handdator

Visa fullständig version : Press bakom nacke?


MunsöHustla
2003-09-25, 13:41
Slutade med den övningen för 4 månader sedan efter jag hade hört från många hål att den påfrestade lederna onödigt mycket. Stämmer detta? Är sugen på att börja köra den igen ...:bpump:

Tompi
2003-09-25, 13:48
Finns övningar som är minst lika bra och säkrare!

King Grub
2003-09-25, 13:52
Press bakom nacken är suverän. Jag har kört den tungt och mycket djupt i 15 år utan några som helst problem.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9862&highlight=press+bakom+nacken

Börje H
2003-09-25, 13:53
Bra att du slutade med den:thumbup:
Anledningen till att den övningen anses som en "farlig" övning är att det blir önödigt trångt för senorna i rotatorcuffen och de nerver som går genom axelleden. Rent anatomiskt och rörelsemässigt är en press FRAMFÖR huvudet precis den samma som om du pressar bakom, men utan att det blir onödigt trångt. Så skall du köra press rekomenderar jag antingen press framför huvudet, med stång, eller hantelpressar. Vid utförandet skall du vara försiktig och INTE gå i ytterlägen, varken i botten eller i toppen.
Axelleden är en väldigt skadebenägen led och man skall därför träna den med viss försiktighet. Har man dock en bra teknink och undviker ytterlägena finns ingen anledning att inte köra riktigt hårt.
Kom bara ihåg att träna baksidan av axelpartiet oxå:thumbup:

(Som ovanstående säger kan man dock ha kört den i massvis med år utan problem, men jag anser det är onödigt att riskera något när man kan få precis samma resultat på ett säkrare sätt!)

Fridolf
2003-09-25, 14:20
kan bara hålla me king grub.
men om de nån gång skulle göra ont tycker ja du ska ta de lugnt me övningen.

Karl_alfred
2003-09-25, 14:28
äh kör bakom nacken och djupa.

Börje H
2003-09-25, 15:19
Varsågod att fortsätta köra djupt, det vore ju konstigt att göra något annat i syfte att förhindra kommande skador:hbang:

eller;)

andersw
2003-09-25, 16:02
En kompis har haft ryggproblem så han fpr till nån ryggdoktor, vad dom nu kallas

Hursomhellst, han avrådde från att köra både latsdrag bakom huvudet och pressar bakom huvudet..vet inte exakt varför, så fråga inte ;)

//Anders

Gammelyxan!
2003-09-25, 16:29
Brukar köra hantelpress först och sedan militärpressar, tycker att hantelpressarna tar jävligt bra om man går djupt ner(Inget fusk)
Och sedan när man kör med stången så orkar man ju inte så tungt. Inbillar mig att skaderisken blir mindre?
Fast ibland byter jag ordning ;) för att jävlas med axlarna.

:thumbup: