handdator

Visa fullständig version : Trötthet efter intag av makrillfile


Zsara
2010-02-22, 17:59
Kan nu inte längre missta mig angående ett symtom jag får varje gång jag ätit makrillfile, jag blir DÖTRÖTT! fattar inte varför jag går typ in i dvala, blir aldrig så av någon annan måltid :confused:

Blir helt väck i huvudet o orkar absolut ingenting på flera timmar, kan man va allergisk mot nå eller va är det ja reagerar på egentligen? älskar makrill men nu orkar ja inte ha det såhär mer då får ja skippa den tyvärr *cry*

känns som en helkonstig knasig fundering, men nån kanske har nån bra kommentar? :)

Zsara
2010-02-23, 12:36
Kan nu inte längre missta mig angående ett symtom jag får varje gång jag ätit makrillfile, jag blir DÖTRÖTT! fattar inte varför jag går typ in i dvala, blir aldrig så av någon annan måltid :confused:

Blir helt väck i huvudet o orkar absolut ingenting på flera timmar, kan man va allergisk mot nå eller va är det ja reagerar på egentligen? älskar makrill men nu orkar ja inte ha det såhär mer då får ja skippa den tyvärr *cry*

känns som en helkonstig knasig fundering, men nån kanske har nån bra kommentar? :)

är ja så unik? svår fråga detta tydligen....jobbigt...

Tridnod
2010-02-23, 14:40
Omega-3 innehållet troligtvis. Blir själv det av både lax och makrill.

Kischen
2010-02-23, 14:41
Har blivit det när jag ätit mycket lax vid några tillfällen. Kanske mer fett i en måltid än jag är van vid.

Spyder
2010-02-23, 15:03
Uuuh intressant, om man tar Omega-3 tabs blir man trött av dessa då menar ni?!

Eddie Vedder
2010-02-23, 15:43
Uuuh intressant, om man tar Omega-3 tabs blir man trött av dessa då menar ni?!

Jag har ingen aning om vad Tridnod pratar om.

Onigiri
2010-02-23, 16:06
Låter som gammal hederlig paltkoma :D

tsp
2010-02-23, 16:11
Låter som inbilling/placebo. Antagligen äter du alltid makrill som en del i en stor måltid och blir mätt. Mätt = trött.

mikaelj
2010-02-23, 16:13
Psykosomatiskt...

Såvida du inte är allergisk mot tomat eller fisk.

Tolkia
2010-02-23, 16:34
Fiskallergi ger normalt "klassiska" allergireaktioner; nässelutslag, kräkningar och/eller diarré, ont i magen. Anafylaktisk chock eller astmaanfall om man är mycket allergisk och har jävligt otur (den som har svår allergi kan ofta inte ens vistas i samma rum som någon annan sitter och äter en fiskrätt i. Det ts beskriver låter inte som allergi.

Zsara
2010-02-23, 16:47
Psykosomatiskt...

Såvida du inte är allergisk mot tomat eller fisk.

var kom tomaten in?:confused:

mikaelj
2010-02-23, 16:49
Jag förutsatte makrillfilé i tomatsås, som de flesta brukar äta sin makrill i.

Zsara
2010-02-23, 16:54
Fiskallergi ger normalt "klassiska" allergireaktioner; nässelutslag, kräkningar och/eller diarré, ont i magen. Anafylaktisk chock eller astmaanfall om man är mycket allergisk och har jävligt otur (den som har svår allergi kan ofta inte ens vistas i samma rum som någon annan sitter och äter en fiskrätt i. Det ts beskriver låter inte som allergi.

Nej fiskallergi är helt uteslutet då jag i princip bara äter fisk o skaldjur, men detta har nu hänt utan att ja kan missförstå sambandet under en mkt lång tid o kände nu att jag inte kan tro att jag inbillar mig o ville då se om nån kanske hade nån bra förklaring till reaktionen. Har även hänt efter laxmåltid, men då inte varje gång som det gör med makrill. den enda förklaring ja haft i huvet skulle vara just högt fettintag vid samma tillfälle(har gallsten, men ej som besvärar så mkt att de tänkt ta bort dem(om d kan va nå som spelar in))
Grejen är ju den att jag inte tycker d borde vara så högt eftersom fisken är typ den enda fettkällan i måltiden. Borde ju reagera lika på tv-kvällssnacks som är fettrika tycker jag men men......ja vet ej va ja ska tro inbillning är det iaf inte, för tydligt sammanband under längre tid(äter makrill 2-3 ggr i veckan)

Zsara
2010-02-23, 16:56
Jag förutsatte makrillfilé i tomatsås, som de flesta brukar äta sin makrill i.

Nej äter i stort sett inga halvfabrikat, detta är riktig file, vill ja ha i tomatsås så gör jag den själv o blir så mkt godare också! :D