handdator

Visa fullständig version : Cable crunches - ner eller mot knäna?


pelle
2010-02-26, 21:23
Hej,

När man kör cable crunches, dvs knästående på bänk eller golv och håller handtaget över huvudet. Drar ni ner ansiktet mot bänken/golvet och därmed håller rak rygg hela tiden, eller drar ni ansiktet mot knäna så det blir något av en cirkulär rörelse?

mtlca
2010-02-26, 21:27
Försök att böja ryggen så att ansiktet går mot knät och känna "squeezen" i magmusklerna. Om du håller ryggen rak hela tiden blir det mer en sorts höftövning.

vicarious
2010-02-26, 22:33
Försök att böja ryggen så att ansiktet går mot knät och känna "squeezen" i magmusklerna. Om du håller ryggen rak hela tiden blir det mer en sorts höftövning.

'nuff said! :thumbup:

Poxeman
2010-02-26, 22:35
Försöker bita mig själv i pungen... *flex*:Virro

pelle
2010-02-28, 10:25
Men rumpan då? :) Är den på samma ställe hela tiden eller kör ni en cirkulär rörelse så att säga?

dellan
2010-02-28, 10:28
Om rumpan rör sig mycket, bör väl höften röra sig mycket också.

pelle
2010-02-28, 10:30
Om rumpan rör sig mycket, bör väl höften röra sig mycket också.

Nej, du kan böja höften men ha rumpan på precis samma ställe....
Ställ dig upp och böj dig frammåt ;)

Emil_Larsson
2010-02-28, 10:33
Försöker bita mig själv i pungen... *flex*:Virro

Kanske kan man utöka sin rörlighet och därmed...Nej usch!

:D

/Peace.

Sheogorath
2010-02-28, 10:50
Håll höften/benen/arslet så stilla du kan och ta ut rörelsen i ryggen. Svanka upp så mycket det går genom att böja ryggen bakåt, och dra vikten nedåt genom att krumma ryggen. Såhär:

http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html

Raka bukmuskelns funktion är att krumma ryggen. Jag tycker det funkar bästa att vara knästående på en bänk utan att sitta bak på arslet, men det är bara att pröva sig fram.

pelle
2010-02-28, 10:54
Håll höften/benen/arslet så stilla du kan och ta ut rörelsen i ryggen. Svanka upp så mycket det går genom att böja ryggen bakåt, och dra vikten nedåt genom att krumma ryggen. Såhär:

http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html

Raka bukmuskelns funktion är att krumma ryggen. Jag tycker det funkar bästa att vara knästående på en bänk utan att sitta bak på arslet, men det är bara att pröva sig fram.

Tack! :thumbup:

dellan
2010-02-28, 10:57
Nej, du kan böja höften men ha rumpan på precis samma ställe....
Ställ dig upp och böj dig frammåt ;)

Fast rumpan rör sig ju när man böjer sig framåt.

vorre
2010-04-17, 10:45
hur mycket vikt kör ni med? Jag får oftast ont i ryggen och misstänker att jag kör för tungt.... jag kör med ca 35kg.

Buck
2010-04-17, 10:48
hur mycket vikt kör ni med? Jag får oftast ont i ryggen och misstänker att jag kör för tungt.... jag kör med ca 35kg.

60kg fast riktat bort från blocket .. du kanske skulle se till att träna ryggen också om du inte redan gör det :P
Mitt största problem är att jag inte klarar att hålla i skiten så länge, händer och underarmar är inte min grej. xD

vorre
2010-04-17, 11:15
60kg fast riktat bort från blocket .. du kanske skulle se till att träna ryggen också om du inte redan gör det :P
Mitt största problem är att jag inte klarar att hålla i skiten så länge, händer och underarmar är inte min grej. xD

jo jag tränar ryggen också, kör raka marklyft på ryggdagen för ländryggen. Så vaddå du känner typ inget i ryggen? jag kanske också ska testa att ha rumpan mot dragmaskinen....

Buck
2010-04-17, 11:26
Så vaddå du känner typ inget i ryggen? jag kanske också ska testa att ha rumpan mot dragmaskinen....

Inte så att det regelbundet gör ont i alla fall.
Vet inte om det hjälper att köra åt andra hållet, jag kör det mest för att det känns bättre för mig, lättare att hålla i, men det kan mycket möjligt vara sämre i allmänhet.

Letade lite snabbt efter en bild men hittade ingen.
Det närmaste jag hittade var denna, är väl ungefär motsvarande fast jag kör på golvet som vanligt och med trissa eller vad fan det nu heter xD
http://www.leehayward.com/exercises/abs/pull_down_abs1.jpg