_Retin-A-Vitamin-A-Creams_63.html

Och där verkar inga direkta biverkningar vara med.

Kanske finns lite olika alternativ då, har svårt se att min läkare ens skulle få tanken att skriva ut nåt halvt livsfarligt till mig då jag inte har några allvarliga problem med finnar.

Tolkia
2010-02-28, 16:18
Roaccutan är ett preparat man äter, ingen kräm. Jag tror att du blandar ihop saker och ting här. Och som du skriver lär knappast din läkare skriva ut Roaccutan om du inte har så mycket akne att det är ett stort problem.

Seb74
2010-02-28, 16:20
Roaccutan är ett preparat man äter, ingen kräm. Jag tror att du blandar ihop saker och ting här.

Ah, bra, för jag är rätt säker på att det talades om en A-vitamin KRÄM hos läkaren.....och lever-prover.....eller om den kombinationen nu är omöjlig så kanske jag bara utgick från att det var en kräm fast så inte alls var fallet :s

Ska höra efter med henne snart igen och se vad jag ska göra, men då vet jag iallafall att jag ska passa mig för Roaccutan, för det låter inte alls trevligt.
Så den infon tackar jag för :)

vorre
2010-02-28, 16:25
Något jag ångrar att jag tog. Läkemedlet har förmodligen väldigt många biverkningar som kanske inte märks på en gång.
Är det inte förbjudet med roaccutan numera dessutom?

jag ångrar inte det, roaccutan räddade mig när mina problem var som värst och gjorde att jag ändå har en såpass fin hy som jag har idag.

Däremot så tänkte jag ta roaccutan några år efteråt igen när besvären var betydligt mindre och när jag börjat styrketräna ordentligt.....men då tänkte jag till en gång extra.....för det går inte ihop med tungt styrketräning då det torkar ut ledkapslar och sånt...

Trance
2010-02-28, 16:26
Ah, bra, för jag är rätt säker på att det talades om en A-vitamin KRÄM hos läkaren.....och lever-prover.....eller om den kombinationen nu är omöjlig så kanske jag bara utgick från att det var en kräm fast så inte alls var fallet :s

Ska höra efter med henne snart igen och se vad jag ska göra, men då vet jag iallafall att jag ska passa mig för Roaccutan, för det låter inte alls trevligt.
Så den infon tackar jag för :)

Jag har ätit Roaccutan. De biverkningarna jag fick var lite torrare läppar samt blev av med alla finnar. Mina levervärden höll sig perfekta och märkte inte av något annat.

Roaccutan har väldigt väldigt många nöjda användare, så det är en avvägning hur mycket du lider av dina finnar.

Tolkia
2010-02-28, 16:32
+1 på Trance där; du "vet" inte alls att Roaccutan är något som du "skall passa dig för"; du har läst tio inlägg på ett diskussionsforum och fått veta att det inte är biverkningsfritt. Vilket inga mediciner är (något att tänka på när man ser Voltarenreklamen, kanske?).

Spunken
2010-02-28, 16:40
är nån mer än jag som har haft positiva erfarenheter av akne i samband med lågkolhydratskost? nästan alla problem försvann för mig när kolhydraterna gjorde det och kom tillbaks igen när jag återgick till min gamla vanliga kost.

Seb74
2010-02-28, 16:41
+1 på Trance där; du "vet" inte alls att Roaccutan är något som du "skall passa dig för"; du har läst tio inlägg på ett diskussionsforum och fått veta att det inte är biverkningsfritt. Vilket inga mediciner är (något att tänka på när man ser Voltarenreklamen, kanske?).

Nej jag vet inte såklart, men jag kan väl ändå ha en åsikt om det?

För mig räcker det att läsa det här, att det kan vara så pass farligt att det talas om att ta bort det från marknaden.
Jag har som jag skrev rätt små bekymmer, bara att när det väl poppar upp nåt så är det som en stor böld som tar veckor att bli av med, och som kan ge små märken efter som kanske försvinner på nåt års sikt men LITE jobbigt ändå, skönare om man kunde slippa skiten helt och ha helt blank fin hy.

http://www.akne.nu/roaccutan.php

Däremot kan det ju hända man kan få A-vitamin kräm istället, kanske var det som var på tal tom jag vet ju inte, och att det är mindre farligt.

Seb74
2010-02-28, 16:43
är nån mer än jag som har haft positiva erfarenheter av akne i samband med lågkolhydratskost? nästan alla problem försvann för mig när kolhydraterna gjorde det och kom tillbaks igen när jag återgick till min gamla vanliga kost.

Stod väl i artikeln det pratas om i tråden att man skulle akta sig för mättat fett och mjölk osv....kanske inte stämmer på dig då iallafall?

Eller så är det som det verkar va med en del annat, att fett och kolhydrater i kombination är dåligt för hyn, inte fett i sig även om man svullar i sig :s

Trance
2010-02-28, 16:53
Nej jag vet inte såklart, men jag kan väl ändå ha en åsikt om det?

För mig räcker det att läsa det här, att det kan vara så pass farligt att det talas om att ta bort det från marknaden.
Jag har som jag skrev rätt små bekymmer, bara att när det väl poppar upp nåt så är det som en stor böld som tar veckor att bli av med, och som kan ge små märken efter som kanske försvinner på nåt års sikt men LITE jobbigt ändå, skönare om man kunde slippa skiten helt och ha helt blank fin hy.

http://www.akne.nu/roaccutan.php

Däremot kan det ju hända man kan få A-vitamin kräm istället, kanske var det som var på tal tom jag vet ju inte, och att det är mindre farligt.

Men varför fortsätter du att läsa på en återförsäljare av Vitamin B5's sida och dess åsikter om konkurrerande preparat? Nivån är att de citerar Aftonbladet-artiklar, bara det borde göra att det ringer varningsklockor i ditt huvud.

Funderar du inte över sådant alls?

Seb74
2010-02-28, 16:59
Men varför fortsätter du att läsa på en återförsäljare av Vitamin B5's sida och dess åsikter om konkurrerande preparat? Nivån är att de citerar Aftonbladet-artiklar, bara det borde göra att det ringer varningsklockor i ditt huvud.

Funderar du inte över sådant alls?

När man googlar upp den sidan direkt så framgår inte att det är nåt företag överhuvudtaget, så jag reflekterade inte över det.
Dessutom är det ju receptbelagda grejer så jag tar det med min läkare senare i vilket fall, men jag ska ju såklart berätta vad jag hört i så fall, om det nu var roaccutan hon nämnde som sista steg, eller nån lindrigare kräm-variant.

EDIT: Inte ens när jag besöker startsidan framgår det tydligt att dom säljer något, men det kanske är en webbutik ändå, www.akne.nu

Tolkia
2010-02-28, 17:07
En ledtråd till att sidan inte är helt oberoende är kanske att det på i stort sett varje undersida finns en länk till "ClearlyGone". Samt att allt utom behandling med B5 beskrivs som om det har döts biverkningarna och B5 beskrivs som fullständigt biverkningfritt. Extremt svartvit information kan vara ett tecken att man bör vara lite kritisk när man läser.

Generellt skulle jag också säga att sidor med namn som www.valfrisjukdom.nu ofta inte är helt oberoende/opartiska utan gärna drivs av någon intresseorganisation eller marknadsaktör. Det är inte alls alltid som det innebär att informationen på sidan är dålig, men man skall ha det i minnet när man läser.

Seb74
2010-02-28, 17:18
Ja allt beror ju på hur lång tid man spenderar på att granska sidan i fråga.
I vilket fall, Roaccutan verkar av många anses lite farligt, och det verkar som man kan få bestående biverkningar ser jag nu att det skrivs i nån annan forumtråd, men jag vet ju inte om det stämmer heller så sak samma.

Tacka vet jag Dalacin, enda farliga är väl att det luktar lite illa....tänk om jag får ha kvar det vid behov, vore ju bäst :)

Tolkia
2010-02-28, 17:36
Det var avsett som ett tips för framtiden, och inte som en uppläxning, så du behöver inte försvara dig.

Roaccutan är ett starkt preparat, och att det har många biverkningar är det nog ingen som opponerar sig mot. Poängen var att det inte är så att alla drabbas av alla biverkningar, eller att de allvarligaste eller mest exotiska biverkningarna är de vanligaste. Det finns folk som blir psykotiska av kortison också, som ett exempel. För din del tror jag att det är osannolikt att läkaren skall propsa på ett starkare preparat om du tycker att det funkar med ett svagare.

stafh
2010-02-28, 17:52
Ja allt beror ju på hur lång tid man spenderar på att granska sidan i fråga.
I vilket fall, Roaccutan verkar av många anses lite farligt, och det verkar som man kan få bestående biverkningar ser jag nu att det skrivs i nån annan forumtråd, men jag vet ju inte om det stämmer heller så sak samma.

Tacka vet jag Dalacin, enda farliga är väl att det luktar lite illa....tänk om jag får ha kvar det vid behov, vore ju bäst :)

Dalacin innehåller antibiotika... kanske inte värdens smartaste acnebehandling om man vill ha långsiktiga resultat.

Seb74
2010-02-28, 18:11
Dalacin innehåller antibiotika... kanske inte värdens smartaste acnebehandling om man vill ha långsiktiga resultat.

Ja det är bakteriedödande och kan utrota problemet helt med lite tur.
Annars är det väl tänkt att ha periodvis, så resistens inte ska uppstå, och eventuellt då även periodvis under en viss period och inte periodvis resten av livet....får höra efter mer sen, funkar ju bra iallafall.

Seb74
2010-02-28, 18:13
Det var avsett som ett tips för framtiden, och inte som en uppläxning, så du behöver inte försvara dig.

Ok, trevligt, tackar :)

Scoffan
2010-02-28, 19:11
kryddor verkar påverka huden ganska mycket, hade tidigare en del finnar dessa har nu försvunnit helt sedan jag slutade salta och krydda maten, lite tråkigt i början men man vänjer sig ;) Kan tillägga att jag använda väldigt mycket salt, chili, peppar osv tidigare i min mat.