handdator

Visa fullständig version : löpning under deff?


Steerlinho
2010-02-23, 18:09
tjenare.

jag har börjat deffa, och vill samtidigt ha en bra kondition för fotbollsträningarna som börjar senare.

Jag kör 4 pass i veckan på gymmet nu igen o hade tänkt springa typ 2 max 3 ggr i veckan, men försöka vila 1 dag i veckan ialf.

Va jag undrar är om det är bra att löpa för o bränna kcal.
Och undrar om jag ska ta aminosyror innan o efter löpningen som man gör innan o efter gympass? Och bör jag käka efter jag sprungit? om ja, måste de vara så mycket som man bör äta inom 3 timmar efter ett gympass?

Väldigt tacksam för svar!! är osäker som fasen. kommer löpa i ca 30 min.

luderlasse
2010-02-23, 18:16
ur förbränningssynpunkt verkar det skitbra
http://www.nutristrategy.com/activitylist4.htm

sharkzlayer
2010-02-23, 18:21
"En konditionstränande individ behöver inte använda sig av EAA"

nått som är säkert är ju att vid konditionsträning ställs andra krav på kroppen än vid styrketräning. Energifördelningen mellan kolhydrater och fett beror på intensiteten vid konditionspasset. Hög intensitet använder mer lagrat glykogen och mindre andel fett, låg intensitet använder en större del av energin från fett har för mig det är sagt såhär.

Vätske och mineralbalansen ändras vid ett konditionspass och det är alltså viktigt att fylla på med både vätska och olika mineraler. En sportdryck är bra.

Eddie Vedder
2010-02-23, 18:27
Vätske och mineralbalansen ändras vid ett konditionspass och det är alltså viktigt att fylla på med både vätska och olika mineraler. En sportdryck är bra.

Inte ens om de 30 minuterna skulle vara absolut maxlöpning finns anledning till sportdryck.

EAA vid konditionsträning är inte onödigt. Proteinsyntesen stimuleras då också, bara inte lika kraftig som i kombination med styrketräning. Jag tar i regel en dos EAA efter mina konditionspass.

Steerlinho
2010-02-23, 18:33
okej men blir nog lite EAA innan o efter då. Men hur ska jag göra med käket Eddie?

Eddie Vedder
2010-02-23, 18:38
Men hur ska jag göra med käket Eddie?

Jag ser ingen anledning till att vänta länge. Löp innan måltiden helt enkelt.

För egen del är det oftast träning - EAA - stretcha lite, duscha, byta om, fixa käk, slå på datorn och gå in på Kolo (:D) - äta. Blir väl typ en timme.

Steerlinho
2010-02-23, 18:42
okej! :) men behöver jag äta 50% av totala dagsintaget av kcal inom 3h som jag gör när jag styrketränar? nej elleR?

Eddie Vedder
2010-02-23, 18:46
okej! :) men behöver jag äta 50% av totala dagsintaget av kcal inom 3h som jag gör när jag styrketränar? nej elleR?

Nej det är inget måste. Men jag ser ingen anledning att krångla och fundera så mycket. Ät en rejäl måltid när du tränat helt enkelt. Vad 30 minuter löpning förbrukar i ditt fall vet ju inte jag heller, likaså din styrketräning. Men en hyfsad grun är att räkna antal kilometer multiplicerat med kroppsvikten.

En tredjedel närmaste tre timmarna är ju inget fel i sig men jag ser inte varför det skulle vara ett krav heller. Låter lite som något AST skulle föreslå, med 90% av energin i form av deras pulver i olika former.;)

Spinkis
2010-02-23, 18:57
Hög intensitet använder mer lagrat glykogen och mindre andel fett, låg intensitet använder en större del av energin från fett har för mig det är sagt såhär.



Nån som kan säga nått mer om detta? Kan ju vara bra att tänka på inför våren när det är skönt att ta en löptur, om det nu stämmer! :)

Anders The Peak
2010-02-23, 19:05
Nån som kan säga nått mer om detta? Kan ju vara bra att tänka på inför våren när det är skönt att ta en löptur, om det nu stämmer! :)

Den här visar på hur substraten används: (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4189951&postcount=14)

Asdf
2010-02-23, 19:10
Finns inte så mycket man behöver tänka på vid enbart 30min löpning, ut o spring :)

avocado
2010-02-23, 19:32
Nån som kan säga nått mer om detta? Kan ju vara bra att tänka på inför våren när det är skönt att ta en löptur, om det nu stämmer! :)

Som länken ovan visar så stämmer det.

Men det är verkligen inte någonting du behöver tänka på om du bara ska ut och springa för att det är skönt.