handdator

Visa fullständig version : Idrottsnutrition - rekommendationer och forskning


King Grub
2010-02-26, 10:33
Från ISSN.

Sports nutrition is a constantly evolving field with hundreds of research papers published annually. For this reason, keeping up to date with the literature is often difficult. This paper is a five year update of the sports nutrition review article published as the lead paper to launch the JISSN in 2004 and presents a well-referenced overview of the current state of the science related to how to optimize training and athletic performance through nutrition. More specifically, this paper provides an overview of: 1.) The definitional category of ergogenic aids and dietary supplements; 2.) How dietary supplements are legally regulated; 3.) How to evaluate the scientific merit of nutritional supplements; 4.) General nutritional strategies to optimize performance and enhance recovery; and, 5.) An overview of our current understanding of the ergogenic value of nutrition and dietary supplementation in regards to weight gain, weight loss, and performance enhancement. Our hope is that ISSN members and individuals interested in sports nutrition find this review useful in their daily practice and consultation with their clients.

J Int Soc Sports Nutr. 2010 Feb 2;7(1):7. ISSN exercise & sports nutrition review: research & recommendations.

Gratis fullängdstext:

http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-7-7.pdf

Pudzianovski
2010-02-26, 13:30
Tack, bra för oss som inte orkar följa med.

WHITEFOLKS
2010-02-26, 13:38
Riktigt fin sammanställning.

skaparn
2010-02-27, 13:47
Tackar för det tipset!

MojjMojj
2010-02-27, 14:26
Bra sammanställning, tack för länken. :)

Eddie Vedder
2010-02-27, 15:50
Vi tog upp den för ett par veckor sedan på bloggen. Dessutom länkar till mer gratis läsning för den som inte har tillgång via universitet:

http://traningslara.se/blogg/gratis-fullangdsstudier-for-den-kost-och-traningsintresserade/

Doctor Snuggles
2010-02-27, 15:59
Vi tog upp den för ett par veckor sedan på bloggen. Dessutom länkar till mer gratis läsning för den som inte har tillgång via universitet:

http://traningslara.se/blogg/gratis-fullangdsstudier-for-den-kost-och-traningsintresserade/

Ni har inte planerat att göra en lathundssammanfattning på svenska som man kan vidarebefodra till t.ex. ens föräldrar (som inte orkar läsa långa vetenskapliga artiklar på engelska). :D
Mycket bra länk/länkar f.ö. tack grubben och mr grunge.

Scratch89
2010-02-27, 17:05
Ni har inte planerat att göra en lathundssammanfattning på svenska som man kan vidarebefodra till t.ex. ens föräldrar (som inte orkar läsa långa vetenskapliga artiklar på engelska). :D
Mycket bra länk/länkar f.ö. tack grubben och mr grunge.

Jag kommer att ha ett litet projektarbete på typ 4 sidor där jag kommer ta med lite sånt. Jag kan alltid skicka det till dig när jag är klar, fast det kommer vara med andra källor också.

Anton Fräs
2010-02-27, 17:06
Jag skulle tycka det var kul att ta del av det också :)

Doctor Snuggles
2010-02-27, 17:51
Jag kommer att ha ett litet projektarbete på typ 4 sidor där jag kommer ta med lite sånt. Jag kan alltid skicka det till dig när jag är klar, fast det kommer vara med andra källor också.

Yes, blog it eller ngt. ;)

schmecker
2010-03-01, 12:38
rolig & intressant läsning, tackar...