handdator

Visa fullständig version : Skadligt att träna tibialis anterior?


Fatcan
2010-02-23, 16:20
Muskeln på vadens framsida. Jag har hört att det kan leda till kompartmentsyndrom eller nått. Stämmer detta eller är det fritt fram att träna tibialis för att få större vader?

King Grub
2010-02-23, 16:21
Har man förutsättningar för kompartmentsyndrom, absolut.

Fatcan
2010-02-23, 16:26
Har man förutsättningar för kompartmentsyndrom, absolut.

Finns det nått sätt att ta reda på det eller vet man först när man väl fått det? Förut när jag körde löpträning i perioder kunde jag få väldigt ont på framsidan av vaderna, nu får jag dock inte det längre.

Morty
2010-02-23, 21:14
Antagligen troligare att det var benhinneinflammation.

Fernicus
2010-02-23, 23:36
Rätta mig om jag har fel, men om du vill ha större vader är det väl bra onödigt/dumt att träna benhinnorna/framsida smalben?

Fatcan
2010-02-23, 23:45
Rätta mig om jag har fel, men om du vill ha större vader är det väl bra onödigt/dumt att träna benhinnorna/framsida smalben?

Varför det? Sen tror jag inte man kan träna benhinnorna...

Crocker
2010-02-24, 11:21
kompartmentsyndrom kommer inte under en natt, om du skulle få problem med vaderna, så stretcha och vila.

Welander
2010-02-24, 12:22
hur tränar man framsida vader / benhinnorna? Förutom att springa/löpa.
Sen har jag själv haft Kompartmentsyndrom eller vad det nu heter, och jag lovar dig, du vill inte ha det.
Iofs hade jag det när jag spelade handboll vilket förvärrade smärtan. Men det försvinner helt plötsligt med lite vila.

King Grub
2010-02-24, 12:28
kompartmentsyndrom kommer inte under en natt, om du skulle få problem med vaderna, så stretcha och vila.

Akut kompartmentsyndrom kan komma mycket fortare än så. Och det är dödligt farligt.

Kroniskt kompartmentsyndrom tar längre tid, som du säger, men får man det, är det för sent. Då krävs operation.

Crocker
2010-02-24, 14:40
Tänkte att det inte var just akut han pratade om, borde nämnt det.
Tack Grub. :)

Beef
2010-02-24, 18:35
är det någon som har något bra tips att träna framsidan?
jag tycker att sittande vadpress funkar om man går ända ner och och sen upp halvvägs och ner och sen ända upp, men jag kanske inbillar mig.

Martin Löwgren
2010-02-24, 18:50
är det någon som har något bra tips att träna framsidan?


Löpning.

Crocker
2010-02-24, 19:19
är det någon som har något bra tips att träna framsidan?
jag tycker att sittande vadpress funkar om man går ända ner och och sen upp halvvägs och ner och sen ända upp, men jag kanske inbillar mig.

Sittande vadpress aktiverar knappt vaderna.

Fatcan
2010-02-24, 19:21
är det någon som har något bra tips att träna framsidan?
jag tycker att sittande vadpress funkar om man går ända ner och och sen upp halvvägs och ner och sen ända upp, men jag kanske inbillar mig.

http://exrx.net/Lists/ExList/CalfWt.html#anchor1928832

Scrolla ner till Tibialis anterior.

Ajin
2010-02-24, 19:26
Antagligen troligare att det var benhinneinflammation.

Detta. Jag hade det i många år och fy satan vad ont det gör.

baystone
2015-01-23, 12:04
En kanske något orelaterad fråga: kan man "styrketräna" framsidan för att minska risken för benhinneinflammation?

bighulken
2015-01-23, 12:16
är det någon som har något bra tips att träna framsidan?
jag tycker att sittande vadpress funkar om man går ända ner och och sen upp halvvägs och ner och sen ända upp, men jag kanske inbillar mig.

hmmm...om du nu ska träna framsida, om det nu finns. så finns det maskiner för det, hade en sådan på mitt gamla gym.

Där satte man i en pinsamt liten vikt, och lyfte på tårna/uppåt.
Trummisar brukar ha en väldigt styrka i detta, då de måste vicka på foten både upp och ner långa tider.

Toni Radanov
2015-01-23, 13:16
hur tränar man framsida vader / benhinnorna? Förutom att springa/löpa.
Sen har jag själv haft Kompartmentsyndrom eller vad det nu heter, och jag lovar dig, du vill inte ha det.
Iofs hade jag det när jag spelade handboll vilket förvärrade smärtan. Men det försvinner helt plötsligt med lite vila.

tibialis anteriors uppgift är att vinkla foten uppåt, därför man får träningsvärk där om man inte är van att gå skitmycket så när man byter från lätta sommarskor till kängor på vintern så är det kört då kängorna väger mycket mer och varje steg blir fotlyftet tungt.

De tränas inte vid vadövningar utan motsatt riktning (förhåller sig som bi - triceps) så man måste dra skit uppåt med foten, rörelsen sker i ankeln.

Träna dem om ni vill men känns himla löjligt :p Gå med astunga skor räcker gott och väl, typ ståhätta arbetspjux.

Gnistan
2015-01-23, 13:31
tibialis anteriors uppgift är att vinkla foten uppåt, därför man får träningsvärk där om man inte är van att gå skitmycket så när man byter från lätta sommarskor till kängor på vintern så är det kört då kängorna väger mycket mer och varje steg blir fotlyftet tungt.

De tränas inte vid vadövningar utan motsatt riktning (förhåller sig som bi - triceps) så man måste dra skit uppåt med foten, rörelsen sker i ankeln.

Träna dem om ni vill men känns himla löjligt :p Gå med astunga skor räcker gott och väl, typ ståhätta arbetspjux.

Hej på er.
Jag har ett handikapp som bl.a innebär att jag ej kan stå på tå. Finns LITE rörelse kvar men vadmuskulaturen är för svag och det är stelt i foten (förlamninsskada). Åt andra hållet är jag däremot mycket stark. Detta medför att jag har mycket dålig stabilitet att stå och gå. Att träna upp styrkan i motsatt riktning mot tåhävning låter därför helt tokigt i min värld.

Slaxes
2015-01-23, 13:48
Ouff! Påminner mig om min tid som gymnast då jag hade mycket kraftiga benhinneinflammationer som fortfarande kommer tillbaka om jag inte håller tillbaka ibland. tumbling/voltande/landningar var döden för smalbenen. Det blev tillslut slutet på min gymnastkarriär.

Toni Radanov
2015-01-23, 22:33
Hej på er.
Jag har ett handikapp som bl.a innebär att jag ej kan stå på tå. Finns LITE rörelse kvar men vadmuskulaturen är för svag och det är stelt i foten (förlamninsskada). Åt andra hållet är jag däremot mycket stark. Detta medför att jag har mycket dålig stabilitet att stå och gå. Att träna upp styrkan i motsatt riktning mot tåhävning låter därför helt tokigt i min värld.

syftade mest till trådskaparen. Folk brukar inte mena framsida vaden när de pratar vader generellt sett då enbart den muskeln lyfter foten uppåt, vaden i sig pressar foten nedåt. Den "riktiga" vadmuskulaturen dvs :p Nej för dig är det ju vanliga vadövningar som gäller, beroende på hur mycket du faktiskt kan utföra med hänsyn till orörligheten osv. Prova stå på tå i vatten, dvs en pool. Klart lättare då man dels väger mindre under vatten, sett till belastningen, och även att allt går i slow motion om man nu börjar tappa balansen så man hinner kontra rörelsen snabbare än på torra land. Vattengympa är underskattat om man har diverse nedsättningar i underkroppen.

Gnistan
2015-01-24, 17:38
syftade mest till trådskaparen. Folk brukar inte mena framsida vaden när de pratar vader generellt sett då enbart den muskeln lyfter foten uppåt, vaden i sig pressar foten nedåt. Den "riktiga" vadmuskulaturen dvs :p Nej för dig är det ju vanliga vadövningar som gäller, beroende på hur mycket du faktiskt kan utföra med hänsyn till orörligheten osv. Prova stå på tå i vatten, dvs en pool. Klart lättare då man dels väger mindre under vatten, sett till belastningen, och även att allt går i slow motion om man nu börjar tappa balansen så man hinner kontra rörelsen snabbare än på torra land. Vattengympa är underskattat om man har diverse nedsättningar i underkroppen.

Tack skall du ha för tipsen. Kan tala om att jag kört en hel del sjukgymnastik, särskillt då jag var ung.
Provat att öva upp muskulaturen men det har inte gått så bra. Finns för lite signaller, kraft kvar till musklerna kanske samt att jag är mycket stel. Man har funderat över om man skulle försöka korta av vadmuskulatur, senor så att mer rörelse eventuellt kan fås och därmed större chans att få till en tåhävning.
Har dock varit tveksam till att låta kirurgerna rota i detta om det skulle förvärra något.
Min krafter vad gäller tåhävning är så små att det inte hjälper med att vara i vaten och jag är mycket stel, lite spastisk även samt deformation av fötter en del. Går med så kallade skenor som ger mig en mer sportslig chans till lite stabilitet. Kan gå utan men då kan man lätt knuffa omkul mig om jag går där det är mycket trängsel.
Men som sagt. Tack för omtanken. Det värmer att höra.
MVH
Gnistan

Latissimus Dorsi
2015-01-24, 17:44
Jävlar, så alla kan inte bli trummisar?

Gnistan
2015-01-24, 17:50
Jävlar, så alla kan inte bli trummisar?

Lirade faktiskt lite trummor i 8:an till 9:an och då var både ben och fötter något bättre och inte lika stela..
Betydligt roligare än pianolirandet de försökte lura på mig i klass 6.