handdator

Visa fullständig version : Istället för marklyft??


TheHerminator
2010-02-24, 19:06
Jag har tränat nu i över 1½ år och sedan jag började så har jag haft problem med marklyften. Fäller ryggen osv (kan bero på att jag har sne rygg). Antar att jag måste träna upp mer bålstyrka helt enkelt men då till själva frågan, Hur tränar jag upp bålstyrkan så effektivt som möjligt? Dels är det ngn som haft sne rygg sedan lyckats tränat bort de?

Crocker
2010-02-24, 19:17
Stångrodd.

dellan
2010-02-24, 19:18
Vad menar du med sned rygg?
Att du böjer på ryggen i marklyft eller att du har en sned ryggrad, dvs skoliosis.

TheHerminator
2010-02-24, 19:20
Vad menar du med sned rygg?
Att du böjer på ryggen i marklyft eller att du har en sned ryggrad, dvs skoliosis.

Att ryggraden är sne :S

TheHerminator
2010-02-24, 19:22
Stångrodd.

Stångrodden lägger bara en viss fokus på ländryggen. Vänder mig hellre till bättre övningar som fokuserar mer på ländryggen än vad stångrodd gör

Crocker
2010-02-24, 19:30
http://www.exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html#anchor1945210
Men nu vet jag inte heller vad som är fel på din rygg, svårt att hitta övningar då.

young_george
2010-02-24, 19:33
Repdrag mellan benen låter som det kan vara något för dig.

TheHerminator
2010-02-24, 19:41
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtBackExtension.html
Men nu vet jag inte heller vad som är fel på din rygg, svårt att hitta övningar då.

Okej, problemet är följande:

Min ryggrad är sne (även känt som skolios) vilket gör att jag lätt förskjuter ena sidan av ryggen och tränar den mer än den andra. Vilket ger mig svårt att utföra t.ex. marklyft eftersom att min kropp då drar upp ena sidan av ländryggen snabbare än den andra eftersom den är starkare. Undrar ifall det finns ngn som haft samma problem och lyckats träna bort det. Finns folk som klarat av det men jag vet inte hur jag ska göra :P

Petoria
2010-02-24, 19:43
Okej, problemet är följande:

Min ryggrad är sne (även känt som skolios) vilket gör att jag lätt förskjuter ena sidan av ryggen och tränar den mer än den andra. Vilket ger mig svårt att utföra t.ex. marklyft eftersom att min kropp då drar upp ena sidan av ländryggen snabbare än den andra eftersom den är starkare. Undrar ifall det finns ngn som haft samma problem och lyckats träna bort det. Finns folk som klarat av det men jag vet inte hur jag ska göra :P

Borde du inte besöka en sjukgymnast, naprapat eller liknande i så fall?

krellik
2010-02-24, 19:44
Ryggresningar, pullthroughs, goodmornings antar jag är de främsta alternativen...

G_lund
2010-02-24, 19:52
Okej, problemet är följande:

Min ryggrad är sne (även känt som skolios) vilket gör att jag lätt förskjuter ena sidan av ryggen och tränar den mer än den andra. Vilket ger mig svårt att utföra t.ex. marklyft eftersom att min kropp då drar upp ena sidan av ländryggen snabbare än den andra eftersom den är starkare. Undrar ifall det finns ngn som haft samma problem och lyckats träna bort det. Finns folk som klarat av det men jag vet inte hur jag ska göra :P

Funkar det inte att träna lättare o nöta teknik då?

TheHerminator
2010-02-24, 19:59
Borde du inte besöka en sjukgymnast, naprapat eller liknande i så fall?

Alternativet finns :P men vill testa lite sparsamma möjligheter först ;)

TheHerminator
2010-02-24, 20:01
Ryggresningar, pullthroughs, goodmornings antar jag är de främsta alternativen...

Joo har kollat på goodmornings, ska ta en titt på de andra!

TheHerminator
2010-02-24, 20:03
Funkar det inte att träna lättare o nöta teknik då?

Testat de under en tid utan resultat :/

lul
2010-02-24, 20:41
Träna plankan och ab-wheel. Jag kör dom, både för styrka(ab-wheel=dynamisk) och stabilitet(planka=statisk)

feyin
2010-02-24, 20:43
Alternativet finns :P men vill testa lite sparsamma möjligheter först ;)
Du kan ju inte blunda för problemet för alltid, någon gång kommer du ju behöva ta itu med det.

TheHerminator
2010-02-24, 22:08
Du kan ju inte blunda för problemet för alltid, någon gång kommer du ju behöva ta itu med det.

Nej tänker jag inte. men vrf pröjsa för ngt man kanske kan lösa gratis?

feyin
2010-02-24, 22:12
Nej tänker jag inte. men vrf pröjsa för ngt man kanske kan lösa gratis?
Jag vet inte riktigt vad denna skada innebär men om det finns någonting du kan göra åt det så varför INTE betala för det isåfall?

TheHerminator
2010-02-24, 22:17
Jag vet inte riktigt vad denna skada innebär men om det finns någonting du kan göra åt det så varför INTE betala för det isåfall?

Jävligt onödigt att betala när man kan fixa det gratis?

lul
2010-02-24, 22:21
Jävligt onödigt att betala när man kan fixa det gratis?

Är inte vård gratis i Sverige? :P

TheHerminator
2010-02-24, 22:24
Är inte vård gratis i Sverige? :P

Inte hos naprapater eller sjukgymnaster

PiNG.
2010-02-24, 22:35
Sjukgymnast på högkostnadskort, 150 kr per gång. Max 900kr/år.

Billig peng för att bli av med ett ryggproblem.

Jag hade belånat huset idag för att bli av med mina problem. Idioti att snåla på sin hälsa, dom råden du får här kan förvärra ditt problem ännu mer.

Onigiri
2010-02-24, 22:46
Jag röstar för:

http://www.youtube.com/watch?v=Dutpgy9Fg-Y

TheHerminator
2010-02-24, 23:06
Sjukgymnast på högkostnadskort, 150 kr per gång. Max 900kr/år.

Billig peng för att bli av med ett ryggproblem.

Jag hade belånat huset idag för att bli av med mina problem. Idioti att snåla på sin hälsa, dom råden du får här kan förvärra ditt problem ännu mer.

Jojo de är klart man kommer betala ifall jag inte löser det på egen hand. Men som jag sa innan ifall jag kan lösa det själv så gör jag gärna det. Det är ungefär som om man skulle lämna in bilen på lagning när man kan fixa det själv

1123hg
2010-02-24, 23:08
Jag röstar för:



Bara jag som får en vit ruta? Kopierade urlen nu i quoten...

http://www.youtube.com/watch?v=Dutpgy9Fg-Y

1123hg
2010-02-24, 23:13
Jojo de är klart man kommer betala ifall jag inte löser det på egen hand. Men som jag sa innan ifall jag kan lösa det själv så gör jag gärna det. Det är ungefär som om man skulle lämna in bilen på lagning när man kan fixa det själv

Fick mig att tänka på: http://www.youtube.com/watch?v=U1M-8GOjukA&feature=related :P

Nämen seriöst, har själv problem med ryggen och gick till en sjukgymnast. Efter 6mån sa han: "Du, jag kan nog inte göra nåt mer, ingen ide du kommer hit fler gånger..."

Fredrik_S
2010-02-24, 23:34
Bålstyrkan tränar du effektivast upp med benböj, inte massa andra mindre effektiva övningar.