handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som läser manga eller tänker börja göra det.


stolpskott
2010-02-23, 21:16
Ännu en tråd för oss missanpassade, socialt efterblivna, ljusskygga, massmasturberande nördar. Tänkte att en tråd där de (få) av oss som läser manga kan tipsa varandra om olika serier och diskutera innehållet i dem.

Ps. Jag vet att det finns en gammal anime tråd som ligger och skräpar, men om du tror att anime och manga är samma sak så HAR DU FAAN INGET I DEN HÄR TRÅDEN ATT GÖRA!!!!!!!

G_lund
2010-02-23, 21:17
om du tror att anime och manga är samma sak så HAR DU FAAN INGET I DEN HÄR TRÅDEN ATT GÖRA!!!!!!!

Förklara skillnaden då för helvete!!!
;)

tossefar
2010-02-23, 21:18
Jag prenumererade på Kalle Anka som ung. Was nice.

tossefar
2010-02-23, 21:19
Förklara skillnaden då för helvete!!!
;)

Mellan serietidningar och film? Ptja, den ena är ANIMErad.

stolpskott
2010-02-23, 21:24
G_Lund: Manga är handritade stillbilder, typ serietidningar, medans anime är tv-program, ofta baserade på mangor.

NU KAN DU FÖRSVINNA FRÅN MIN TRÅD!

Snobbe
2010-02-23, 22:11
Anime > manga

smeander
2010-02-23, 22:17
Anime > manga

Nej, tvärtom!

Manga > Anime.....

Berserk är bästa mangan EVER!!!

LoTiX
2010-02-23, 22:21
Nej, tvärtom!

Manga > Anime.....

Berserk är bästa mangan EVER!!!

Skulle precis säga samma sak. Fy helvete va bra den är, fy helvete va långsamt de släpper kapitel!

Hajime no Ippo-mangan lyckades också med vad animen inte gjorde - vara rolig.

r3mpuh
2010-02-23, 22:22
Skulle precis säga samma sak. Fy helvete va bra den är, fy helvete va långsamt de släpper kapitel!

Hajime no Ippo-mangan lyckades också med vad animen inte gjorde - vara rolig.

Vad äre för fel på Berserk animen nu då? *mini
Särskilt slutet? :hbang:

Kimball
2010-02-23, 22:24
Har varit sugen på Hajime mangan länge eftersom animen tar åratal på sig... men jag vill ju ha rörliga bilder! Surt att läsa mangan nu så kommer det som anime nåt år efteråt så vet man vad som händer. :(

r3mpuh: Hahahah du skojar? Slutet är ju hur horribelt som helst på animen! Precis när det drog igång :P

Olegh
2010-02-23, 22:25
Har aldrig lyckats fastna för en manga på samma sätt som anime. Däremot:

Doujinshi >> Hentai

:D

LoTiX
2010-02-23, 22:26
Vad äre för fel på Berserk animen nu då? *mini
Särskilt slutet? :hbang:

?

Animen är överjävligt bra, mangan är dubbla det där.

Sniggel
2010-02-23, 22:36
Har varit sugen på Hajime mangan länge eftersom animen tar åratal på sig... men jag vill ju ha rörliga bilder! Surt att läsa mangan nu så kommer det som anime nåt år efteråt så vet man vad som händer. :(

r3mpuh: Hahahah du skojar? Slutet är ju hur horribelt som helst på animen! Precis när det drog igång :P

Var får man tag på mangan?
Var hittar man manga öht?

Har själv sett animen och blev helfrälst. Sen undrar man ju självklart hur det hela fortsatte. Känns ju som att hela animen med slutet är ett upplägg för en större berättelse, vilket jag antar att det också är.
Fan så paff jag blev när jag såg sista avsnittet :P

vicarious
2010-02-23, 22:40
Pokémon > all. END OF DISCUSSION!!!111

Brickhead
2010-02-23, 22:42
Pokémon > all. END OF DISCUSSION!!!111

CATCH THEM ALL!!!! :hbang:

LoTiX
2010-02-23, 22:43
Har varit sugen på Hajime mangan länge eftersom animen tar åratal på sig... men jag vill ju ha rörliga bilder! Surt att läsa mangan nu så kommer det som anime nåt år efteråt så vet man vad som händer. :(

r3mpuh: Hahahah du skojar? Slutet är ju hur horribelt som helst på animen! Precis när det drog igång :P

Har du testat manga över huvud taget då? Jag ville också ha rörliga bilder tills jag provade läsa en manga. Tror Hajime vart den första faktiskt.

Matsa
2010-02-23, 22:54
Ah, jag måste börja läsa Berserk mangan! Har tänkt göra det skitlänge men kommer liksom aldrig till skott, så jag får tacka för påminnelsen. Animen var ju grym, synd att de inte gjorde så många avsnitt som de planerat.

Kwon
2010-02-23, 22:59
Har aldrig lyckats fastna för en manga på samma sätt som anime. Däremot:

Doujinshi >> Hentai

:D

Vad är skillnaden?

Olegh
2010-02-23, 23:05
Vad är skillnaden?

Rent praktiskt eller per definiton? :) Rent tekniskt så är det jämförbart med skillnaden mellan anime och manga. I praktiken är det ena bara jättefånigt och pinsamt och det andra "fantasi-eggande".

smeander
2010-02-23, 23:22
Var får man tag på mangan?
Var hittar man manga öht?

Har själv sett animen och blev helfrälst. Sen undrar man ju självklart hur det hela fortsatte. Känns ju som att hela animen med slutet är ett upplägg för en större berättelse, vilket jag antar att det också är.
Fan så paff jag blev när jag såg sista avsnittet :P

Här har du Mangan, ger dig lite alternativ!

http://www.thespectrum.net/manga_scans/berserk/
http://www.evil-genius.us/
http://www.onemanga.com/Berserk/
http://www.mangatoshokan.com/series/Berserk/
:hbang:

smeander
2010-02-23, 23:26
Har du testat manga över huvud taget då? Jag ville också ha rörliga bilder tills jag provade läsa en manga. Tror Hajime vart den första faktiskt.

Samma här, man insåg att mangan var faktiskt mer spännande än animen, av någon konstig anledning :)

Jag var skeptisk till en början och fattade inte poängen med att sitta och läsa mangan när man kunde kolla animen, varför då?

Sen läste jag mangan, i mitt fall "Tenjou Tenge", som förövrigt var första animen jag såg också. Sen är man frälst :)

davvvan
2010-02-23, 23:35
Läser Bleach, Naruto, Fairy Tail, 1/2 Prince och Full Metal Alchemist just nu. Har även läst Dragon Ball och Dragon Ball Z sedan tidigare.

Pra skit.

Joe Hardgainer
2010-02-23, 23:41
Asså verkar som att shounen är vad folk läser generellt. Måste dock tipsa om bl.a. Death Note, Bartender och Genshiken. Inom sport finns ju bl.a. Cross Game som har en gullig story.

Kimball
2010-02-24, 00:20
Har du testat manga över huvud taget då? Jag ville också ha rörliga bilder tills jag provade läsa en manga. Tror Hajime vart den första faktiskt.

Egentligen inte... får se om jag tar tag i det någon dag. :)

LoTiX
2010-02-24, 00:26
Asså verkar som att shounen är vad folk läser generellt. Måste dock tipsa om bl.a. Death Note, Bartender och Genshiken. Inom sport finns ju bl.a. Cross Game som har en gullig story.

Är det värt att läsa DN-mangan om man sett serien några gånger redan? Mer djup osv?

Någon som läst Naruto? Jag har inte sett Animen som jag i ärlighetens namn tycker verkar rätt... töntig de få minuter jag sett. Fast jag har ju också hört att det var en lååång period med avsnitt som var alla också tyckte var riktigt dåliga och inte förde storyn framåt (fast det är inget vi behöver diskutera i den här tråden).

Kimball
2010-02-24, 00:56
Naruto mangan ska va (enligt bekanta) sjukt mkt bättre pga avsaknaden av fillers som sagt. Men ta inte mitt ord för det :P

Finns one outs/akagi osv som manga måntro? Undra om det skulle bli "samma sak" med allt klipskt i dem :)

davvvan
2010-02-24, 01:02
Är det värt att läsa DN-mangan om man sett serien några gånger redan? Mer djup osv?

Någon som läst Naruto? Jag har inte sett Animen som jag i ärlighetens namn tycker verkar rätt... töntig de få minuter jag sett. Fast jag har ju också hört att det var en lååång period med avsnitt som var alla också tyckte var riktigt dåliga och inte förde storyn framåt (fast det är inget vi behöver diskutera i den här tråden).

Läser Naruto och jag tycker den är bra, var på väg att spåra ut för ett tag sedan men har rätat upp sig lite på sistone. Rekommenderas. Lite töntig kanske, men jag tycker om humorn som finns med. Sitter och småfnissar ibland...

foxx
2010-02-24, 06:48
Pra tråd, blev påmind om att läsa Berserk och Hajime No Ippo mangan nu. Läser bara Naruto just nu.

Någon som läst Hunter X Hunter mangan? Skall var sjukt bra/brutal har jag hört.

Tjuckot
2010-02-24, 07:02
Jag har nog läst ett antal hundra olika mangas, mycket kul :) Får skriva mer här ikväll efter jobbet känner jag :)

stolpskott
2010-02-24, 19:52
Känns som att inte så många har upptäckt Shin Angyo Onshi. Lugnt min favorit manga, synd att den bara är på 75 chapters dock. Finns på www.onemanga.com

smeander
2010-02-24, 19:55
Pra tråd, blev påmind om att läsa Berserk och Hajime No Ippo mangan nu. Läser bara Naruto just nu.

Någon som läst Hunter X Hunter mangan? Skall var sjukt bra/brutal har jag hört.

Hunter X Hunter är helt sinnessjukt bra också, animen är helt underbar också för den delen! Det är ett väldigt hett tips att ta tag i den serien :)

spann
2010-02-24, 20:08
när ja va liten tyckte ja pokemon va kul att se

Tjuckot
2010-02-24, 20:52
Nu vettifan hur många jag följer.. berserk, gantz, naruto, bleach, one piece, hxh, beelzebub, hajjime no ippo, full metal alchemist, histories strongest diciple, claymore (fast jag fattar fan inte vem som är vem), d-gray man, bakuman, kekkashi, veritas (som ifs är från taiwan eller korea något), vinland saga, alive - the final evolution, ares (också koreansk?), blazer drive, fairy tale.. ajja. Det är säkert några mer, ganska mycket mainstream är det väl.

Då har jag inte ens funderat på att räkna in alla de som jag läst genom osv, det är tresiffrigt iaf. Känner mig lagom nörd nu :) Är dock glad att alla inte kommer ut varje vecka, hehe.

Kwon
2010-02-24, 20:53
Var det bara jag som gillade den här
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/7f/Hokuto_no_ken_junnainosyou.jpg

Tjuckot
2010-02-24, 20:56
Var det bara jag som gillade den här
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/7f/Hokuto_no_ken_junnainosyou.jpg

Jag har läst lite på den, den är så typisk sådana där lite äldre manga med en superstark snubbe som slåss och allt och alla är jäkligt beef. Känns lite sisådär nu måste jag säga..

http://www.onemanga.com/Fist_of_the_North_Star/

Basil
2010-02-24, 21:15
När det gäller actioninriktad manga så gillar jag verkligen Vinland Saga, Gantz, Berserk och Battle Royal. Är man sugen på lite intelligentare teman så borde ni testa Monster och 20th Century boys, A+ på dem 2. Jag måste nämna Parasite också, den handlar om en kille som får sin högra arm invaderad och övertagen av en utomjording, blodigt och mycket humor.

r3mpuh
2010-02-24, 21:18
Hur är Bleach mangan om man jämför med animen?
Om någon har sett/läst båda, får ni gärna berätta vilket ni började med.

Tjuckot
2010-02-24, 21:41
När det gäller actioninriktad manga så gillar jag verkligen Vinland Saga, Gantz, Berserk och Battle Royal. Är man sugen på lite intelligentare teman så borde ni testa Monster och 20th Century boys, A+ på dem 2. Jag måste nämna Parasite också, den handlar om en kille som får sin högra arm invaderad och övertagen av en utomjording, blodigt och mycket humor.

jag håller med, speciellt 20th century boys och uppföljaren 21th century boys, samt parasite.. den hade jag glömt bort. mitt tillägg är "pluto" gillar man 20th century boys så gillar man denna tror jag. Kvalitetsmanga.

Tjuckot
2010-02-24, 21:42
Hur är Bleach mangan om man jämför med animen?
Om någon har sett/läst båda, får ni gärna berätta vilket ni började med.

mangan är bättre, lätt. Började med animen tror jag, men när jag upptäckte att det fanns manga och började läsa den så var det enkelt att välja. Plus att mangan ligger långt fram i historien jämfört mot animen, eftersom animen följer mangan..

Joe Hardgainer
2010-02-24, 21:49
Jag har läst lite på den, den är så typisk sådana där lite äldre manga med en superstark snubbe som slåss och allt och alla är jäkligt beef. Känns lite sisådär nu måste jag säga..

http://www.onemanga.com/Fist_of_the_North_Star/

Ja men den största andledningen till att man ser på fightinganimes o läser actionmangas är ju för att alla är brutalt hårda och breda som siljafärjor XD. Nae men North star va bra. Satt bara o garva åt animen då dom alltid skulle slänga in en effektfull röst som sade attacken han gjorde:hbang:. O så kom den upp i hardcoreritad kanji . Slutade ju ändå alltid med att motsåndaren sprängdes i en kaskad med blod typ.

Magnus N
2010-02-24, 21:50
Hur är Bleach mangan om man jämför med animen?
Om någon har sett/läst båda, får ni gärna berätta vilket ni började med.

Tycker själv animen är bättre när den väl följer mangamaterial.

Började med animen själv, hoppade på mangen när det inte fanns fler avsnitt ute så man fick reda på vad som ska hända :)

Magnus N
2010-02-24, 21:51
Ja men den största andledningen till att man ser på fightinganimes o läser actionmangas är ju för att alla är brutalt hårda och breda som siljafärjor XD. Nae men North star va bra. Satt bara o garva åt animen då dom alltid skulle slänga in en effektfull röst som sade attacken han gjorde:hbang:. O så kom den upp i hardcoreritad kanji . Slutade ju ändå alltid med att motsåndaren sprängdes i en kaskad med blod typ.

:D

Tycker shounenserier när de gör just detta, skriker ut namnet på attacken och visar med tecken osv, överdriver, som genren är som bäst :) .

Joe Hardgainer
2010-02-24, 21:55
Hur är Bleach mangan om man jämför med animen?
Om någon har sett/läst båda, får ni gärna berätta vilket ni började med.

Jag började med animen. Såg ikapp den och läste sedan mangan där jag slutade i animen. Föredrar helt klart mangan. Eftersom bleach är bland de största animerade serierna i Japan har dom en tendens att vilja dra ut på serien onödigt mycket i form av en massa dåliga fillers. Som just nu t.ex. Tror att det har gått minst 10 veckor nu med bara fillers. Fast det känns osm att mangan börjar lida mot sitt slut nu, så de ska bli spännande att se hur det utvecklar sig :)

Joe Hardgainer
2010-02-24, 21:57
:D

Tycker shounenserier när de gör just detta, skriker ut namnet på attacken och visar med tecken osv, överdriver, som genren är som bäst :) .

Hallå men vem öppnar inte dialogen med kassörskan på ICA med ett GOMU GOMU NOOOOO BAZOOOOKA!! :O :P

r3mpuh
2010-02-24, 21:57
Jag började med animen. Såg ikapp den och läste sedan mangan där jag slutade i animen. Föredrar helt klart mangan. Eftersom bleach är bland de största animerade serierna i Japan har dom en tendens att vilja dra ut på serien onödigt mycket i form av en massa dåliga fillers. Som just nu t.ex. Tror att det har gått minst 10 veckor nu med bara fillers. Fast det känns osm att mangan börjar lida mot sitt slut nu, så de ska bli spännande att se hur det utvecklar sig :)

Haha, okej, tack för alla svar. :)

Jag gillar den nuvarande fillern dock. :cool:

Joe Hardgainer
2010-02-24, 22:01
Haha, okej, tack för alla svar. :)

Jag gillar den nuvarande fillern dock. :cool:

Ok. Jag tycker att den har spårat ur mer än vad Lost gjorde :P

Magnus N
2010-02-24, 22:06
Det dem håller på med nu med sword fiends osv är inte av den högsta kvalitèn precis, men förstår att dem måste göra fillers så mangan hinner komma ifrån en del.

smeander
2010-02-24, 22:24
Icke att förglömma är Monster, bra som fan tycker jag :)

davvvan
2010-03-24, 13:40
Bara jag som tycker att Narutomangan och Bleachmangan fått upp farten på sistone?

Supermicke
2010-11-18, 19:44
blade of the immortal!! nya kapitlen äger sönder <3

G_lund
2010-11-18, 20:18
Handlade på mig en trave med dragonballböcker på myrorna i helgen, 5kr/styck :D

Supermicke
2010-11-18, 20:37
Handlade på mig en trave med dragonballböcker på myrorna i helgen, 5kr/styck :D

bra deal, manga är ganska dyrt annars.. typ 100kr/boken tänker på en bok berserk typ :D

davvvan
2011-04-04, 18:35
Handlade på mig en trave med dragonballböcker på myrorna i helgen, 5kr/styck :D

Ah, vilken nostalgi... Första mangan jag läste :)

Supermicke
2012-03-15, 18:37
ett tips på en sjukt bra boxningsmanga är RRR helt klart min favorit. Man får adrenalinkickar av att bara läsa och det är ett bra tempo istället för hajime där ett kapitel på 20 sidor handlar om skitsaker för att dra ut på tiden.