handdator

Visa fullständig version : M. Iliopsoas besvär (höftböjarmuskeln)


Pompere
2010-02-26, 17:03
Hej!


Vart är smärtan?
Har börjat få känning i höftböjarmuskeln (Iliopsoas).
http://www.exrx.net/Muscles/Iliopsoas.html
Nummer 2 tror jag smärtan ligger, alltså själva Psoas. Kan även tillägga att det är bara i den vänstra delen utav höften det smärtar till.

Hur uppkom smärtan?
Jag vet inte, ganska succesivt. Tror att mina 3-5reps i knäböj och marklyft de senaste veckorna har påfrestat min Iliopsoas väldigt mkt. Stretchar aldrig ut den muskeln heller.

När känner du smärtan?
Efter jag suttit stilla ett tag (räcker med 5min, om ens det..) och ska kliva upp och börja gå omkring, då känner jag när jag belastar mitt vänstra ben att det smärtar till lite. Inte allt för mycket så jag tappar balansen, men man känner att något stämmer inte helt riktigt till.

Men när jag är varm om kläderna och promenerat ett tag så känns det inget alls.

Så när jag har varit stillastående = smärtan uppkommer
Varm i kläderna = ej smärta

Rehabehandling?
Körde ett lätt benpass idag för att forska vart själva problemet låg och när det smärtar.
Jag körde lätta benpressar, bensparkar, lårcurl, knäböj, utfall (med hantlar), och alla dessa övningar kändes bra under utförandet. I utfallen kände jag verkligen stretchar utav muskeln och det gjorde inget ont alls. Men efter varje set kände jag av smärtan fortfarande.

Det är BARA när jag är varm i kläderna (promenerat ett tag) eller om jag stretchar ut Iliopsoas (kolla bild) ett tag, som jag inte känner av problemet. Dock kommer det alltid tillbaka efter en kvart/halvtimme eller så.
Muskelförkortning? Snebelastning från tex marklyft, knäböj?
Överbelastad muskel?

Bild:
http://www.somatics.com/images/psoas-stretch1.jpg

Så min fråga är HUR ska jag för att fortast få bort känningen?
Fortsätta köra lätta benpass? Vilka övningar?
Kan jag köra hårda överkroppspass fast detta problem (ofcourse så kör jag inte övningar som utsätter Iliopsoas för fysiskt aktivitet)?


Tack på förhand!

emi23j
2010-02-26, 17:12
Hur känns det om du kör tunga böjar?

Jag hade tidigare små ont i min högra höftböjare när jag körde tunga benböj, men efter att jag började köra rörlighetsträning (tror mountain climbers gjorde susen) så har jag inte kännt av det något mer.

Vet dock inte om det hjälper dig något eftersom det är när du är kall du känner av smärtan. vilket är mystiskt. Har du provat vila och kolla om det går bort?

Pompere
2010-02-26, 17:36
senast jag körde tunga böjar var någon vecka sedan och då kändes det bra, ifall jag kmr ihåg rätt. Men jag kommer ihåg att senaste gången påfrestade min bål oerhört mycket, kändes nästan som jag hade markat 3 min innan böjandet. Nu låter det kanske som att jag är ovan med tung belastning samt att hålla ett bra båltryck, men så är inte fallet. Har alltid kört basövningar (2 år) och senaste halvåret har det alltid legat mellan 3-5 reps på marklyft, 3-10 reps på knäböj.


Jag har vilat sen onsdags med höftböjarmuskeln, men trodde det tjänade gott att köra ett lätt "rehab"pass för benen, så jag utövade det idag. Låg på 50% av 1RM hela passet, väldigt lätt.

Tror jag har känt en viss förbättring för varje dag dock väldigt liten, men tänkte att jag skriver här direkt innan det eskalerar och jag kollapser helt.


Mountain climbers?
Googlade lite på det, någon sort av bålövningar?

Pompere
2010-03-02, 12:45
Jag har nu vilat från underkroppsträning sedan fredags. Ingen skillnad!
Har varje dag även rörlighetstränat för Iliopsoas...

Min stora fråga är om jag bör belasta M. Iliopsoas eller inte?

Alternativ 1;
Lätt styrketräning, 12-15 reps, icke failure, med Full ROM samt ordentlig rörlighetsträning efteråt för hela underkroppen (fokus på Iliopsoas).

Alternativ 2;
Tung styrketräning, 3-8 reps, failure till visso, Full ROM samt ordentlig rörlighetsträning efteråt för hela underkroppen (Fokus på Iliopsoas).

Alternativ 3;
INGEN styrketräning.
Lätta promenader på 30min+
Rörlighetsträning efter promenader

Alternativ 4;
Gör inte ett skit, ligg still!

Alternativ 5;
Förslag???



Tack på förhand!

Mvh
Nojjig grabb

Cal
2010-03-02, 13:37
en nerv i kläm? vild gissning!

JoeyP
2010-03-02, 13:38
Jag fick ont i samma muskel när jag började köra tunga frontböjjar, likaså knäböjjar.

Jag fortsatte bara köra på med tänkte mer på tekniken, sen strechade jag varje dag.

Hade dock bara ont under passet precis efter avslutat set.

Pompere
2010-03-02, 13:53
en nerv i kläm? vild gissning!
Möjligt.


Jag fick ont i samma muskel när jag började köra tunga frontböjjar, likaså knäböjjar.

Jag fortsatte bara köra på med tänkte mer på tekniken, sen strechade jag varje dag.

Hade dock bara ont under passet precis efter avslutat set.

Okej, kanske jag borde pröva köra ett tungt underkroppspass och kolla hur det känns efteråt..
Är väldigt sugen kan jag ju säga.

Men som sagt så är det inte bara under träning det gör ont. Just nu känns det nästan hela tiden (förutom när jag vaknade imorse och hade legat stilla i sängen en hel natt).

confused.

Pompere
2010-03-03, 20:27
Var hos en kiropraktor idag och nu känns det betydligt bättre samt att jag kan gå mycket djupare med höften utan att kröka korsryggen.
Success!

Termy
2010-03-03, 21:19
Berätta gärna vad kiropraktorn gjorde.

beckman88
2010-03-04, 01:54
M. Iliopsoas är väl två muskler? Iliacus och psoas eller är jag helt ute och cyklar?

Sheogorath
2010-03-04, 08:15
Bara för att det känns över det område där iliopsoas löper är det inte nödvändigtvis den muskeln som smärtar. Kroppen har fler än ett muskellager, så dels har du alternativet med refererad smärta från t.ex. nerver i ryggen, men också lokal smärta från ett djupare muskellager. En analogi är folk som klagar på att de bara känner av axlarna i bänkpressen och inte bröstet. Vad de inte tänker på (eller vet) är att bröstmuskelfästet löper in under främre delta och vad de känner är troligen träningsvärk/sträckning från bröstmuskelns infästning under delta. Om du fick ont av mark och böj skulle jag säga att det rimligen är överansträngning av en eller flera muskler som belastas hårt av dessa övningar och dit tillhör inte iliopsoas. Knäböj, benpress, mark o.s.v. är övningar där du sträcker i höften, inte böjer. Böjningen sker eccentriskt och utförs av sträckarmusklerna. Med tanke på hur smärtan uppkom och var den sitter och att du tidigare känt en begränsning avseende djupet i böj där höften roterat bakåt för tidigt, skulle jag lägga min röst på att du har eller har haft en stram adductor magnus som nötts för hårt och frekvent när du utmanat djupet i böjen. Jag har själv haft precis det du beskriver i två omgångar och din strategi är rätt: välj benövningar som är smärtfria och vila helt från smärtande övningar. När smärtan är borta är ett förslag att du börjar töja enligt min böj-stretch om din rörelsebegränsning kommit tillbaka, så kommer du få upp rörligheten i adductor magnus bland andra muskler.

Här finns lite info också: http://www.exrx.net/Kinesiology/Inflexibilities.html#anchor13258452

Martin Löwgren
2010-03-04, 08:34
M. Iliopsoas är väl två muskler? Iliacus och psoas eller är jag helt ute och cyklar?Egentligen ja och ska man vara petig så är det tre muskler. M. iliacus, m. psoas major och m. psoas minor (som hos de flesta är inkonstant)

Pompere
2010-03-04, 10:57
Berätta gärna vad kiropraktorn gjorde.
Först berätta jag om mitt problem och min hypotes om att jag trodde det var iliopsoas som spökade, pga när jag väl stretchade ut den så kändes det bra en stund, fast sen kom det tillbaka.

Först bad han mig ligga ner, dra upp vardera ben i extention, så skulle jag "hålla/pressa emot" i den excentriska fasen medans han tryckte ner mitt ben. Första försöket så kunde inte jag hålla emot allt för bra, benet hade inget tryck (iliopsoas).

Då började han knäcka ut hela mitt ryggrad, la mig på sidan, knäkte ut i korsryggen, lite nack"knäkningar" också. Vet inte hur jag ska beskriva, så säger knäcka och hoppas ni förstår.
Passiv töjning utav höften (tror han fokuserade på sträckarmuskeln (antagonist till iliopsoas?)) en omgång.

Sedan tror jag han knåda lite på korsryggen, satte dit musclepain-gel för att värma upp muskeln (antiflammatorisk kräm?).

Sedan gjorde vi testet igen. Jag låg på rygg, drog vardera ben i extention, försökte hålla emot excentriskt medans han tryck ner mitt ben. Och denna gång hade jag inte som helst problem att hålla emot hans tryck, utan att mitt ben rörde sig knappt nedåt. Och det var väl det han var ute efter.

Han sa då att jag hade "haft det för bra, helt enkelt" när jag frågade hur detta problem kom upp. Såklart så var han lite skämtsam ang det uttalandet. Men till det allvarliga så sa han att jag hade fått en retning i höften som han behövde rätta till bara.
Så frågade jag ifall det var okej att träna tung styrketräning igen, då svarade han med "japp, kör hårt. Men tänk på rörelserna och att du inte svankar allt för mycket i tex militärpress och att knäböjen är exemplarisk till utförandet (alltså börja med lite lägre vikter nu ibörjan, fast jag kan rörelsen ganska bra tycker jag själv).


Bara för att det känns över det område där iliopsoas löper är det inte nödvändigtvis den muskeln som smärtar. Kroppen har fler än ett muskellager, så dels har du alternativet med refererad smärta från t.ex. nerver i ryggen, men också lokal smärta från ett djupare muskellager. En analogi är folk som klagar på att de bara känner av axlarna i bänkpressen och inte bröstet. Vad de inte tänker på (eller vet) är att bröstmuskelfästet löper in under främre delta och vad de känner är troligen träningsvärk/sträckning från bröstmuskelns infästning under delta. Om du fick ont av mark och böj skulle jag säga att det rimligen är överansträngning av en eller flera muskler som belastas hårt av dessa övningar och dit tillhör inte iliopsoas. Knäböj, benpress, mark o.s.v. är övningar där du sträcker i höften, inte böjer. Böjningen sker eccentriskt och utförs av sträckarmusklerna. Med tanke på hur smärtan uppkom och var den sitter och att du tidigare känt en begränsning avseende djupet i böj där höften roterat bakåt för tidigt, skulle jag lägga min röst på att du har eller har haft en stram adductor magnus som nötts för hårt och frekvent när du utmanat djupet i böjen. Jag har själv haft precis det du beskriver i två omgångar och din strategi är rätt: välj benövningar som är smärtfria och vila helt från smärtande övningar. När smärtan är borta är ett förslag att du börjar töja enligt min böj-stretch om din rörelsebegränsning kommit tillbaka, så kommer du få upp rörligheten i adductor magnus bland andra muskler.

Här finns lite info också: http://www.exrx.net/Kinesiology/Inflexibilities.html#anchor13258452

Vilka är sträckarmuskeln?
För jag vet att iliopsoas jobbar excentriskt i knäböj, marklyft. Men hur kommer det sig om jag stretchar iliopsoas enligt ovanstående (post 1), så kändes det galant igen?
Samt när jag väl kontraherade iliopsoas (liggandes på rygg, extentera ena benet i höftled) så smärtade det. Därav drog jag min slutsats att det var iliopsoas som spökade.

Tack för länken, ska läsa den mer djupgående senare (brist av tid nu).
Ska även slå till på ett underkroppspass om 1timme, får se hur det känns då.
I'll be back.

Sheogorath
2010-03-04, 12:31
Först berätta jag om mitt problem och min hypotes om att jag trodde det var iliopsoas som spökade, pga när jag väl stretchade ut den så kändes det bra en stund, fast sen kom det tillbaka.

Först bad han mig ligga ner, dra upp vardera ben i extention, så skulle jag "hålla/pressa emot" i den excentriska fasen medans han tryckte ner mitt ben. Första försöket så kunde inte jag hålla emot allt för bra, benet hade inget tryck (iliopsoas).

Då började han knäcka ut hela mitt ryggrad, la mig på sidan, knäkte ut i korsryggen, lite nack"knäkningar" också. Vet inte hur jag ska beskriva, så säger knäcka och hoppas ni förstår.
Passiv töjning utav höften (tror han fokuserade på sträckarmuskeln (antagonist till iliopsoas?)) en omgång.

Sedan tror jag han knåda lite på korsryggen, satte dit musclepain-gel för att värma upp muskeln (antiflammatorisk kräm?).

Sedan gjorde vi testet igen. Jag låg på rygg, drog vardera ben i extention, försökte hålla emot excentriskt medans han tryck ner mitt ben. Och denna gång hade jag inte som helst problem att hålla emot hans tryck, utan att mitt ben rörde sig knappt nedåt. Och det var väl det han var ute efter.

Han sa då att jag hade "haft det för bra, helt enkelt" när jag frågade hur detta problem kom upp. Såklart så var han lite skämtsam ang det uttalandet. Men till det allvarliga så sa han att jag hade fått en retning i höften som han behövde rätta till bara.
Så frågade jag ifall det var okej att träna tung styrketräning igen, då svarade han med "japp, kör hårt. Men tänk på rörelserna och att du inte svankar allt för mycket i tex militärpress och att knäböjen är exemplarisk till utförandet (alltså börja med lite lägre vikter nu ibörjan, fast jag kan rörelsen ganska bra tycker jag själv).




Vilka är sträckarmuskeln?
För jag vet att iliopsoas jobbar excentriskt i knäböj, marklyft. Men hur kommer det sig om jag stretchar iliopsoas enligt ovanstående (post 1), så kändes det galant igen?
Samt när jag väl kontraherade iliopsoas (liggandes på rygg, extentera ena benet i höftled) så smärtade det. Därav drog jag min slutsats att det var iliopsoas som spökade.

Tack för länken, ska läsa den mer djupgående senare (brist av tid nu).
Ska även slå till på ett underkroppspass om 1timme, får se hur det känns då.
I'll be back.

* De viktiga höftsträckarna är gluteus maximus, adduktor magnus och mm. hamstrings.
* Hur har du fått för dig att iliopsoas arbetar exentriskt i knäböj och marklyft? Böjningen utförs av tyngdkraften och därför behövs ingen muskelkraft för att böja. Att arbeta exentriskt innebär att hålla emot (arbeta under förlängning). Om du aktivt skulle kontrahera iliopsoas under en knäböj hade du kraschat mot golvet i hög fart, eftersom:
* När du kontraherar iliopsoas så böjs (flekteras) höften, den sträcks (extenderas) inte.

beckman88
2010-03-04, 13:09
* De viktiga höftsträckarna är gluteus maximus, adduktor magnus och mm. hamstrings.
* Hur har du fått för dig att iliopsoas arbetar exentriskt i knäböj och marklyft? Böjningen utförs av tyngdkraften och därför behövs ingen muskelkraft för att böja. Att arbeta exentriskt innebär att hålla emot (arbeta under förlängning). Om du aktivt skulle kontrahera iliopsoas under en knäböj hade du kraschat mot golvet i hög fart, eftersom:
* När du kontraherar iliopsoas så böjs (flekteras) höften, den sträcks (extenderas) inte.

I can vouch for that, hade prov på just detta idag:D

Sheogorath
2010-03-04, 13:23
I can vouch for that, hade prov på just detta idag:D

Ja, vi får hoppas att jag har koll på de bitarna ;)

Gick det bra?

Pepz
2010-03-04, 13:41
* De viktiga höftsträckarna är gluteus maximus, adduktor magnus och mm. hamstrings.
* Hur har du fått för dig att iliopsoas arbetar exentriskt i knäböj och marklyft? Böjningen utförs av tyngdkraften och därför behövs ingen muskelkraft för att böja. Att arbeta exentriskt innebär att hålla emot (arbeta under förlängning). Om du aktivt skulle kontrahera iliopsoas under en knäböj hade du kraschat mot golvet i hög fart, eftersom:
* När du kontraherar iliopsoas så böjs (flekteras) höften, den sträcks (extenderas) inte.

kan man inte tänka sig att iliacus jobbar för att undvika en rotation av bäckenet. ffa i marklyft? dvs motverka hamstrings rotation av bäckenet?
eller har jag tänkt helt fel nu?

nu måste jag dra fram böckerna

Sheogorath
2010-03-04, 13:46
kan man inte tänka sig att iliacus jobbar för att undvika en rotation av bäckenet. ffa i marklyft? dvs motverka hamstrings rotation av bäckenet?
eller har jag tänkt helt fel nu?

nu måste jag dra fram böckerna

Självfallet kan iliacus/psoas eller de båda ha funktioner som dynamiska stabilisatorer och även som antagoniststabilisatorer men då kontraherar de för att bibehålla en viss längdskillnad mellan musklerna över en led eller för att förhindra rörelse över en andra led vilket inte är det man brukar benämna som koncentriskt/excentriskt arbete. De begreppen reserverar man vanligen till vanligt globalt rörelseproducerande arbete. Men vi ska inte snurra till det för trådskaparen. Det viktiga är att han förstår att han inte arbetar med iliopsoas för att skapa böjningen i höften.

Pompere
2010-03-04, 14:42
My bad, jag som råka krångla till det med excentrisk/antagonist shizzlet.
Men förstår vad du menar.

Drog nyligen ett underkroppspass och allt kändes fint. Får se hur det känns när jag har kallnat ner i kroppen (ikväll eller imorgonbitti) ifall det kommer fram igen eller ej.

Tack för de kloka orden.