handdator

Visa fullständig version : LunaSpice!


William
2003-09-25, 16:29
Har du koll på vilken typ av acetylcystein som ges till patienter med paracetamolförgiftning? Är det samma typ som finns i brustablettform? Initialt så är det ju höga doser som gäller så jag antar att det blir intravenöst men vet du om man senare övergår till tablettform? Apoteket har acetylcystein endast i brustablettform och med maxdoser på 200 mg. Akutmedicinen bör väl oxå komma från apoteket eller?

Hope u got the answers:love:

Nån annan som kanske har svaren får gärna posta dom.

Mvh William

EiseltUK
2003-09-25, 16:35
N-acetylcystein.

Har du knaprat för många paracetamol?

/ Henrik

Ozz
2003-09-25, 16:38
Ja det är den "normala" N-acetylcystein,
läs här:
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=938

William
2003-09-25, 16:41
Originally posted by EiseltUK
N-acetylcystein.

Har du knaprat för många paracetamol?

/ Henrik

Dear Henrik :love: Jag vet att det är N-Acetylcystein, jag syftade på intagsformen, om det var brustablett eller inte. Som brustablett används det som slemlösare och undrar jag om dess motgift-effekt består när det väl når levern.

Har sett att du säljer det som råvara, är det rent nog för att inta i den formen ni säljer det? Vad gäller för inköp av NAC från dig?

Edit: Nej jag har inte knaprat för mycket paracetamol:D

William
2003-09-25, 16:44
Originally posted by Ozz
Ja det är den "normala" N-acetylcystein,
läs här:
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=938

Härligt Ozz! Thanx:thumbup:

EiseltUK
2003-09-25, 16:51
Originally posted by William


Dear Henrik :love: Jag vet att det är N-Acetylcystein, jag syftade på intagsformen, om det var brustablett eller inte. Som brustablett används det som slemlösare och undrar jag om dess motgift-effekt består när det väl når levern.

Har sett att du säljer det som råvara, är det rent nog för att inta i den formen ni säljer det? Vad gäller för inköp av NAC från dig?

Edit: Nej jag har inte knaprat för mycket paracetamol:D

Det kan vara som tablett eller annat. NAC tas upp bra.

Vi säljer bara NAC som råvara och då gäller minst 25 kg.

/ Henrik

William
2003-09-25, 16:57
Originally posted by EiseltUK


Det kan vara som tablett eller annat. NAC tas upp bra.

Vi säljer bara NAC som råvara och då gäller minst 25 kg.

/ Henrik

Okej, men NAC utövar ju en effekt på slemmet i halsen, när det är gjort, är NAC fortfarande aktiv som motgift i levern då? Förstår du vad jag menar?

25 kg blir lite för mycket för mig, räcker 12500 dar för :D
Råvaran, kan den intas som den är eller måste den processas på nåt sätt för att vara säkert för intag?

EiseltUK
2003-09-25, 17:57
Originally posted by William


Okej, men NAC utövar ju en effekt på slemmet i halsen, när det är gjort, är NAC fortfarande aktiv som motgift i levern då? Förstår du vad jag menar?



Vet inte om en del av NACet går åt till själva slemlösningen. Det verkar inte som det om du läser texten nedan. Upptaget enligt Fass är tydligen bara 5-10 % oralt, vilket inte stämmer överens med ett annat läkemedel jag läste om.

Farmakodynamik

Acetylcystein är vid lokal tillförsel ett mukolytikum. Viskositeten hos både muköst och purulent slem minskas genom att disulfidbindningarna mellan glykoproteinkomplexen i slemmet spjälkas.
Vid systemisk tillförsel fungerar acetylcystein bl a som prekursor till glutation och cystein. Peroral långtidsbehandling av patienter med kronisk bronkit kan minska antalet exacerbationer. Verkningsmekanismen är inte klarlagd.


Farmakokinetik

Acetylcystein absorberas snabbt från brustabletterna. Den biologiska tillgängligheten av peroralt acetylcystein är låg, endast 5–10% jämfört med en intravenös dos. Större delen av absorberat acetylcystein återfinns i plasma i form av metaboliter, bl a cystein, cystin och glutation. För acetylcystein har halveringstiden efter intravenös tillförsel visats vara 5–10 timmar, och distributionsvolymen 0,3–0,5 l/kg.

William
2003-09-25, 19:29
Originally posted by EiseltUK


Vet inte om en del av NACet går åt till själva slemlösningen. Det verkar inte som det om du läser texten nedan. Upptaget enligt Fass är tydligen bara 5-10 % oralt, vilket inte stämmer överens med ett annat läkemedel jag läste om.

Farmakodynamik

Acetylcystein är vid lokal tillförsel ett mukolytikum. Viskositeten hos både muköst och purulent slem minskas genom att disulfidbindningarna mellan glykoproteinkomplexen i slemmet spjälkas.
Vid systemisk tillförsel fungerar acetylcystein bl a som prekursor till glutation och cystein. Peroral långtidsbehandling av patienter med kronisk bronkit kan minska antalet exacerbationer. Verkningsmekanismen är inte klarlagd.


Farmakokinetik

Acetylcystein absorberas snabbt från brustabletterna. Den biologiska tillgängligheten av peroralt acetylcystein är låg, endast 5–10% jämfört med en intravenös dos. Större delen av absorberat acetylcystein återfinns i plasma i form av metaboliter, bl a cystein, cystin och glutation. För acetylcystein har halveringstiden efter intravenös tillförsel visats vara 5–10 timmar, och distributionsvolymen 0,3–0,5 l/kg.

Jag har kollat igenom fass tidigare men blev inte mycket klokare.

Det var just pga av det den dåliga biologiska tillgängligheten som jag undrade över om brustabletter är sämre. Om det endast rör sig om 5-10 % så är det ju önskvärt att så mycket NAC som möjligt når tarmarna i ursprungsskick. Kosttillskotten med NAC är ju i kapselform och då passeras strupen. Men om NACet inte förbrukas så är det inga problem.

Vad var det för annat läkemedel du läst om?

z_bumbi
2003-09-25, 19:44
Originally posted by William
Kosttillskotten med NAC är ju i kapselform och då passeras strupen.

Med rätt kapslar så kan du ju passera magsäcken med för den delen.

William
2003-09-25, 19:51
Originally posted by z_bumbi


Med rätt kapslar så kan du ju passera magsäcken med för den delen.

True that! Tänkte mest på att det undgår slemmet i strupen. Vet inte hur NAC påverkas i magsäcken men bäst vore ju om det nådde tarmsystemet helt opåverkad för maximalt upptag.

z_bumbi
2003-09-25, 20:17
William: Mer positivt är väl att man kanske undviker de vanliga biverkningarna om man stoppar ner det i rätt kapsel, å andra sidan vet man ju inte då hur det påverkar tarmen vid sådant intag.

Varför ska du använda det överhuvudtaget ?

LunaSpice
2003-09-25, 20:22
Originally posted by William
Har du koll på vilken typ av acetylcystein som ges till patienter med paracetamolförgiftning? Är det samma typ som finns i brustablettform? Initialt så är det ju höga doser som gäller så jag antar att det blir intravenöst men vet du om man senare övergår till tablettform? Apoteket har acetylcystein endast i brustablettform och med maxdoser på 200 mg. Akutmedicinen bör väl oxå komma från apoteket eller?


Sup kanske är ett alt? =)

Jag har skrivit statistiktenta (:devil:) och har därför inte kunnat svara. Flera hann före men jag ska försöka att komplettera. :)

Acetylcystein eller NAC ges IV eller po (brus oftast, ibland tablett) vid akuta ÖD av paracetamol för att ersätta glutinationsbristen och därmed förhindra leverskador. Trots det dåliga upptaget po så kommer det utöva sina antidotiska effekt, om än något mindre. I detta skede så ges även glukoslösning IV.

Patienterna kommer tyvärr ofta till sjukhuset sent i förloppet och symtom som leverencepahlopati, oliguri, ökat serumkreatinin, hjärnödem etc kan ses ganska tydligt. I initialskedet så brukar man göra som jag skrivit ovan, med NAC och glukoslösning för att lindra encephalopatisymptomen. Sen gör man CVP-mätning (mätning av högerkammares fyllnadstryck) och försöker bibehålla detta. Om pat. fortfarande har oliguri trots bra fyllnadstryck så sätter man in Dopamin för att häva detta, får man ingen effekt av det så gör man en hemodialys samt kolla serumkreatinin. Hypotension brukar behandlas med Dobutrex eller liknande prep.

Varför undrar du förresten? Har du tryckt i dig för mkt eller är det "en kompis"? =)

LunaSpice
2003-09-25, 20:25
Originally posted by William


True that! Tänkte mest på att det undgår slemmet i strupen. Vet inte hur NAC påverkas i magsäcken men bäst vore ju om det nådde tarmsystemet helt opåverkad för maximalt upptag.

Du har ett bättre upptag (LÄS: inte i tarmen utan distribution till cellerna) om LM slipper passera lever och genomgå den sk. förstapassagemtebolismen. Detta sker såklart via IV infusion men även vid sup och sublingual administration efter LM då hamnar i det stora kretsloppet direkt utan att passera levern. Dock är jag osäker om NAC ges i andra former än IV och brus.

EDIT: Jag ska kolla upp detta imorrn på biblioteket. Jag blev osäker själv nu och det är aldrig bra. :) Den länken Ozz postade är dessutom ganska bra. :thumbup:

William
2003-09-25, 20:44
Tack för alla svaren grabbbar!

Luna: Jag vill ju inte att det ska passera levern eftersom det är där jag behöver det för att maximera glutationnivåerna. Trodde inte att NAC finns i sup-form. Anyway, det får bli i brustablettform eller eventuellt i inhalationsform, får ta det med läkaren.

Näe jag har inte knaprat för mycket alvedon och det är inte nån "kompis" (tack för den du:D :thumbup: )

LunaSpice
2003-09-25, 20:49
Originally posted by William
Tack för alla svaren grabbbar!

Luna: Jag vill ju inte att det ska passera levern eftersom det är där jag behöver det för att maximera glutationnivåerna. Trodde inte att NAC finns i sup-form. Anyway, det får bli i brustablettform eller eventuellt i inhalationsform, får ta det med läkaren.

Näe jag har inte knaprat för mycket alvedon och det är inte nån "kompis" (tack för den du:D :thumbup: )

Grejen är den att jag käkar en väldigt levertoxisk medicin samt en härrans massa NSAID. Periodvis blir det extra tillägg av starkare smärtstillande i en massa kombinationer och jag är väldigt rädd om min lever så jag undersöker alla intressanta möjligheter att bibehålla den i ypperligt skick. Speciellt med tanke på att min medicinering är permanent.

Okej, vilka NSAID tar du? Och varför? Vilken typ av smärta har du? Antar att det är selektiva COX2hämmare du tar. Detta börjar bli intressant...jag kan få öva lite på dig va...som patient? Vi har nämligen smärtfysiologi och smärtbehandling (farmakologiskt) på schemat nu vilket gör att jag är extremt inne i detta just nu. :)

Du kan inte få acetylcystein att INTE passera levern om du inte tar det IV. Po är nog tyvärr det som gäller om det inte är en akut ÖD.

(BTW, ang sup så var det ett skämt...hrm. :))

William
2003-09-25, 21:00
Originally posted by LunaSpice


Okej, vilka NSAID tar du? Och varför? Vilken typ av smärta har du? Antar att det är COXhämmare du tar. Detta börjar bli intressant...jag kan få öva lite på dig va...som patient? Vi har nämligen smärtfysiologi och smärtbehandling (farmakologiskt) på schemat nu vilket gör att jag är extremt inne i detta just nu. :)

Du kan inte få acetylcystein att INTE passera levern om du inte tar det IV. Po är nog tyvärr det som gäller om det inte är en akut ÖD.

(BTW, ang sup så var det ett skämt...hrm. :))

Fattade inte det där med sup var skämt :em: :D

Just nu äter jag Vioxx men har ätit så gott som vartenda NSAID preparat som finns på marknaden under senaste 10 åren. Viox är ju en selektiv Cox II hämmare så det har färre biverkningar än Cox I hämmare om jag har förstått det hela rätt. Vad exakt menar du med att öva på mig som patient?? låter farligt...;)

Näe jag vet att det måste passera levern men du skrev att det slipper passera levern vid IV så jag tolkade det som att det hamnar utanför levern men jag vill ju ha det in i levern där det ska göra mest nytta. Anyway, po får det nog bli i vilket fall.

Förutom NSAID så äter jag Salazopyrin och vid behov så blir det paracetamol, tramadolhydroklorid och ytterligare NSAID.

LunaSpice
2003-09-25, 21:14
Originally posted by William


Fattade inte det där med sup var skämt :em: :D

Just nu äter jag Vioxx men har ätit så gott som vartenda NSAID preparat som finns på marknaden under senaste 10 åren. Viox är ju en selektiv Cox II hämmare så det har färre biverkningar än Cox I hämmare om jag har förstått det hela rätt. Vad exakt menar du med att öva på mig som patient?? låter farligt...;)

Näe jag vet att det måste passera levern men du skrev att det slipper passera levern vid IV så jag tolkade det som att det hamnar utanför levern men jag vill ju ha det in i levern där det ska göra mest nytta. Anyway, po får det nog bli i vilket fall.

Förutom NSAID så äter jag Salazopyrin och vid behov så blir det paracetamol, tramadolhydroklorid och ytterligare NSAID.

Helt rätt. COX2-hämmare har färre biverkningar därför att det verkar endast på COX2 (doh!) och det är COX2 som är inblandade i inflammatoriska processer och hindrar prostaglandinsyntesen. Om man tar COX1-hämmare eller preparat som verkar på alla COX så kommer de PG som finns i ventrikelslemhinnan mm att påverkas vilket kan göra att man lättare för skador på slemhinnan.

Jag menar bara att det är intressant att ha ett "patienfall" som gör att man kan tillämpa det man läser i verkligheten. Vi har inte kliniska studier (praktik) förrän mitten på Nov och vi kommer därför inte kunna ha några patienfall på samma sätt.

Alltså, även om det förs in IV så kommer att hamna i levern för eller senare. Det är ju i levern och i njurarna som blodet renas från LM. Det är bara det att om det först får passera levern så kommer det du att brytas ned genom X antal olika processer och kommer därför inte ha lika stor effekt på effektorcellen, dvs. där preparatet egentligen ska verka.

Återigen, vad har du för sjukdom/tillstånd som tvingar dig att ta så mkt smärtstillande/antiinflammatoriska preparat?

William
2003-09-25, 21:25
Jo visst är det så. Allt passerar ju levern förr eller senare. Blir så knackigt när man ska kommunicera via ett forum men det ju sånt man får ta:D Hade en föreläsning förra terminen om exakt hur levern gör för att bli av med allt skräp,speciellt läkemedel och organiska ämnen (gifter), jäkligt intressant. Reaktionsvägarna är ju basically de samma oavsett vilket ämnen som ska bytas ner ( nästan iaf)

LunaSpice
2003-09-25, 21:36
Originally posted by William
Jo visst är det så. Allt passerar ju levern förr eller senare. Blir så knackigt när man ska kommunicera via ett forum men det ju sånt man får ta:D Hade en föreläsning förra terminen om exakt hur levern gör för att bli av med allt skräp,speciellt läkemedel och organiska ämnen (gifter), jäkligt intressant. Reaktionsvägarna är ju basically de samma oavsett vilket ämnen som ska bytas ner ( nästan iaf)

Glömde skriva det innan, jag har imflammatorisk reumatism, primärt i bäckenleden men jag har känningar i så gott som alla större leder, även vissa mindre.

Okej, vad pluggar du för något?

Aha...då lär din lever jobba för fulla muggar 24/7.

William
2003-09-25, 21:42
Originally posted by LunaSpice


Okej, vad pluggar du för något?

Aha...då lär din lever jobba för fulla muggar 24/7.

Pluggar näringsfysiologi, andra året.

Jo jag vet, det är därför jag kollar upp lite skydd och så. Levern kommer allra först så jag har inga laster av ngt slag rent "matmässigt" men även om jag sköter allt så får ju levern mycket stryk ändå. Tar blodprover var 8:e vecka nu och allt är peachy menjag vill att den ska förblir så länge till. Vill ju behålla den i framtiden :D

EiseltUK
2003-09-25, 21:51
Angående biotillgängligheten så stämmer det med ca 10 %. Texten jag läste sa först att den togs upp snabbt och fullständigt, men när jag läste det finstilta så dök 10 % upp igen.

/ Henrik

LunaSpice
2003-09-25, 22:02
Originally posted by William


Pluggar näringsfysiologi, andra året.

Jo jag vet, det är därför jag kollar upp lite skydd och så. Levern kommer allra först så jag har inga laster av ngt slag rent "matmässigt" men även om jag sköter allt så får ju levern mycket stryk ändå. Tar blodprover var 8:e vecka nu och allt är peachy menjag vill att den ska förblir så länge till. Vill ju behålla den i framtiden :D

Många människor klarar sig med en 10%ig leverfunktion (dock kanske inte i ditt fall). Det är ju därför alkoholister lever så länge trots deras extrema alkholintag.

Så du går i Pauluns fotspår...nice. :)

Jag ska ta med dig som exempel på hur en patient kan behandlas vid olika typer av smärttillstånd. Ska kolla över dina NSAIDprep. Har du nånsin blivit ordinerad ASA av din läkare?

William
2003-09-25, 22:09
Originally posted by LunaSpice


Många människor klarar sig med en 10%ig leverfunktion (dock kanske inte i ditt fall). Det är ju därför alkoholister lever så länge trots deras extrema alkholintag.

Så du går i Pauluns fotspår...nice. :)

Jag ska ta med dig som exempel på hur en patient kan behandlas vid olika typer av smärttillstånd. Ska kolla över dina NSAIDprep. Har du nånsin blivit ordinerad ASA av din läkare?

Hehe...10 %ig leverfunktion, vill gärna ha mer än så, men visst tål levern mycket. Grymt organ när man tänker efter!

Paulun har ett finger med i mitt intresse för näringslära...helt klart! En hel arm för den delen:thumbup:

Vilka NSAID ska du kolla upp? Vioxx? Ska du kolla upp alla blir det en lång lista:)

ASA? Steroid LM eller?

Henrik: Tack för infon!

LunaSpice
2003-09-25, 22:16
Originally posted by William


Hehe...10 %ig leverfunktion, vill gärna ha mer än så, men visst tål levern mycket. Grymt organ när man tänker efter!

Paulun har ett finger med i mitt intresse för näringslära...helt klart! En hel arm för den delen:thumbup:

Vilka NSAID ska du kolla upp? Vioxx? Ska du kolla upp alla blir det en lång lista:)

ASA? Steroid LM eller?

Henrik: Tack för infon!

ASA = Acetylsalicylsyra...används ofta tillsammans eller istället för NSAID...ibland även tillsammans med svagare opioider såsom kodein eller dextropropoxifen pga att ASA och NSAID mestadels verkar prerifert och kombinationen med opioider (som verkar centralt) ger därför en effektivt analgetisk effekt. Men du äter inget annat än NSAID? Inga opioider menar jag?

Anledningen att jag vill kolla alla isf är ju att jag vill kolla hur de interagerar och optentierar varandra. Man brukar nämligen använda NSAID eller ASA tillsammans med sk. adjuvantia vilket är ett LM som egentligen inte har någon analgetisk effekt men som ändå verkar smärtstillande genom andra processer. Räkna upp du...jätteintressant ju!! :love:

William
2003-09-25, 22:37
Originally posted by LunaSpice


ASA = Acetylsalicylsyra...används ofta tillsammans eller istället för NSAID...ibland även tillsammans med svagare opioider såsom kodein eller dextropropoxifen pga att ASA och NSAID mestadels verkar prerifert och kombinationen med opioider (som verkar centralt) ger därför en effektivt analgetisk effekt. Men du äter inget annat än NSAID? Inga opioider menar jag?

Anledningen att jag vill kolla alla isf är ju att jag vill kolla hur de interagerar och optentierar varandra. Man brukar nämligen använda NSAID eller ASA tillsammans med sk. adjuvantia vilket är ett LM som egentligen inte har någon analgetisk effekt men som ändå verkar smärtstillande genom andra processer. Räkna upp du...jätteintressant ju!! :love:

Acetylsalisylsyra=ASA ! (Doh) Näe det använder jag inte. Används dom tillsammans? Är det inte så att ASA i stora doser kan leda till magproblem? Likaså NSAID? har för mig att jag har blivit varnad för att mixa dom två typerna av LM. Kanske jag som är ute och cyklar...

Det jag alltid äter är ju Vioxx och Salazopyrin. Salazopyrin består ju av sulfasalazin och en av mina läkare förklarade för mig att det var en molekyl som bestod av en sulfatdel och en del som kom från just ASA. Tror jag iaf, det var ett tag sen nu men om jag kommer ihåg rätt var det så hon sa.

Tidigare har jag käkat Naprosyn, Pronaxen, Voltaren, Orudis retard, Piroxikam (funkade skitbra) samt en hel del andra som jag inte kommer i håg namnen på. En del verkar ha försvunnit ur fass oxå för.

LunaSpice
2003-09-25, 23:29
Originally posted by William


Acetylsalisylsyra=ASA ! (Doh) Näe det använder jag inte. Används dom tillsammans? Är det inte så att ASA i stora doser kan leda till magproblem? Likaså NSAID? har för mig att jag har blivit varnad för att mixa dom två typerna av LM. Kanske jag som är ute och cyklar...

Det jag alltid äter är ju Vioxx och Salazopyrin. Salazopyrin består ju av sulfasalazin och en av mina läkare förklarade för mig att det var en molekyl som bestod av en sulfatdel och en del som kom från just ASA. Tror jag iaf, det var ett tag sen nu men om jag kommer ihåg rätt var det så hon sa.

När jag får ett mildare skov utökar jag med paracetamol och då får det en riktigt bra analgetiskt effekt. Är skoven riktigt stora måste jag ta till med Tramadol och då blir det riktigt nice :D Tramadol är opioid som ska likna morfin tror jag. Riktigt starkt iaf och dessutom vanebildande så det tar jag bara när det är som värst. Det starkaste kombination jag åt för ett skov var maxdos av Vioxx, Salazopyrin, tramadol, Panodil samt ytterligare en NSAID typ Cox I som hette Indomee! Totalt var det 32 piller om dan i tre månader. Mitt levervärde sköt definitivt i höjden då!

Tidigare har jag käkat Naprosyn, Pronaxen, Voltaren, Orudis retard, Piroxikam (funkade skitbra) samt en hel del andra som jag inte kommer i håg namnen på. En del verkar ha försvunnit ur fass oxå för.

Jo, ASA kan ge magproblem pga att det irriterar ventrikelslemhinnan. Det är även kontraindicerat för pat. med magkatarr eller magsår pga ett ASA har en blodförtunnande effekt tack vare att det hämmar prostaglandiner som bl.a. ingriper vid blodkoagulation. ASA används därför även preventivt mot olika typer av blodproppar/infarkter. Den hämmande effekten av ASA på tombocyter är irreversibel medans den från NSAID är reversibel och har därför en effekt på blodkoagulationen i förhållande till NSAIDpreparatets plasmakoncentration. Dock brukar det inte vara några problem att kombinera COX2hämmare med ASA eftersom COX2hämmare inte påverkar prostaglandinerna i ventrikelslemhinnan och bidrar därför inte till lika stor irritation där som COX1hämmare.

Nu är det bedtime, kom gärna med mer funderingar om du undrar. Du verkar kunna väldigt mkt vilket troligen är ganska motiverat i ditt fall med tanke på din sjukdom. :thumbup: :sleep: