handdator

Visa fullständig version : För mycket träning?


snurreflurr
2010-02-25, 16:54
Hejsan!

Jag är en 24-årig jänta som började träna på gym för ca 2 månader sen. Har tidigare mest tränat lagsporter men kände att jag ville börja på gym nu.

Jag tränar mest inför ett specifikt mål, ska ut på en långfärdscykling i sommar (ca 350 mil), är jävligt peppad och motiverad och tycker att träning är det absolut roligaste som finns just nu. Om jag kunde skulle jag leva på gymmet, vilket leder mig till mina frågor..

1. En PT på gymmet satte ihop ett program som jag ska köra 2-3 ggr i veckan (utifrån mina mål, mycket ben, bål och uthållighet). Jag vill gärna köra det 3 ggr i veckan och köra 3 konditionspass också, typ spinning eller dylikt. Är det för mycket träning? Jag tänkte köra gym och kondition varannan dag och ha en "ren" vilodag i veckan.

2. Även om mitt primära mål inte är viktminskning så vill jag gärna gå ner någon storlek. Är det då dumt att häva i sig en gainer efter träning de dagar jag inte hinner/orkar fixa ordentlig mat efteråt?

Är tacksam för alla svar!

Crocker
2010-02-25, 16:58
1. Beror helt på utgångsläget.
2. Beror helt på utgångsläget.

Var bra mycket mer detaljerad, utgångsläge, kaloriintag os.v os.v.

1123hg
2010-02-25, 17:01
Bättre med gainer än inget alls, sen är det väl okej att du inte hinner göra mat ibland. Men om du inte orkar får du väl köra lättare pass? ;)

snurreflurr
2010-02-25, 17:11
Oj, såklart borde jag varit mer detaljerad. Jag är inte säker på vad som menas med utgångsläge iofs.. ;)

Men jag har fram till 20-års åldern tränat mycket, på elitnivå. Sedan dess har det mest blivit idrott på korpennivå. Lagt på ett antal trivselkilon men bibehållit en bra grundfysik. Mitt problem är att jag är envis som en tjur och rätt dålig på att lyssna på när kroppen är trött, därför undrar jag mer generellt om det är dumt att köra konditionspass dagen efter ett gympass. Det är ju typ olika sorts träning, men man kanske inte vilar musklerna tillräckligt? Jag är inte van med ren gymträning, har mest lagsportat (förutom försäsongsträningarna där det blev en del fys).

Angående kaloriintag, har faktiskt inte räknat på det alls.. Behöver man göra det? Men jag äter väldigt sunt sen ett par månader tillbaka (vilket har börjat visa sig på vågen), skippar allt som har med godis, läsk och dylikt, försöker äta allsidigt och närigsrikt, inte hoppa över måltider osv. Min last i matväg är portionerna, äter nog ibland alltför stora portioner av maten.

Hoppas jag var lite mer detaljerad nu, är rätt ny här inne och inte riktigt lärt mig allt om hur man bör skriva :P

Crocker
2010-02-25, 17:38
Det är ju typ olika sorts träning, men man kanske inte vilar musklerna tillräckligt?
Löpning är inte speciellt muskelbyggande möjligtvis att vader och lite bål aktiveras.
Så det är nog inte så stora problem, snarare att du får minimal effekt på cardio och fys om du har de tätt inpå varandra.
Finns fortfarande inte nog med info för att avgöra om det är för mycket.
Men ser ändå inte ut som överträningsrisk.
Ta det lugnt bara. =)

Angående kaloriintag, har faktiskt inte räknat på det alls.. Behöver man göra det?
Nej, men kan vara mycket enklare att göra det för viktnedgång.
Läs och härja runt här: http://www.nutriand.se
OBS: Leta kaloribehov också. =)

Pjotor
2010-02-25, 19:07
Ska du cykelträna mycket? Se då till att inte ha för höga växlar. En kadens (trampfrekvens) på 60-75 trampvarv per minut är lagom.

Jag får ont i knäna så snart jag ser någon trampa med på tok för låg (30-40) trampvarv per minut, för att inte tala om den som trampar.

Jag vet att cyklister under försäsongsträning tränar tungt i perioder för att bygga upp högre maxstyrka för att sedan minska intensiteten när säsongen börjar. Tyvärr vet jag inte vilka tidsperioder de tränar. Det finns risk för att det är för sent att börja. Har du någon cykelklubb där du bor så kanske de vet.

På Riksidrottsförbundets hemsida http://www.rf.se finns distrikts- och kanske även klubbförteckningar. Kolla även Svenska Cykelförbundet, http://www.scf.se

SebastianP
2010-02-26, 10:17
Ska du cykelträna mycket? Se då till att inte ha för höga växlar. En kadens (trampfrekvens) på 60-75 trampvarv per minut är lagom.

Jag får ont i knäna så snart jag ser någon trampa med på tok för låg (30-40) trampvarv per minut, för att inte tala om den som trampar.

Jag vet att cyklister under försäsongsträning tränar tungt i perioder för att bygga upp högre maxstyrka för att sedan minska intensiteten när säsongen börjar. Tyvärr vet jag inte vilka tidsperioder de tränar. Det finns risk för att det är för sent att börja. Har du någon cykelklubb där du bor så kanske de vet.

På Riksidrottsförbundets hemsida http://www.rf.se finns distrikts- och kanske även klubbförteckningar. Kolla även Svenska Cykelförbundet, http://www.scf.se


80-90 kadens tycker jag låter lämpligare för mängdträningen.

Dock bra att träna en del lågkadens med hög belastning som styrketräning.

Talon
2010-02-26, 11:35
80-90 kadens tycker jag låter lämpligare för mängdträningen.

Dock bra att träna en del lågkadens med hög belastning som styrketräning.

+1

snurreflurr
2010-02-27, 00:36
Tack så mycket för tipsen!

Angående cykelträning, jag hade tänkt göra det så mycket jag hinner innan färden. Dock bor jag i Kiruna och det tar ju ett tag innan snön försvinner.. heh. Ska absolut tänka på det där med kadens. Ska nog skaffa någon slags varvräknare också.