handdator

Visa fullständig version : Höftsmärta efter flexion


Phindus
2010-02-22, 16:57
Kön: Man

Ålder: 25

Längd och vikt: 194cm, 100kg

Smärtbeskrivning: Var gör det ont? Ljumskvecket och upp över trochanter major.
Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Ytlig men samtidigt lednära, svårt att säga riktigt.
Gör det ont någonstans då du trycker? Ingen palpabel smärta.
Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Uppkom för en eller två veckor sedan i samband med träning, kom succesivt.
Är smärtan skarp eller mer dov? Skarp smärta.
Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Endast vid och direkt efter lyft.
Känns det bättre eller sämre efter träning? Betydligt sämre under och direkt efter träning men när passet är avslutat är det inga problem.
Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? marklyft/raka marklyft/good mornings och nu även knäböj. Dock endast breda böjar, ej smala. Konstigt mtp att jag står smalt i marken.
Var i rörelsen smärtar det? Det smärtar när jag extenderar höften efter medel till kraftig flexion. Kvartsböjar går bra men går jag djupt gör det ont sista biten innan jag rätar ut höften, dvs den biten som motsvarar den koncentriska delen av en kvartsböj.
Hur länge har du haft ont? Runt två veckor.

Vad och hur mycket tränar du? Styrketräning fem dagar i veckan varvat med pilates max en gång i veckan.
Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Ökat vikterna en aning? :P

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Inga piller eller annat.


Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Nix.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Inte relaterade till detta.

Mvh

sunetdanne
2010-02-22, 21:41
Jag sätter en femma på att du har fått en stel/överbelastad adductor magnus med eventuella triggerpunker där.

http://www.exrx.net/Muscles/Adductors.html
http://www.medical-acupuncture.org/hip_thigh_knee.htm
http://rhinofitness.ca/articles/article_trigger_point_adductors.html
http://rhinofitness.ca/Trigger_point_massage.html

Prova om det blir bättre om du mellan böjen gör sidosteg med gummiband.

Lycka till
Daniel

killenigrillen
2010-02-22, 21:49
Han nämner ju även trochanter major som smärtområde. hur kan det vara adductor magnus i så fall?

Insulinus
2010-02-22, 22:28
Lider du utav snapping hip?

Phindus
2010-02-23, 09:25
Det löper som ovanför (kranialt) om trochanter major. Det börjar ungefär där sunetdannes triggerpunktsmärtor är men sträcker sig längre upp och ut än så. Jag vet inte vad du menar med snapping hip men om det är vad det låter som så är det inte det :)

Mvh

Martin Löwgren
2010-02-23, 14:32
Låter som någon form av irritation i adductorerna (ljumskmuskulaturen) vilken av dem går ej exakt att säga över internet.

Små bristningar i framförallt i m. adducdor longus är väldigt vanligt och stämmer rätt bra in på dina symptom.

Phindus
2010-02-23, 15:49
Bara att ta det lugnt ett tag om det skulle vara som du säger eller? Eller är det nån lättare form av träning som gäller? Massage/stretching kanske?

Mvh

Martin Löwgren
2010-02-23, 15:56
Bara att ta det lugnt ett tag om det skulle vara som du säger eller? Eller är det nån lättare form av träning som gäller? Massage/stretching kanske?

Mvh

Att bara vila är det sämsta du kan göra.

Muskelbristning innebär att muskeln och dess fibrer har skadats. Termer som sträckning eller ruptur används också. Belastar du en muskel mer en vad den tål kan detta leda till att dess fibrer går sönder. När fibrerna brister uppstår en blödning med en lokal vävnadsreaktion. Kroppen läker inte skadan med nya muskelfibrer utan med bindväv. Bindväven bildar en ärrvävnad som inte är lika stark och dessutom mindre elastisk än muskelvävnad och har därför en tendens att brista vid belastning.

Upprepade muskelbristningar bildar lagning på lagning vilket till slut gör ärrvävnaden så stark och oeftergivlig att samma muskel går sönder på ett annat ställe. Om endast några fibrer gått sönder kallas det partiell ruptur och om hela muskeln slitits av kallas det totalruptur.
Vid en partiell ruptur är det fortfarande möjligt att använda muskeln även om det gör mycket ont. Vid en totalruptur är det däremot inte möjligt att använda muskeln.

Det kan finnas flera olika orsaker till att fibrer skadas. En muskel har (beroende på hur vältränad den är) en förmåga att utföra en viss mängd arbete under en viss tid, sedan behöver den vila. Denna mängd arbete kan uppnås vid kortvarig stor belastning eller vid långvarig lägre belastning. Är man i dålig form kommer man snabbare till det stadium då man kan få en bristning. Muskeln blir utmattad och trött, och det finns risk för att den skadas.

Förutom detta löper man större risk att skada sig om man idrottar utan att först ha värmt upp och använt musklerna i dess ytterläge. En plötslig belastning, till exempel springande eller en spark, kan skada en ouppvärmd muskel. Detsamma gäller om en muskel har blivit kraftigt avkyld, då är den stel och känslig för belastning. Man kan även göra misstaget att börja idrotta för tidigt efter en skada och därmed belasta muskeln/vävnaderna mer än de tål.

En muskelbristning upplevs i regel som en stark smärta som plötsligt uppstår i muskeln, särskilt om det är en stor då det kan kännas som om det är något som sprängs i muskeln eller som att någon kör en kniv rakt in i muskeln. Vid mindre omfattande bristningar är det vanligare att det mer känns som en liten sträckning som tillfälligt hugger till men som sedan försvinner. Däremot kommer ofta smärtan tillbaka när man blir kall och en ordentlig stelhet, smärta och ömhet infinner sig i muskeln.

Det är oavsett storlek på bristningen av största vikt att skadan akut behandlas på plats och då efter den så kallade Globala PRICE-metoden. Protection, Rest, Ice, Compression, Elevation. En idrottsutövare som enbart vilar till dess att symtomen har minskat eller försvunnit löper stor risk att skadan kommer tillbaka när idrottsaktiviteten återupptas.

Med en korrekt utförd akutbehandling, noggrann undersökning, bra rehabilitering och behandling av muskelbristningen tar det cirka sex till åtta veckor för bristningen att läka ut.
Det är av stor vikt att inte återuppta idrottsaktiviteten förrän skadan är läkt, det vill säga när full rörlighet och styrka återfåtts. För att förebygga nya skador måste full muskellängd och full styrka erhållas. Om det uppstår ärrvävnad och därmed förkortning av muskeln, är det stor risk för långdragna besvär.

nyrjoh
2010-02-23, 21:37
Har du någon smärta vid aktiv höftflexion i stående eller liggande(rakt ben)?

Phindus
2010-02-24, 20:25
Nej ingen smärta vid flexion. Testade köra maskinen som ser ut som en gynstol idag med avseende på adduktorerna. ingen smärta utom när jag kontraherade explosivt för att sedan slappna av och låta rörelseenergin i viktmagasinet få maskinen att fortsätta. Precis i själva avlastningen gjorde det ont på tidigare nämnt ställe. Stretching, oavsett intensitet, ger ingen smärta utöver den man vanligen känner vid hård stretch :) Om det är luddigt så kan du tänka dig en linje mellan SIAS och Trochanter major. Vinkelrät mot den linjen går själva smärtstråket.

Mvh

Martin Löwgren
2010-02-24, 21:37
Nej ingen smärta vid flexion. Testade köra maskinen som ser ut som en gynstol idag med avseende på adduktorerna. ingen smärta utom när jag kontraherade explosivt för att sedan slappna av och låta rörelseenergin i viktmagasinet få maskinen att fortsätta. Precis i själva avlastningen gjorde det ont på tidigare nämnt ställe. Stretching, oavsett intensitet, ger ingen smärta utöver den man vanligen känner vid hård stretch :) Om det är luddigt så kan du tänka dig en linje mellan SIAS och Trochanter major. Vinkelrät mot den linjen går själva smärtstråket.

Mvh

Mitt emellan spina iliaca anterior superior och trochanter major har du bland annat m. tensor fascia latae. Den är påverkad vid såväl snapping hip som andra tillstånd.

Kan nog kanske vara den som spökar.

Phindus
2010-02-25, 09:24
Snapping hip har jag mycket svårt att tro att det är. Har läst på såpass mycket om det nu för att utesluta det. Tror jag ska ta det mycket lugnt ett tag med övningar som innefattar höfterna samt stretcha allt jag kommer åt. Blir det inte bättre är det dags att uppsöka "IRL"-experter för att ställa diagnos. Känns inte som att internet är bästa sättet :P
Tackar så mycket för hjälpen hittills :)
Mvh