handdator

Visa fullständig version : Övningar för rygg (utan ansträng för infraspinatus)


Punisher1
2010-02-22, 16:29
Jag gick och fick en axel skada för ett tag sedan och vad det var som utlöste den vet jag inte men jag klarar av att köra allt på gymmet precis som jag brukar med bänk kb osv men kan inte köra rygg eller axlar då får jag känningar. och smärta 1-2 dagar efter. sjukgymnast sa att det var min infraspinatus som var inflamerad. hade en paus från axlar och rygg i 1 månad utan smärta testa lite nätt rygg igen och fick ont*grr27*. jag är nu rädd att om jag fortsätter vila från rygg och axel pass att jag kommer få konstig hållning om jag kör allt annat, bänkar 2 gånger i veckan med. så om någon kan någon grym övning för att träna rygg på ett sätt som inte tar så mycket på rotatorcuffen hade det varit super!

Punisher1
2010-02-23, 14:43
Ingen? :(

Martin Löwgren
2010-02-23, 14:49
Jag gick och fick en axel skada för ett tag sedan och vad det var som utlöste den vet jag inte men jag klarar av att köra allt på gymmet precis som jag brukar med bänk kb osv men kan inte köra rygg eller axlar då får jag känningar. och smärta 1-2 dagar efter. sjukgymnast sa att det var min infraspinatus som var inflamerad. hade en paus från axlar och rygg i 1 månad utan smärta testa lite nätt rygg igen och fick ont*grr27*. jag är nu rädd att om jag fortsätter vila från rygg och axel pass att jag kommer få konstig hållning om jag kör allt annat, bänkar 2 gånger i veckan med. så om någon kan någon grym övning för att träna rygg på ett sätt som inte tar så mycket på rotatorcuffen hade det varit super!

En muskelfiber blir inte inflamerad (myosit kan du googla då det är en reumatisk sjukdom), däremot kan den bli överbelastad och drabbas av obalans då andra muskler tar över/minskar sitt arbete.

Gå och få en riktig diagnos istället för att bara sluta träna en muskel.

Mvh

0rre
2010-02-23, 14:49
Du fick bättre svar från Martin.

malleman
2010-02-23, 15:05
Jag gick och fick en axel skada för ett tag sedan och vad det var som utlöste den vet jag inte men jag klarar av att köra allt på gymmet precis som jag brukar med bänk kb osv men kan inte köra rygg eller axlar då får jag känningar. och smärta 1-2 dagar efter. sjukgymnast sa att det var min infraspinatus som var inflamerad. hade en paus från axlar och rygg i 1 månad utan smärta testa lite nätt rygg igen och fick ont*grr27*. jag är nu rädd att om jag fortsätter vila från rygg och axel pass att jag kommer få konstig hållning om jag kör allt annat, bänkar 2 gånger i veckan med. så om någon kan någon grym övning för att träna rygg på ett sätt som inte tar så mycket på rotatorcuffen hade det varit super!

Rehabträning tills du är frisk och kan belasta kroppen igen. Bara träna vissa delar av kroppen håller inte i längden! Gå till sjukgymnasten igen, säg att det inte blitt bra. Så kommer han/hon ge dig övningar.

Då kommer troligtvis att få övningar för att träna upp lednära muskulatur, typ rotatorcuff, skulderstabilasatorer och möjligtvis stretchövningar för de muskler som drar fram/ uppåt axlarna alltså bröst och trapezius samt råd om att tänka på hållningen. =)

Så har du lite koll på träning kan du ju börja på direkten...

MVH

Punisher1
2010-02-23, 15:10
Tack så mycket. nja läst en del om myosit och jag e verkligen inte svagare. jag är också hundra på att antingen skadan kom från ett ryggpass eller axelpass. (förmodligen axelpasset då vi inte hitta en bra ställning och gjorde en konstig rörelse för att ta av stången när vi skulle köra militärpress?) hade så ont dagarna efter jag fick det att jag inte kunde lyfta mina armar. men ska ta och kolla upp det riktigare som du sa.

Martin Löwgren
2010-02-23, 15:16
Tack så mycket. nja läst en del om myosit och jag e verkligen inte svagare. jag är också hundra på att antingen skadan kom från ett ryggpass eller axelpass. (förmodligen axelpasset då vi inte hitta en bra ställning och gjorde en konstig rörelse för att ta av stången när vi skulle köra militärpress?) hade så ont dagarna efter jag fick det att jag inte kunde lyfta mina armar. men ska ta och kolla upp det riktigare som du sa.

Nej någon myosit har du garanterat inte och det har heller inte majoriteten av alla hundratals människor som dagligen får höra att de har inflamerade muskler.