handdator

Visa fullständig version : Oralsex och cancer...


MEDiAHORAN
2010-02-24, 16:36
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/cancer/article329917.ab
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article489692.ab
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/oralsex-okar-risk-for-tonsillcancer_352370.svd

Man blir ju lite rädd, går det att testa sig på ett enkelt sätt? Känns väl inte så najs att alltid dra fram en kondom och börja klippa i den och ha den som ett lager emellan när man utövar cunnilungus.

Hur resonerar ni med ett sexliv kring detta?

Tricce
2010-02-24, 16:42
Rofl och skulle män då suga mer kxk än kvinnor?

"Hög dödlighet

Munhålecancer drabbar årligen cirka 700 svenskar, män oftare än kvinnor. "

Neuwb
2010-02-24, 16:46
Jag har inget sexliv men jag resonerar att alla har 0,00001% risk att få munhålecancer och med oralsex så ökar risken till 100%

Nitrometan
2010-02-24, 16:47
Om man inte läser i AB så ser man att:
Cancer i huvud- och halsregionen svarar för 3-4 procent av alla cancerfall i Sverige.

Under samma tid har andelen viruspositiva tumörer ökat från 23 procent på 70- talet till 68 procent på 2000-talet. Det tyder på att infektion med så kallat vårtvirus, HPV, sannolikt spelar en central roll också för uppkomsten av denna cancersjukdom.

Det verkar alltså inte vara så farligt.

Dessutom om man ska vara krass så verkar de flesta drabbade vara kvinnor, vilket gör att anledningen att oroa sig som man är ännu mindre.

Kanske ytterligare ett argument för att vaccinera mot HPV-virus?

För kommande generationer hoppas forskarna att de nyligen godkända vaccinerna mot vårtvirus som SvD tidigare skrivit om, ska skydda även mot de viruskänsliga formerna av cancer i tonsillerna.

- Det blir i så fall ytterligare ett argument för massvaccinering mot HPV-virus, säger Eva Munck-Wikland.

Vaccinet kommer antingen att ingå i det allmänna vaccinationsprogrammet eller skrivas ut på patientens egen
bekostnad, exempelvis till flickor i förpuberteten.

- Risken för sjukdomen och allvarlighetsgraden måste sättas i relation till eventuella biverkningar och kostnaden. Priset för HPV-vaccinet ser ut att bli väldigt högt, säger Anders Lindberg, sakkunnig läkare på Socialstyrelsens smittskyddsenhet.

MEDiAHORAN
2010-02-24, 16:47
Rofl och skulle män då suga mer kxk än kvinnor?

"Hög dödlighet

Munhålecancer drabbar årligen cirka 700 svenskar, män oftare än kvinnor. "Handlar inte bara om att suga ***, även att utöva lite övningar som involverar en tunga och en dams könsorgan ger upphov till detta, läs svd-artikeln den är bäst.

regus
2010-02-24, 16:49
Så stor risk är det inte att få cancer och det är väldigt roligt att praktisera oralsex.

Nitrometan
2010-02-24, 16:50
Rofl och skulle män då suga mer kxk än kvinnor?

"Hög dödlighet

Munhålecancer drabbar årligen cirka 700 svenskar, män oftare än kvinnor. "
Nej, det är inte den enda orsaken till munhålecancer. Man misstänker även att ett samband med snusning kan finnas.

Dessutom om man ska vara krass så verkar de flesta drabbade vara kvinnor, vilket gör att anledningen att oroa sig som man är ännu mindre.
De cancerfall som var viruspositiva visade en övervikt för kvinnor enligt vad jag hörde på radion häromdagen. Men det är fortfarande ganska få fall.

Numse
2010-02-24, 16:51
Ska jag ta ett kort på mitt careface? :)

MEDiAHORAN
2010-02-24, 16:51
Ska jag ta ett kort på mitt careface? :)Varför inte?

Numse
2010-02-24, 16:54
:P

Orka, allt ger cancer. Inte fan tänker jag sluta med diverse former av sex för det.

C.E.J.
2010-02-24, 16:55
Vetenskapligt stöd att inte äckla sig med cunnilingus är aldrig fel :thumbup:

MEDiAHORAN
2010-02-24, 16:59
Vetenskapligt stöd att inte äckla sig med cunnilingus är aldrig fel :thumbup:Amen brother! Dock blir väl kvinnan lite mindre sugen på att utöva fellatio om vi hävdar att vi inte vill utföra en fackmannamässig service på henne.

Wille005
2010-02-24, 16:59
Väljer ett slaskigt parti fellatio framför risken av cancer i alla väder.

BobaFett
2010-02-24, 17:02
Det är därför jag har slutat slicka f***a och har övergått till att slicka rö**ål *drool* :D

MEDiAHORAN
2010-02-24, 17:11
Samtidigt känns det ju rätt tråkigt att utesluta dessa övningar då det blir lite mer dynamiskt med dessa involverade. Vet dock inte om det är värt att dö för :P

Självfallet kan man få andra former av cancer och få denna typ av cancer ändå men känns dumt att öka risken när man är medveten om riskerna.

Spene
2010-02-24, 17:12
Att den absolut största delen av livmoderhalscancer hos kvinnor beror på samma virus är ju betydligt mer intressant. Speciellt eftersom det går att vaccinera sig mot.

Nitrometan
2010-02-24, 17:15
Att den absolut största delen av livmoderhalscancer hos kvinnor beror på samma virus är ju betydligt mer intressant. Speciellt eftersom det går att vaccinera sig mot.

Förutsatt att du inte redan bär på viruset.

Män kan vara bärare av viruset och smitta andra.

gnagaren
2010-02-24, 17:15
Det är därför jag har slutat slicka f***a och har övergått till att slicka rö**ål *drool* :D




http://animeotaku.animeblogger.net/wp-content/uploads/2009/12/coolface.jpg

von huff
2010-02-24, 17:48
lapa skäggbiff

bollio
2010-02-24, 18:11
Risken är så liten att det här är inget att bry sig om.

Exakt som tarmcancer om du är ung!

eternallord
2010-02-24, 18:15
Skulle jag få cancern bär jag den med stolthet över min dedikation åt denna ädla konst!

shut teh face
2010-02-24, 18:38
Det gör inget, oralsex är ändå äckligt

Alexton
2010-02-24, 18:40
Kunde inte bry mig mindre, faller inom kategorin "smällar man får ta".

Johan_P
2010-02-24, 18:44
Överväg nackdelarna mot fördelarna.

stevebc
2010-02-24, 19:20
Tja, rökning och alkohol är ju högt bidragande orsaker också, liksom dålig tandhygien, men inte fan kommer svenska folket ändra på dessa vanor pga risken för munhålecancer. Så lugn och fin, här ska det nog fortsättas med diverse trevliga aktiviteter.

snej
2010-02-24, 21:19
Man får cancer av skinka, och alltså nu även av fi*ta. vart är världen på väg.

bollio
2010-02-24, 21:35
Man får cancer av skinka, och alltså nu även av fi*ta. vart är världen på väg.

Att risken ökar x procent för en risk som redan är obefintlig är inget som du ska låta dig påverkas av. Om du är en normalt tänkande människa iaf.

snej
2010-02-24, 21:42
Att risken ökar x procent för en risk som redan är obefintlig är inget som du ska låta dig påverkas av. Om du är en normalt tänkande människa iaf.

Jag har inte slutat med skinka, och jag lär inte sluta med framdelen heller.. Jag nyttjar inget nikotin, det räcker så.

vicarious
2010-02-24, 21:52
Samtidigt känns det ju rätt tråkigt att utesluta dessa övningar då det blir lite mer dynamiskt med dessa involverade. Vet dock inte om det är värt att dö för :P

Självfallet kan man få andra former av cancer och få denna typ av cancer ändå men känns dumt att öka risken när man är medveten om riskerna.

Många är väl medvetna om att det finns många andra saker som kan öka risken för olika cancerformer, men ändå utövas dessa friskt. Alkohol ger ökad risk för cancer i svalg/munhåla, många olika sorters mat ger ökad risk för vissa sorters cancer. Inte fan slutar alla äta natriumnitrit-skinka eller dricka starksprit för det? Det jag vill ha sagt är att många struntar i detta även om de är fullt medvetna om riskerna.

Tja, rökning och alkohol är ju högt bidragande orsaker också, liksom dålig tandhygien, men inte fan kommer svenska folket ändra på dessa vanor pga risken för munhålecancer. Så lugn och fin, här ska det nog fortsättas med diverse trevliga aktiviteter.

Kunde inte sagt det bättre själv :thumbup:

MEDiAHORAN
2010-02-24, 23:50
Många är väl medvetna om att det finns många andra saker som kan öka risken för olika cancerformer, men ändå utövas dessa friskt. Alkohol ger ökad risk för cancer i svalg/munhåla, många olika sorters mat ger ökad risk för vissa sorters cancer. Inte fan slutar alla äta natriumnitrit-skinka eller dricka starksprit för det? Det jag vill ha sagt är att många struntar i detta även om de är fullt medvetna om riskerna.



Kunde inte sagt det bättre själv :thumbup:Absolut, jag är nykterist äter inte skinka eller charkprodukter och försöker äta rött kött med måtta, nu avstår jag även cunnilungus. Men självklart tar man kalkylerade risker men ärligt talat tycker jag det är drygt att slicka ***** när jag vet att jag kan öka risken för sjukdom.

Scar
2010-02-25, 00:13
Uppenbarligen någon sorts skrämselpropaganda från någon feminist som tycker blåsjobb är kvinnoförnedrande.

Nitrometan
2010-02-25, 10:25
Uppenbarligen någon sorts skrämselpropaganda från någon feminist som tycker blåsjobb är kvinnoförnedrande.

Men cunnilingus borde väl vara OK?

Dravena
2010-02-25, 10:39
Man får ju cancer av allt nuförtiden. Hade jag varit singel och haft ett vidlyftigare sexliv hade jag nog varit mer oroad över risken för klamydia i svalget än cancer.

C.E.J.
2010-02-25, 10:39
Men cunnilingus borde väl vara OK?

Feminister har torra kusar så de kan inte njuta av det.

Nitrometan
2010-02-25, 10:41
Man får ju cancer av allt nuförtiden.
Nej.

Mycket dumt påstående.

Hittar du nån annan källa än AB som påstår att man "får cancer av allt"?

Dravena
2010-02-25, 10:43
Nej.

Mycket dumt påstående.

Hittar du nån annan källa än AB som påstår att man "får cancer av allt"?

Det var ett ironiskt konstaterande att man kanske inte ska ta just Aftonbladets cancerlarm på alltför stort allvar.

Nitrometan
2010-02-25, 10:49
Det var ett ironiskt konstaterande att man kanske inte ska ta just Aftonbladets cancerlarm på alltför stort allvar.

OK.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/oralsex-okar-risk-for-tonsillcancer_352370.svd

Fast i första inlägget fanns en länk till Svenska Dagbladet, som brukar vara mer att lita på.

Lita aldrig på AB, oavsett var det gäller.

Tyvärr framgick inte av ditt inlägg att det var AB du kritiserade.

:thumbup:

Dravena
2010-02-25, 10:51
Jag kan erkänna att det inte var helt klart formulerat!

Jag ifrågasätter inte studien i sig, den verkar välgrundad. Däremot tvivlar jag på att den kommer att få något större genomslag i gemene svensks sexvanor med tanke på hur statistiken för könssjukdomar överlag ser ut (nu räknas väl inte HPV-virus som könssjukdom, men eftersom kondom skyddar mot båda är det väl en rimlig jämförelse att göra).

Yes
2010-02-25, 11:02
Vafaaaan! Dags att börja skänka mer pengar till cancerforskningen så vi får bukt på det här problemet. Att attackera oralsex är inte okej. INTE OKEJ! *grr*

Nitrometan
2010-02-25, 11:06
Vafaaaan! Dags att börja skänka mer pengar till cancerforskningen så vi får bukt på det här problemet. Att attackera oralsex är inte okej. INTE OKEJ! *grr*

Vaccinera alla ungar mot HPV-virus. Problemet snart löst.

I dagsläget kräver de två vaccin som finns tre injektioner med några månaders mellanrum och de kostar ca. 1000 kr per dos.

Numse
2010-02-25, 11:10
Finns det någon speciell anledning till att vissa går omkring och bär på viruset? Är det helt random eller förs det bara över via samlag?

Yes
2010-02-25, 11:19
Vaccinera alla ungar mot HPV-virus. Problemet snart löst.

I dagsläget kräver de två vaccin som finns tre injektioner med några månaders mellanrum och de kostar ca. 1000 kr per dos.
Ah, okej, då var det inte lika illa. Jag tycker dock fortfarande att cancer har gått över gränsen här.

Nitrometan
2010-02-25, 11:52
Jag tycker dock fortfarande att cancer har gått över gränsen här.
Visst har han. Nåt straff borde han ju ha.

YMOfunsNGLw

stevebc
2010-02-25, 13:58
Jag tycker valet av dialekt är intressant :D

Verbatim
2010-02-25, 14:45
Vafaaaan! Dags att börja skänka mer pengar till cancerforskningen så vi får bukt på det här problemet. Att attackera oralsex är inte okej. INTE OKEJ! *grr*

Word up, blir hela månadslönen dit nu.

Nitrometan
2010-02-27, 10:15
Finns det någon speciell anledning till att vissa går omkring och bär på viruset? Är det helt random eller förs det bara över via samlag?
Det är sexuellt överförbart.

Jag tycker valet av dialekt är intressant :D
Mmmmm. Cancer pratar finlandssvenska. ;)