handdator

Visa fullständig version : Hur har jag ökat i vikt?


sweaberg
2010-02-22, 18:51
Jag har tränat ca 6månader nu och har gått upp från 68kg till 82kg.
Jag har inte legat på kcal + så ofta , även om jag inte har räknat så bör min kost inte vara den bästa.

Såhär har många dagar sett ut:

Träningsdag:
12.00 - 13 träning, EAA innan, gainer efter.

14.00 3-4dl yoghurt + flingor och en eller två mackor med smör.

17.00 Middag, hemlagat. hyffsat stora portioner

21.00 Vassle drink + 3dl yoghurt och flingor

såhär har det nästan sett ut under dessa 6månader, eftersom jag pluggat hemifrån och detta har blivit som en rutin, ibland har jag ätit hemlagad mat som lunch också, men inga större portioner och inte allt för ofta.

Tränat ca 4gånger i veckan, och vilodagarna har sett ut ungefär likadant, fast med frukost klockan 12.


Min fråga,

hur har jag kunnat gått upp så mycket i vikt, när jag inte ätit speciellt mycket?

alltså från 68 till 82kg, ( inte använt kreatin på ca 4veckor )

Kosttillskott som jag använt:

EAA
Vassle (ca 2 drinkar om dagen)
Gainer
Kreatin ( ibland )
PWO

Mack10
2010-02-22, 18:54
14 kg på ett halv år ?, endel Kcal överskott har det antagligen blivit, men posta en innan o efter bild !

young_george
2010-02-22, 18:57
Min fråga,

hur har jag kunnat gått upp så mycket i vikt, när jag inte ätit speciellt mycket?

Ditt energiintag har överstigit energiåtgången.

sweaberg
2010-02-22, 19:01
14 kg på ett halv år ?, endel Kcal överskott har det antagligen blivit, men posta en innan o efter bild !

Har tyvärr ingen bra bild.

På helger har det nog blivit överskott iallafall. men väldigt tveksam om vardagarna

På vilodagarna har jag tränat innebandy, så har tränat i någon form varje dag.

young_george
2010-02-22, 19:06
Har tyvärr ingen bra bild.

På helger har det nog blivit överskott iallafall. men väldigt tveksam om vardagarna

På vilodagarna har jag tränat innebandy, så har tränat i någon form varje dag.

Det är fysiskt omöjligt att öka i vikt om du inte legat på kaloriöverskott.

Vad du tror har varit kaloriöverskott och vad som verkligen har varit det kan mycket väl skilja sig.

sweaberg
2010-02-22, 19:09
Det är fysiskt omöjligt att öka i vikt om du inte legat på kaloriöverskott.

Vad du tror har varit kaloriöverskott och vad som verkligen har varit det kan mycket väl skilja sig.

Okej, har bara svårt att förstå hur det kan bli överskott när jag i princip bara ätit 1 riktig måltid varje dag, sen fil+flingor eller mackor 2ggr om dagen.

Trance
2010-02-22, 19:11
Jag tror jag kan säga med hyfsad säkerhet att om man inte väger och mäter väldigt noga så är det enormt svårt att uppskatta hur mycket man får i sig. Har man inte heller från det räknat bakåt och justerat beräkningar så har man inte heller någon aning hur mycket man förbrukar.

Trance
2010-02-22, 19:11
Okej, har bara svårt att förstå hur det kan bli överskott när jag i princip bara ätit 1 riktig måltid varje dag, sen fil+flingor eller mackor 2ggr om dagen.

"Riktig" mat behöver inte innehålla mer energi än fil+flingor.

sweaberg
2010-02-22, 19:21
Okej tack för svaren,

en annan fråga, ska deffa snart. vad ska jag ändra på med kosten för att jag ska lyckas? ska såklart skippa gainern.
äter som sagt mycket yoghurt osv, 0.5 % fett, fullkorns flingor.

Middagen är oftast vanlig hemlagad mat.

Trance
2010-02-22, 19:29
Okej tack för svaren,

en annan fråga, ska deffa snart. vad ska jag ändra på med kosten för att jag ska lyckas? ska såklart skippa gainern.
äter som sagt mycket yoghurt osv, 0.5 % fett, fullkorns flingor.

Middagen är oftast vanlig hemlagad mat.

Om du inte vill räkna så brukar det vanliga vara att minska kolhydrater och/eller fett. Du verkar redan äta rätt lite fett så du kan testa att dra ner på kolhydrater .

Zsara
2010-02-22, 20:18
"Riktig" mat behöver inte innehålla mer energi än fil+flingor.

brukar snarare bli tvärtom att riktig mat ger mindre energi :)

sweaberg
2010-02-23, 13:58
brukar snarare bli tvärtom att riktig mat ger mindre energi :)

Så du menar att typ fil flingor och mackor är bättre att äta en hemlagad mat vid bulk ?

Kischen
2010-02-23, 14:04
Så du menar att typ fil flingor och mackor är bättre att äta en hemlagad mat vid bulk ?

Nej hon menar att hennes mat upplevs så av henne;)

Det går inte att generalisera så.

Pompere
2010-02-23, 14:43
Under deff skulle jag skippa fil och flingor iaf, det känner inte jag någon mättnad av alls (nästan). Ät mer hemlagad mat och ät när du ÄR hungrig, ät inte på rutin, för din rutin har gjort dig 14kg tyngre på 6månader, helt ofrivilligt också om jag förstått dig rätt.

WHITEFOLKS
2010-02-23, 14:53
Det blir väl ungefär 500kcal plus om dagen. Det är ju inga större problem att hamna på av "misstag" om man inte räknar.

sweaberg
2010-02-23, 16:38
Under deff skulle jag skippa fil och flingor iaf, det känner inte jag någon mättnad av alls (nästan). Ät mer hemlagad mat och ät när du ÄR hungrig, ät inte på rutin, för din rutin har gjort dig 14kg tyngre på 6månader, helt ofrivilligt också om jag förstått dig rätt.


Verkligen inte ofrivilligt, jag går gärna upp något mer kilo, trodde aldrig att jag skulle öka i vikt så mycket eftersom jag verkligen inte äter speciellt mycket under vintern, vet inte varför men har ingen hungerkänsla.

Det blir väl ungefär 500kcal plus om dagen. Det är ju inga större problem att hamna på av "misstag" om man inte räknar.


Kan väl omöjligt ligga på 500kcal plus med 3-4 måltider om dagen där 1 av dom är hemlagat och resten fil flingor mackor eller frukt i inte allt för stora portioner ?

ska skriva in senare exakt vad jag ätit idag, som är som alla andra dagar.

the Wire
2010-02-23, 16:44
Det absolut enklaste vore väl om du vägde det du äter och räknade ut hur många kalorier om dagen det blir? Och fuska inte nu och ta "kalories per serving" som de ibland har på flingpaketen, väg och räkna. Även gainers o dyl. (Givetvis)

Man kan diskutera flingor vs. vanlig mat hur mycket man vill men faktum kvarstår: Du hade inte lagt på dig om du inte intagit mer kalorier än vad du gör av med.

Lellan
2010-02-23, 16:44
Okej, har bara svårt att förstå hur det kan bli överskott när jag i princip bara ätit 1 riktig måltid varje dag, sen fil+flingor eller mackor 2ggr om dagen.

Riktig mat mättar oftast bätter på färra kcal, skulle jag bara äta 1 riktigt måltid om dagen och mackor, fil flingor resten skulle jag bli tokfet. Jag vet för jag har prövat. :D

WHITEFOLKS
2010-02-23, 16:46
Verkligen inte ofrivilligt, jag går gärna upp något mer kilo, trodde aldrig att jag skulle öka i vikt så mycket eftersom jag verkligen inte äter speciellt mycket under vintern, vet inte varför men har ingen hungerkänsla.




Kan väl omöjligt ligga på 500kcal plus med 3-4 måltider om dagen där 1 av dom är hemlagat och resten fil flingor mackor eller frukt i inte allt för stora portioner ?

ska skriva in senare exakt vad jag ätit idag, som är som alla andra dagar.

Det är klart du kan.

Antalet måltider och ifall det är hemlagat har inte direkt något påverkan om i fall du går upp i vikt eller inte.

Lellan
2010-02-23, 16:48
Kan väl omöjligt ligga på 500kcal plus med 3-4 måltider om dagen där 1 av dom är hemlagat och resten fil flingor mackor eller frukt i inte allt för stora portioner ?

ska skriva in senare exakt vad jag ätit idag, som är som alla andra dagar.

Ja, skriv in exakt, även drycker.

Som sagt, frukt, fil flingor, mackor är lätt att skjuta i höjden kcalmässigt på. Sen kvittar det ju om du äter mindre kalorier en dag om tex lördag och söndag innehåller kalorier så det räcker och blir över för flera dagar. Man får ju räkna en genomsnittslig dag, tex skriva upp varje dag i en vecka, ALLT, och dela på antalet dagar man räknat. Då får man en genomsnittsdag.

Hur mätt man blir av ett dagsintag eller hur hungrig man känner sig behöver inte ha med hur mkt energi man fått i sig att göra. Jag kan äta 15 ägg, men då är jag då bra mkt tokmättare än om jag äter samma kcal i fil och flingor.

sweaberg
2010-02-23, 16:51
Det absolut enklaste vore väl om du vägde det du äter och räknade ut hur många kalorier om dagen det blir? Och fuska inte nu och ta "kalories per serving" som de ibland har på flingpaketen, väg och räkna. Även gainers o dyl. (Givetvis)

Man kan diskutera flingor vs. vanlig mat hur mycket man vill men faktum kvarstår: Du hade inte lagt på dig om du inte intagit mer kalorier än vad du gör av med.

Har ingen våg, men får väl införskaffas.

Riktig mat mättar oftast bätter på färra kcal, skulle jag bara äta 1 riktigt måltid om dagen och mackor, fil flingor resten skulle jag bli tokfet. Jag vet för jag har prövat. :D

jo klart det mättar bättre, men det är ju inte så att jag äter 3 mål istället för 1 bara för att jag äter fil å flingor =)

Ska alltså deffa snart, då blir det till att skippa kvällsmålet runt 21.00 och bara ta vassledrink vid det tillfället och ändra till kanske detta:

12.00 hemlagat
15.00 proteindrink
18.00 hemlagat
21.00 proteindrink

Och försöka skära ner på kolhydraterna, tex mer köttbullar och mindre pasta =)

hur låter detta?

Sniggel
2010-02-23, 17:59
Är väl extra lätt att gå upp i vikt på flingor?
jag får lätt i mig 2000 kcal i en sittning om jag äter corn flakes med mjölk o sylt tills jag är mätt.
Käkar jag havregrynsgröt kanske jag fixar 1000 kcal som mest (vid ansträngning). Kött och potatis med sås och grönsaker kanske jag hamnar kring 1400.

Lellan
2010-02-23, 18:22
Har ingen våg, men får väl införskaffas.



jo klart det mättar bättre, men det är ju inte så att jag äter 3 mål istället för 1 bara för att jag äter fil å flingor =)

Ska alltså deffa snart, då blir det till att skippa kvällsmålet runt 21.00 och bara ta vassledrink vid det tillfället och ändra till kanske detta:

12.00 hemlagat
15.00 proteindrink
18.00 hemlagat
21.00 proteindrink

Och försöka skära ner på kolhydraterna, tex mer köttbullar och mindre pasta =)

hur låter detta?

Läs deffguiden. Det är antalet kalorier och hur stor din förbrukning är som räknas. Det kvittar när du äter vad, i stora slängar iaf. Själv föredrar jag att äta helst 2 ggr om dagen, mend typ 6 h emellan och vila magen däremellan.

Med mål, menar du portionsstl eller tillfällen? En stor portion el uppdelat på 3 små är ju samma sak tex. :)

(Syftar du på färdiga köttbullar innehåller de ofta rätt mkt kolhydrater vad jag vill minnas. Själv gör jag på färs (kött el bland), riven lök, kryddor. Kanske ägg om de håller ihop dåligt. Ströbröd, potatis osv i är ondöigt - enligt mig.)

Sokulg
2010-02-23, 19:33
Det är ju inte bara fett du gått upp i, musklerna finns väl där också. Visst, självklart är det inte 14kg muskler..men en liten del är det nog.

För att kroppen inte ska känna av att du svälter den så ska du ju tillföra fett också, känner kroppen av att inget fett kommer ner i magen så behåller den underhudsfettet och ökar fettinlagringen. Kroppen gör hellre av med muskelmassa till energi än fett, speciellt om musklerna inte används.

Någon får rätta mig om jag har fel.

Jag tycker det ser rätt så fettsnålt ut under sweaberg's måltider.
Vassledrinken runt 21.00 är onödig, ta en Kaseindrink eller 250g kvarg.
Snabba proteiner behöver du inte innan läggdags, du är ute då efter långsamma (Kasein).

Eddie Vedder
2010-02-23, 21:34
Någon får rätta mig om jag har fel.

Du har fel. Att ligga extremt lågt på fett är sannolikt ohälsosamt men givetvis upphör inte frisättningen av lagrat kroppsfett.

Då skulle ingen människa någonsin kunna svälta ihjäl.

HyunJin
2010-02-23, 21:58
Min fråga,

hur har jag kunnat gått upp så mycket i vikt, när jag inte ätit speciellt mycket?

"Portioner" blir lätt mycket kcal samt att "flingor" och "mackor" är antagligen mer energirikt än vad du tror.

Flingor och mackor är antagligen inte kcal-snålare än dina "lagade" mål...

thethoos
2010-02-23, 22:57
Du dricker 2 protte drinkar om dagen också, ca 700kcal bara där. Inte speciellt svårt att hamna på lite kalori plus.

WHITEFOLKS
2010-02-23, 23:57
Det ska vara mycket protein för att det ska bli 700kcal :D

Dreas
2010-02-24, 01:00
Så du menar att typ fil flingor och mackor är bättre att äta en hemlagad mat vid bulk ?Hon sa tvärtom, och jag tycker även så. fil, flingor och mackor, det är kolhydrater till döds och i regel ganska protein och fettfattigt. Sure, du kan räddas av ost,ägg eller kanske skinka på smörgåsen.

Riktig mat = mätt längre.

beckman88
2010-02-24, 02:47
Hur har jag ökat i vikt?
Cal in > Cal out

austria
2010-02-24, 10:26
Ska alltså deffa snart, då blir det till att skippa kvällsmålet runt 21.00 och bara ta vassledrink vid det tillfället

Är nog bättre med en kaseindrink istället för Vassle sent på kvällen.

sweaberg
2010-02-24, 15:10
Är nog bättre med en kaseindrink istället för Vassle sent på kvällen.

Lägger hellre pengarna på vassle, + att kasein smakar skit =)



Detta åt jag igår

Frukost: Vassledrink + 4dl yoghurt + 1dl musli + 2mackor med smör

Mellanmål: 2dl yoghurt 1 macka , 2 glas juice

Middag: Spaghetti och köttfärssås medelstor portion, 2glas mjölk

Träning

Kvällsmål: Vassledrink , 1 banan

WHITEFOLKS
2010-02-24, 15:53
Hur många kcal blir det då?

Du säger inte hur mycket vassle, vilken sorts yogurt eller vilken sorts bröd du använder.

Men ovan kan utan att förvåna bli 3000kcal.

sweaberg
2010-02-24, 16:11
Hur många kcal blir det då?

Du säger inte hur mycket vassle, vilken sorts yogurt eller vilken sorts bröd du använder.

Men ovan kan utan att förvåna bli 3000kcal.

Vet ej kcal, skulle jag vetat skulle jag inte skrivit om detta.
1dl vassle per drink som rekommenderat. yoghurt har jag tidigare sagt att det är 0.5 % fetthalts fruktyoghurt.

mikaelj
2010-02-24, 16:20
Vet ej kcal, skulle jag vetat skulle jag inte skrivit om detta.

Hur skall vi då veta?

1dl vassle per drink som rekommenderat. yoghurt har jag tidigare sagt att det är 0.5 % fetthalts fruktyoghurt.

Brödet? Spaghettimängden? Köttfärsen? Etc.

HyunJin
2010-02-24, 16:30
Min fråga, hur har jag kunnat gått upp så mycket i vikt, när jag inte ätit speciellt mycket?

alltså från 68 till 82kg, ( inte använt kreatin på ca 4veckor )


Jag vet inte riktigt vad du vill att vi skall säga, men som svar på din ursprungsfråga så är "inte ätit speciellt mycket" mer än vad du tror...

Du har alltså legat på ett överskott sedan du vägde 68...

WHITEFOLKS
2010-02-24, 16:31
Och sort av mjölk och storlek på glasen.