handdator

Visa fullständig version : Fråga ang kcal i lagad mat


greken2000
2010-02-26, 20:43
Tjena, har en fråga ang hur det är men kalorierna/näringsvärderna när man lagar till maten. Ett exempel är om man har köttfärs på 200 gram olagad med 200 kalorier och 20 gram protein. Så lagar man den så blir det 100 gram, har den lagade samma näringsvärde som den olagade köttfärsen?.

vicarious
2010-02-26, 20:50
Ja, alltså.. det blir ju samma näringsvärde i måltiden. Du får i dig lika mycket kcal och protein totalt, men näringsvärdet PER hundra gram blir annorlunda, givetvis - eftersom vätska och ev. fett har "försvunnit".

944RS
2010-02-26, 20:51
Tjena, har en fråga ang hur det är men kalorierna/näringsvärderna när man lagar till maten. Ett exempel är om man har köttfärs på 200 gram olagad med 200 kalorier och 20 gram protein. Så lagar man den så blir det 100 gram, har den lagade samma näringsvärde som den olagade köttfärsen?.

Så länge det bara är vattnet som har försvunnit så har det samma energivärde. Men om man "häller" bort fettet så blir det självklart lite mindre.

greken2000
2010-02-26, 21:45
Okej, ska göra ett mat schema därför jag undrar men jag ska alltså utgå från näringsvärderna som står på paketet innan jag lagat maten?

mikaelj
2010-02-26, 21:51
Ja.

greken2000
2010-02-27, 09:59
Okej tack för svaret, en annan fråga. Vänjer sej kroppen vid maträtter på något sätt om man tex äter 6 ägg mackor varje morgon eller om kosten skulle se lika dan ut varje dag i 5 dagar.

Nitrometan
2010-02-27, 10:21
Vad menar du med "vänjer sig"?

Shakemynuts
2010-02-27, 12:39
Nej, du bör kunna äta en ensidig kost, sålänge du får i dig allt du behöver.

Gillar du att äta 6 äggmackor varje dag så. :D

mikaelj
2010-02-27, 13:37
Okej tack för svaret, en annan fråga. Vänjer sej kroppen vid maträtter på något sätt om man tex äter 6 ägg mackor varje morgon eller om kosten skulle se lika dan ut varje dag i 5 dagar.

Kroppen blir hungrig vid samma tidpunkter om du äter vid samma tidpunkter, i övrigt inget.

Se på djuren i naturen. De varierar sällan sin kost.

Eddie Vedder
2010-02-27, 15:48
Se på djuren i naturen. De varierar sällan sin kost.

Och så kommer jag i regel in med en koskulturell aspekt av det hela.:D

Det finns många kulturer där maten ser i stort sett identisk ut varje dag. Där man helt enkelt har synen på en viss rätt som att det "är mat" och äter man inte alla komponenter är det ingen riktig måltid.

Här i Sverige HAR det väl varit mer så men det har dött ut mer. Men en klassisk syn som Charles & Kerr studerade var den brittiska "Proper Meal" som bestod av "Meat and two veggies" eller npgot i den stilen. Kött, potatis, sås och två olika grönsaker var i stort sett ett krav för att vara "riktig mat".

Nu äter vi ju allting, alltid, oavsett i västvärlden men i många kulturer ser maten ut likadant dag ut och dag in.

MrBurner
2010-02-27, 16:49
Apropå det du skrev där, Eddie Vedder, så får jag ofta klagomål rörande att jag inte äter riktig mat bara för att jag sällan äter mat som blivit tillagad så den är varm.

Tillför kanske inte mycket till tråden men ville bara nämna detta :)