handdator

Visa fullständig version : Kombinerad styrke- konditionsträning, bästa upplägg?


huana
2010-02-22, 23:28
Jag har sedan ett tag tillbaka styrketränat 4-5 dagar i veckan enligt z_bumbis 3-dagarsprogram (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) och har ökat bra när jag ätit ordentligt. Nu tänkte jag emellertid skära ned på styrketräningen lite till fördel för konditionen.

Min tanke är att styrketräna 3 ggr/vecka enligt ovannämnda schema och köra kondition 2ggr/vecka. Konditionen består mestadels av spinning en dag och en sport den andra dagen.

Frågan är, hur lägger jag upp träningen bäst i ett muskeluppbyggande syfte och återhämtningssyfte? Om jag kör bröst etc: dag 1, rygg etc: dag 2 och ben etc: dag 3, förstör jag då lite av muskeluppbyggnaden i benen om jag tränar kondition dag 4? Borde jag vila en dag istället? Borde jag kanske köra varannan dag kondis/styrka?

Vad tycker ni?

0rre
2010-02-23, 10:26
Kör dina styrkepass och konditionspass så långt borta ifrån varandra som möjligt. Olika dagar skulle vara bäst. Att löpa/jogga/gå dagen efter ett ben pass ser jag inget fel på. Du kommer nog känna dig tröttare i benen än vanligt, men det är bara och köra på.

Robbban77
2010-02-23, 10:40
Jag tror mycket väl att du kan köra t,ex:
Dag1: Styrka
Dag2: Styrka
Dag3: Kondis
Dag4: Styrka
Dag5: Styrka
Dag6: Kondis
Dag7: Vila

huana
2010-02-23, 13:08
ok tack för era svar. kanske kan köra 6dagar i veckan, så länge inte muskeltillväxten blir hämmad ser ha mer träning bara som något kul!

0rre
2010-02-23, 13:12
ok tack för era svar. kanske kan köra 6dagar i veckan, så länge inte muskeltillväxten blir hämmad ser ha mer träning bara som något kul!

Konditionsträning hämmar muskeltillväxten: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142954

Robbban77
2010-02-27, 19:14
ok tack för era svar. kanske kan köra 6dagar i veckan, så länge inte muskeltillväxten blir hämmad ser ha mer träning bara som något kul!

Ät som ett svin, vila så skall du se att de blir bra:) du kan ibland ta två dagars vila, sen bara ta upp schemat igen när du känner dig laddad efter vilan ;)

fiskebulle
2010-02-27, 20:45
Kanske är en idé att köra helkroppspass istället? På det viset så kör du färre pass/vecka (3 eller 2) så får du plats för mer kondition/muskelåterhämtning!

King Grub
2010-02-27, 20:51
Ät som ett svin,

Konditionsträningens hämmande effekt på styrketräningen beror i o f s inte på kaloribegränsningar, utan på signaler på proteinsyntesen på cellnivå. Och "äter man som ett svin" samtidigt som man satsar på konditionsträning, blir det snart tyngre, i takt med att kroppen blir det.

Crocker
2010-02-27, 22:55
Konditionsträningens hämmande effekt på styrketräningen beror i o f s inte på kaloribegränsningar, utan på signaler på proteinsyntesen på cellnivå. Och "äter man som ett svin" samtidigt som man satsar på konditionsträning, blir det snart tyngre, i takt med att kroppen blir det.

Så man ska inte hålla sig på sitt högre behov riktigt av protein kcal os.v om man ska satsa på konditionen?

Jockefoten
2010-02-27, 23:00
Vilket vill du vara bäst i?

King Grub
2010-02-27, 23:28
Så man ska inte hålla sig på sitt högre behov riktigt av protein kcal os.v om man ska satsa på konditionen?

En näringsriktig kost som ger tillräckligt med energi är viktig, men att konstant överäta ger ökad kroppsvikt som gör konditionsträningen jobbigare och tiderna långsammare. Att vräka i sig mer än man behöver fyller inget positivt egenvärde för konditionsträningresultat.

way
2010-02-28, 00:58
Ni som kombinerar styrka och kondition, tränar ni styrka på kcal balans? Uteblir inte resultaten då när man har tränat i ett tag, eller?

Eddie Vedder
2010-02-28, 08:25
Uteblir inte resultaten då när man har tränat i ett tag, eller?

Nej

Eddie Vedder
2010-02-28, 08:30
Publicerade för övrigt en inlägg på bloggen om konditionsträning och styrketräning idag:

http://traningslara.se/blogg/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Scratch89
2010-02-28, 13:08
Jättebra Niklas. Just sådana intervaller körde jag förra året nån gång under dieten, och såg bara positiva resultat av det.