handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att sätta ihop ett schema.


Mist
2010-02-22, 23:42
Hej!

Jag och polaren har börjat träna i hans hemmagym, men vi vet inte riktigt vad vi gör.

Vi har tillgång till bänkpress, hantlar och sån där multimaskin, så jag skulle uppskatta om någon kunde säga vilka övningar och hur många gånger vi ska repetera. Jag vill ha helkroppsträning men det viktigaste är överkroppen som jag vill få pumpad till sommarn. :)

Vi kör för tillfället 2 gånger i veckan, räcker det?

kjell33
2010-02-22, 23:51
Testa detta www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Welander
2010-02-22, 23:55
det tar flera månader att få upp en snygg fysik, om inte år för att bli nöjd med den.
Så jag säger inte att du inte kommer lyckas till sommaren, men om du inte äter som en oxe, de första två månaderna och sedan deffa gärnet de andra två så blir det kanske svårt att bli pumpad till sommaren

och två pass per vecka kommer definitivt inte räcka att bli pumpad till sommaren.
Fast det är ju klart, hur menar du med pumpad?
Vill du enbart ha pump i musklerna i sommar så är det bara köra som vanligt, men det är inte jag tror du menar med pump?

way
2010-02-22, 23:56
Tror nog han snackar om att få till lite muskler helt enkelt.

Pjotor
2010-02-23, 08:29
Det är sent att börja nu för att bli större till sommaren. Med det målet är mitt tips att träna 2-3 helkroppspass i veckan och äta ordentligt ett par månader. Fortsätt sedan med samma träningsmängd fast ät mindre i 1-2 månader innan sommaren börjar, så synliggör ni bättre de muskler som finns.

Jag ska lägga till att 1-2 månader är en gissning, jag har aldrig deffat medvetet.

Folke50
2010-02-23, 08:34
det tar flera månader att få upp en snygg fysik, om inte år för att bli nöjd med den.
Så jag säger inte att du inte kommer lyckas till sommaren, men om du inte äter som en oxe, de första två månaderna och sedan deffa gärnet de andra två så blir det kanske svårt att bli pumpad till sommaren

och två pass per vecka kommer definitivt inte räcka att bli pumpad till sommaren.
Fast det är ju klart, hur menar du med pumpad?
Vill du enbart ha pump i musklerna i sommar så är det bara köra som vanligt, men det är inte jag tror du menar med pump?

LOL på hela ditt inlägg. Tar det flera månader att få upp en snygg fysik? Vad är snyggt? Ska han äta som en oxe i 2 månader och åstadkomma VAD med en deff efter TVÅ månader? Hela ditt inlägg skriker 15-årig snoris som precis "lärt" sig

Folke50
2010-02-23, 08:36
Hej!

Jag och polaren har börjat träna i hans hemmagym, men vi vet inte riktigt vad vi gör.

Vi har tillgång till bänkpress, hantlar och sån där multimaskin, så jag skulle uppskatta om någon kunde säga vilka övningar och hur många gånger vi ska repetera. Jag vill ha helkroppsträning men det viktigaste är överkroppen som jag vill få pumpad till sommarn. :)

Vi kör för tillfället 2 gånger i veckan, räcker det?

Till att börja med. 2 ggr är bättre än ingen gång :) Räcker för vad? "uppumpad" till sommaren? Vi vet ju inte ditt utgångsläge ( fysiken) men efter 2 månader så lär man inte märka överdrivet mycket ( även att du precis börjar träna och säkerligen går upp en del kg.n )
Helkropp innebär ju just det HELKROPP. Annars är det halvkropp du kanske är ute efter? SÖK på forumet så lär du hitta en hel del.

Anders The Peak
2010-02-23, 08:44
En nybörjare kan göra ordentliga ökningar på 12 veckor. Överarmsmusklerna kan öka med ca 35-40%.
Det här programmet kan vara bra om man vill satsa på en snygg sommarform(jämfört med dagens form) (http://bodyforlife.com/exercise/downloads/bfl_charts.pdf)
Välj en övning per kroppsdel till att börja med och följ programmet slaviskt

Mist
2010-02-23, 11:53
Helkropp innebär ju just det HELKROPP. Annars är det halvkropp du kanske är ute efter?
Jag vill ju träna hela kroppen, men olika mycket. Det är väl ändå hela kroppen?

En nybörjare kan göra ordentliga ökningar på 12 veckor. Överarmsmusklerna kan öka med ca 35-40%.
Det här programmet kan vara bra om man vill satsa på en snygg sommarform(jämfört med dagens form) (http://bodyforlife.com/exercise/downloads/bfl_charts.pdf)
Välj en övning per kroppsdel till att börja med och följ programmet slaviskt

Fast nu är det så att jag bara har tillgång till gym 2 gånger i veckan, men då kan jag ju köra helkropp båda gånger. Har börjat spela innebandy 2 gånger i veckan också, ska jag köra en dag till kondtition?

siimon89
2010-02-23, 12:35
Har börjat spela innebandy 2 gånger i veckan också, ska jag köra en dag till kondtition?

Ett ytterligare konditionspass är precis det du bör undvika om du vill maximera muskeluppbyggandet. Inte för att konditionspasset nödvändigtvis behöver hämma den direkt, utan för att det blir ännu viktigare med kosten.

0rre
2010-02-23, 12:41
Ett ytterligare konditionspass är precis det du bör undvika om du vill maximera muskeluppbyggandet. Inte för att konditionspasset nödvändigtvis behöver hämma den direkt.

Det är precis det de gör.

siimon89
2010-02-23, 12:45
Det är precis det de gör.

Beror helt på hur man definerar konditionsträning. Att promenera kan för en del anses som en form av konditionsträning, korta och lätta intervaller mellan 50-65% av maxpulsen (aka. "tempo runs") för en annan, och 40min. kronisk jogging på 80% för den tredje.

De två förstnämnda påverkar inte muskeluppbyggnaden medan den tredje gör det.

Förmodligen syftar han på konditionsträning mer likt det tredje alternativet och ja, det är kontraproduktivt om man vill bygga maximalt med muskler. Då är det bättre att slänga in ett extra gympass med lättare intensitet. Kan man tolerera högre intensitet under det extra passet så är det såklart att föredra om återhämtningen därefter är tillräcklig för att anpassning och uppbyggnaden ska kunna ske.

Oavsett vilken form av konditionsträning han lägger till så kommer den öka den totala kcalförbrukningen under dagen vilket gör att han måste se till att få i sig ännu mer mat för att ligga på ett överskott.

0rre
2010-02-23, 13:17
Förmodligen syftar han på konditionsträning mer likt det tredje alternativet och ja, det är kontraproduktivt om man vill bygga maximalt med muskler.

Förstår inte poängen med ditt inlägg. Bara massa instängd information du inte har haft något tillfälle att spilla ut förens nu.

Anders The Peak
2010-02-23, 13:29
Det är precis det de gör.

Nu tycker jag att du utvecklar det hela ordentligt så att vi andra förstår vad du syftar på när du är så tvärsäker på din sak. Är det egna erfarenheter eller har du läst om det på internet ?

Medusa
2010-02-23, 13:29
Förstår inte poängen med ditt inlägg. Bara massa instängd information du inte har haft något tillfälle att spilla ut förens nu.

vad han försöker påvisa är att uppfattningen om vad som är / definerar konditionsträning är subjektiv, och därefter gör han en skillnad på olika former av konditionsträning med hjälp av intensitet och varaktighet, slutsatsen hävdar han vara att promenader och lätt intervallträning inte hämmar muskeltillväxten, medan konditionsträning med högre intensitet och varaktighet, i detta fallet 80% och 40 minuter hämmar...

Anders The Peak
2010-02-23, 13:32
Jag vill ju träna hela kroppen, men olika mycket. Det är väl ändå hela kroppen?



Fast nu är det så att jag bara har tillgång till gym 2 gånger i veckan, men då kan jag ju köra helkropp båda gånger. Har börjat spela innebandy 2 gånger i veckan också, ska jag köra en dag till kondtition?

Då tror jag att du har bäst behållning av ett helkroppsprogram. Kör en övning per muskelgrupp på samma sätt 12,10,8,6,12,12 och inte på de dagar du tränar eller spelar innebandy.

0rre
2010-02-23, 13:33
Nu tycker jag att du utvecklar det hela ordentligt så att vi andra förstår vad du syftar på när du är så tvärsäker på din sak. Är det egna erfarenheter eller har du läst om det på internet ?

Vem har sagt att jag är säker på min sak, får du det intrycket från mitt inlägg? Nice!
Yup, faktiskt både. Har märkt att jag växer mycket bättre genom att inte ha för intensiva konditions pass i mitt dunder schema, sedan har man ha ju också läst ett och annat, men det ska man inte lita på 100% tycker jag.

Blabbeliblabla

Noice!

Anders The Peak
2010-02-23, 15:14
Vem har sagt att jag är säker på min sak, får du det intrycket från mitt inlägg? Nice!
Yup, faktiskt både. Har märkt att jag växer mycket bättre genom att inte ha för intensiva konditions pass i mitt dunder schema, sedan har man ha ju också läst ett och annat, men det ska man inte lita på 100% tycker jag.



Noice!

Skönt att höra att du är lite kritisk till det du läser och den egna kroppen läser man oftast bäst av själv.

Fast inte om tror på Wolfgang Pichler för då behövs nya ögon och inte gamla invanda för att se sanningen.

siimon89
2010-02-23, 15:17
vad han försöker påvisa är att uppfattningen om vad som är / definerar konditionsträning är subjektiv, och därefter gör han en skillnad på olika former av konditionsträning med hjälp av intensitet och varaktighet, slutsatsen hävdar han vara att promenader och lätt intervallträning inte hämmar muskeltillväxten, medan konditionsträning med högre intensitet och varaktighet, i detta fallet 80% och 40 minuter hämmar...

Tack Medusa för den fina summeringen :)