handdator

Visa fullständig version : Projektarbete - Hälsa + styrketräning


djjokke
2010-02-25, 18:21
Tjena!
Joakim heter jag, är helt ny här på forumet.

Som rubriken säger har jag som projektarbete nu i trean att göra en sorts utvärdering av min hälsa, och hur kroppen reagerar på styrketräning och allt runt omkring.

Under den korta tid jag har levt har jag haft mycket problem med skador och sjukdomar av olika slag. Jag har spelat innebandy i 7 år, och för 3 år sedan gick en ledkapsel i mitt vänstra knä delvis av. Under ett års tid var jag borta från och till från innebandyn, och jag spelar fortfarande med knäskydd.

För ett år sedan drabbades jag av ett tarmvirus. Jag fick inte äta något under en vecka och jag tappade otroligt mycket vikt. Under de veckor jag var sjuk gick jag från 67kg till ~60kg. Det skall tilläggas att jag är en kort kille, 168 cm kort, och har aldrig vägt över 68kg.

När jag blivit frisk från tarmviruset drabbades jag av folsyrabrist. Jag hade tagit lite av den vikt jag tappat men förlorade allt igen pga folsyrabristen. Sedan återhämtade jag mig igen men kom aldrig upp över 63kg.

För ca 3 veckor sedan var jag tvungen att åka in på akuten här i Malmö. Jag hade mått väldigt dåligt under en lång tid och tappat allt som kan kallas vikt. När jag kom in på sjukhuset vägde jag 55kg ^^
Jag fick reda på att jag har en sjukdom som kallas Addisons sjukdom (läs om den här (http://sv.wikipedia.org/wiki/Addisons_sjukdom)). Det positiva är att jag kan leva ett normalt liv så länge jag tar min medicin.

Nutid:
När jag kom ut från sjukhuset vägde jag 58-59kg. När jag började mitt projektarbete (2010-02-08) vägde jag 59kg och nu, två veckor senare, väger jag 61,5kg.

Under de här två veckorna har jag ätit som en gris och en häst tillsammans, och jag har dessutom styrketränat tre gånger i veckan här hemma själv. Det jag gör är:

Knäböj: 5 set med 15 reps
Bänkpress: 5 set med 15 reps / så mycket jag orkar i varje rep

Positivt är att jag inte känner av något i knäna när jag kör knäböj. Jag känner mig redan mycket starkare i bröstpartiet och i axlarna.
Min kompis som vet mycket om styrketräning har varit lite av en personlig tränare till mig under den här tiden, men faktum är att jag faktiskt inte har så mycket tid kvar - arbetet skall vara klart 26e mars.

Jag tar väldigt gärna emot alla sorters tips och idéer, är helt ny på det här med styrketräning. Än så länge är det ganska kul :)
Jag undrar om ni har tips på andra övningar man kan göra med en skivstång och hantlar, kanske bara med sin egen kroppsvikt? Situps och sånt gör jag lite sporadiskt då och då.

Ber hemskt mycket om ursäkt för den väldigt låååånga posten, men hoppas att någon orkar ta sig tid att hjälpa mig :)
Tack på förhand!

MVH Jokke

rooz
2010-02-25, 18:38
Fy fan, låter som du haft en hel del oflyt:(

Men projketarbete om träning, gjorde liknade grej och om du inte är så hemma på det du gör, så kommer det vara väldigt lärorikt

djjokke
2010-02-26, 10:43
FRUKOSTTIPS EFTERLYSES!

Vad är bra att käka till frukost? Jag gillar Pågens energibröd, är det något att ha?
Påläggstips? Börjar bli lite tråkigt med räksallad varje morgon *cupid*

Träning idag, tänkte köra lite nya övningar. Lite triceps (vanliga triceps-armhävningar), axlar och kanske mage. Tagga!

djjokke
2010-02-26, 15:41
Träning precis, är riktigt slut i armarna.
Det här gjorde jag:

Bakvända armhävningar/triceps-armhävningar (ni fattar va?)
15 reps x 5 set

Bänkpress
24,5 x 15
24,5 x 15
24,5 x 15
24,5 x 15
24,5 x 25
Var riktigt seg i armarna efter de bakvända armhävningar, så det var lite svajigt ibland. Lyckades dock göra 25 reps sista rundan, så jag är nöjd. Känner att jag måste köpa fler vikter, 24,5kg känns lite lite.

Situps
Här gör jag "brottar"-situps (en rakt upp, en höger, en vänster), så det blir:
3 x 15
3 x 15
3 x 15
3 x 20

Känns bra, orkade dock inte 5e setet utan gjorde 20 reps i 4e istället.

Nu är jag så seg i armarna att jag knappt orkar skriva. Ska se om jag kan lyfta smörkniven och bre mig ett par mackor. Over and out!