handdator

Visa fullständig version : För mycket?


ProteinKreatin
2010-02-26, 01:42
Hej. Kör med detta träningsupplägg för tillf. Vill bara ha allmänna åsikter om det.

Dag1: Bröst, axlar och tric.
Dag2: Rygg, bic.
Dag3: Ben och mage.
Repeat.

Har alltså ingen "inplanerad" vila utan kör bara runt runt.
Sköter givetvis kosten och sover tillräckligt.
Har kört det i någon månad. Siktar på hypertrofi, slänger ibland in lågreps.

Vad tror ni? Blir det för mycket till sist?

Deceiver85
2010-02-26, 01:45
Vad tror ni? Blir det för mycket till sist?

Ja, det blir för mycket till sist...

ProteinKreatin
2010-02-26, 01:47
Ja, det blir för mycket till sist...

Tungt.. Så 48h vila räcker inte för musklerna? :(

Deceiver85
2010-02-26, 01:54
Tungt.. Så 48h vila räcker inte för musklerna? :(
När hade du tänkt att vila CNS?

Medusa
2010-02-26, 02:16
När hade du tänkt att vila CNS?

all övrig tid och när man sover..? om volymen är tillräckligt låg är det inga somhelst problem...

siimon89
2010-02-26, 08:31
När hade du tänkt att vila CNS?
+1

Förstår inte vittsen med att träna hårt varje dag utan någon dags vila. Tror inte direkt man får bättre resultat bara för att man inte vågar slänga in 1-2dagar/vecka med vila.
Då är det väl bättre att slänga in någon form av återhämtningsträning istället.

all övrig tid och när man sover..? om volymen är tillräckligt låg är det inga somhelst problem...
CNS kräver rent generellt 48h. för att återhämta sig. Om du överbelastar det under ett pass och kör dagen efter och bara maler på kommer du överträna.

Självklart spelar träningstypen stor roll också för den tumregeln.

Pjotor
2010-02-26, 08:50
Det är under vilan du växer. Om ditt mål är hypertrofi så är det kontraproduktivt att träna 3+1 för tid och evighet. Mitt råd är att träna så länge du utvecklas och inte känner dig sliten.

Om det går mer än två-tre träningscykler utan att du kan höja vikterna i basövningarna så är det dags att vila i några dagar, kanske upp till en vecka. Förändra schemat på något sätt när du börjar träna igen.

Toby Asp
2010-02-26, 09:41
Tungt.. Så 48h vila räcker inte för musklerna? :(

Blir 72h vila för tex bröst om du kör 1-2-3-repeat. Om du sliter ut dig eller ej beror på hur dina pass ser ut också. Men som vanligt: Testa. Utvärdera. Modifiera.

ProteinKreatin
2010-02-26, 13:36
Blir 72h vila för tex bröst om du kör 1-2-3-repeat. Om du sliter ut dig eller ej beror på hur dina pass ser ut också. Men som vanligt: Testa. Utvärdera. Modifiera.

Kör alltifrån 6reppare upp till 9-10 reppare.. Brukar nästan alltid avsluta varje muskel med dropset till failure..

Deceiver85
2010-02-26, 13:39
Kör alltifrån 6reppare upp till 9-10 reppare.. Brukar nästan alltid avsluta varje muskel med dropset till failure..
Du skämtar oss aprilo? Högreppare samt avslutar varje muskel med dropset till failure, ingen vila mellan dagarna? Du gör typ alla fel man kan göra...

50cent
2010-02-26, 13:42
vafan är det för skitsnack om att cns återhämtar sig inom 48-72h, det är knappt att musklerna är återhämtade då. återhämtningen av cns kan ta oändligt lång tid, och det är mycket mer än träning som påverkar det.

siimon89
2010-02-26, 13:48
vafan är det för skitsnack om att cns återhämtar sig inom 48-72h, det är knappt att musklerna är återhämtade då. återhämtningen av cns kan ta oändligt lång tid, och det är mycket mer än träning som påverkar det.

Skitsnack? Det är snarare en bra tumregel. Om du är övertränad kan CNS återhämtning ta veckor. Kan ju åtminstone vara bra att försöka undvika det i första hand..

ProteinKreatin
2010-02-26, 13:53
Så jävla tråkigt med vilodagar ju..

creperiet
2010-02-26, 13:55
vafan är det för skitsnack om att cns återhämtar sig inom 48-72h, det är knappt att musklerna är återhämtade då. återhämtningen av cns kan ta oändligt lång tid, och det är mycket mer än träning som påverkar det.

Så nu har all träning, oavsett intensitet, volym, setvila, övningsval etc, exakt lika lång återhämtningstid?

Inte för att jag tror att det är positivt ur hypertrofisynpunkt att köra dropset till failure var tredje dag, eller för den delen lägga tung benträning dagen efter rygg (om det inkluderar mark eller andra lyft), men om elitidrottare beroende av fräscha nervsystem skulle vila 3 dagar mellan varje pass skulle det inte bli mycket träning gjord.

Deceiver85
2010-02-26, 13:57
Så jävla tråkigt med vilodagar ju..
Vilodagar är som att köra vader och mage, tråkigt men man måste göra det :D

siimon89
2010-02-26, 14:28
Så jävla tråkigt med vilodagar ju..

Man kan träna, men då kan man inte träna som du gör. Då får man köra extremt lätta vikter 15-20reps med kort vila. Eller t.ex. köra tempo-runs på 60-65% av din maxpuls med 30sek vila mellan varje 100m jogg.

ProteinKreatin
2010-02-26, 14:37
Man kan träna, men då kan man inte träna som du gör. Då får man köra extremt lätta vikter 15-20reps med kort vila. Eller t.ex. köra tempo-runs på 60-65% av din maxpuls med 30sek vila mellan varje 100m jogg.

Ger det ens någonting? :confused:

siimon89
2010-02-26, 14:43
Ger det ens någonting? :confused:

Ökad blodcirkulation, ökad ämnesomsättning och kondition.
Du MÅSTE inse att träningen ger något när man vilar, inte när man tränar, då bryter man ned kroppen medan när man vilar byggs den upp!

ProteinKreatin
2010-02-26, 15:09
Ökad blodcirkulation, ökad ämnesomsättning och kondition.
Du MÅSTE inse att träningen ger något när man vilar, inte när man tränar, då bryter man ned kroppen medan när man vilar byggs den upp!

Jo, jag vet. Men har inte kännt mig dålig i kroppen trots att jag kört i någon månad med detta schema. Haft lite sporadiska vilodagar dock..
Undrade mest eftersom jag såg att typ alla här på kolo har vilodagar i sina scheman.. :)

Yllegarn
2010-02-26, 15:23
Jo, jag vet. Men har inte kännt mig dålig i kroppen trots att jag kört i någon månad med detta schema. Haft lite sporadiska vilodagar dock..
Undrade mest eftersom jag såg att typ alla här på kolo har vilodagar i sina scheman.. :)

Varför vilodagar?

En lekmans svar:

Studera denna hemska paintbild jag kladdat ihop.
Rubrikerna är inte helt korrekta men, men...

http://imgur.com/jLK1g.jpg

Linjen är styrkeutvecklingen.

Röd yta är när du tränar.
Notera här att din "styrka" minskar, dina muskler slits ner när du tränar.

Blå yta är när du vilar.
Notera här att det som händer här är att din kropp först reparerar "skadan" som skett på musklerna när du tränat, men den läger även på lite "extra", även kallat superkompensation, för att se till att den inte blir lika "skadad" igen.

Denna superkompensation är det som ger styrke/volym-ökningen från 1->2 och 2->3.

Dvs, det är när man vilar, efter tung träning. som man bygger muskler och blir stor. *flex*

ProteinKreatin
2010-02-26, 15:26
De vilodagarna jag tar är när jag inte kan ta mig till gymmet pga -30 grader kallt ute eller har annat att göra.. Alltså inga jag hittills tagit för att jag kännt att jag behöver ta dem...

Aha? Men om jag nu går efter mitt schema... Hinner alltså inte musklerna repareras etc. på 72h? Jag menar, de borde väl vila då jag tränar de andra musklerna? Dvs. muskler som inte är synergister till de jag tränat dagarna därföre.

johanhej
2010-02-26, 16:02
allting handlar ju om vilken volym och intensitet man tränar med.

johan.f
2010-02-26, 16:15
Du skämtar oss aprilo? Högreppare samt avslutar varje muskel med dropset till failure, ingen vila mellan dagarna? Du gör typ alla fel man kan göra...

alla fel man kan göra?
innefattar detta att avsluta med dropset? det händer att jag gör det - är det inte bra??? varför isåf??

J

FLP
2010-02-26, 16:53
Jag kan av erfarenhet berätta att när jag tränade 3-splitt med samma upplägg som du och drop-set så fungerade det helt okey, jag fick inga skador och jag utvecklades.

MEN när jag la in 2 vilodagar så märkte jag en stor skillnad i både träningslust som i volym och vikt ökning.

Det finns otroligt mycket information om det här med musklernas återhämtning inte minst här på kolo då denna fråga mer eller mindre dyker upp någon gång i veckan känns det som.

Lägg in vilodagar och hitta på något kul :)

Mineur
2010-02-27, 02:30
Vilodagar är som att köra vader och mage, tråkigt men man måste göra det :D

+1 *popcorn*