handdator

Visa fullständig version : Åsikter om två olika scheman


Betsson1
2010-02-24, 18:06
Schema 1:
Dag 1: Rygg(4övn) + Ben(3övn)
Dag 2: Bröst(4övn) + Biceps(4övn)
Dag 3: Axlar(4övn) + Triceps(4övn)
Dag 4: Vila
Dag 5: Repetera schemat om och om igen

Schema 2:
Dag 1:Bröst(8övn)
Dag 2:Rygg(8övn)
Dag 3:Ben(6övn)
Dag 4:Axlar(8övn)
Dag 5:Armar(8övn)


På Schema 1 kör man mindre övningar eftersom man går igenom allt 2 gånger i veckan. Men på Schema 2 går man igenom dem 1 gång i veckan men med dubbelt så många övningar.

Här kommer två frågor:
Vilket schema är bäst?
Vilket schema liknar er schema mest och hur har det gått?

Tacksam för allt svar/Johan

kjell33
2010-02-24, 19:00
Hur gick det med det här upplägget?

Träningen:
Dag 1 - Bröst + Triceps
Dag 2 - Rygg + Biceps
Dag 3 - Axlar + Ben + Mage
Dag 4 - Vila
Dag 5 - Bröst + Triceps
Dag 6 - Rygg + Biceps
Dag 7 - Axlar + Ben + Mage
Dag 8 - Vila
(om och om igen)
Trivs verkligen med denna upplägg så jobbig/tråkig är den inte.
Dessutom kommer jag och promenera 8km minst 5 gånger i veckan + på helger om det är lämpligt.

Pjotor
2010-02-24, 21:24
Det är inga scheman du har, utan bara en muskelgruppsutdelning. Det är rätt meningslöst att ge svar utan att känna till övningsval, setlängd och setantal. Men jag reserverar mig för det och gör ändå ett försök.

Det är väl mycket armar i båda uppläggen. Eftersom överarmarna används i många övningar tror jag inte att fler än 3 övningar per överarmsmuskel och pass ger särskilt mycket, eftersom du blir tvungen att minska intensiteten för att orka. Givetvis med reservation på optimalt övningsval, setantal och setlängd.

kjell33:s upplägg är beprövat och fungerar för väldigt många. Om du inte har tränat länge eller har speciella behov så är det upplägget aldrig fel. En fullständigare variant finns i den här klistrade tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454).

pwnyou
2010-02-24, 21:39
Det beror helt på vilka mål du har och vilka övningar du kör.

Om du enbart är ute efter storlek och bara kör isolationsövningar så funkar väl båda två utmärkt, men om du kör t.ex Bänkpress på bröst-dagen, smalbänk på triceps-dagen och militärpress på axlar-dagen och är ute efter både styrka och muskelmassa så kan jag tycka efter egna erfarenheter att det är jävligt jobbigt att köra triceps och axlar dagen efter bröst, biceps dagen efter rygg och sådant.

kjell33s schema ser betydligt bättre ut.