handdator

Visa fullständig version : Är detta en idiotisk idé?


emi23j
2010-02-25, 09:41
Lite snabb bakgrund: Jag har troligtvis dragit på mig en stressfraktur i min vänstra fot vilket gör att jag måste vila foten från rörelser/övningar/aktiviteter som gör ont.


Frågan:
Är det en dum idé att under tiden vänsterfoten läker träna höger-benet?

Följande är en planering över vad som kommer skilja fötterna/benen åt och hur jag tänkt lägga upp träning (sett över en vecka)

Pass 1: (måndag eller tisdag)
1. Nedhopp 3x6
2. 1-bens upphopp 3-4x2

Pass 2: (torsdag eller fredag)
1. Nedhopp 3x6 (eller annan teknik övning)
2. Längdhopp 3-4x2


Nu pratar jag inte om att uteslutet träna höger benet, under tiden som vänster foten läker. Det går nämligen att köra en del övningar med vänster foten också (i alla fall med lätt vikt 50-60% av 1RM), jag testade igår.

Det som kommer att skilja benen/fötterna åt är hopp-träning. Jag har alltid hoppat bättre med vänster benet (av olika anledningar) och tänkte nu under tiden som vänsterfoten läker träna hopp teknik med höger foten.

Pjotor
2010-02-25, 09:58
Spontan tanke: om du har en stressfraktur i vänsterfoten kanske en motsvarande i högerfoten inte är alltför långt borta.

Hittade något som kanske är läsvärt: http://idrottsskadeguiden.se/skador/fot,hal

emi23j
2010-02-25, 10:11
Spontan tanke: om du har en stressfraktur i vänsterfoten kanske en motsvarande i högerfoten inte är alltför långt borta.

Hittade något som kanske är läsvärt: http://idrottsskadeguiden.se/skador/fot,hal

Man får ju givetvis vara uppmärksam och lyssna på kroppen. Men det är ju andra faktorer än bara träningsbelastning som kan leda till stressfrakturer. Jag kanske t ex har haft trasig dämpning i vänster skon eller belastat den mer när jag spelat (spelar basket).

Men visst. ska läsa artikeln. Men i övrigt? vad tror du, bra dåligt?

Zorgus
2010-02-25, 10:20
Så länge det inte gör ont eller förlänger läktiden ser jag inga problem med det. Du får känna efter. Det där att högerfoten skulle ligga illa till är rena spekulationer, det går inte att säga så. Finns löpare som joggat sig igenom en stressfraktur (nu är ju löpare ganska galna oftast, men ändå) och andra tar helvila eller bara cyklar. Gör det som funkar för dig.

siimon89
2010-02-25, 13:12
Tror du bör prata med en naprapat eller dylikt istället för att rådfråga här.

Däremot bör du nog inkorporera någon form av rehab. Men det får du nog också ta med någon kunnig. En tanke jag fick utöver rehabträning är ju att du kan jobba extra mycket med övningar som inte belastar fötterna.
Glute hams, ryggresningar, lårcurl, benspark. Passa på att stärka posterior-chain extra mycket eftersom den oftast ligger efter :)

emi23j
2010-02-25, 13:49
Tror du bör prata med en naprapat eller dylikt istället för att rådfråga här.

Däremot bör du nog inkorporera någon form av rehab. Men det får du nog också ta med någon kunnig. En tanke jag fick utöver rehabträning är ju att du kan jobba extra mycket med övningar som inte belastar fötterna.
Glute hams, ryggresningar, lårcurl, benspark. Passa på att stärka posterior-chain extra mycket eftersom den oftast ligger efter :)

Naprapat vet jag inte riktigt. Men sjukgymnast har jag varit till. I och med att det troligen är en stressfraktur som jag har (ännu inte bekräftat) är det vila som gäller. Eller vila och vila. Hålla sig ifrån saker som gör ont. vilket betyder att jag kan fortsätta med den mesta av den normala träningen.

Nu var ju dock det inte frågan: är det bra/dåligt att hoppträna med ena benet men inte med det andra?

Personligen tror jag inte det spelar så stor roll eftersom jag troligtvis har hoppat många gånger fler hopp med vänster foten än med höger foten under mitt liv. Alltså borde det inte göra så mycket om jag fokuserar enbart på höger benet nu under skade/rehabtiden.

siimon89
2010-02-25, 15:16
Naprapat vet jag inte riktigt. Men sjukgymnast har jag varit till. I och med att det troligen är en stressfraktur som jag har (ännu inte bekräftat) är det vila som gäller. Eller vila och vila. Hålla sig ifrån saker som gör ont. vilket betyder att jag kan fortsätta med den mesta av den normala träningen.

Nu var ju dock det inte frågan: är det bra/dåligt att hoppträna med ena benet men inte med det andra?

Personligen tror jag inte det spelar så stor roll eftersom jag troligtvis har hoppat många gånger fler hopp med vänster foten än med höger foten under mitt liv. Alltså borde det inte göra så mycket om jag fokuserar enbart på höger benet nu under skade/rehabtiden.

Då tänker jag såhär, om dina ben/fötter är välbalanserade rent styrkemässigt nu, då kommer du att underhålla och förmodligen stärka samt utveckla explosivitet i ditt icke skadade ben. Under tiden lär du tappa lite, kanske marginellt eller en del, i styrkan/explosivitet i ditt andra ben.

Resultatet när du är frisk i det andra lär då bli obalans mellan de två benen när det gäller att kunna utveckla kraft. Kanske inte blir till någon nackdel, men explosivitet går snabbt att bygga upp igen efter en skada eftersom det är en färskvara. Jag skulle siktat på att stärka benen under tiden och när det läkt börja hoppa försiktigt igen.

Kom också ihåg, enbensövningar stressar ben och fötter mer än vad tvåhoppsövningar gör.

emi23j
2010-02-25, 17:28
Kommer underhålla styrkan i båda benen eftersom det går att köra vissa benövningar utan att det gör ont. Ja, det är möjligt att jag kommer tappa lite explosivitet i det vänstra benet. Men eftersom mitt träningsprogram bygger på att bli explosivare så tror jag snarare att den explosiva delen kommer att bibehållas även om ajg inte hoppar. (jag tränar så att jag växlar 2 veckor lätt explosiv träning med 2 veckor tung explosiv träning (om det inte gör ont) ).

Jo sant. En bens övningar kräver mer "action" i fotmusklerna för att hålla balansen än två bens.

Hur som helst. det jag är mest orolig för är nog egentligen hur höftböjaren kommer att reagera. Men ja, eftersom det inte handlar om särskilt stora skillnader mellan benen så tror jag ändå inte det kommer vara några problem. Men måste ju även ta in i beräkningen att jag missar 3-4 basketpass i veckan plus 1 match.

hugok
2010-02-25, 18:41
Jag har samma problem med överkroppen. Har precis fått gipsad högerarm, men jag ska träna vänsterarmen för fullt ändå så att inte den halkar efter.

z_bumbi
2010-02-25, 18:51
Frågan är vad du kommer att förlora på att inte träna på det sättet du har tänkt? Bara att man fått en stressfraktur tyder på att man legat över gränsen och behöver fundera på hur mycket och vad man tränar.

emi23j
2010-02-25, 19:12
Frågan är vad du kommer att förlora på att inte träna på det sättet du har tänkt? Bara att man fått en stressfraktur tyder på att man legat över gränsen och behöver fundera på hur mycket och vad man tränar.


Tror den största anledningen till att jag fått en stressfraktur är för att jag använt för dåliga skor när jag spelat basket. Har haft typ 2-3 par nya skor i början av säsongen men dämpningen i skorna har gått sönder gång på gång och sen december har jag i princip spelat utan dämpning sorna. Jävligt idiotiskt om man nu tänker tillbaka, men det är kostsamt att hela tiden köpa nya skor.

Annars har jag denna säsong tränat mindre än tidigare år.

vad jag förlorar? tja, det är väl inte så mycket. Men det är ett ganska bra tillfälle att träna hopp-teknik i höger benet. I vänster benet har jag redan bra teknik, men högern släpar efter.

siimon89
2010-02-25, 19:17
Kan du köra marklyft och knäböj så ligger du ju bra till :)

Tolkia
2010-02-25, 19:36
+1 på bumbi. Jag tycker dessutom att det verkar tveksam att börja våldsträna enbenshopp med tanke på hur den skadade foten kommer att må efter ett par "räddningar" av misslyckade hopp.

Det handlar om kanske sex eller åtta veckor utan hoppträning. Är det döden?

emi23j
2010-02-25, 22:25
+1 på bumbi. Jag tycker dessutom att det verkar tveksam att börja våldsträna enbenshopp med tanke på hur den skadade foten kommer att må efter ett par "räddningar" av misslyckade hopp.

Det handlar om kanske sex eller åtta veckor utan hoppträning. Är det döden?


Nu handlar det ju inte om våldshopp utan om teknik hopp=).

Att hålla på med våldshopp är ur alla synpunkter idiotiskt.

Simon. Jag kan böja, i af lät (har inte provat tungt). Marklyft har jag inte provat än. Men tror inte det ska vara några problem heller.

siimon89
2010-02-26, 08:27
Nu handlar det ju inte om våldshopp utan om teknik hopp=).

Att hålla på med våldshopp är ur alla synpunkter idiotiskt.

Simon. Jag kan böja, i af lät (har inte provat tungt). Marklyft har jag inte provat än. Men tror inte det ska vara några problem heller.

Lyssna på Tolkia's och Z-bumbis visa ord och så kör du böj och marklyft på 50-60% av 1RM 8x2 :thumbup:

emi23j
2010-02-26, 08:55
Kanske får köra på det. Frågan är då bara om jag kanske tom ska böja 2 ggr i veckan.

Jaja. får gå på dagskänsla om inte annat. men tack för hjälpen i af till alla inblandade=)