handdator

Visa fullständig version : Fetmaparadoxen - rubbar det dina cirklar?


RougeCombat
2010-02-23, 15:15
Hej!
Intressant läsning om deff osv men det gick ju inte lämna kommentarer i översta inlägget så jag gör det här :)

Jag tror dock att texten behöver kompletteras med källor och ev uppdateras med nya rön. Att räkna kalorier och komma fram till att 9 kalorier per g fett jämfört med 4 eller 5 för varje g kolhydrat är inte hela sanningen. Det är som att säga att en ko har svårt att få muskler för den äter bara gräs o för lite proteiner. Det är ju helgalet eftersom alla vet att kor gör om grönt gräs till vit mjölk och den får massor av muskler på köpet. Kroppen kan alltså göra om vissa saker till andra! Ja visst är det en nyhet svår att smälta för vissa. Se på gorillor, de är vegeterianer och har mer muskler än vi har, så olika varelser kan förvandla olika ämnen olika bra. Utmaningen är att sätta sig in i den komplexiteten. Att förenkla är bra till en viss del, till slut blir förenklingen inte användbar.

T ex:
* "Glykemiskt Index (GI) på kolhydrat spelar mindre, om någon roll, när det gäller påverkan på fettinlagring och fettförbränning."
* "Kroppen kan inte klockan"

Som jag förstått det så pekar nya rön allt oftare på att insulin försvårar fettförbränning, se t ex:
http://www.fetmaparadoxen.se/ebalans/lipolys.htm

Ju större mängd socker vi äter desto större problem att förbrätta fett, tyvärr för socker är gott (det är därför vi har det drösvis i alla butiker). Vad vi har tillgång till och vad som är smart är inte alltid samma sak. Läs även om hur socker påverkar själva vanemönstret, som är lätt att missa om man är uppväxt på "normal" svensk kost. Boken heter: "Hjärnkoll på vikten" och har IBSN: 9789127119215

Vad gäller kroppen och klocka så tror jag personligen att kroppen mår bäst av att sova på natten och att sova regelbundna tider och att inte äta för sent innan det är dags att sova för att kroppen ska få sin egen tid att rena systemen, och sortera dagens intryck osv i lugn o ro. Sömnen finns inte där för skojs skull utan har ett syfte, tror jag. :hbang:

Bite
2010-02-23, 15:27
Menar du verkligen att en text som bygger på ett kort utdrag ur en lärobok från 1981 utgör "nya rön"?

Kischen
2010-02-23, 15:45
Jag förstår nada av den här tråden. Är det en diss av "deff- en guide"?

young_george
2010-02-23, 15:48
Betyder detta att vi ska äta gräs?

Du "tror" också att sömn finns av en anledning? Wow, detta är nya rön.

dannegavle
2010-02-23, 15:48
Det är väl bara nån som försöker göra reklam för sin egen hemsida för att driva dit trafik som i sin tur ger klirr i kassan från annonser?

Eddie Vedder
2010-02-23, 15:51
Boktipset tror jag kan vara bra i alla fall, jag gillar Martin Ingvar och har hört honom prata om bokens innehåll och hans syn på kosten.

I övrigt känns inte förstaposten helt lätt att begripa nej. Men välkommen hit i alla fall RogueCombat.:)

RougeCombat
2010-02-23, 20:23
Nya rön? Ja om man aldrig hört talas om fettmaparadoxen så kan den uppfattas som nya rön. Vad jag hade hoppats på var lite mer konstruktiva argument för eller emot om den stämmer, med vettiga källhänvisningar. Men det kommer väl. Om det stämmer så är det ju inte nya rön utan hur vi människor fungerat i 10000-tals år. Då är själva rönet snarare att en del missat hur insulin, socker och fettlagring fungerar, men det kan dröja många år till innan poletten ramlar ner. Jag är beredd att ompröva allt, om det stöjds av forskning. Och just LCHF är det nog fler och fler som vill forska kring hur det egentligen står till.

Är det någon som läst boken jag rekommenderar? Om inte så låna den och skriv vad ni tycker om det som står där, det vore att få lite fart i den här tråden!

Dreas
2010-02-23, 20:32
Kcalintagets förhållande till ditt kcalbehov styr hur mycket fett du kommer förlora. Att du vid ett tillfälle då du äter snabba kolisar har minskad/avstängd fettförbränning gör inget, kroppen balanserar ut det :)

King Grub
2010-02-23, 20:34
Vad jag hade hoppats på var lite mer konstruktiva argument för eller emot om den stämmer, med vettiga källhänvisningar. Men det kommer väl.

Det tror jag inte; sådana här trådar uppkommer några gånger om året och debatteras lite halvhjärtat för att sedan falla tillbaka i glömska och alla återgår till vad dom vet fungerar.

johan.f
2010-02-23, 20:37
Det är ganska uppenbart att kcal in o kcal ut inte stämmer alltid. Jag hade en jobbarkompis som var mager som tandtråd. Hans läkare ordinerade honom att dricka 3 dl grädde om dagen. Äta så kcalrikt han kunde. Massa skräpmat etc...
Resultatet efter att han dragit i sej exakt svinmånga kcal per dag en längre tid blev:
fortfarande hopplöst tandtrådssmal...
slutsatsen av detta är väl att människor fungerar olika. För mej stämmer kcal in o ut ganska bra. Men det lär finnas alla varianter....

Ola Wallengren
2010-02-23, 20:40
Det är ganska uppenbart att kcal in o kcal ut inte stämmer alltid. Jag hade en jobbarkompis som var mager som tandtråd. Hans läkare ordinerade honom att dricka 3 dl grädde om dagen. Äta så kcalrikt han kunde. Massa skräpmat etc...
Resultatet efter att han dragit i sej exakt svinmånga kcal per dag en längre tid blev:
fortfarande hopplöst tandtrådssmal...
slutsatsen av detta är väl att människor fungerar olika. För mej stämmer kcal in o ut ganska bra. Men det lär finnas alla varianter....

Kcal in o kcal ut stämmer alltid men det är inte lätt att hålla reda på in och ut, därför tycker många att det inte verkar stämma.

Insulinus
2010-02-23, 21:00
Kcal in o kcal ut stämmer alltid men det är inte lätt att hålla reda på in och ut, därför tycker många att det inte verkar stämma.

Likaså stämmer inte alltid folks egna uppskattade energimetabolism. Individuella skillnader i BMR finns vilket div uträkningsprogram/formler (typ H&B) inte räknar med.

Bara ett litet inlägg då problemet oftast ligger ia tt folk räknar för högt/lågt!

A.Steinbach
2010-02-23, 21:05
Nej, fetmaparadoxen rubbar inte mina cirklar. http://forum.body.se/showpost.php?p=437672&postcount=155

Som ett svar på länken du har i ditt första inlägg så spelar det ingen roll vad du äter oavsett om det är fett eller kolhydrater, lipolysen av kroppseget fett inhiberas i vilket fall. Det finns ingen anledning för kroppen att bryta ner och utsöndra fettsyror så länge det finns tillgängligt substrat i blodet som kan tillgodose energiförsörjningen.
Intracellular lipolysis, as shown by the calculated rate of HSL action, was suppressed almost completely with both oral and intravenous fat load (Fig. 8). Insulin is a major regulator of HSL activity, yet this showed only a slight increase after the oral lipid load and a gradual decrease during and after the intravenous load. It seems that suppression of HSL activity can occur without insulin.
Effects of an oral and intravenous fat load on adipose tissue and forearm lipid metabolism
Am. J. Physiol. 276 (Endocrinol. Metab. 39): E241–E248, 1999

RougeCombat
2010-02-23, 21:11
om datumet på min hänvisning var gammalt så kommer en färskare länk
http://www.tv4play.se/aktualitet/efter_tio?videoId=1.1523771
hoppas dagens datum är färskt nog :)

Super_Johan
2010-02-23, 21:16
om datumet på min hänvisning var gammalt så kommer en färskare länk
http://www.tv4play.se/aktualitet/efter_tio?videoId=1.1523771
hoppas dagens datum är färskt nog :)

Du hittar ingen bättre källa än tv4? :smash:

Dreas
2010-02-23, 21:17
om datumet på min hänvisning var gammalt så kommer en färskare länk
http://www.tv4play.se/aktualitet/efter_tio?videoId=1.1523771
hoppas dagens datum är färskt nog :)Ah, vi har en sån här diskussion IGEN, vad vill du komma fram till? Du säger inget nytt, de säger inget nytt, kolla Steinbachs länk.

mikaelj
2010-02-23, 21:18
Och just LCHF är det nog fler och fler som vill forska kring hur det egentligen står till.

Lustigt ordval.

Se tråden LCHF - Hur är det egentligen? (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124727)

Eddie Vedder
2010-02-23, 21:18
om datumet på min hänvisning var gammalt så kommer en färskare länk
http://www.tv4play.se/aktualitet/efter_tio?videoId=1.1523771
hoppas dagens datum är färskt nog :)

Hon mår bra, äter gott och slipper räkna. Men vad det motbevisar om kalorihypotesen förstår jag inte.

mikaelj
2010-02-23, 21:19
om datumet på min hänvisning var gammalt så kommer en färskare länk
http://www.tv4play.se/aktualitet/efter_tio?videoId=1.1523771
hoppas dagens datum är färskt nog :)

Mer till dig: http://www.kostdoktorn.se/kul-i-tv

RougeCombat
2010-02-23, 21:48
Lol ja tv4 är inte den bästa länken, men jag tog den för jag lyssnade samtidigt som jag skrev och den handlar om folk som får i sig mer socker än vad som är lämpligt och den hade svårslaget datum eller hur?

här kommer en länk till wikipedia om fettförbränning och det står om insulin där med
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fettf%C3%B6rbr%C3%A4nning

åter till åsikterna!
kcal in och ut går att förenkla för mycket, det spelar stor roll hur kcal tillförs och kommer ur kroppen...
Det låter som vissa betraktar kroppen som en box med en tratt där man öser ner kcal.
Om kcal in är det som räknas varför äter man inte hela månades mat under en dag då?
Jo för att sunt förnuft säger att äter man tokmycket så skiter man ut väldigt fin proteinrikt bajs.

När vi äter och hur mycket spelar roll. Jag skriver det igen. När vi äter och hur mycket spelar roll. Likaså är min uppfattning att man inte ska störa sömnen med mat. Samma sak gäller t ex alkohol. Ingen skulle rekommendera folk att dricka sin årskonsumtion under en dag eftersom det gällar att sprida ut det om man ska överleva. Så simpelt att förstå då det gäller alkohol, varför inte då det gäller kcal?
Exakt samma sak gäller kcal. Det ska ätas lagom mycket vid bra tidpunkter. Äter jag det utspritt kan jag bränna dem under rätt period genom att bara vara, tänka och träna. Äter jag hela veckans kcal under en kväll säger iallafall min kropp ifrån. Så var försiktig med att säga att kcal in och ut är hela sanningen. Sanniingen är mer komplex än så.

Sanna mina ord, de flesta västerlänningar äter nuförtiden för mycket socker, jag är nog bara för min tid framföra det :)

Och ja, denna tråd kommer nog dö, jag kommer få sätta mig ner o skriva lite mer detaljerat vad jag har för åsikter och varför, sen kommer jag säkert uppdatera dem varje år med nya rön :) Jag tycker ialla inte samma sak som jag gjort tidigare i livet utan har uppdaterat mina åsikter hela tiden och det ser jag som ett gott tecken.

Personligen har jag aldrig tärnat så lite som nu under 23 års drogfri träning, jag har förmodligen inte varit hårdare i kroppen än idag på 85 kg, och har 0,46 i ratio i waist to height ratio (har nog aldrig haft bättre) och med biceps på nästan 41 cm (kall, men flexad). Visst var jag större, tyngre då jag var som starkast, men då var jag pluffsigare också, denna tråd har jag dock dragit igång under "Deff diet och fettminskning" (glöm inte det) så här är fokus mer på en snygg v-form än max storlek eller styrka. Vill man vara så stor, tung och stark som möjligt så bör man nog äta mer kolhydratrik mat än jag gör.

här är intressant läsning ang droger btw http://www.reclaimthegym.se/?p=633

Eddie Vedder
2010-02-23, 21:51
Sanna mina ord, de flesta västerlänningar äter nuförtiden för mycket socker, jag är nog bara för min tid framföra det :)

Haha, ja eller hur? Få saker ur folkhälsosynpunkt är så etablerade som det faktum att sockerkonsumtionen är för hög. Man får sitta i en potatiskällare med fingrarna i öronen och ögonen stängda dygnet runt för att missa den debatten.

johan.f
2010-02-23, 21:53
Kcal in o kcal ut stämmer alltid men det är inte lätt att hålla reda på in och ut, därför tycker många att det inte verkar stämma.

Jo i en bemärkelse har du ju rätt. Men personen jag pratar om har isåf flera ggr högre viloförbränning än mej o de flesta andra och kan därmed inte räkna med samma ekvationer vi gör för att ta reda på kcal-förbrukning...

A.Steinbach
2010-02-23, 21:55
Exakt samma sak gäller kcal. Det ska ätas lagom mycket vid bra tidpunkter. Äter jag det utspritt kan jag bränna dem under rätt period genom att bara vara, tänka och träna. Äter jag hela veckans kcal under en kväll säger iallafall min kropp ifrån. Så var försiktig med att säga att kcal in och ut är hela sanningen. Sanniingen är mer komplex än så

Vad är det här för jäkla idiotiskt exempel

RougeCombat
2010-02-23, 21:58
ang: http://www.kostdoktorn.se/kul-i-tv

Jag gillade verkligen denna undersökning, den borde göras i stor skala, men två generalfel finns:

* Dels måste det vara många personer och en lång period så det framgår vilka som orkar leva med sin kost.
* Dels är det galet att några metoder både är kost och motion medan andra är kost. Då utesluter man per definitin möjligheten att se vad som är orsakan och verkan av kost o motion. Naturligtvis skulle alla träna lika mycket eller lika lite, det enda som ska skilja för att få fram något intressant är kosten. Hoppas vi är överens så långt. PS av de metoder som var med i programmet så skulle jag välja att leva efter Njutningsmetoden plus lägga till min normala träning, så skulle jag trivas i längden tror jag.

Förr då jag åt jättemängder pasta så blev jag skittrött efteråt och satt o blinkade på kontoret skitseg. Nu med mindre kolhydrater hamnar jag inte i paltkoma utan är pigg hela dagen och har ett jämt humör. Och ett jämt humör är något vi alla vill ha och att folk omkring oss har eller hur?

Eddie Vedder
2010-02-23, 21:58
Jo i en bemärkelse har du ju rätt. Men personen jag pratar om har isåf flera ggr högre viloförbränning än mej o de flesta andra och kan därmed inte räkna med samma ekvationer vi gör för att ta reda på kcal-förbrukning...

Att kaloribalansen avgör är inget som hindras av att teoretiska ekvationer i vissa extremfall blir ett missvisande verktyg. Tror man alldeles för stenhårt på ekvationer och energiuträkningar får man skylla sig själv att det blir fel.

Det går att inleda med som en grundpelare men om uppskattningarna inte alls stämmer överens med kroppsutvecklingen är det fortfarande inget som på något sätt säger emot kcal in vs. kcal ut.

stafh
2010-02-23, 22:07
åter till åsikterna!
kcal in och ut går att förenkla för mycket, det spelar stor roll hur kcal tillförs och kommer ur kroppen...
Det låter som vissa betraktar kroppen som en box med en tratt där man öser ner kcal.
Om kcal in är det som räknas varför äter man inte hela månades mat under en dag då?
Jo för att sunt förnuft säger att äter man tokmycket så skiter man ut väldigt fin proteinrikt bajs.
"In" är inte "in i munnen", det är "in från tarmen". Mag- och tarmkanalens lumen är fortfarande utsidan av kroppen.

När vi äter och hur mycket spelar roll. Jag skriver det igen. När vi äter och hur mycket spelar roll. Likaså är min uppfattning att man inte ska störa sömnen med mat. Samma sak gäller t ex alkohol. Ingen skulle rekommendera folk att dricka sin årskonsumtion under en dag eftersom det gällar att sprida ut det om man ska överleva. Så simpelt att förstå då det gäller alkohol, varför inte då det gäller kcal?
Exakt samma sak gäller kcal. Det ska ätas lagom mycket vid bra tidpunkter. Äter jag det utspritt kan jag bränna dem under rätt period genom att bara vara, tänka och träna. Äter jag hela veckans kcal under en kväll säger iallafall min kropp ifrån. Så var försiktig med att säga att kcal in och ut är hela sanningen. Sanniingen är mer komplex än så.
1. Kolla in grandmaster här på forumet.

2. http://sv.wikipedia.org/wiki/Energiprincipen

mikaelj
2010-02-23, 22:07
Jo för att sunt förnuft säger att äter man tokmycket så skiter man ut väldigt fin proteinrikt bajs.

Menar du att man skiter mer bara för att man äter mycket vid ett tillfälle?

Likaså är min uppfattning att man inte ska störa sömnen med mat.

En måltid på 2500 kcal vid 20-tiden är som att få en sammetsslägga i huvudet. Sussar jättegott på det. Föredrar att inte störa min vakenhet med att äta.

Ingen skulle rekommendera folk att dricka sin årskonsumtion under en dag eftersom det gällar att sprida ut det om man ska överleva. Så simpelt att förstå då det gäller alkohol, varför inte då det gäller kcal?

Tur att det bara finns extremerna "hela årets förbrukning" och "ingenting alls". Har du funderat på att det finns medelvägar? hej sten, möt glashus :-)

På samma sätt behöver du inte äta var tredje timme.

Det ska ätas lagom mycket vid bra tidpunkter. Äter jag det utspritt kan jag bränna dem under rätt period genom att bara vara, tänka och träna. Äter jag hela veckans kcal under en kväll säger iallafall min kropp ifrån.

Som sagt, extremer. Vad sägs om att äta dagens energibehov på en gång? En vanlig kebabpizza innehåller ändå 2000 kcal. Det är många som äter.

Förr då jag åt jättemängder pasta så blev jag skittrött efteråt och satt o blinkade på kontoret skitseg. Nu med mindre kolhydrater hamnar jag inte i paltkoma utan är pigg hela dagen och har ett jämt humör. Och ett jämt humör är något vi alla vill ha och att folk omkring oss har eller hur?

Grattis! Men du slåss tyvärr mot väderkvarnar. Jag tror inte att någon missunnar dig att må bra på lågkolhydratkost.

Dreas
2010-02-23, 22:09
LÄS STEINBACHS länkar!! Snälla. Du tror massa saker men har inget som bevisar det, sedan är du ju säkerligen löjligt selektiv med dina källor också.

Att sockerkonsumtionen är för hög idag kan väl vem som helst räkna ut. Bajsa ut protein? Vad har en årsförbrukning med alkohol för något med denna diskussionen att göra? Vart gränsen går för maximalt upptag av mat per dag vet jag inte om är hittad, men den är då garanterat högre än det medelpersonen idag sätter i sig.

När vi äter och hur mycket spelar roll för vad? Det verkar som om stora måltider färre gånger per dag har en positiv inverkan på kroppsammansättningen iaf. Kroppen kan vänjas till mycket, menar du att du har försökt att äta hela ditt veckobehov på en kväll? Isf var det nog inte tidpunkten som var avgörande för att din kropp sa emot ;)

Sniggel
2010-02-23, 22:20
Det känns som du diskuterar väldigt många olika frågaor RogueCombat.
Vad riktar du dig in på mest? Jag misstänker att det är följande:
Hur man kan äta för att hålla sig i bra form?
Många av dina utsvävningar har inget med detta att göra så därför blir jag lite förvirrad när du skriver och jag undrar vad du menar ibland.

HyunJin
2010-02-23, 22:26
Det är ganska uppenbart att kcal in o kcal ut inte stämmer alltid. Jag hade en jobbarkompis som var mager som tandtråd. Hans läkare ordinerade honom att dricka 3 dl grädde om dagen.

3 dl (ca 300 gram) grädde är inte mycket mer kalorier än tex 300 gram pasta/ris, rent kalorimässigt...


Hans läkare ordinerade honom att dricka 3 dl grädde om dagen. Äta så kcalrikt han kunde. Massa skräpmat etc...

Ordinerade hans läkare att äta "skräpmat"? Det har jag svårt att tro...


Resultatet efter att han dragit i sej exakt svinmånga kcal per dag en längre tid blev: fortfarande hopplöst tandtrådssmal...
slutsatsen av detta är väl att människor fungerar olika.

Och hans mål var att bli...? Fet?

En kille som är "mager som tandtråd" behöver antagligen "gå upp" mer än 5 kilo (35.000 kcal) för att se "normalviktig" ut...

Pepz
2010-02-23, 22:36
rougecombat.

vad vill du ha ut av argumentation där du förklarar att alla har fel och du har rätt trots att du inte har några som helst bevis för din tes?

RougeCombat
2010-02-24, 08:31
Jag vill väcka intresset att söka kunskap själv. Jag läste en sticky överst i denna del av forumet som handlar om diet och fettförbränning och tyckte den förenklade lite väl mycket. Men det kanske bara är jag som tycker den postningen borde vara mer nyanserad?

kalorier in och kalorier ut...totalt intetsägande om man inte går djupare in på det. Det intressanta handlar ju om vad vi kan tillgodogöra oss på ett positivs sätt och hur vi vill göra av med energin. Varje kalori kostar ju pengar att införskaffa så det gäller att välja rätt sort osv. Om vi t ex äter gräs eller bensin så får vi ju i oss kalorier, men kan vi ta upp något av det för den skull? Eller om vi är med i en ätartävling där vi knappt tuggar och sen sköljer ner med vatten, hur mycket av det hinner kroppen ta upp? Det blir inte mycket muskler av det utan mest kalorier ut där bak. Kroppen är inte en simpel box på vägen utan otroligt komplex och därför är det av vikt att tänka på vad man äter, när man äter och hur man äter. Lite mer nyanserad diskussion om kalorier än här hittas inte oväntat på vof. http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=20&t=1848 Är den tråden seriös nog?

Trance
2010-02-24, 08:56
Jag vill väcka intresset att söka kunskap själv. Jag läste en sticky överst i denna del av forumet som handlar om diet och fettförbränning och tyckte den förenklade lite väl mycket. Men det kanske bara är jag som tycker den postningen borde vara mer nyanserad?

kalorier in och kalorier ut...totalt intetsägande om man inte går djupare in på det. Det intressanta handlar ju om vad vi kan tillgodogöra oss på ett positivs sätt och hur vi vill göra av med energin. Varje kalori kostar ju pengar att införskaffa så det gäller att välja rätt sort osv. Om vi t ex äter gräs eller bensin så får vi ju i oss kalorier, men kan vi ta upp något av det för den skull? Eller om vi är med i en ätartävling där vi knappt tuggar och sen sköljer ner med vatten, hur mycket av det hinner kroppen ta upp? Det blir inte mycket muskler av det utan mest kalorier ut där bak. Kroppen är inte en simpel box på vägen utan otroligt komplex och därför är det av vikt att tänka på vad man äter, när man äter och hur man äter. Lite mer nyanserad diskussion om kalorier än här hittas inte oväntat på vof. http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=20&t=1848 Är den tråden seriös nog?

Anledningen till att du får mottagandet du får är att det du tar upp har diskuterats i detalj om och om igen av människor som kan det enormt mycket bättre än vad du kan.

Angående hur mycket mat vi tar upp så är jag ganska säker på att du gissar eller baserar din åsikt på något du läst någonstans. Men skulle du söka lite så hittar du många diskussioner om just det, med studiehänvisningar, grafer etc.

Det är samma sak med kalorier. Lite då och då så dyker det upp människor som du som bygger upp en halmgubbe och börjar prata om att kroppen är komplicerad och inte en förbränningsmotor samt att folk måste fatta det. Vad du implicerar med det uttalandet är att alla som vigt sitt liv att forska om dessa saker har missat något enormt grundläggande. Förstår du hur orimligt det är?

Sedan så säger ingen att vad man äter och när man äter inte spelar någon roll. Det är en halmgubbe du byggt upp.

EDIT: Bensin ger 0 kalorier (antar jag) precis som fibrer ger 0-1 kalori även om det brinner bra. De har inte missat så grundläggande saker.

RougeCombat
2010-02-24, 10:30
Jag blev nog lite sur för att stickyn var låst.

Jag tyckte att antingen skulle stickyn vara öppen för kommentarer eller så skulle sticky uppdateras.

För att påverka så att något av alternativen inträffar så jag drog igång denna tråd på ett sätt som gav läsare :). Jag hoppades på att fler skulle ha synpunkter på formuleringar i stickyn men fick istället svar som "han vill nog bara ha klick till sin hemsida" eller "dessa frågor kommer upp då och då men trådarna dör ut". Den typen av svar är varken roliga eller givande att få utan får mig bara att tro att det finns en ok åsikt och om man ifrågasätter stort kolhydrat-/sockerintag så kliver man in på ett område som är tabu. Men det är safe, jag är ju svensk och är själv ett barn av jante.

Påståendet att kroppen inte kan klockan gav mig som läsare intrycket att det går bra att äta när som helst på dygnet. Det tror jag inte stämmer. Min uppfattning är nämnligen att kroppen har en biodynamisk rytm och vi borde snarare försöka känna efter mer än mindre vad som är bäst för vår rytm. Att t ex resa öst eller väst ger iallafall mig tidsomställningsproblem, kroppen behöver några dagar för att ställa om. Det är en känd form av tortyr att störa kroppens rytm eller inre klocka. Att inte få sova regelbundet och inte få veta vad det är för tid på dygnet ger inga synliga sår som Amnesty kan uppmärksamma, men det knäcker den utsatta individen. Skiftarbete och nattarbete brukar normalt inte uppfattas som lika hälsosamt som att arbeta dagtid. Därför ogillar jag påståenden att kroppen inte har en klocka att ta hänsyn till. Jag anser att Vi ska vara snälla och ta hand om våra kroppar, om kroppen inte kan klockan så ska vi hjälpa den, inte missbruka den. Mitt råd är att inte äta för sent på kvällen precis innan man ska sova, om jag gör blir min mage orolig, roligare källa än så har jag inte för tillfället.

Jag kunde kört Sokratesmetoden, dvs bara ställa frågor... hur person x menade med förenkling y eftersom det innebär z osv, men detta gav snabbare respons.

Jag tror jag fick lite liv i denna tråd, jag hoppas jag fick en och annan att fundera själv och inte upprepa mantra från vad lobbyister tutar i oss indirekt via institutioner som fasad.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/eu-later-lobbyister-forbereda-kostrad_1267239.svd

Jag värnar om vår hälsa och nyfikenhet, tack för att du läste :)

King Grub
2010-02-24, 10:34
så skulle sticky uppdateras.)

På grund av åsikterna du framförde? Nej... Den är uppdaterad med vad som behövs och med vad som fungerar. Att krångla till det är värdelöst. Ett högt proteinintag + styrketräning, då går man ned i vikt, rätt vikt, fettvikt, motsvarande kaloriunderskottet, oavsett hur, när eller i vilka fördelningar man äter fett och kolhydrat.

Pepz
2010-02-24, 10:34
Jag blev nog lite sur för att stickyn var låst.

Jag tyckte att antingen skulle stickyn vara öppen för kommentarer eller så skulle sticky uppdateras.

blablabla

Jag värnar om vår hälsa och nyfikenhet, tack för att du läste :)


stickyn är låst för att sådana som du inte ska förstöra den.
Du påstår en massa saker men kan inte backa upp det du säger för fem öre.
Tacka tusan för att ingen vill ta dig på allvar då.

sluta påstå saker utan att ha belägg för det, och påstår du saker så kom med en vettig referens tack

Dreas
2010-02-24, 12:19
stickyn är låst för att sådana som du inte ska förstöra den.
Du påstår en massa saker men kan inte backa upp det du säger för fem öre.
Tacka tusan för att ingen vill ta dig på allvar då.

sluta påstå saker utan att ha belägg för det, och påstår du saker så kom med en vettig referens tack+1 på Pepz.

Du har fortfarande inte läst Steinbachs länk alltså?

Kcal in vs kcal ut gäller, så långt är vi överens? Deffguiden är lagd på en helt ypperlig nivå, jag och många där till har följt den och lyckats att gå både ner och upp i vikt.

Du får tro vad du vill, sålänge du inte försöker pracka på andra dina åsikter som inte har någon grund är det lugnt.

xlucasx
2010-02-24, 12:25
om datumet på min hänvisning var gammalt så kommer en färskare länk
http://www.tv4play.se/aktualitet/efter_tio?videoId=1.1523771
hoppas dagens datum är färskt nog :)

Bitten Jonsson... domedagsmusiken i början av filmklippet var berättigad. :thumbup:

Kravmaga
2010-02-24, 12:33
...tro att det finns en ok åsikt och om man ifrågasätter stort kolhydrat-/sockerintag så kliver man in på ett område som är tabu. Men det är safe, jag är ju svensk och är själv ett barn av jante.

Det är inte för att det är tabu ingen vill diskutera, utan pga orelevansen i det du diskuterar, kolla runt, finns alla möjliga ideér och trådar. Om du vill hålla koll på GI är det helt upp till dig, det hindrar inte att du följer deffguiden för det, kalori in-kalori ut är fortfarande grundtanken.


Det är en känd form av tortyr att störa kroppens rytm eller inre klocka. Att inte få sova regelbundet och inte få veta vad det är för tid på dygnet ger inga synliga sår som Amnesty kan uppmärksamma, men det knäcker den utsatta individen.

Vad har det överhuvudtaget att göra med om man väljer att äta 5 mål/dag eller 1 mål/dag och vilken tidpunkt det intas. "Att kroppen inte kan klockan" bör väl med sunt förnuft knytas till sammanhanget, dvs det spelar mindre roll om du intar ditt mål sent på kvällen eller tidigt på dagen eller sprider ut det jämt över hela dagen. Tror du någon kommer strunta i att sova på 1 vecka för att kunna sitta upp hela natten och äta mat?.....


Mitt råd är att inte äta för sent på kvällen precis innan man ska sova, om jag gör blir min mage orolig, roligare källa än så har jag inte för tillfället.

Ditt personliga råd ja, men det kanske inte är något för alla, min mage blir exempelvis inte orolig, jag kan sova gott på ett rejält mål mat. Tanken är att man ska kunna använda deffguidens generella råd anpassat på sina omständigheter, för att deffen ska bli så bra, njutsam och trevlig som möjligt.

Om Kalle Petterson avskyr att äta på morgonen och har ett pressat schema som inte tillåter att laga mat och äta mellanmål 8ggr/dag så kanske det fungerar bättre om han får äta när han kommit hem efter träningen. Viktmässigt kommer inte skillnaden bli märkbar, han kommer fortfarande förlora bra med fett om det nu är hans mål. Om han å andra sidan lyssnar på dig, att han måste äta regelbundet annars går det åt skogen, så kommer han antagligen hålla dieten i 5 dagar och sedan avbryta den för att återgå till sina gamla vanor.... En bra deff är en deff man kan hålla långsiktigt, och en deff man kan hålla långsiktigt måste vara personligt anpassad, inte efter din mage eller dina vanor...

mikaelj
2010-02-24, 14:25
RogueCombat: lite mer bensin på din eld.

The devilish secret that makes HobNobs so moreish (and plays havoc with your diet) (http://www.dailymail.co.uk/health/article-1253002/Why-HobNobs-moreish-plays-havoc-diet.html):

The problem is glucose-fructose syrup.

This is actually corn syrup that has been processed using enzymes to convert its glucose into fructose (or fruit sugar).

This is then mixed with glucose from pure corn syrup. Because it is cheaper than regular cane sugar, glucose-fructose syrup is increasingly being used in processed foods, such as fizzy drinks.

It’s easy to see its appeal from the manufacturer’s point of view - not only is it cheap, but it also helps to keep foods moist, which boosts a product’s shelf life.

...

‘High insulin levels are one of the factors that dampen the appetite,’ he says. ‘

But fructose doesn’t trigger as much of an insulin response as regular sugar, so the brain won’t get the message that you are full.’

Döds-HFCS.

creperiet
2010-02-24, 14:25
Är du ett troll är du ett väldigt ambitiöst sådant:)

Att du ens jämför människors och kors proteinmetabolism...

z_bumbi
2010-02-24, 14:49
Att du ens jämför människors och kors proteinmetabolism...

Jag har för mig det är ett citat från en hemsida eller en bok. Om det inte är det så är det tydligen fler än en som missade lågstadiet där man fick lära sig att kor hade fyra magar. :)

Eddie Vedder
2010-02-24, 15:47
Jag hoppades på att fler skulle ha synpunkter på formuleringar i stickyn men fick istället svar som "han vill nog bara ha klick till sin hemsida" eller "dessa frågor kommer upp då och då men trådarna dör ut". Den typen av svar är varken roliga eller givande att få utan får mig bara att tro att det finns en ok åsikt och om man ifrågasätter stort kolhydrat-/sockerintag så kliver man in på ett område som är tabu. Men det är safe, jag är ju svensk och är själv ett barn av jante.

Det här är ett typiskt löjligt martyrgrepp från din sida. Du reggar en ny användare och startar genast en tråd där du redan i rubriken antyder att du skriver något provocerande.

Att diskussionen förekommit om och om och om igen redan är inget du känner till men du utgår från att det är tabu av någon kosntig anledning.

Det finns MASSOR av trådar om lågkolhydratkost, trådar där komplexiteten av kaloribalansen diskuteras m.m. och det är definitivt inget tabu och det råder DEFINITIVT ingen allmän "Kolozzeumkonsensus". Så nej det du skriver rubbar inga cirklar, det känns bara som ett ändå stort "Ja och?" eftersom du skriver långa inlägg om något som redan stötts och blötts in absurdum.

Det känns som du hade en förhoppning om att provocera och få bli "påhoppad" men så blev det inte. Bara ett fullständigt förståeligt ifrågasättande av dina (minst sagt) tveksamma referenser.

Trance
2010-02-24, 19:27
Den typen av svar är varken roliga eller givande att få utan får mig bara att tro att det finns en ok åsikt och om man ifrågasätter stort kolhydrat-/sockerintag så kliver man in på ett område som är tabu. Men det är safe, jag är ju svensk och är själv ett barn av jante.


Skojar du? Det är ingen som säger att man måste ha kolhydrater eller att stora mängder socker är bra. Intresset för lågkolhydratskost är stort här och även jag som inte är jätteinsatt som vissa har nog i alla fall läst en 20-30+ studier relaterat till ämnet (viktnedgång på lågkolhydrat, träning på lågkolhydrat, cancerforskning relaterat till lågkolhydrat etc ). Sedan tillkommer de studier på generella matvanor, mättat fett etc.

Men tillför något då så kan vi se om vi inte kan få en diskussion om ämnet. Vad är fel med stort kolhydratintag? Motivera och stöd dig gärna med studier i din text.