handdator

Visa fullständig version : Vet inte om jag gör rätt?


Bala
2010-02-23, 19:54
Tju!
Nu har jag försökt leta efter ett passande svar åt mina små funderingar här men har tyvärr inte lyckats hitta något.
Har så många frågor men vet inte riktigt om folk kommer orka svara på de =(

Jag är en ganska så kraftig och mullig kille, men inte direkt jättefet...har ganska mycket fett runt om mage, midja och bröst, har även ett runt ansikte :P
Mitt mål är att få en vältränad och deffad kropp, alltså inte se dyngbiff ut, utan mer som en Fightclub-BradPitt.

Jag gymmar VARJE DAG.

Ena dagen kör jag ett träningspass som består av 10 min uppvärming på löpband, sen ungefär 30 - 45 min styrketräning och sen avslutar jag med 15-20 min på löpbandet och sedan 20 min på cykeln (då jag hört att man bränner som mest fett direkt efter träningspasset)

Och NÄSTA dag så springer och cyklar jag. ENDAST.
I ungefär sammanlagt 30 - 40 minuter.

Dessa två rutinger upprepar jag då hela tiden så det blir alltså varannan dag styrketräning+spring+cykel och varannan dag spring+cykel.
Jag frågade gymtränarn och han sa att det var jättebra att göra så.
Så det blir att jag förbränner mellan 500 - 700 kcal per dag.

Kommer det här att resultera i att jag blir en stor och muskulös fast med osynliga muskler? Eller vad?
Jag trivs väldigt bra med det här programmet men vet inte riktigt om det kommer ge mig de resultat jag vill. Eftersom jag då hellre blir av med fett än att bli stor helt enkelt.

Sen förstår jag inte hur man ska träna mer än vad man äter? Lixom ska inte en vanlig kille äta ungefär 2000 kcal om dagen ? Ska ja alltså försöka förbränna mer än det?

Tacksam för ALLT!

Brickhead
2010-02-23, 20:07
Tju!
Sen förstår jag inte hur man ska träna mer än vad man äter? Lixom ska inte en vanlig kille äta ungefär 2000 kcal om dagen ? Ska ja alltså försöka förbränna mer än det?

Om du äter låt oss säga 200kcal på en dag, du ska inte förbränna allt det där utan du ska ligga på kcal-underskott, alltså kanske -500 än vad du borde äta.

Jag är dock inte speciellt kunnig.:MrT:

Pjotor
2010-02-23, 20:08
Vad jag förstår vill du bli av med fett i första hand. Det enda sättet att åstadkomma viktnedgång är att göra av med mer energi än vad du förbränner.

Det som förbränner fett effektivast är låg- till medelintensiv träning, i princip alltså så att du inte åker på mjölksyra under träningen. Cykla, simma och spring efter behag. Dock måste du tänka på att fett innehåller mycket energi, och att bli av med det är svårt.

För att gå upp i vikt, oavsett om det är muskler eller fett, måste du äta mer än du förbränner. Det betyder att det är extremt svårt att lägga på sig muskler och gå ner i vikt samtidigt. I praktiken bör du satsa på det ena eller det andra i perioder.

Om du äter mindre än du förbränner, och tränar som du gör, så gissar jag att du inte kommer att lägga på dig muskler. Däremot kommer de muskler du har att synas mer. För de som tränar för utseendets skull är det i praktiken det som ger mest effekt för ett vältränat utseende.

kjell33
2010-02-23, 20:09
Läs detta i stället www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

avocado
2010-02-23, 20:21
Kommer det här att resultera i att jag blir en stor och muskulös fast med osynliga muskler? Eller vad?
Jag trivs väldigt bra med det här programmet men vet inte riktigt om det kommer ge mig de resultat jag vill. Eftersom jag då hellre blir av med fett än att bli stor helt enkelt. Om du hellre vill gå ner i vikt så hjälper konditionsträningen till att förbränna kalorier.

Sen förstår jag inte hur man ska träna mer än vad man äter? Lixom ska inte en vanlig kille äta ungefär 2000 kcal om dagen ? Ska ja alltså försöka förbränna mer än det?

Om du vill gå ner i vikt så ska du ligga på kaloriunderskott. Om du sen gör det via mat, träning eller en kombination spelar ingen roll om du bara vill gå ner i vikt.

Ena dagen kör jag ett träningspass som består av 10 min uppvärming på löpband, sen ungefär 30 - 45 min styrketräning och sen avslutar jag med 15-20 min på löpbandet och sedan 20 min på cykeln (då jag hört att man bränner som mest fett direkt efter träningspasset)

Och NÄSTA dag så springer och cyklar jag. ENDAST.
I ungefär sammanlagt 30 - 40 minuter.

Ur ett optimalt perspektiv så skulle kondition och styrketräning ligga så långt som möjligt i från varandra för bästa resultat. Vill du gå ner i vikt så kan det underlätta med mycket konditionsträning för att förbränna kalorier, men styrketräning och konditionsträning ger motsatta signaler.

Bala
2010-02-23, 20:25
OKej! Tack grabbar! Härliga svar :)

Men kort o gott nu? Gör jag fel eller kan jag fortsätta som jag gör? Och eftersom jag är mest ute efter fettförbränning justnu så kanske jag ska skippa styrketräningarna och bara köra cykel, löp, crosstrainers osv ?
Och ja ,maten? Jag äter typ 2 rågbröd med räkost till frukost, och ungefär 1 timma senare så tränar jag och efter träningen äter jag väldigt varierad mat..Vad för mat är bäst efter passet om man är ute efter fettförbränning ;D ?
Min flickvän påstår att mjölk är bra att dricka efter träningen, men jag är väldigt tveksam till det, speciellt i fettförbräningssyfte. Men ja :)
Tack igen Pjotor och Kjell33, jag läser genom din länk nu ;D

svennebanan
2010-02-23, 20:29
Det enda sättet att åstadkomma viktnedgång är att göra av med mer energi än vad du förbränner.


Hur gör man det? *screwy*:D

fiskebulle
2010-02-23, 20:32
Du kanske inte tränar optimalt, men i slutändan så är den träningen som du gillar den bästa sorten för dig.

Nu har inte jag läst kolozzeums deffguide men jag säga att jag lärde mig väldigt mycket från en klistrad tråd på flashback (https://www.flashback.org/t864972). Skriven av Martin Löwgren här på brädan men under ett annat namn, mycket lättförståelig information.

lul
2010-02-23, 21:50
Gymträning bränner fett jävligt bra, kör tungt för att behålla styrkan så bra som möjligt om du vill gå ner i vikt :)