handdator

Visa fullständig version : Stannat i viktnedgång, varför?


nabben
2010-02-23, 19:47
Tjena igen!

Skriver här för att först och främst tacka för alla tips senast och det är verkligen gått bra. Har gått ner från 115kg till 91,6kg och är på god väg. Har dock gjort denna viktminskningen utan att befinna mig på gymmet eller kört någon träning alls.

Men nu de senaste 3 veckorna har jag knappt lyckats tappa någon vikt, räknar kalorier och håller mig på ca 1000 - 1500 kcal underskott varje dag men det händer inte för mycket på vågen.

Så min fråga är vad felet kan beror på? Har jag gått ner så mycket nu att det krävs träning för att tappa resten? Mitt mål var 90kg nu i februari för att sedan till sommaren ligga runt 78-80kg och hade tänkt börja gymma nu den 1 Mars för att jag vill inte se "småknubbig" ut när jag väl når min målvikt.

Just nu känns det väldigt tungt i och med att jag har börjat äta mindre och mindre och känner mig hungrig ganska mycket och så händer det inget på vågen.

(Info: 183cm, 91,6kg samt 21 år. I princip aldrig kört seriöst på gym och har därför väldigt mycket kroppsfett skulle jag tro.)

MVH Nabben

Lellan
2010-02-23, 20:04
Har du justerat kcalminuset allt eftersom du gått ner? Dvs, du gör ju inte av med lika mkt energi när du tappat kroppsvikt. Inte bara mindre massa som gör att ditt energibehov för viktbalans (o därmed vad -1000 innebär för kcalintag), utan du kanske har blivit "stillsammare" med tiden?

Iom att du inte tränat är kanske en större del av viktförlusten är muskler, bra att du börjar träna så du får behålla kvalitetsmassa och tappar fett istället!

Känns det plågsamt hungrigt så är det väl trevligare att lägga till lite mat och röra på dig, låter lite roligare! Lycka till!

nabben
2010-02-23, 21:02
Jo jag har räknat med att jag inte gör av med lika mycket nu när jag tappat i vikt. Ligger på ca 2500 kcal om dagen för att hålla min vikt, har då räknat med aktivitetsfaktor på 1,2. Jag har till och med börjat med måltidsersättare för att kämpa ner de sista kilona nu till 90 men det går trögt som sagt.

HyunJin
2010-02-23, 22:06
Jo jag har räknat med att jag inte gör av med lika mycket nu när jag tappat i vikt. Ligger på ca 2500 kcal om dagen för att hålla min vikt, har då räknat med aktivitetsfaktor på 1,2. Jag har till och med börjat med måltidsersättare för att kämpa ner de sista kilona nu till 90 men det går trögt som sagt.

Har du läst?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

För det första så antar jag att din aktivitetsfaktor, 1,2 är i lägsta laget(?) drar du av 1000-1500 kcal ifrån 2500 kcal? och ligger på 1000-1500 kcal om dagen?

2500 kcal är redan relativt lågt för någon som väger 90 kilo.

Du säger att du inte har gått ner så mycket e senaste 3 veckorna, men hur mycket är "inte så mycket"?

Räknar du kcal på rätt sätt? Vad äter du?

AlmostRipped
2010-02-23, 22:13
Tjena igen!
Så min fråga är vad felet kan beror på? Har jag gått ner så mycket nu att det krävs träning för att tappa resten? Mitt mål var 90kg nu i februari för att sedan till sommaren ligga runt 78-80kg och hade tänkt börja gymma nu den 1 Mars för att jag vill inte se "småknubbig" ut när jag väl når min målvikt.

Just nu känns det väldigt tungt i och med att jag har börjat äta mindre och mindre och känner mig hungrig ganska mycket och så händer det inget på vågen.
MVH Nabben

Bra att du ska börja gymma, det är väldigt effektivt och kommer göra att du ser bättre ut när du når ditt mål... Om du har lite erfarenhet så kolla på videor, prata med andra som gymmar eller hyr en personlig tränare som hjälper dig första veckan så du kommer igång på rätt sätt. Läs mycket här på forumet så kommer du lära dig mycket, finns många kompetenta personer här som gärna hjälper till att svara på frågor.

Du verkar målmedveten och det är bra att du räknar kcal, det gör det mycket lättare tycker jag... Om du inte går ner så får du antingen öka träningsdosen eller äta mindre. Försök att äta lite mer protein och fett och minska kolhydratsintaget om du är hungrig.

Lycka till och ge aldrig upp!

nabben
2010-02-23, 23:10
Jo jag räknar med en aktivitetsfaktor på 1,2 för att jag vill vara säker. När jag menar att jag inte går ner så mycket så menar jag 0,4kg - 0,6 i veckan när jag ändå ligger på ca 1000 - 1500 kcal minus.

och ja det finns dagar då jag bara har ätit för ca 1000 kcal men det har i slutändan ändå resulterat till inte mer än ett halvt kilo osv. I början tappade jag ju nästan 1,7kg i veckan så det är därför jag blivit lite förvånad.

Mitt mål var att få lite mer koll på kost samt träning osv innan jag gav mig på det. Därför har jag "bantat" ner mig från 115 till 91kg. Jag hade tänkt hålla mig till 0,5kg i veckan nu när jag tagit 90kg gränsen för det är mer optimalt för att inte tappa muskler. Har läst deffguiden X antal gånger nu.

Tyckte bara att det kändes så konstigt att helt plötsligt började viktnedgången stanna av så jag tänkte att det kanske beror på att kroppen reagerar på för lite mat eller nått, suger åt sig allt den får tag på :P Jag var lite rädd för att jag inte ska kunna äta normalt sen utan att gå upp allting igen.

Kravmaga
2010-02-23, 23:34
Att du ligger på 0,4-0,6kg/vecka känns inte orimligt av anledningar som redan nämnts (ditt kaloribehov minskar, kroppen förändrar sitt rörelsemönster, dvs du rör dig mindre, du kanske har räknat fel osv).

Så länge du inte har stannat av helt fastän du ligger på underskott, det hade kunnat berott på andra saker som man kanske hade velat klara upp. Du kan prova att sänka ditt kaloriintag ytterligare, men en takt på 0,5kg/vecka är ganska sund. I början går man ner mer i vikt och det planar ut över tid. Om du har deffat länga kan det vara skönt att ta ett par veckors paus, ligga på kaloribalans eller strax över, kroppen får en chans att återhämta sig lite samt att det kan vara ett skönt avbrott.

BajareN
2010-02-23, 23:55
Jag skulle legat kvar på samma kaloriintag och ökat motionsträningen.

HyunJin
2010-02-24, 01:12
Räknar du på aktivitetsfaktor 1,2, samt att du drar bort 1000-1500 kcal från den summan så räknar du galet på ditt kcal-intag om du inte går ner...

Släng upp exakt vad du äter.

Motoranimal
2010-02-24, 06:10
Bra jobbat med vikten!

Tror att det kommer bli bättre för dig om du börjar gymma. Man bränner mer vilket gör att man kan äta lite mer(om man vill) och jag mår i alla fall sjukt bra av det!

Jag ner från 132kg till 118 från maj-september utan att gymma vilket ledde till att jag blev mindre, men inte mer definierad. Sen när jag väl började gymma 4-5 dagar i veckan började jag se stora resultat för varje kilo jag gick ner. Som jag har förstått det verkar det som att det inte går att lägga på sig någon muskelmassa när man ligger på underskott i kalorier, men jag tycker att mina muskler iaf blivit större dels pga viktnedgången och styrketräningen. Man blir ju starkare också!

Kravmaga
2010-02-24, 09:18
Bra jobbat med vikten!

Tror att det kommer bli bättre för dig om du börjar gymma. Man bränner mer vilket gör att man kan äta lite mer(om man vill) och jag mår i alla fall sjukt bra av det!

Jag ner från 132kg till 118 från maj-september utan att gymma vilket ledde till att jag blev mindre, men inte mer definierad. Sen när jag väl började gymma 4-5 dagar i veckan började jag se stora resultat för varje kilo jag gick ner. Som jag har förstått det verkar det som att det inte går att lägga på sig någon muskelmassa när man ligger på underskott i kalorier, men jag tycker att mina muskler iaf blivit större dels pga viktnedgången och styrketräningen. Man blir ju starkare också!


Är man noga med din deff kan man allt lägga på sig lite muskelmassa, helt klart svårare än om man bulkar dock. Är man dessutom nybörjare brukar det finnas ytterligare lite utrymme för att lägga på sig lite muskelmassa under deff.

nabben
2010-02-24, 13:36
Jo jag hoppas på att det ska gå bättre nu när jag börjar gymma. Hade tänkt mig 4 pass i veckan och köra 2 muskelgrupper / pass samt slänger in mage 2 gånger i veckan. Jag är ganska ny i gymmet och har ingen aning om det är bra. Många pratar om helkropps och halvkropps pass osv men har ingen aning om hur man ska köra de passen.

Angående vad jag äter så käkar jag 2 gånger om dagen. Frukost i form av Sci-MX diet shake (177 kcal / 50g) sedan middag som är vanlig lagad mat (spaghetti, kyckling, kött, ris, grönsaker etc). Är jag sedan mer hungrig på kvällen tar jag en Sci-MX diet shake till. Vet inte exakt vad jag får i mig vid en middag men har försökt uppskatta det med hjälp av livsmedelsverket och om man tar en normal portion (1-2 potatisar, 200g kött väldigt lite sås, aldrig ketchup osv) så brukar jag räkna på 1000kcal vilket jag tycker är högt räknat (kanske där jag uppskattar helt galet?) men annars så hamnar jag på ca 1500 kcal / dag.

nabben
2010-02-24, 13:43
Kan tillägga att jag har hund som jag går ut med ibland också, har inte räknat med det i aktivitetsfaktorn för det är bara ibland jag gör det. Mitt jobb är väldigt fysiskt egentligen, jobbar med att förtöja fartyg i hamnen men har inte räknat med det för att jag jobbar inte så ofta är mycket ledig osv så det blir svårt att räkna med det.

Mina uppgifter är: 183cm, 91,6kg och 21 år. Med en aktivitetsfaktor på 1,2 så hamnar jag runt 2500 kcal / dag.

HyunJin
2010-02-24, 16:01
Jo jag hoppas på att det ska gå bättre nu när jag börjar gymma. Hade tänkt mig 4 pass i veckan och köra 2 muskelgrupper / pass samt slänger in mage 2 gånger i veckan. Jag är ganska ny i gymmet och har ingen aning om det är bra. Många pratar om helkropps och halvkropps pass osv men har ingen aning om hur man ska köra de passen.

Gööt att du kommit igång med gymmet!

Hel/halvkropps pass innebär att du t.ex delar upp kroppen på över/under kropp eller kör igenom hela kroppen på ett pass.

Vilket kanske inte är en dum idé...


Angående vad jag äter så käkar jag 2 gånger om dagen. Frukost i form av Sci-MX diet shake (177 kcal / 50g) sedan middag som är vanlig lagad mat (spaghetti, kyckling, kött, ris, grönsaker etc). Är jag sedan mer hungrig på kvällen tar jag en Sci-MX diet shake till. Vet inte exakt vad jag får i mig vid en middag men har försökt uppskatta det med hjälp av livsmedelsverket och om man tar en normal portion (1-2 potatisar, 200g kött väldigt lite sås, aldrig ketchup osv) så brukar jag räkna på 1000kcal vilket jag tycker är högt räknat (kanske där jag uppskattar helt galet?) men annars så hamnar jag på ca 1500 kcal / dag.

Du säger att du käkar 2 gånger om dagen och du räknar på 1000 kcal per måltid? Det innebär 2354 kcal/dag om jag inte räknar helt fel och det är ju lite mer än 1000-1500 kcal.

Det kanske, iof inte är helt galet för dig att ligga på, men det är svårt att "gissa" kcal på måltider då man ofta "glömmer" saker.

FetmaOnFire
2010-02-24, 23:30
Grymt att du går ner i vikt. Du har redan fått jätte bra resultat.
Jag tycker du ska köra på samma sak fast lägga in 1 timme promenad så många dagar i veckan du orkar. Det är inte jobbigt. Det är hälsosamt och skönt. Att gå är så grymt mycket bättre än vad jag trodde det var när jag började deffa.

Gå mer

nabben
2010-02-25, 13:09
Du säger att du käkar 2 gånger om dagen och du räknar på 1000 kcal per måltid? Det innebär 2354 kcal/dag om jag inte räknar helt fel och det är ju lite mer än 1000-1500 kcal.

Det kanske, iof inte är helt galet för dig att ligga på, men det är svårt att "gissa" kcal på måltider då man ofta "glömmer" saker.

Hehe nej jag menade det att jag äter 2 gånger om dagen, frukost och middag. Fruksoten består av 177 kcal och middagen på ca 1000 kcal. Jag har uppskattat middagen till 1000 kcal men jag tror att det är en högre uppskattning än vad det verkligen är. Tallriken består av kanske 2 potatisar samt 200g kött med väldigt lite sås (ett exempel).

Men jag får ta och kämpa på då det kanske släpper. Ska börja gå ut och gå också och se om det hjälper till. Hade tänkt äta mer nu när jag börjar gymma för att jag vill inte ligga på 1000-1500 kcal underskott fram till sommaren. Tänkte mer ligga på 500-800 underskott för det är vad jag förstått det bättre.

Jag är än så länge väldigt nöjd, gått ner ca 25 kg och det syns :) men har som sagt blivit lite rädd i och med att viktnedgången stannat fast jag inte käkar så mycket. Vill kunna äta normalt sen utan att jag lägger på mig en massa.

HyunJin
2010-02-25, 14:29
Hehe nej jag menade det att jag äter 2 gånger om dagen, frukost och middag. Fruksoten består av 177 kcal och middagen på ca 1000 kcal. Jag har uppskattat middagen till 1000 kcal men jag tror att det är en högre uppskattning än vad det verkligen är. Tallriken består av kanske 2 potatisar samt 200g kött med väldigt lite sås (ett exempel).

Men jag får ta och kämpa på då det kanske släpper. Ska börja gå ut och gå också och se om det hjälper till. Hade tänkt äta mer nu när jag börjar gymma för att jag vill inte ligga på 1000-1500 kcal underskott fram till sommaren. Tänkte mer ligga på 500-800 underskott för det är vad jag förstått det bättre.

Jag är än så länge väldigt nöjd, gått ner ca 25 kg och det syns :) men har som sagt blivit lite rädd i och med att viktnedgången stannat fast jag inte käkar så mycket. Vill kunna äta normalt sen utan att jag lägger på mig en massa.

Du har ju redan gått ner mycket så du gör ju uppenbarligen rätt! :thumbup: Se bara till att anpassa ditt kcalintag efter hur mycket du går ner, och börja gärna styrketräna för inte tappa alltför mycket muskelmassa.

Räkna kcal är att rekomendera för då vet du när du kan bli "orolig" när det inte händer något på vågen... Det är inte så svårt att räkna och efter ett tag så vet man och har en mycket bättre uppfattning om hur mycket energi det är i det du äter!