handdator

Visa fullständig version : Gravidkost?


Vilvarin
2010-02-24, 19:11
Jag är rätt nygravid och undrar lite över mat och allt sånt som ju blir annorlunda..
Har läst igenom alla rekommendationer på SLV och ätit folsyra sen något år tillbaka. Men mer då? Jag tar Mivitotal dagligen. Tror att jag i övrigt äter en rätt "normal" kost.

Någon som har koll på Omega3, sötningsmedel, D-vitamin?

Har även läst en barnmorska som tycker att man ska sluta med Lätta och använda Bregott istället eftersom Lätta är "kemiskt framställt", någon som har åsikter om det?

Trance
2010-02-24, 19:33
D-vitamin och omega 3 är rätt bra då jag antar att du inte får i dig tillräckligt via kost och sol. Vädigt få svenskar får det.

Enda anledningen till att undvika lätta skulle vara omega 6 och omega 3 ration, något som är bättre i bregott. Fast det beror på resten av din mat och stödet för hur viktigt det är är inte jättestarkt. Att Lätta skulle vara något livsfarligt kemiskt ämne är bara skräckpropaganda från folk som inte kanske förstår dessa saker så bra.

Rumsren
2010-02-24, 19:52
http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Livsstilsfragor/Mat-under-graviditeten/

Järn har du inte nämnt, men det kanske ingår i folsyra tillskottet som du äter?

Sverker
2010-02-24, 20:52
Har även läst en barnmorska som tycker att man ska sluta med Lätta och använda Bregott istället eftersom Lätta är "kemiskt framställt", någon som har åsikter om det?

Ja, massor.

Inget fel alls med Lätta. Det är ett margarin, vilket som helst. Innehåller inget som skadar dig eller ert barn.

schmecker
2010-02-25, 10:45
blir egentligen inte så mycket annorlunda, främst tänka på få i sig tillräckligt kalcium och protein i kosten. folsyratillskott är bra, även tillskott med järn kan behövas speciellt ett tag in i graviditeten.

Zorgus
2010-02-25, 11:12
D-vitamin bra för gravida:

http://www.kostdoktorn.se/extra-d-vitamin-viktigt-for-gravida

Intressant att barnmorskan hade en åsikt om Bregott vs Lätta. Föredrar också Bregott, eftersom det känns "renare" som livsmedel.

r3mpuh
2010-02-25, 11:25
Ägg är väldigt nyttigt. :)

Pjotor
2010-02-25, 11:45
Bland barnmorskor finns det tyvärr de som inte håller sig till vetenskap och erfarenhet. Bregott vs Lätta är rent nys. Högprocessad mat är inte alltid sämre ur näringssynpunkt.

Var alltid försiktig med kosttillskott, eftersom de inte alltid har krav på sig att redovisa eventuella effekter på foster och gravida. Kolla med en läkare, som till skillnad från barnmorskor har mer kunskaper om mediciner och deras effekter.

Här är för övrigt Livsmedelsverkets kostrekommendationer för gravida: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/

Scratch89
2010-02-25, 11:55
Som gravid är det extra viktigt att inte äta för mycket Östersjöfisk.

Eddie Vedder
2010-02-25, 17:45
Just sötningsmedelt skulle jag för egen del hålla mig ifrån som gravid. Det finns ju inget som säger att det ÄR farligt men jag skulle heller inte se det som en omöjlig uppoffring under 9 månade OM det kan tnlas finnas något negativt.

Tillskott av vitamin D som sagt, omega-3 samt folsya och järn har nämnts och jag håller med.

häftig
2010-02-26, 00:19
Som sagt Omega 3 är viktigt. För lite omega 3 under graviditeten kan leda till minskad syn och hjärnkapacitet!

schmecker
2010-02-26, 02:26
Som sagt Omega 3 är viktigt. För lite omega 3 under graviditeten kan leda till minskad syn och hjärnkapacitet!

jaså det är därför så stor del av befolkningen är dimsynta pappskallar.
omega 3 är positivt vid graviditet men man ska nog vara försiktig med gå runt och skrämmas sådär, är nog ingen större katastrof om man avstår från att poppa en massa omega 3 kapslar eller frossa i fisk.

Sverker
2010-02-26, 07:10
Som sagt Omega 3 är viktigt. För lite omega 3 under graviditeten kan leda till minskad syn och hjärnkapacitet!


Njaa...det blir nog snarare mamman som drabbas.

Prematurbarn är en annan sak. De behöver tillskott av EFA för att utvecklas bättre.Men att de skulle få allvarliga skador är en grov överdrift.

häftig
2010-02-26, 16:59
Uttryckte mig lite dumt där. Det gäller att ha en bra kvot mellan omega 3 och 6, så det som sagt dumt att proppa i sig omega 3. Men samtidigt är det dumt att äta för lite omega-3.
Fredrik Paulun skriver i Fettguiden att "Omega-3 är en viktig byggsten för ögonen och hjärnan, och brist på omega-3 under de tidiga barnaåren kan ge synproblem och inlärningssvårigheter" Och "Mycket tyder på att om man drabbas av omega-3 brist som foster löper man större risk att drabbas av typ 2-diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar senare i livet. "