handdator

Visa fullständig version : Stel som ett skåp


Paccelito
2010-02-22, 13:33
Jag har börjat tröttna lite på gymmet, tränar ca 5 ggr i veckan. Klart man ökar i stryka fast jag är stel som ett skåp och konditionen är heller inget att hänga i granen. Nu för tiden kör jag stor pass på alla muskler, tex rygg bröst ben axlar, allting får en egen dag, men nu hade jag tänkte satsa på att bli vältränad på alla sätt(styrka, smidighet, kondtion) därför undrar jag nu om det är någon som kör såhär, som kanske har några tips eller scheman att dela med sig av?

Jag hade tänkt slå ihop alla kroppsgrupper, så att jag tränar hela kroppen på kanske 3 pass på gymmet. Alltså kommer jag få några gånger över varje vecka, som jag sedan hade tänkt fördela för spänst och kondition. Löpning funkar såklart för konditionen, men för spänsten, finns det någon bra sport? tex kickboxning, balett ja vafan som helst.

Jag märker själv hur jäkla slarvigt och dåligt detta är skrivet, hoppas ni förstår.
Sammanfattat vill jag inte bara träna styrka, utan även kondtion och spänst, och hoppas att det finns någon som kör likadant och har ett bra schema etc. Kommer det ge en bättre kroppsbyggnad? Kanske lite mer naturlig än vad gymmet ger.

Tacksam för svar
mvh

emi23j
2010-02-22, 13:48
Angående stelheten är det bästa (imo) att köra rörlighetsträning.

Angående ditt val av träning (alltså träna alla typer av styrka samtidigt) så finns det massor av trådar om det om du söker. Finns till och med 1 tråd på sida 1 som behandlar samma ämne http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=144141

Pjotor
2010-02-22, 13:56
Få saker är mer krävande än vissa kampsporter. Exempel är judo, thaiboxning, kickboxning, kyokushinkai karate, brasiliansk jujutsu och sportjujutsu. Thaiboxning och kickboxning har jag inte tränat, men däremot de andra i varierande grad. Skicka PM om du vill veta mer.

stolpskott
2010-02-22, 14:08
Det är lättare att undvika stelhet ifall man utför rörelserna i de olika övningarna till 100 procent. Du kanske bänkar 5 kilo mer om du skiter i kontakt, men du blir fan så mycket smidigare om du inte gör det.

Angående flåset så är väl det bästa knepet att dra ut och springa lite då och då, precis som du skriver. Alla kampsporter är bra för spänsten, men för att kunna töja ut ordentligt så är det skitbra med kamsporter där sparkar är tillåtna, alternativt någon typ utav dans.

Paccelito
2010-02-22, 14:14
Angående stelheten är det bästa (imo) att köra rörlighetsträning.

Angående ditt val av träning (alltså träna alla typer av styrka samtidigt) så finns det massor av trådar om det om du söker. Finns till och med 1 tråd på sida 1 som behandlar samma ämne http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=144141

Jag formulerade kanske mig lite dåligt, på gymmet vet jag hur jag ska köra, där kör jag bara styrka. Det jag mer ville ha svar på var tex ett schema, om jag ska gymma 3 dagar irad, sen träna löpning 3dagar irad eller kanske köra varanandag.
Det bästa kanske är att springa 2 dagar i veckan samt strecha?
Mitt mål är att vara allsidig, spring långt, snabbt, kunna lyfta tungt, gå ner i split (kanske lite att ta i haha), någon som har samma mål? eller kanske rent av redan har nått dessa målen?

Paccelito
2010-02-22, 14:20
Det är lättare att undvika stelhet ifall man utför rörelserna i de olika övningarna till 100 procent. Du kanske bänkar 5 kilo mer om du skiter i kontakt, men du blir fan så mycket smidigare om du inte gör det.

Angående flåset så är väl det bästa knepet att dra ut och springa lite då och då, precis som du skriver. Alla kampsporter är bra för spänsten, men för att kunna töja ut ordentligt så är det skitbra med kamsporter där sparkar är tillåtna, alternativt någon typ utav dans.

Tacksam för svaret!!
Jag har redan svalt min stolthet och sänkt massa övningar, tex hantelpress för att få så bra stretch som möjligt. Bryr mig inte så mycket om vikter, mest att få bra kontakt och känna att jag ökar procentuellt. Tävlar alltså med mig själv lite kan man säga.
Har några kompisar som just börjat träna kickboxning 2grr veckan, kanske bud att hoppa på det? (det är benen som jag är minst vig i)
Gymma 3ggr, kickboxning 2ggr, löpning 1ggr i veckan, skulle det kunna funka?

siimon89
2010-02-22, 14:22
Börja köra foam rolling innan passen följt av dynamisk stretching. Avsluta sedan varje pass med statisk stretching.

Gör du detta och inte slarvar kommer du märka skillnad relativt snabbt.

z_bumbi
2010-02-22, 20:50
Det enklaste är nog att helt enkelt hitta en idrott som verkar kul och börja med det. Allt du efterfrågar går självklart att träna på ett vanlig gym men för att göra ett sådant program som är bra så behöver i alla fall jag mycket mer information och även träffa dig vid några tillfällen.

Paccelito
2010-02-22, 22:23
Det enklaste är nog att helt enkelt hitta en idrott som verkar kul och börja med det. Allt du efterfrågar går självklart att träna på ett vanlig gym men för att göra ett sådant program som är bra så behöver i alla fall jag mycket mer information och även träffa dig vid några tillfällen.

Vad menar du med träna på ett vanligt gym? Jag hade gärna kunna ge dig lite information, om du har en minut över att hjälpa mig på. Träffas blir nog dock lite svårare med tanke på att jag bor i karlshamn (blekinge).

z_bumbi
2010-02-23, 08:03
Man kan träna rörlighet, spänst och kondition på ett vanlig gym och man behöver sällan extra utrustning, det man behöver är att ha en viss koll på vad man ska göra, hur man ska göra det och hur mycket. Därav är det väldigt svårt att ge direkta tips via nätet.
I en idrott så ingår det däremot oftast som en naturlig del och man har en tränare som sköter om det hela.

stolpskott
2010-02-23, 08:46
Paccelito: Tycker du kan testa att hänga med dina polare på kickboxning, det låter bra, och om du trivs med det så är det skitbra. Det z-bumbi menar är att du kan få samma spänst på vilket grottgym som helst som du kan få på kampsport eller dans, men det är lättare om man går på någon kampsport eftersom tränaren då vet vilka övningar som krävs för att öka smidigheten i olika kroppsdelar, något som kan vara svårt att hålla reda på själv (och att ta reda på för den delen).

Paccelito
2010-02-23, 11:49
Paccelito: Tycker du kan testa att hänga med dina polare på kickboxning, det låter bra, och om du trivs med det så är det skitbra. Det z-bumbi menar är att du kan få samma spänst på vilket grottgym som helst som du kan få på kampsport eller dans, men det är lättare om man går på någon kampsport eftersom tränaren då vet vilka övningar som krävs för att öka smidigheten i olika kroppsdelar, något som kan vara svårt att hålla reda på själv (och att ta reda på för den delen).

Håller med, låter som en bra idé! Tack så mycket för svaren
mvh

juulia_
2010-02-23, 12:02
Jag kör en 5-split men lyckas klämma in 2 st konditionspass + lite rörlighetsträning på schemat, allt körs på gymmet nu vintertid. :)