handdator

Visa fullständig version : Täcker detta hela kroppen?


spelkamraten
2010-02-22, 17:42
Hej.

Jag har två pass. Tanken är att det skall täcka hela kroppen. Jag tänkte bara kolla om någon har lite schysta synpunkter på vad som saknas etc.

Pass 1:
Kettlebell swing - för ben/rumpa/bål
Chins - rygg
Pull ups - biceps
pull ups men med händerna reversed. - biceps/underarmar
den där man håller i chinsstången å svingar benen upp över huvudet - mage

tanken med detta pass är övre nedre rygg, ben, rumpa, biceps, underarmar, mage

pass 2:
bänkpress - för bröst
smal bänkpress - för triceps
militärpress - axlar
Dragonflags - mage

tack för hjälpen.

Grazzafukkinrazzi
2010-02-22, 17:44
Chins - rygg
Pull ups - biceps
pull ups men med händerna reversed. - biceps/underarmar

Samma övning, eller ? *popcorn*

siimon89
2010-02-22, 17:44
Vart är marklyft och knäböj?

Mack10
2010-02-22, 17:46
ah, eller du får ju inte med någon ordentlig ben övning
o sedan att Pull ups tar på rygg, o chins på biceps bara i lite olika " vinklar " och att man kopplar inte lite olika muskler vid Chins eller pulls ups

O sedan va e en reversed pull up ?

Crocker
2010-02-22, 17:53
ah, eller du får ju inte med någon ordentlig ben övning
o sedan att Pull ups tar på rygg, o chins på biceps bara i lite olika " vinklar " och att man kopplar inte lite olika muskler vid Chins eller pulls ups

O sedan va e en reversed pull up ?

Chins förklarar han det som. ;)

I vilken övning tränar du ens nedre rygg?

lul
2010-02-22, 17:57
Lägg till knäböj i första passet och marklyft i andra som första övningar så ska det nog gå finfint :)

jaooo
2010-02-22, 17:58
Vart är marklyft och knäböj?

Knäböj och marklyft är inget måste.

Men du borde lägga till någon benövning

avocado
2010-02-22, 18:00
Knäböj och marklyft är inget måste.

Men du borde lägga till någon benövning

Finns ingenting som är ett måste. Men klart fördelaktigt att ha dessa två utmärkta basövningar.

young_george
2010-02-22, 18:06
Vad är ditt mål med träningen? När du besvarat det blir det nog enklare att hjälpa.

Diggler
2010-02-22, 18:06
Finns det något värde i att försöka träna igenom kroppen med så få övningar som möjligt?

Gillar brudarna sånt eller vad e det frågan om? "Oj vilken snygg kropp du har!" "Tackar, jag har bara tränat 7 övningar med!" "Oj då, bara 7 övningar! Jag tänkte ligga med killen där borta, han kör bara 9 övningar, men du kör ju 7! Jag ligger med dig istället!"

siimon89
2010-02-22, 18:06
Finns ingenting som är ett måste. Men klart fördelaktigt att ha dessa två utmärkta basövningar.

Exactly my point :thumbup:

spelkamraten
2010-02-22, 18:36
hahaha
ne tänkte bara hitta lite grundövningar som tränar igenom kroppen.
ja tänkte mig reversed pull ups som att man bara vänder på händerna, så att d blir lixom mer underarmar känns det som.
ja hade 4 pass förut. men d blev för mekkigt för mig tyckte jag. kändes inte riktigt rätt. tycker d e roligare med färre och större övningar. så därav tänkte ja kolla med er vad som är bäst om man kör stora övningar som tar flera delar av kroppen.
Ja tränar dels för att bli starkare för jiu-jitsu o dels för brudarna :)

Grazzafukkinrazzi
2010-02-22, 18:42
hahaha
ne tänkte bara hitta lite grundövningar som tränar igenom kroppen.
ja tänkte mig reversed pull ups som att man bara vänder på händerna, så att d blir lixom mer underarmar känns det som.
ja hade 4 pass förut. men d blev för mekkigt för mig tyckte jag. kändes inte riktigt rätt. tycker d e roligare med färre och större övningar. så därav tänkte ja kolla med er vad som är bäst om man kör stora övningar som tar flera delar av kroppen.
Ja tränar dels för att bli starkare för jiu-jitsu o dels för brudarna :)

De 3 stora känns riktigt essentiella då, alltså marklyft, knäböj och bänkpress.

spelkamraten
2010-02-22, 18:48
men hur värdefullt är chins?
Räcker chins o pullups för att få discobiceps?
ex me de 3 stora antar jag att inte mage, nacke och biceps tränas?

Grazzafukkinrazzi
2010-02-22, 18:53
men hur värdefullt är chins?
Räcker chins o pullups för att få discobiceps?
ex me de 3 stora antar jag att inte mage, nacke och biceps tränas?

mage tränas minst lika bra i knäböj och marklyft som i diverse isolationsövningar, om inte bättre. Nacke tränas ypperligt i marklyft, bänkpress också skulle jag vilja påstå om man bryggar upp sig och spänner på rätt sätt. Biceps är väl det enda som inte är speciellt involverat.

Chins är en riktigt bra övning för att utveckla ryggmuskelaturen.
Lägg till bicepscurl med skivstång och hantlar om du vill ha större biceps.

Onigiri
2010-02-22, 18:56
Knäböj och marklyft är inget måste.Jo.

dt06mj2
2010-02-22, 19:03
Jo.

Du verkar cool som tycker detta!

fiskebulle
2010-02-22, 19:04
Du verkar cool som tycker detta!

Marklyft är koolt. Otroligt koolt.

Sticky Cake
2010-02-22, 19:19
Hej.

Jag har två pass. Tanken är att det skall täcka hela kroppen. Jag tänkte bara kolla om någon har lite schysta synpunkter på vad som saknas etc.

Pass 1:
Kettlebell swing - för ben/rumpa/bål
Chins - rygg
Pull ups - biceps
pull ups men med händerna reversed. - biceps/underarmar
den där man håller i chinsstången å svingar benen upp över huvudet - mage

tanken med detta pass är övre nedre rygg, ben, rumpa, biceps, underarmar, mage

pass 2:
bänkpress - för bröst
smal bänkpress - för triceps
militärpress - axlar
Dragonflags - mage

tack för hjälpen.

Om du kunde köra böj och mark så vore det jävligt bra. Att stå och svinga med någon kettleball lär knappast ge särskilt mycket.

Pass 2 ser mycket dåligt ut. Smalbänk behövs ej (ännu), triceps jobbar rejält i bänk och militärpress redan.



Kör hellre:

Pass 1
böj (om du kan. kan du inte, lär dig! :))
mp
pull-ups
magövning (om du insisterar...)

Pass 2
bp
mark (samma som ovan... ;))
chin-ups
magövning

spelkamraten
2010-02-22, 20:38
så om ja gör såhär:
pass 1:
chins
pull-ups
kettlebell swings
bicepscurls
benlyft hängande i stång

pass 2:
Bänkpress
militärpress
smal bänkpress
marklyft
dragonflags

täcker detta hela kroppen?
plus springa också, glömde jag nämna.

tack för all hjälp! :D

Onigiri
2010-02-22, 20:50
Gillar pass2 starkt! Kommer du satsa mest på lyfta eller springa?

Lucipha
2010-02-22, 20:50
mage tränas minst lika bra i knäböj och marklyft som i diverse isolationsövningar, om inte bättre.

Men konstigt nog tränar ändå många styrkelyftare mage separat av någon anledning :)

Finns det något värde i att försöka träna igenom kroppen med så få övningar som möjligt?

Nja, bara om man vill få ut så mycket som möjligt av tiden i gymmet.

Mineur
2010-02-22, 21:10
Knäböj och marklyft är inget måste.

Men du borde lägga till någon benövning

Inget måste såklart, men de är ju bland de bästa övningarna du kan utföra på gymmet så varför skippa dessa två?

Grazzafukkinrazzi
2010-02-22, 22:03
Men konstigt nog tränar ändå många styrkelyftare mage separat av någon anledning :)

många styrkelyftare tränar även andra muskelgrupper separat av någon säkert, vettig anledning ;)

Nej men jag tror faktiskt att separat magträning behövs också, dock vill jag påpeka att magträningen som fås genom tävlingsgrenarna räcker långt. Men vill man bli starkare i dem är det säkerligen fördelaktigt att försöka få starkare magmuskulatur genom andra övningar också :)

spelkamraten
2010-02-23, 00:34
kommer satsa på träning mest. borde satsa på springning men tycker d e himla jobbigt! :D
sen ser ja inte riktigt skillnaden i vilka muskler som används vid marklyft och benböj..
vad är skillnaden?

Mack10
2010-02-23, 00:37
Marklyft: ländryggen, lite quads o harmstrings, glutes + en massa bål stabilitet
o att det kräver kraft att lyft upp nåt,

Knäböj: beroende på lite hur du står med ben, men det tar på quads, insida lår, o så säkert gluteus + bålstabilitet

Men det är 2 helt olika övningar

krellik
2010-02-23, 01:25
Jag är inte säker på om jag är trög? Är tanken att du bara ska köra dessa två pass en gång i veckan, eller har du tänkt å köra pass1, pass 2, vila och sen kläma in dem en gång till på en vecka?

Är det tänkt att du bara skulle köra dem en gång i veckan så är det nog bättre att inte splitta upp musklerna, är det alternativ nummer två så finns det bättre sätt att lägga upp dem på. Väldigt snedfokuserat mot överkroppen också...

spelkamraten
2010-02-23, 01:33
ja bara ändrar mig o ändrar mig. men ja antar att d e bra för d visar på framsteg :)
tanken är att träna det när ja känner för d. blir väl kanske 3 ggr per vecka. så man bara kör d pass man inte körde förra gången.
Ja skulle vilja få in dessa övningar i två pass, give or take:
hur bör ja strukturera passen?
är det möjligt med två pass lr måste man ha minst 3?

knäböj/marklyft/kettlebell swing
chins/pull ups
bänk
militärpress
smal bänk
biceps

vad rekommenderar ni för kombination av dessa övningar?
hur bör man lägga upp d om man skulle välja 2/3 pass?

sen tänkte ja fråga hur det ligger till med att jobba ex biceps o triceps samma pass? min inställning har automatiskt varigt att det är sämre. men ex att kombinera chins/pull ups med militär/bänkpress, är detta dåligt o isåfall hur dåligt är det?
thx

ps.
hur e d att träna ben flera dagar i veckan?
ja menar om man skulle dela upp benlyft/marklyftkettlebell swings i 2/3 olika pass,

krellik
2010-02-23, 01:39
ja bara ändrar mig o ändrar mig. men ja antar att d e bra för d visar på framsteg :)
Ja skulle vilja få in dessa övningar i två pass, give or take:
hur bör ja strukturera passen?
är det möjligt med två pass lr måste man ha minst 3?

knäböj/marklyft/kettlebell swing
chins/pull ups
bänk
militärpress
smal bänk
biceps

vad rekommenderar ni för kombination av dessa övningar?
hur bör man lägga upp d om man skulle välja 2/3 pass?

sen tänkte ja fråga hur det ligger till med att jobba ex biceps o triceps samma pass? min inställning har automatiskt varigt att det är sämre. men ex att kombinera chins/pull ups med militär/bänkpress, är detta dåligt o isåfall hur dåligt är det?
thx

Vill du köra 2 helkropps pass i veckan med de övningarna testa detta:

Knäböj, swings, militärpress, stångrodd, magövning

Marklyft, bänkpress, chins, (smalbänk,) curlz

Inga problem att köra biceps och triceps, eller bröst och rygg eller lår och hamstring på samma pass, helkroppspass bygger på det. Finns massor som kör rena armpass där de pumpar biceps och triceps till max för den delen.

Vinter
2010-02-23, 01:47
Du skulle kunna titta på ett HIT tränings program, och läsa om lite olika varianter. Den bygger på träning 2 dagar i veckan.