handdator

Visa fullständig version : Browser och MS Update nästa vecka


skaparn
2010-02-26, 15:45
Ett rykte som nått mig gör gällande att MS tvingats tillhandahålla flera olika browser till alla(!) som använder Windows i EU. Detta skulle då ske genom att vid en update på måndag så kommer man få välja mellan fem olika browser, varav fyra inte är IE.

Är det någon som vet om detta stämmer, och om det finns att läsa mer om detta någonstans? Min arbetsgivare har spärrat google och lycos.

Pudzianovski
2010-02-26, 15:55
http://news.bbc.co.uk/2/hi/8524019.stm

Nitrometan
2010-02-26, 15:59
Jodå.

http://www.idg.se/2.1085/1.297706/pa-mandag-later-microsoft-dig-valja-ny-webblasare

I december förra året beslutade EU-kommissionen att Microsoft måste ge Windows-användare valet att använda andra webbläsare än Internet Explorer. Därför börjar Microsoft från 1 mars att via Windows Update skicka ut en uppdatering där du kan välja mellan tolv utvalda webbläsare.

– Vi startar 1 mars men i otroligt små volymer. En till två veckor senare börjar vi skicka webbläsarvalet till betydligt fler användare och i mitten av maj räknar vi med att alla har fått uppdateringen, säger Stephanie Smitt Lindberg, affärsområdeschef på Microsoft.

Anledningen till att alla inte får uppdateringen på en gång beror på att Microsoft först vill vara säkra på att den tekniska biten fungerar. Om du inte vill vänta kan du välja att själv hämta webbläsarvalet genom att i Kontrollpanelen gå in i Windows Update och söka efter uppdateringar.

Webbläsarvalet kommer till såväl Windows 7 som Vista och XP men erbjuds bara dig som har Internet Explorer som förvald webbläsare. Du kommer att få välja mellan tolv olika webbläsare, fem stycken syns direkt och de sju andra måste du skrolla för att kunna välja.

http://www.idg.se/2.1085/1.297710/har-ar-de-12-nya-webblasarna

Det är EU som bestämmer vilka webbläsare som ska kunna installeras via Microsofts uppdatering. De fem som visas utan att användaren behöver skrolla är många bekanta med:

* Chrome
* Firefox
* Internet Explorer
* Opera
* Safari


Men få har nog hört talas om de sju andra webbläsare som visas om användaren skrollar till höger:

* Flock
* Maxthon
* Avant browser
* K-Meleon
* Sleipnir
* Slimbrowser
* Greenbrowser


– Vissa av webbläsarna har otroligt få användare. En gång i halvåret uppdateras listan av EU som baseras på den senaste statistiken bland europeiska webbanvändare, säger Stephanie Smitt Lindberg på Microsoft.

Jagärsvag
2010-02-26, 16:29
Pinsamt hur dom inte får välja själva vilken webbläsare dom vill skicka med.
Men det är också bra att EU tar hand om de stora frågorna!!

xodd
2010-02-26, 16:36
EU i ett nötskal... Att kunna bestämma vilken mjukvara ett mjukvaruföretag skall skicka med i sina program är ju helt befängt..

Eddie Vedder
2010-02-26, 16:56
Om jag nu byter till FireFox, kommer då alla Favoriter, sparade lösenord, sparade sökningar och sparade hemsidor försvinna och allt måste göras på nytt?

Jagärsvag
2010-02-26, 16:57
Om jag nu byter till FireFox, kommer då alla Favoriter, sparade lösenord, sparade sökningar och sparade hemsidor försvinna och allt måste göras på nytt?

Google (http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4199904&postcount=39)
http://support.mozilla.com/sv-SE/kb/Importing+favorites+and+other+data+from+Internet+E xplorer

Nitrometan
2010-02-26, 17:08
Pinsamt hur dom inte får välja själva vilken webbläsare dom vill skicka med.
Men det är också bra att EU tar hand om de stora frågorna!!
Det är ett gammalt fall som har drivits i många år. Det handlade om att det tidigare var för svårt att byta ut explorer och att explorer var för hårt knutet till OS:et.

MS fick efter domstolsutslaget välja på att betala dryga böter eller se till att användare i Europa kan välja vilken browser de vill använda.

Jagärsvag
2010-02-26, 17:10
Det är ett gammalt fall som har drivits i många år. Det handlade om att det tidigare var för svårt att byta ut explorer och att explorer var för hårt knutet till OS:et.

MS fick efter domstolsutslaget välja på att betala dryga böter eller se till att användare i Europa kan välja vilken browser de vill använda.

Varför ska man behöva kunna ta bort internet explorer?
De som tillverkar mjukvaran väljer väl hur deras system ska se ut, någon måtta får det vara.

shut teh face
2010-02-26, 17:49
Varför ska man behöva kunna ta bort internet explorer?
De som tillverkar mjukvaran väljer väl hur deras system ska se ut, någon måtta får det vara.
Det kan man tycka men så fungerar det INTE när det handlar om stora företag som i princip har monopol på saker och ting.

Trance
2010-02-26, 17:53
Det kan man tycka men så fungerar det INTE när det handlar om stora företag som i princip har monopol på saker och ting.

Förutom att de inte förhindrar att man själv kan installera vilken browser som helst.

Nitrometan
2010-02-26, 17:54
Förutom att de inte förhindrar att man själv kan installera vilken browser som helst.
Tidigare var det svårt att välja bort IE som standardbrowser. Men det har de ju ordnat.

Dreas
2010-02-26, 18:06
Tidigare var det svårt att välja bort IE som standardbrowser. Men det har de ju ordnat.Hoppas de gör så med Apple OS i Iphone också då :D :devil:

Tror seriöst inte att det kommer ske.

Trance
2010-02-26, 18:08
Tidigare var det svårt att välja bort IE som standardbrowser. Men det har de ju ordnat.

När?

Nitrometan
2010-02-26, 18:40
När?

Kommer inte ihåg. 2007? 2008?

mikaelj
2010-02-26, 18:56
Om jag nu byter till Opera kommer då alla Favoriter, sparade lösenord, sparade sökningar och sparade hemsidor försvinna och allt måste göras på nytt?

Favoriter importeras. Jag använder inte Windows, så jag vet inte mer vad som importeras.

Sparade hemsidor ligger på disk och kan läsas med valfri webbläsare/texteditor/etc.

LoTiX
2010-02-26, 19:55
Kommer inte ihåg. 2007? 2008?

Var det så? Har för mig att det aldrig var något problem att välja Firefox som standardläsare när man drog hem det.

shadowfire
2010-02-26, 21:08
lol, de tar inte med chrome som typ är bäst av alla?
edit: jag är fan blind... dags o höja kolhydratintaget. :(

mikaelj
2010-02-26, 21:18
edit: jag är fan blind... dags o höja kolhydratintaget. :(

Eller sänka det? Gamla gubbar brukar få sockeravlagringar på näthinnan... ;-)

stevebc
2010-02-26, 21:22
Google Chrome kraschar för mig hela jävla tiden. I snitt 10 ggr per dag. Skriver man ett långt inlägg på kolo under tiden är det hyfsat frustrerande. Ändå sitter jag här. Ska byta till FF så fort jag får ork.

Albatross
2010-02-26, 23:31
För oss FOSS-nötter är det ju endast firefox som gäller, men så länge det driver några får från trident är det ju inte illa så. :)

mikaelj
2010-02-26, 23:36
För oss FOSS-nötter är det ju endast firefox som gäller, men så länge det driver några får från trident är det ju inte illa så. :)

Vaddå, Opera är också open-source. Jag ändrar i källkoden varje dag...

shadowfire
2010-02-26, 23:38
Eller sänka det? Gamla gubbar brukar få sockeravlagringar på näthinnan... ;-)
lol, sänker jag det mer så blir jag gubbgrinig på riktigt :P

Google Chrome kraschar för mig hela jävla tiden. I snitt 10 ggr per dag. Skriver man ett långt inlägg på kolo under tiden är det hyfsat frustrerande. Ändå sitter jag här. Ska byta till FF så fort jag får ork.

har nog inte haft en enda krash sedan jag installerade det för ett år sedan eller när det nu kom...

Kryss
2010-02-27, 00:21
Tidigare var det svårt att välja bort IE som standardbrowser. Men det har de ju ordnat.

Kan inte minnas att det någonsin varit några problem att byta standardläsare, iallafall så länge som jag har använt opera vilket är någonstans runt 10år iallafall.

mikaelj
2010-02-27, 00:53
kan inte minnas att det någonsin varit några problem att byta standardläsare, iallafall så länge som jag har använt opera vilket är någonstans runt 10år iallafall.

<3

Nitrometan
2010-03-01, 15:29
Idag är det igång!

Har ni valt?

Nitrometan
2010-03-02, 14:07
Chrome kanske?

http://www.idg.se/2.1085/1.298975/tabbe-fran-microsoft-placerar-chrome-i-graddfilen

En programmeringsmiss från Microsofts sida orsakar emellertid att Google Chrome har högst chans att hamna först i listan över webbläsare medan IE hamnar sist i listan i hälften av fallen.

- Det här är ett riktigt nybörjarmisstag. Jag var mycket förvånad att se den här typen av misstag från Microsoft, säger Rob Weir, programutvecklare på IBM.

Vad som överraskade Rob Weir är att misstaget inte upptäcktes innan uppdateringen släpptes.

- För att ett sådant här misstag ska ske krävs det endast en nybörjare bland utvecklarna som gjort fel. Det konstiga är att ingen annan har upptäckt missen . Det visar att Microsoft har haft problem i den process som normalt utvärderar kod innan den släpps, säger Rob Weir.

Spännande.

Kolla på Rob Weirs demonstration av skriptet: http://www.robweir.com/blog/attachments/shuffle/shuffle.html?iters=1000