handdator

Visa fullständig version : Vad ger den motsatta effekten till saltets funktion?


Anvendarnamn
2010-02-25, 18:59
Som de flesta vet så binder salt vattnet i kroppen.

Om man vill tömma ut så mycket vätska i kroppen som möjligt, har 2-3 dagar på sig. Finns det något man kan ta för att påskynda uttömmningen av vatten. Ex: Laxeringsmedel, kaffe, te? Vad ger de för effekt?

Eller går det snabbare att bara utesluta salt helt?

tacksam för svar.

Sniggel
2010-02-25, 19:05
Motsatta effekt är att förenkla det hela men:
Koffein
Eventuellt överdosering av c-vitamin
Sparris (vet inte om det stämmer)
Fysisk aktivitet
Bastu


edit:
Iofs vet jag inte om jag hade velat genomgå en 2 dagar lång tömning. Har man föreberett allt väl ska det nog inte behöva ta så lång tid. 12-24 timmar kan det hända mycket på.

Anvendarnamn
2010-02-25, 19:08
Motsatta effekt är att förenkla det hela men:
Koffein
Eventuellt överdosering av c-vitamin
Sparris (vet inte om det stämmer)
Fysisk aktivitet
Bastu


edit:
Iofs vet jag inte om jag hade velat genomgå en 2 dagar lång tömning. Har man föreberett allt väl ska det nog inte behöva ta så lång tid. 12-24 timmar kan det hända mycket på.

20gr vitamin och mycket kaffe ska intas.

Men vad vet ni om laxeringmedel och sötningstabletter??

Erik_Hellström
2010-02-25, 19:13
Drick mycket vatten, inta stora mängder koffein och innan sänggående intar du en moderat mängd alkohol. Uteslut salt så mycket det går.

Kan rekommendera att du läser dessa två texter skriva av Grandmaster (http://www.kolozzeum.com/forum/member.php?u=17064);

How to deal with water retention Part1 (http://leangains.blogspot.com/2010/01/how-to-deal-with-water-retention-part.html#links)
How to deal with water retention Part2 (http://leangains.blogspot.com/2010/01/how-to-deal-with-water-retention-part_28.html#links)

Anvendarnamn
2010-02-25, 19:19
Jag har lite svårt att förstå:
Om jag intar mängder koffein kommer det hjälp "lösa upp vattnet" som redan finns?
Men varför ska jag då drick massor vatten? Hur mycket btw 10-15liter eller?

Och vilken ska kommer först: Koffein eller vatten-intaget??

Tolkia
2010-02-25, 19:45
Ang. laxermedel riskerar man om något att bli svullen snarare än "hård". Undvikes. Hur mycket koffein som helst är förmodligen ingen hit heller.

thethoos
2010-02-25, 20:07
Måste bara hoppa in, drick inte 15liter vatten! Man kan bli dödligt förgiftad av för mycket vätska.

Anvendarnamn
2010-02-25, 20:07
Men som sagt: Om jag dricker så stora mängder vatten(8-12L/dag). Hur ska det hjälpa mig och jag vill förlora vätska? Jag kommer antagligen inte kunna pissa ut 30 liter?? Förvirrande *cry*

Grub och eddie, orkar ni svara kanske?

z_bumbi
2010-02-25, 20:24
Alla försök att tömma utan kunskap kan resultera i att du binder mer vätska och med tanke på din inställning som verkar vara att göra det mesta som alla säger fast överdriva det så bör du fundera på vad du håller på med.
Det finns väldigt lite som är värt att rubba mineralbalansen i kroppen så att man hamnar på sjukhus eller värre.

Anvendarnamn
2010-02-25, 20:36
Alla försök att tömma utan kunskap kan resultera i att du binder mer vätska och med tanke på din inställning som verkar vara att göra det mesta som alla säger fast överdriva det så bör du fundera på vad du håller på med.
Det finns väldigt lite som är värt att rubba mineralbalansen i kroppen så att man hamnar på sjukhus eller värre.

handlar bara om två dagar. Men kan du komma med lite tips då?

Sverker
2010-02-25, 20:39
Kolhydrattömning.


Varför ska du tömma kroppen:confused: Blir bara en massa problem att återställa balansen ( och styrkan, uthålligheten ) i kroppen.

oTure
2010-02-25, 21:00
Maskros Driver bra med vatten med

Crocker
2010-02-25, 21:46
20gr vitamin
20 gram C-vitamin, eller missuppfattade jag?:confused:

Anvendarnamn
2010-02-25, 23:13
20 gram C-vitamin, eller missuppfattade jag?:confused:

1 burk är det.

Men hur gör man en kolhydrattömmning?

occt
2010-02-26, 00:00
Troll eller?

Anvendarnamn
2010-02-26, 14:40
Troll eller?

Är man ett troll för att man vill förlora vätska inför en vägning?

mikaelj
2010-02-26, 14:47
Svar på första frågan: kalium.

Tolkia
2010-02-26, 15:15
Svar på första frågan: kalium.
Utveckla gärna. Kalium brukar annars ges till personer som står på vätskedrivande medicin för att de inte skall få kaliumbrist.

Jag skulle inte rekommendera att man börjar laborera med kaliumintaget.

mikaelj
2010-02-26, 15:23
Utveckla gärna.

För mycket natrium och för lite kalium gör att du binder vätska, tvärtom uttorkning. Har jag missförstått det och/eller har en förenklad bild?

Kalium brukar annars ges till personer som står på vätskedrivande medicin för att de inte skall få kaliumbrist.

Mm, medicinen plockar på sig det som natrium binder till (klor även i kroppen?), vilket är samma som kalium till viss del.

Jag skulle inte rekommendera att man börjar laborera med kaliumintaget.

Inte jag heller...

Tolkia
2010-02-26, 16:05
För mycket natrium och för lite kalium gör att du binder vätska, tvärtom uttorkning. Har jag missförstått det och/eller har en förenklad bild?
Ja, det tror jag definitivt. Din förklaring att diuretika skulle verka genom att binda kloridjoner tycker jag också verkar märklig, varifrån har du den? Jag kan inte skjuta en detaljförklaring om hur njuren funkar från höften, dock, så jag ger utrymme för någon som är mer påläst att komma in här.
Inte jag heller...
Skriv inte så att det ser ut som om du gör det, då.

Andreas Guiance
2010-02-26, 17:38
Utveckla gärna. Kalium brukar annars ges till personer som står på vätskedrivande medicin för att de inte skall få kaliumbrist.

Jag skulle inte rekommendera att man börjar laborera med kaliumintaget.

Kroppsbyggare brukar ofta använda just kalium för att driva vätska inför tävlingar – se exempelvis: http://forum.body.se/showpost.php?p=1690&postcount=1

Därmed inte sagt att det är hälsosamt att laborera med kaliumintaget (i många fall kan det rent av vara hälsovådligt). Man kan väl förvisso fråga sig huruvida det är hälsosamt att driva vätska överhuvudtaget.

Sverker
2010-02-26, 18:16
Stora mängder alkohol påverkar resorptionen av vatten i njurarna. Vill man inte mata trollet kan man supa det under bordet.



Svaret är alltså : Alkohol är motsatta effekten till saltets funktion.