handdator

Visa fullständig version : Klara frysta rätter.


BigDwarf
2010-02-25, 18:49
Var precis och storhandlade lite och kom till frysdisken, imponerades av hur många rätter det verkligen finns nu i frysdisken så jag testade en tikka masala från findus och den var mkt bra.

Hur bra står sig såna här rätter mot hemmatillagad mat?

Tycker det är en fördel med sån här mat att portionerna är riktigt bra och man föräter sig inte som annars är ganska lätt när man lagar egen mat hemma (ja för mig blir det oftast mer mat då). Jag tränar inte idag så att äta mkt för mig är inte något nödvändigt.

Såg att portionernar även inehåller ganska få kcal vilket är ett + för mig som vill förlora lite i vikt.

Men den största frågan är väl om man kan leva på det här med gott samvete om man varierar lådorna och håller sig borta från dom "onyttigaste" ?

Näringsvärdena för min tikka:

energi 110kcal/100g (410kcal) tot på portionen
protein 22g/portion
kolhydrat 52g/portion
fett 12g/portion
kostfiber 3g/portion
natrium 1g/portion
vitamin c 18mg/portion

Snobbe
2010-02-25, 19:04
Kolla landet brunsås så ser du vad som egentligen är i dom där. Det går helt klart att leva på dom kanske inte endast dom tror inte dom har alla vitaminer osv i sig. Men ja om du lagar det hemma lär det bli bra mycket godare.

BigDwarf
2010-02-25, 19:06
Kolla landet brunsås så ser du vad som egentligen är i dom där. Det går helt klart att leva på dom kanske inte endast dom tror inte dom har alla vitaminer osv i sig. Men ja om du lagar det hemma lär det bli bra mycket godare.

Findus nya lådor ska tydligen vara "utan onödiga tillsatser"...så antar att dom dragit ner på skiten iaf.

tsp
2010-02-25, 19:15
Är nog väldigt mycket billigare att laga egna lunchlådor. Gör ett rejält storkok med lite olika rätter som du lägger i matlådor och fryser in. Då blir det som sagt mycket billigare och du kan snabbt ta fram en lunch/middag och bara värma på i micron. Och det finns ju inget som hindrar dig från att göra exakt så stora portioner som det serveras i färdigrätterna från affären. Är ju bara att lägga så mycket som du vill äta i varje låda så kommer du ju inte kunna äta mer än så.

Eddie Vedder
2010-02-25, 20:32
Findus nya lådor ska tydligen vara "utan onödiga tillsatser"...så antar att dom dragit ner på skiten iaf.

Ta dig en funderare över det påståendet. Vad säger det egentligen? INTE ETT DUGG!

Vilka tillsatser är "onödiga" enligt Findus? Och varför skulle man tidigare haft tillsatser som man vet är onödigt? Det farmgår ju inte ens om några tillsatser försvunnit överhuvudtaget, bara att tillsatser som enligt Findus är "onödiga" inte finns där.

Anser man alla vara nödvändiga kan ju alla vara kvar med andra ord.

OneManArmy
2010-02-25, 20:44
Kolla efter hur många ingredienser och enummer som finns i innehållsförteckningen.
Sen kan du börja fundera över varför tex koldolmar behöver bestå av 35 olika ingredienser och hur många du skulle använt om du lagade det själv.

Färdigmat är SKIT helt enkelt.

BigDwarf
2010-02-25, 22:45
ni övertygade mig, tack :D

Landström
2010-02-25, 23:29
Det är skillnad på färdigmat och färdigmat. På samma sätt som det är skillnad på hemlagad mat och hemlagad mat.

Trance
2010-02-25, 23:51
Kolla efter hur många ingredienser och enummer som finns i innehållsförteckningen.
Sen kan du börja fundera över varför tex koldolmar behöver bestå av 35 olika ingredienser och hur många du skulle använt om du lagade det själv.

Färdigmat är SKIT helt enkelt.

Hur kan du mäta kvalitet och nyttighet genom att räkna ingredienser?

OneManArmy
2010-02-26, 05:03
Hur kan du mäta kvalitet och nyttighet genom att räkna ingredienser?

Menade att man skulle fundera på varför det behövs förtjockningsmedel, stabiliseringsmedel och 10 olika e-nummer i en produkt som normalt sett skulle kräva typ.. potatis och kött + kryddor.

Säger sig själv att det är nåt lurt på gång

LadyG
2010-03-04, 19:55
Menade att man skulle fundera på varför det behövs förtjockningsmedel, stabiliseringsmedel och 10 olika e-nummer i en produkt som normalt sett skulle kräva typ.. potatis och kött + kryddor.

Säger sig själv att det är nåt lurt på gång

Vad är det för fel på följande ingredienser:

Innehåll:
Kryddat basmatiris: Basmatiris, vatten, stärkelse, kryddor, persilja, salt, chilipeppar, lökpulver och ättika. Kycklingfilé: Kycklingfilé, druvsocker, rismjöl, salt och vegetabilisk olja. Grönsaker: Brytsockerärter (sugar snap peas), zucchini, paprika och vegetabilisk olja. Sås: Vatten, tomater, lök, grädde, tomatpuré, yoghurt, vegetabilisk olja, kokosmjölkpulver, stärkelse, vitlök, salt, korianderblad, socker, chilipeppar, kryddor (bl.a. bockhornsklöver), mjölkprotein, kryddextrakt, druvsocker och ättika. I rätten ingår 15 % stekt kycklingfilé. En portion (380 g) ger dig 103 g grönsaker. Läs alltid på förpackningen, innehållsdeklarationen kan ha ändrats.

Innehållsförteckningen är snodd från Tikka Masala (http://www.findus.se/produkter/enportionsratter/kokets-utvalda/indian-tikka-masala/) och ser inte så illa ut, eller?

Nå, jag testade den (apropå tråden) och den är faktiskt god och E-nummerbefriad - och tar 10 minuter att fixa. Perfekt att ha i frysen, ifall man råkar få bråttom med käket av olika anledningar. Min personliga åsikt är att man inte kan dissa alla färdigrätter för att det råkar finnas några rätter som säkert är dåliga.

Anton Fräs
2010-03-05, 08:31
Kolla efter hur många ingredienser och enummer som finns i innehållsförteckningen.
Sen kan du börja fundera över varför tex koldolmar behöver bestå av 35 olika ingredienser och hur många du skulle använt om du lagade det själv.

Färdigmat är SKIT helt enkelt.

Menade att man skulle fundera på varför det behövs förtjockningsmedel, stabiliseringsmedel och 10 olika e-nummer i en produkt som normalt sett skulle kräva typ.. potatis och kött + kryddor.

Säger sig själv att det är nåt lurt på gång

Jasså? Då håller vi inte med varandra. Det kan tyckas onödigt och konstigt med massa främmande E-nummer som man inte förstår sig på, men det är faktiskt ofarligt. Sedan varför de behövs i färdigmat är en helt annat story. Det är inte direkt så att tillverkningen av färdigmat är i hemma-matlagningsskala.

Jag förstår att man kan ställa sig tveksam till vissa tillsatser i färdigmat m.m. men den totala panik som råder är.. Oerhört löjlig enligt mig.

944RS
2010-03-05, 15:11
Jag hittade en underbart god färdigrätt på Coop Forum idag.

Det är Hjortskavspanna med broccolimos(400g) från Sunda Smaker.

Den är märkt LCHF och har näringsvärdet /100g
Kcal 124,3
Protein 6,5
Kolhydrat 4,0
Fett 9,7

Att de sålde 2 förp för 10:- (kort datum) räddade min lunch idag*popcorn*

Chrilli
2010-03-06, 15:08
Jag hittade en underbart god färdigrätt på Coop Forum idag.

Det är Hjortskavspanna med broccolimos(400g) från Sunda Smaker.

Den är märkt LCHF och har näringsvärdet /100g
Kcal 124,3
Protein 6,5
Kolhydrat 4,0
Fett 9,7

Att de sålde 2 förp för 10:- (kort datum) räddade min lunch idag*popcorn*

Kanske av denna anledningen: http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=3-AV_ID=1019506,00.html#kommentar

Har smakat en från samma märke med skogsgryta och något moms, på en mässa där de serverade dessa. Smakade helt okej.

944RS
2010-03-08, 09:00
Kanske av denna anledningen: http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=3-AV_ID=1019506,00.html#kommentar

Har smakat en från samma märke med skogsgryta och något moms, på en mässa där de serverade dessa. Smakade helt okej.

Haha, jag brydde mig inte så mycket om märkningen utan läste på innehållsförteckningen. Tyckte det såg okej ut och lät gott. Vilket det oxå var*popcorn*