handdator

Visa fullständig version : Vad menas med tungt och lätt?


zharz
2010-02-22, 17:47
Hade tänkt att gå över till en 2-splitt och funderar då över om man borde köra ett tungt och ett lätt pass. Men vad betyder lätt och tungt då?

Har läst en del som tycker att lågrep är tyngre än högrep men är det verkligen så? Oftast så blir ju den totala vikten högre av högrep.

Exempel; En del tycker att 100kg 3x5 är tyngre än 80kg 3x10 trots att du lyfter nästan ett ton mer med det senare alternativet.

Så har jag uppfattat det men jag kanske generaliserar väldigt mycket och kan mycket väl ha fel.


Hur gör ni som kör halvkropp?

Fernicus
2010-02-22, 17:48
Kör jag lågreps blir jag mycket mer sliten än när jag kör högreps, därav tungt och lätt. Kroppen behöver även längre återhämtning efter tung träning, speciellt om man går till failure och likn

JohnRick
2010-02-22, 17:58
Pratar man om tunga pass syftar man vanligtvis (mig veterligen) på intensiteten,
dvs % av RM på vikterna. Annars går det över till ren semantik och då är det inte längre träning som diskuteras, utan hermeneutiska perspektiv.

emi23j
2010-02-22, 18:38
Om man pratar om att kombinera tung och lätt styrketräning så pratar man oftast om att ena passet träna tung styrketräning (80%< av 1 RM) och andra lätt styrketräning (30-60% av 1RM).

Man håller dock repsen i ungefär samma kvantitet. Man kör alltså inte ena passet maxstyrka (t ex 1-3 reps) för att nästa pass köra hypertrofi (8-15 reps).

Du kan t ex köra benböj 2 gånger i veckan och då köra tungt ena passet (85%<) och lätt andra passet (50-60%, även kallat lätt explosiv styrketräning).

burtan
2010-02-23, 07:03
Tungt/lätt för kroppen, inte tung/lätt vikt.
Dvs om du normalt sätt gör 5x5 på 100kg i bänk när du kör tungt så ska du behålla set/rep men minska vikten.

Mvh Andreas.

Peter.B
2010-02-23, 20:12
Jag snor tråden lite då.

Vad är det för fel att köra ett "lätt" pass med lägre vikt och fler reps och ett tyngre pass med tyngre vikt och färre reps? Så kör jag just nu, varierar från vecka till vecka och har bara gjort det en kort period, men det verkar funka. Vad finns det för nackdelar med att köra såhär?

JohnRick
2010-02-23, 20:59
Jag snor tråden lite då.

Vad är det för fel att köra ett "lätt" pass med lägre vikt och fler reps och ett tyngre pass med tyngre vikt och färre reps? Så kör jag just nu, varierar från vecka till vecka och har bara gjort det en kort period, men det verkar funka. Vad finns det för nackdelar med att köra såhär?

Varför skulle det vara några nackdelar?

Peter.B
2010-02-23, 23:17
Varför skulle det vara några nackdelar?

Eftersom alla i tråden är inne på att ett lätt pass är att man kör samma antal set och repetitioner som ett tungt pass, bara med en lägre vikt. Borde väl finnas en anledning till att man inte vill ha lägre vikt med fler reps på ett lätt pass? Jag hoppas ju att det inte finns några nackdelar, vilket jag gärna vill diskutera :)

z_bumbi
2010-02-24, 07:26
Eftersom alla i tråden är inne på att ett lätt pass är att man kör samma antal set och repetitioner som ett tungt pass, bara med en lägre vikt. Borde väl finnas en anledning till att man inte vill ha lägre vikt med fler reps på ett lätt pass? Jag hoppas ju att det inte finns några nackdelar, vilket jag gärna vill diskutera :)

Det är bara två olika sätt att träna och problemen som finns med båda varianterna är gemensamma med all annan träning. Syftet behöver inte ens vara olika dvs om man tränar för styrka och kör treor på de tunga passen så är det inte helt ovanligt att man kör 5-8 reps på de lätta dagarna. Sen varierar detta dessutom i perioder.
Det problem som finns är gemensamt och det är att en del inte tänker på att det är träning även om det är lätt.

Peter.B
2010-02-24, 16:40
Det är bara två olika sätt att träna och problemen som finns med båda varianterna är gemensamma med all annan träning. Syftet behöver inte ens vara olika dvs om man tränar för styrka och kör treor på de tunga passen så är det inte helt ovanligt att man kör 5-8 reps på de lätta dagarna. Sen varierar detta dessutom i perioder.
Det problem som finns är gemensamt och det är att en del inte tänker på att det är träning även om det är lätt.

Det köper jag absolut, tack för en bra förklaring :)