handdator

Visa fullständig version : muskelgenetik


bergendahl
2010-02-22, 23:07
Har en gubbe på jobbet som håller med på med bodybuilding.
Idag pratade vi en del om träning och han nämde en intressant sak..

Vi satt och pratade just genetik, att många växer bara dom köper ett årskort på gymmet, medans vissa har det mycket svårare att få musklerna att växa.

Han påstod då att det finns något slags protein som kroppen bildar som gör att de hämnar muskeltillväxten, vissa har mer och vissa har mindre..

För att komma till sak, han hade läst att forskare i USA har gjort tester på möss och även på några människor för att få fram en "medicin" som gör att kroppen inte bildar detta "negativa" protein.

Detta skulle alltså resultera i att alla får samma optimala gentik för muskelbyggning..

Är det någon som hört om detta tidigare? Skall även tillägga att det inte är rent skitsnack från hans sida.. detta är en väldigt seriös och kunnig person.

Han minns dock inte vad detta protein hette.

Fordon
2010-02-22, 23:11
Var det inte nått om att det finns personer som saknar <nånting> som gör att muskler osv inte slutar växa?

Tänker på den den här killen

Yes
2010-02-22, 23:12
Googla myostatin.

Yes
2010-02-22, 23:13
Var det inte nått om att det finns personer som saknar <nånting> som gör att muskler osv inte slutar växa?

Tänker på den den här killen
Det där är inte samma sak, utan "gigantism" vilket är en överproduktion av tillväxthormon.

Fordon
2010-02-22, 23:29
Det där är inte samma sak, utan "gigantism" vilket är en överproduktion av tillväxthormon.

har för mig att det har diskuterats om att det va nån sjukdom som bland annat han hade, och inte nån överproduktion av tillväxthormon. Men jag kan ha fel!

*Edit* "Mest troligen hade Grängsbergsjätten akromegali dvs. överproduktion av tillväxthormon" - jag hade nog fel då..

Myostatin är ett protein som verkar tillväxthämmande på muskelvävnad. Proteinet produceras i muskelceller, cirkulerar i blodet och verkar troligen genom att dämpa musklernas stamceller. Den exakta mekanismen är okänd.

Proteinet och motsvarande gen upptäcktes 1997 av genetikerna McPherron och Se-Jin Lee. De tog också fram en musstam som saknade genen; dessa möss var dubbelt så starka som normala möss.

År 2004 blev en tysk pojke diagnostiserad med en mutation av båda generna i genparet för myostatin. Detta gjorde honom markant starkare än pojkar i samma ålder. Pojkens mamma hade en mutation i den ena genen.

JohnRick
2010-02-22, 23:52
Myostatin gäller. Någon tysk bebis hade den defekten som sagt. Överjävliga benmuskler vid ett års ålder. De belgiska blåkossorna är väl infamösa för att ha mutationer som hindrar myostatin att fungera som det är meningen.

Brickhead
2010-02-23, 11:07
Hur kan man ta reda på om man har bra gener eller inte? Typ ingen i min släkt har gymmat/gymmar.

Trapper Buzz
2010-02-23, 11:20
Att ha vuxit upp på gård (gärna i flera släktled) brukar vara bättre för anlagen än gymförflutet imho. Om inte ordet vore så fult idag, skulle man kunna säga: bondeanlag.

King Grub
2010-02-23, 11:27
Att ha vuxit upp på gård (gärna i flera släktled) brukar vara bättre för anlagen än gymförflutet imho. Om inte ordet vore så fult idag, skulle man kunna säga: bondeanlag.

Det tar lite längre tid att påverka genetik och anlag...

Arnoldski
2010-02-23, 14:13
:laugh:

Lamarck here we come!

Mineur
2010-02-23, 14:32
Hur kan man ta reda på om man har bra gener eller inte? Typ ingen i min släkt har gymmat/gymmar.

Det märker du, tro mig

feyin
2010-02-23, 15:09
Att ha vuxit upp på gård (gärna i flera släktled) brukar vara bättre för anlagen än gymförflutet imho. Om inte ordet vore så fult idag, skulle man kunna säga: bondeanlag.
Ja, det är nåt sånt jag har fått intutat i mig ända sen jag var liten att jag hade. Bondeanlag. "Dubbelsenad" som farfar kallade det. Jag har två märken på kroppen som enligt farfar indikerar på att man är "dubbelsenad". Jag har slitit som ett djur i år. Men inte fan är jag stark!

KaptenKnäsvag
2010-02-23, 16:44
Det tar lite längre tid att påverka genetik och anlag...

Borde inte hårt arbete vid ung ålder ge upphov till ett större antal muskelceller? Särskilt hårt arbete under tidig pubertet

Scar
2010-02-23, 17:12
Att ha vuxit upp på gård (gärna i flera släktled) brukar vara bättre för anlagen än gymförflutet imho. Om inte ordet vore så fult idag, skulle man kunna säga: bondeanlag.

Jag tror snarare det är så att de som är bönder äter mer och bättre än den datorgibbande wownörden som livnär sig på joltcola och godis. När de väl börjar träna på gym i 14-16-årsåldern så har de 100x bättre förutsättnignar att bli stora och starka än den judelägersmala spinken som antaglgien har bristsjukdomar och ingen tidigare erfarenhet av fysisk aktivitet. Denne skapar sedan efter en månad en tråd på kollozeum "Har bönder bättrre gener? En bonde på mitt gym har tränat en vecka och är större än mig :(" och får till svar: "ahh kolla på Magnus, han är bonde och han är stor. Han har lyft kossor hela livet därför han är beef."

Sen tror jag f.ö att "gener" är en ganska bra sak som många gillar att skylla på i början av deras träningskarriär när det egentligen är de själva som gör fel.

King Grub
2010-02-23, 17:22
Borde inte hårt arbete vid ung ålder ge upphov till ett större antal muskelceller? Särskilt hårt arbete under tidig pubertet

På vilket sätt är det en förändring av anlag eller gener?

Sniggel
2010-02-23, 17:30
Det tar lite längre tid att påverka genetik och anlag...

Epi-genetik då?
Sådant verkar ju sätta spår redan från en generation till en annan.
Det påverkar inte anlagen i sig, men hur de uttrycks, om jag förstått det rätt.

zajiwal
2010-02-23, 18:00
Hur kan man ta reda på om man har bra gener eller inte? Typ ingen i min släkt har gymmat/gymmar.
Du får helt enkelt börja gymma för att testa. Med bra kost och regelbunden träning så märker man det rätt snabbt. :thumbup:

Att dina förfäder inte gymmar/gymmat påverkar inte dina gener.

slitenhet
2010-02-23, 19:01
Det kan inte vara så enkelt att styrka är/var en fördel som bonde och att genetiskt starka personer oftare blir bönder?

Scar
2010-02-23, 19:08
Det kan inte vara så enkelt att styrka är/var en fördel som bonde och att genetiskt starka personer oftare blir bönder?

Nää, det tror jag inte. Tror hela "bönder är automatiskt beef" är lite hypat eftersom Magnus nu råkar vara en bonde. Om jag ska vara ärlig så tror jag inte det behövs så mycket mer än normal styrka för att vara bonde heller. De mjölkar ju inte ens korna själva längre *grr27*

Anders The Peak
2010-02-23, 19:10
Borde inte hårt arbete vid ung ålder ge upphov till ett större antal muskelceller? Särskilt hårt arbete under tidig pubertet
Jo Bengt Saltin har hävdat det i både böcker och föreläsningar. Men jag har inte hittat något dokumenterat kring det här. Men det är också välkänt att bönder redan är starka från barnsben och uthålliga som få...

häftig
2010-02-23, 19:18
Är verkligen bönder så extremt stora och starka som alla talar om? *rolleyes*

way
2010-02-23, 19:20
Är verkligen bönder så extremt stora och starka som alla talar om? *rolleyes*

Troligtvis inte. Stereotype.

creperiet
2010-02-23, 19:25
Epi-genetik då?
Sådant verkar ju sätta spår redan från en generation till en annan.
Det påverkar inte anlagen i sig, men hur de uttrycks, om jag förstått det rätt.

Mycket intressant ämne det där. Vore gött att veta mer om det.

fiskebulle
2010-02-23, 19:44
Är verkligen bönder så extremt stora och starka som alla talar om? *rolleyes*

Du får väl åka på studiebesök med klassen till en bondgård och titta. Har hört att Arla har någon slags kampanj.

Nä men ärligt talat, det finns bönder och bönder och desto yngre bönderna är desto mindre är de oftast antagligen pga. av att allt mera av deras arbete görs utav maskiner. Sen så tror jag många äldre bönder har ett litet annorlunda sinneslag när det kommer till att ta i.
En bonde i min närhet fick ryggproblem nyligen, och det vart diagnostiserat av en sjukgymnast. Enligt sjukgymnasten så har han massvis med ärrbildningar i musklerna i ryggen pga. av att han har tagit i för hårt gång på gång på gång, vilket har lett till att han har väldigt korta och strama muskler i ryggen = ont.
Någon som förstår paralellen? Att många bönder helt enkelt inte slutar ta i och jobba bara för att det gör ont, man fortsätter ändå, och då kan det verka som de är väldigt starka men de kanske helt enkelt överrekryterar musklerna.

Mineur
2010-02-23, 19:51
Är verkligen bönder så extremt stora och starka som alla talar om? *rolleyes*

Genetiskt, tveksamt.


Men skulle tippa på att det beror på de tyngre dagliga sysslor de får utföra än barn som lever i en 3:a på söder.
Här får de hjälpa till med allt möjligt som fysiskt bygger upp kroppen. Bara såna saker som hugga ved, stapla ved, skotta etc bygger upp kroppen en hel del jämfört med vad såna i stan oftast gör.