handdator

Visa fullständig version : Värk, köra ändå?


hajen
2010-02-25, 16:09
Hej!

Körde raka marklyft igår och fick träningsvärk i ryggen. Ska jag låta bli att köra vanliga marklyft idag, eller är det bara att köra på? Följer Kolos rekommenderade 3-splitschema. :smash:

Tack för era svar!

tsp
2010-02-25, 16:11
Hm, marklyft två dagar i rad? Låter inte opti!

hajen
2010-02-25, 16:12
Nej, det tycker inte jag heller men jag är noob och som jag har förstått det så ska raka marklyft ta mer på benen, men tar så klart på ryggen var jag känner av det mest så funderar på vad som är bäst.

prOtotype
2010-02-25, 16:41
Mark överhuvudtaget tar så mycket på centrala nervsystemet att jag skulle rekommendera återhämtning. Speciellt om du är nybörjare.
Varför inte ha någon vilodag imellan om du kör en tresplit?

hajen
2010-02-25, 16:47
Det skulle jag vanligtvis göra, men har innebandymatch på lördag så vill vara så pigg som möjligt tills den. Men om träning idag så absolut inga marklyft?

King Grub
2010-02-25, 16:48
Absolut och absolut... på sikt är det väl inte det bästa för ökningar att träna samma muskler två dagar i rad, men det händer inget speciellt bara för att du skulle göra det en gång, om du nu skulle vilja.

z_bumbi
2010-02-25, 16:51
Det är iofs inte meningen att man ska köra dagarna utan vila men det kan vara lätt att missa. :)

hajen
2010-02-25, 16:52
Menar du att det är bättre att köra än att låta bli, även om det vore ännu bättre att vila någon dag emellan?

King Grub
2010-02-25, 16:52
Jag menar gör som du vill. Hur du gör en gång påverkar ingenting.

hajen
2010-02-25, 16:53
Det är iofs inte meningen att man ska köra dagarna utan vila men det kan vara lätt att missa. :)
Jag brukar vila 1-2 dagar, det var bara denna gången det blev så.

hajen
2010-02-25, 16:55
Jag menar gör som du vill. Hur du gör en gång påverkar ingenting.
Nej, det trodde inte jag heller. Men det kan hända att den här situationen uppstår fler gånger så jag undrar vad som gäller i det långa loppet.

King Grub
2010-02-25, 16:57
Jag skrev ju "på sikt är det väl inte det bästa för ökningar att träna samma muskler två dagar i rad".

hajen
2010-02-25, 17:00
Jag skrev ju "på sikt är det väl inte det bästa för ökningar att träna samma muskler två dagar i rad".
Ja, det såg jag också. Det är det allra bästa, men vad är bäst av att köra ändå och skippa helt en vecka?

JohnRick
2010-02-25, 17:03
Ja, det såg jag också. Det är det allra bästa, men vad är bäst av att köra ändå och skippa helt en vecka?

Varför skippa en vecka? Du kan ju alltid köra färre set och rotera schemat på fem dagar om du vill ta det oftare. Allt behöver inte cirkla runt sju dagar.

Numse
2010-02-25, 17:07
Absolut och absolut... på sikt är det väl inte det bästa för ökningar att träna samma muskler två dagar i rad, men det händer inget speciellt bara för att du skulle göra det en gång, om du nu skulle vilja.

Alltså, jag måste säga emot där. Fick nämligen en allvarlig skada själv p.g.a. att jag tränade samma muskelgrupp två dagar i rad.

Var riktigt bra tränad efter en försäsong med handbollen, så drog jag på mig en skada och var tvungen att vila en månad. Kom tillbaka, gick till gymmet och körde ett hårt pass med mycket mage. Fick en jävla träningsvärk, går tillbaka till gymmet dagen efter och kör samma pass. Magen pajar fullständigt.. ligger i fosterställning i 2 veckor (överdriver inte) och knarkar voltaren först och sen ipren, alvedon, ibumetin och allt jävla skit jag hittar. Kunde inte träna på tre månader. Var tvungen att börja gå lätt, sen jogga några hundra meter, sen lite till. Tog ett par månader att komma tillbaka. Nu flera år senare så kan jag knappt träna mage. Om jag har ett uppehåll så måste jag börja med att jogga lätt, annars pajar magen igen. Har förstört den 3 gånger efter skadan genom att bara köra några crunches för mycket.

hajen
2010-02-25, 17:13
Varför skippa en vecka? Du kan ju alltid köra färre set och rotera schemat på fem dagar om du vill ta det oftare. Allt behöver inte cirkla runt sju dagar.
Känner att det är lagom att dra igenom kroppen en gång per vecka, vid den nivån jag befinner mig på nu. Har inte hållit på så länge så vill inte träna mer än min kropp klarar av.

hajen
2010-02-25, 17:16
Alltså, jag måste säga emot där. Fick nämligen en allvarlig skada själv p.g.a. att jag tränade samma muskelgrupp två dagar i rad.

Var riktigt bra tränad efter en försäsong med handbollen, så drog jag på mig en skada och var tvungen att vila en månad. Kom tillbaka, gick till gymmet och körde ett hårt pass med mycket mage. Fick en jävla träningsvärk, går tillbaka till gymmet dagen efter och kör samma pass. Magen pajar fullständigt.. ligger i fosterställning i 2 veckor (överdriver inte) och knarkar voltaren först och sen ipren, alvedon, ibumetin och allt jävla skit jag hittar. Kunde inte träna på tre månader. Var tvungen att börja gå lätt, sen jogga några hundra meter, sen lite till. Tog ett par månader att komma tillbaka. Nu flera år senare så kan jag knappt träna mage. Om jag har ett uppehåll så måste jag börja med att jogga lätt, annars pajar magen igen. Har förstört den 3 gånger efter skadan genom att bara köra några crunches för mycket.
Jo, detta vill man ju undvika, även om jag inte tror risken är så stor för mig för jag tränar inte så hårt som du verkar göra/ha gjort. I vilket fall som helst, bra att du varnar för vad som kan hända!

JohnRick
2010-02-25, 17:49
Känner att det är lagom att dra igenom kroppen en gång per vecka, vid den nivån jag befinner mig på nu. Har inte hållit på så länge så vill inte träna mer än min kropp klarar av.

Inget fel i att göra det nej. Men många nybörjare kör även helkroppspass (eller halvkropp) några ggr i veckan, vilket innebär oftare träning för varje enskild muskel, men på bekostnad av volymmängden - i.e; du gör inte så många set under varje pass. Totalmängden under en given period blir ändå densamma. Du får själv känna efter.

z_bumbi
2010-02-25, 17:56
Alltså, jag måste säga emot där. Fick nämligen en allvarlig skada själv p.g.a. att jag tränade samma muskelgrupp två dagar i rad.

Var riktigt bra tränad efter en försäsong med handbollen, så drog jag på mig en skada och var tvungen att vila en månad. Kom tillbaka, gick till gymmet och körde ett hårt pass med mycket mage. Fick en jävla träningsvärk, går tillbaka till gymmet dagen efter och kör samma pass. Magen pajar fullständigt.. ligger i fosterställning i 2 veckor (överdriver inte) och knarkar voltaren först och sen ipren, alvedon, ibumetin och allt jävla skit jag hittar. Kunde inte träna på tre månader. Var tvungen att börja gå lätt, sen jogga några hundra meter, sen lite till. Tog ett par månader att komma tillbaka. Nu flera år senare så kan jag knappt träna mage. Om jag har ett uppehåll så måste jag börja med att jogga lätt, annars pajar magen igen. Har förstört den 3 gånger efter skadan genom att bara köra några crunches för mycket.

Kör man max direkt efter ett uppehåll så är det inte så konstigt att man får ont och du verkar ha upprepat det två dagar i rad? Det går alltid att träna dumt så att man skadar sig men det kanske inte är riktigt relevant för tråden.

Numse
2010-02-25, 18:17
Framgick det att killen i fråga inte har haft ett uppehåll?

Jag tycker detta var väldigt relevant för tråden.. fattar inte hur du kan säga att det inte är det.

hajen
2010-02-25, 21:35
Tack för era svar! Blev så att jag struntade i marklyft för att vara på den säkra sidan. Helt nybörjare är jag inte för jag har tränat för några år sedan, kan därför många övningar sedan tidigare. Tror jag kommer få stor nytta av Kolo framöver! God kväll!