handdator

Visa fullständig version : Ont på insidan av knäet


Spiffy
2010-02-24, 17:07
Kön: Man

Ålder: 29

Längd och vikt. 180cm, 80kg

Smärtbeskrivning:
Var gör det ont?
Insidan av högerknä.

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?
En liten bit in i knäet, men inte mitt inne.

Gör det ont någonstans då du trycker?
Ja i höjd med överdelen av knäskålen, mitt på knäet på sidan.

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?
Plötsligt.
Under en innebandymatch, där högerbenet stannade snabbt varpå resten av kroppen fortsatte sidleds och drog kroppen i en ”splitt” och töjde knäet på insidan.

Är smärtan skarp eller mer dov?
Numera rätt så lindrig. Från början var det skarpt, och även smärta i höften då, vilket är borta nu.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet?
Ont endast vid vissa rörelser med benet. Där man drar underbenet inåt så att knäet får hålla emot.
Om jag tex ligger på sidan på sängen, håller benet rakt ut så att stortån är den nedersta tån, och rör benet upp och ner. Håller jag benet rakt eller mycket böjt, så är det inga problem alls. Men böjer jag det lite, så gör det ont direkt.
Ibland känns det lite som att det sitter något som ligger i kläm inne mellan lederna i knäet.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
Har tränat en hel del saker som löpning, shooto styrketräning med lite begränsingar. Kan göra det mesta utan att det gör ont. Kan dock inte köra knäböj, då det lägger tryck på insidan av knäet när böjen inte blir prefekt.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Tagit voltaren två ”kurer” med någon veckas mellanrum. Ingen effekt.


Hur ont bör man ha egentligen för att man ska misstänka att det är något direkt fel med knäet? Och känns det lönt att gå till doktor för att få det undersökt när det inte gör riktigt ont, utan mer är ont/obehaglig konstig känsla.

Martin Löwgren
2010-02-24, 17:50
Du har med största sannolikhet ett uttöjt ligamentum collaterala tibiale (inre ledbandet i knät).

Detta gör man inget åt utan man behandlar det konservativt med knäträning.

Spiffy
2010-02-24, 18:14
Detta gör man inget åt utan man behandlar det konservativt med knäträning.

Som balansplatta och liknande?

Martin Löwgren
2010-02-24, 18:51
Som balansplatta och liknande?

Bland annat men även klassiska styrkeövningar som knäböj, utfall med mera. Har man koll på allt detta kan rehaben utföras självständigt men är man inte säker gör man bäst i att ha en naprapat eller sjukgymnast med sig som handledera för att kontrollera att man ej belastar ledbandet.