handdator

Visa fullständig version : Simmning/förbrukning


Scherman91
2010-02-22, 18:48
Hej jag har börjat simma 2-4ggr/veckan.
jag har simmat ca 5-6pass @ ~30-60min.

Jag har som mål att komma till ungefär 75kg.

Men det jag undrar är jag väger nu 81.2kg från 83.7kg
och om det jag har brännt är fett? Och kan man få synliga och starkare/tåligare muskler genom att simma?
Under mitt pass simmar jag ca
20 längder bröstsim
20l längder rygg
20 längder frisim

Med tanke på att kroppen suger upp vatten och ändå jag lyckas gå ner efter varje pass (har inte ändrat matvanor så mycket). Men är det en bra grej för att verkligen gå ner i vikt och förlora fett?

Mvh
Scherman

karlingen
2010-02-22, 18:59
Om du simmar för att gå ner i vikt så rekommenderar jag dig att läsa deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

Hade en polare som hade simmat i 11 år och sedan när han började med styrketräning så växte han enormt på bara 4 månader. Kan va genetiken också dock =)

Eddie Vedder
2010-02-22, 18:59
Du har ju redan en tråd om energiförbrukningen vid din simning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141889

Scherman91
2010-02-22, 19:18
Karligen:
Jag gör för viktminskning. Men jag undrar om simmning inte bränner så mycket fett bara vatten?

Eddie Vedder: Ja just det. Ursäkta mig

OneManArmy
2010-02-22, 19:36
Varför skulle simning bränna vatten för??

Neuwb
2010-02-22, 20:05
Varför skulle simning bränna vatten för??

Fight fire with fire... typ?

OneManArmy
2010-02-22, 20:41
Fight fire with fire... typ?

Låter ju helt knäppt.. vadå bara för man är nere i vatten så skulle inte kroppen förbränna kalorier på normalt sätt? :P

Simning är skitbra träning. Bygger väl inga enorma muskler direkt men du får en skonsam träningsform som aktiverar hela kroppen och bränner fina kalorier om du tar i lite.

King Grub
2010-02-22, 20:45
Människans axel- och armmuskulatur kan överhuvudtaget inte använda fett som bränsle vid aktivitet, inte över vilonivåer.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69094&highlight=arm-+och+axelmuskulatur

In a 12-hour swimming event, an athlete with constant body weight lost 1.1 kg of muscle mass and 2 l of total body fluids whereas fat mass remained stable. Based both on the urine's specific gravity and haematological parameters, the athlete did not suffer from dehydration. We assume that loss of skeletal muscle mass occurred due to degradation of intramyocellular lipids and muscle glycogen.

Schweiz Rundsch Med Prax. 2007 Nov 14;96(46):1805-10. Swimming for 12 hours leads to no reduction of adipose subcutaneous tissue--a case study.

http://bjsportmed.com/cgi/content/full/38/1/31

martikainen
2010-02-22, 21:43
Människans axel- och armmuskulatur kan överhuvudtaget inte använda fett som bränsle vid aktivitet, inte över vilonivåer.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69094&highlight=arm-+och+axelmuskulatur



Schweiz Rundsch Med Prax. 2007 Nov 14;96(46):1805-10. Swimming for 12 hours leads to no reduction of adipose subcutaneous tissue--a case study.

http://bjsportmed.com/cgi/content/full/38/1/31

Innebär det att de här armcyklarna som finns lite här och var är tämligen värdelösa för fettförbränning?

King Grub
2010-02-22, 21:48
Dom förbränning kolhydrat så länge det finns och sedan protein, ja, under aktivteten. Inte fett.

Ingen träning, oavsett typ eller intensitet, ökar dock fettförbränningen över dygnet. Det är enbart ett sätt att öka energiförbrukningen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

creperiet
2010-02-22, 21:58
Dom förbränning kolhydrat så länge det finns och sedan protein, ja, under aktivteten. Inte fett.

Ingen träning, oavsett typ eller intensitet, ökar dock fettförbränningen över dygnet. Det är enbart ett sätt att öka energiförbrukningen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

En del av studieresultaten i posten där tycker jag verkar motsäga varandra...?

King Grub
2010-02-22, 22:00
Nej.

Scherman91
2010-02-22, 23:03
Så vad ska man ska bara äta rätt för fettförbränning?

Dreas
2010-02-22, 23:20
Så vad ska man ska bara äta rätt för fettförbränning?Spelar ingen roll hur bra du äter ifall du ligger på ett överskott, då kommer du inte bränna fett. För att förlora fett måste du ligga på ett kcalunderskott. Detta nås genom att minska intaget av mat eller öka aktiviteten över dygnet så du hamnar på kcalunderskott.

Eddie Vedder
2010-02-23, 07:46
Så vad ska man ska bara äta rätt för fettförbränning?

Fettförbränning pågår kontinuerligt hela ditt liv. Den procentuella andelen av energi som utnyttjas av just FETT varierar vid olika tidpunkter och vid olika aktiviteter.

Men om din energiförbrukning är högre än ditt intag kommer kroppsfettbalansen bli negativ helt enkelt. Oavsett om kosten varit "onyttig" och träningen mestadels förbrukar kolhydrat.

King Grub
2010-02-23, 09:46
Så vad ska man ska bara äta rätt för fettförbränning?

Ja, mindre energi (kalorier) än du gör av med. Motion eller inte spelar ingen roll. Ett visst kaloriunderskott ger lika stor viktnedgång och fettförbränning, med eller utan motion, fast du får äta mindre om du väljer att åstadkomma det energiunderskottet utan fysisk aktivitet.

Hursomhelst är styrketräning A och O vid en viktminskning, där målet är att förlora fett och behålla muskelmassa. Konditionsträning är helt valfri. Allt konditionsträningen gör i sammanhanget går att reglera minst lika bra enbart med kosten.

creperiet
2010-02-23, 10:28
Nej.

Both 24-h EE and carbohydrate oxidation were significantly elevated on the exercise days (Con < LI = HI), but 24-h fat oxidation was not different across conditions. Muscle enzymatic profile was not consistently related to 24-h fat or carbohydrate oxidation. It is concluded that exercise intensity has no effect on 24-h EE or nutrient oxidation.
J Appl Physiol. 2002 Mar;92(3):1045-52.

These findings demonstrated higher 24-h EE in the HI than LI protocol, but similar 24-h substrate oxidation rates.
Med Sci Sports Exerc. 1996 Sep;28(9):1138-43.

Å ena sidan är förhållandet fettoxidation:kolhydratoxidation lika, å andra sidan är det bara kolhydratoxidationen som ökar vid träning? Om "ratesen" ska vara lika måste ju även fettoxidationen öka, men det gör den ju inte...?

King Grub
2010-02-23, 10:33
Påverkas kaloribalansen, påverkas också fettoxidationens storlek.

Allt gäller vid en viss kaloribalans. Träning ökar inte fettförbränningen över dygnet vid en viss kaloribalans. Jämför du en vilodag med ett intag av 2000 kcal och en förbrukning av 2500 kcal med en träningsdag med ett intag av 2000 kcal och en förbrukning av 3000 kcal har träningsdagen en större fettförbränning, men det beror på skillnaden i kaloribalansen, inte på träningen i sig.

creperiet
2010-02-23, 10:39
Påverkas kaloribalansen, påverkas också fettoxidationens storlek.

Allt gäller vid en viss kaloribalans. Träning ökar inte fettförbränningen över dygnet vid en viss kaloribalans. Jämför du en vilodag med ett intag av 2000 kcal och en förbrukning av 2500 kcal med en träningsdag med ett intag av 2000 kcal och en förbrukning av 3000 kcal har träningsdagen en större fettförbränning, men det beror på skillnaden i kaloribalansen, inte på träningen i sig.

Borde man inte då säga att "dygnets" (mätperiodens) fettförbränning visst påverkas? Det som däremot inte påverkas är minskningen av fettbalansen vid en viss energibalans (pga av samtida större fettsyntes)? Tolkar jag det rätt?

King Grub
2010-02-23, 10:54
Återigen, jämfört med en vilodag med samma kaloribalans.

creperiet
2010-02-23, 12:07
Mitt frågetecken gäller det här:

Träning ökar inte fettförbränningen över dygnet vid en viss kaloribalans.

Ex: En vilodag med förbrukning och intag av 2000kcal, vs. en träningsdag med intag och förbrukning av 3000kcal - där är fettbalansen opåverkad. Däremot är väl fettförbränningen större under träningsdagen, men så även fettinlagringen, vilket ger +- 0.

Om fettbränningen inte skulle öka, innebär det att något annat måste stå för energikostnaden - kolhydratoxidation (?). Om du har 1000kcal extra kolhydratoxidation är väl knappast det frågan om "similar oxidation rates" längre? Det var det jag tyckte verkade motsägelsefullt.