handdator

Visa fullständig version : Träningsschema tips tack.


Mikmx
2010-02-24, 23:10
Tjena.

Jag skulle gärna vilja att ni kunde säga vad ni tycker om mitt schema och vad jag ska ändra osv, såhär ser det ut just nu:

Måndag: Ben, Mage

Tisdag: Vila

Onsdag: Bröst,

Torsdag: Biceps, Rygg

Fredag: Triceps, Axlar

Lördag: Kondition

Söndag: Vila.

Jag funderar på att ändra till 2 biceps pass i veckan, eller är det dumt?
Övningarna jag kör, och där tar jag gärna emot tips på andra övningar :)
Axlar:
Hantelpress
Facepulls
Drag till hakan med stång
Millitärpress i smith


Triceps:
Rep i Cabel maskinen
Stång i cabel maskinen
Hantel bakom huvudet
Ez stång mot pannan, liggandes på bänken


Biceps: Koncentrationscurl med hantel
Cabelcurl
Hammercurl , eller curl med stång

Bröst: Bänkpress
Hantelpress sne
Uppåtlutande cablecross over

Mage : Situps
Crunches
Bålrotation

Ben : Benpress i maskin
Vadpress
Framsida och baksida lår i maskin

Rygg : Latsdrag till bröstet och bakom nacken
Hantelrodd
Smalt latsdrag

Underarmar: Underarms curl med hantel
Omvända curl i cable

jag kör 4-8 reps, 3-4set

Malmberg
2010-02-25, 08:09
tjena.

jag funderar på att ändra till 2 biceps pass i veckan, eller är det dumt?
träna alla muskler lika mycket.

Axlar:
Hantelpress
facepulls
drag till hakan med stång
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135458&highlight=skadefri+gymmet
millitärpress i smith
varför kör du inte med fri stång?


Triceps:
Rep i cabel maskinen
stång i cabel maskinen
hantel bakom huvudet
ez stång mot pannan, liggandes på bänken
kör runt hela huvudet istället för bara till pannan:
http://www.exrx.net/weightexercises/triceps/bblyingtriext.html

french press kanske skulle vara något?
http://www.exrx.net/weightexercises/triceps/bbtriext.html

dom två plus en övning i cc tycker jag räcker bra. . .

. .

Pjotor
2010-02-25, 08:29
Ingen muskelgrupp får mer än en träningsdag i veckan i ditt nuvarande schema. Jag rekommenderar färre övningar och en mindre uppdelning, så att åtminstone basövningarna körs två gånger i veckan.

Biceps hör hemma långt ner på prioriteringslistan över muskelgrupper som ska tränas oftare. Kör hellre benpress, eller ännu hellre knäböj. Generellt sett behöver du inte träna mer än 1, högst 2 isoleringsövningar för biceps och triceps eftersom de används i många andra övningar. Försök klämma in dem på rygg- respektive axeldagarna istället, så får du en extra träningsdag. Mina personliga favoriter är stångcurl och liggande tricepsextensions med stång.

Det är onödigt att göra latsdrag framför nacken, latsdrag bakom och smalt på samma pass. Försök göra chins om det går. Om du inte klarar mer än en i taget rekommenderar jag att du gör 10 på hela passet och vilar så ofta det behövs. Börja med handflatorna mot dig och gör med handflatorna från dig när du klarar av 5-6 i rad.

Mage skulle jag lägga in i form av superset mellan andra övningar eller 1-2 set efter varje eller vartannat träningspass, istället för att ha en särskild dag.

chrilledude
2010-02-25, 09:29
Biceps 2ggr/veckan är INGET att rekommendera då biceps får nog med stryk i andra övningar.

pwnyou
2010-02-25, 09:43
Triceps och axlar är nu bara två dagar ifrån bröst-passet.

Dag 1: -
Dag 2: -
Dag 3: Bröst
Dag 4: -
Dag 5: Triceps och axlar
Dag 6: -
Dag 7: -

Du får alltså 48 timmar vila till triceps och axlar, men hela 120 timmars vila till bröstpasset.

Det vore bättre om du lade dessa pass så långt ifrån varandra som möjligt, typ:

Dag 1: Bröst
Dag 2: -
Dag 3: -
Dag 4: Triceps axlar
Dag 5: -
Dag 6: -
Dag 7: -

Då blir det 72/96, vilket är mycket mer balanserat än 48/120.

Sedan vore det nog bra om du hade marklyft på din ryggdag och sedan hålla den så långt bort från bendagen som möjligt. Konditionen bör också vara lite ifrån ben- och ryggdagarna. Så här skulle jag göra ditt schema om jag var du:

Dag 1: Ben, mage

Dag 2: Bröst

Dag 3: -

Dag 4: Rygg, biceps

Dag 5: Axlar, triceps

Dag 6: Kondition

Dag 7: -

lycka till.

Loke
2010-02-25, 10:01
Biceps 2ggr/veckan är INGET att rekommendera då biceps får nog med stryk i andra övningar.

Sånt där är mycket individuellt. Mina biceps tål mer stryk än jag orkar dela ut, därmot triceps havererar om jag kör 2 ggr/vecka under lång tid.

Kolla hur SL- och OL-folket tränar så inser du snart att vissa i viss mån tränar sin erector spinae nästan varje pass utan problem. Kanske inget alla klarar, men för vissa funkar det faktiskt.

Som nybörjare får man köra på och se vart det bär, man går säkert in i väggen med någon del av kroppen, men sen vet man det.

kjell33
2010-02-25, 10:09
Håller med föregående talare. Lika bra att du själv lär dig utvärdera hur viss träning funkar på just dig. Ha dock tålamod och håll i ett visst upplägg åtminstone 6 veckor.

Hejnomax
2010-02-25, 11:20
Biceps två gånger i veckan kommer inte vara några problem, kör inte slut på dom helt varje pass bara, då kan det bli för mycket. Man måste ju träna det man tycker är roligt. Och +1 på att köra runt huvudet och inte mot pannan när du kör triccar.

Lyssna på kroppen!

Mikmx
2010-02-25, 15:09
oj, tack för alla tips/svar..

Drag till hakan ska jag sluta med då och French press verkar vara en bra övning ska helt klart testa den! =)
Då ska jag försöka sätta triceps/axlar passet och bröst passet långt ifrån varandra, Chins orkar jag men inte för många, så jag lägger in det på rygg dagen då.

Varför jag inte kör millitärpress med fri stång, har jag inget bra svar på, men det känns bra i smithen iallafall, men ska testa med fri stång. :)

Marklyft ska också testas.