handdator

Visa fullständig version : Motivation till att plugga?


jakob
2010-02-22, 12:42
Tjenare, vad har ni för knep när ni känner att motivationen börjar försvinna medan ni pluggar? Ös på med bra tips och förslag!

Sundqvist
2010-02-22, 12:43
finns igentligen inget KNEP för att vilja plugga om man inte tänker på vart man vill komma.
bara att sätta sig in i det och göra det!

Kwon
2010-02-22, 12:51
Tjenare, vad har ni för knep när ni känner att motivationen börjar försvinna medan ni pluggar? Ös på med bra tips och förslag!

Tänk på hur rik du kommer bli i framtiden!

Sköter du dina kort rätt som ung kommer du aldrig behöva plugga igen! :D

Tänk så

jakob
2010-02-22, 13:04
Tycker bara det är så jävla svårt att få tummen ur röven, skjuter alltid upp allt tills det bara är någon/några veckor kvar tills tentan. Fattar inte varför jag inte kan ha samma disciplin i skolan som med allt annat.

Kwon
2010-02-22, 13:11
Intala dig själv vad mycket floos och ass du kommer få i framtiden (om du sköter dina kort rätt med pluggandet, som kommer öppna dörrar för dig senare i livet) :)

Intala dig själv att ämnet är givande / intressant.

Tänk dig att din drömbrud verkligen är intresserad av detta ämne, så du blir tvungen att ha kompetenta kunskaper för att kunna ha en avancerad diskussion med henne (för att imponera fedt, som dansken sa).

Klarar du av dagens pluggande så visualisera en stor villa, en ny sportbil etc i horisonten.

Baan
2010-02-22, 13:11
Ett - något uppenbart - tips är att få in vanan att plugga vissa tider. Vet inte hur strikt och organiserat det måste vara men det är som allt annat som man vill sköta men kan eventuellt bli jävligt tråkigt. Lär man sig att nöta skolarbete behöver man inte lika mycket motivation. Givetvis ska man helst ha båda för att klara skolarbetet riktigt bra.

Icefire
2010-02-22, 13:20
Bestämmer mig för att plugga seriöst en halvtimme, sen får jag göra vad jag vill. Brukar oftast sluta med att jag pluggar tills jag känner mig klar, kan ta en kvart eller flera timmar.

Vinter
2010-02-22, 13:21
Ett - något uppenbart - tips är att få in vanan att plugga vissa tider. Vet inte hur strikt och organiserat det måste vara men det är som allt annat som man vill sköta men kan eventuellt bli jävligt tråkigt. Lär man sig att nöta skolarbete behöver man inte lika mycket motivation. Givetvis ska man helst ha båda för att klara skolarbetet riktigt bra.

Helt rätt. Disciplin på fasta tider varje dag. Se det som ditt "jobb".
Samt inge Surfande,TV,annat kul, innan du gjort dina timmar studier.
:D

Brukade tänka tillbaka på skitjobben jag jobbade innan, det funkade.

Scoffan
2010-02-22, 13:28
Sätt på en spellista med riktigt bra musik och sätt dig någonstans där det inte finns några störande moment som tv/dator/telefon osv tex på biblioteket, tåg eller ett café.

Ett annat förslag är att diskutera ämnet med polare/föräldrar, tex så brukar jag argumentera emot min farsa i olika ekonomifrågor där jag motiverar mina teorier med saker jag lärt min under redovisningar. Detta gör att jag lär mig ämnet väldigt bra samt att det inte är lika segt som att sitta och bläddra i en bok.

Kwon
2010-02-22, 13:31
Vad är det för ämne Jakob?

lingonplockarN
2010-02-22, 13:33
Tänk på vad du sen kan göra med betygen/utbildningen.

Sundsarn
2010-02-22, 13:35
Jag brukar tänka på att jag behöver studiemedlet för att överleva. En bra morot.

Finska Lejonet
2010-02-22, 13:38
Deffa! visst du är dum som en nöt men samtidigt fastnar du i allt du gör. :smash:
Jag kan sitta i ett par timmar på deffen när jag väl satt mig ner.

jakob
2010-02-22, 13:38
Vad är det för ämne Jakob?

Just nu fysik, har så jävla svårt för att bara sitta och nöta uppgifter när jag kör fast hela tiden. Kurslitteraturen är inte mycket till hjälp när det gäller lösningar tyvärr. *cry*

Kwon
2010-02-22, 13:40
Tänk dig att du kommer träffa din drömtjej imorgon, vars största intresse i livet är (inte att shoppa, utan....) fysik!

Tänk dig hur du kommer kunna förbereda en enormt ägande Entré tack vare all fysik-kunskap du får idag.

Tänk också att utan dagens fysik-kunskap så kommer du blåsa chansen!

(Tänk dig, det här kan vara din framtida fru!)

DON'T BLOW THIS CHANCE BROSKIE!

Civilrätt
2010-02-22, 13:48
jag brukar kika filmklipp mm på det yrke jag pluggar till, det brukar motivera mig att plocka fram böckerna...

jakob
2010-02-22, 13:50
Tack Kwon ska fixa fullpott på tentan bara för det. :D

Jagärsvag
2010-02-22, 13:53
Tack Kwon ska fixa fullpott på tentan bara för det. :D

Vad läser du för utbildning?

Kwon
2010-02-22, 13:55
Tack Kwon ska fixa fullpott på tentan bara för det. :D

THAT's the spirit! :)

Drfg
2010-02-22, 13:57
Leta inte efter motivation, bara gör det.

Mr.Cosybear
2010-02-22, 14:20
Inget motivationstips men, läste detta idag vilket jag tycker speglar mig och väldigt många unga idag väldigt bra: "One of the greater problems of the age: how to concentrate..." vilket jag även kopplar till motivation

feyin
2010-02-22, 14:50
Vafan vad det verkar fattas tjurighet i folk. Hur svårt kan det vara, plugga och se glad ut för fan.

rolf
2010-02-22, 14:51
Det är väl inte motivation som krävs, snarare disciplin.

MrBoris
2010-02-22, 15:08
Det är väl inte motivation som krävs, snarare disciplin.

kombinationen tror jag på, om man vill nå någonstans efteråt också

jakob
2010-02-22, 16:38
Vafan vad det verkar fattas tjurighet i folk. Hur svårt kan det vara, plugga och se glad ut för fan.

Ok för så funkar det i verkligheten. :confused:

feyin
2010-02-22, 16:40
Ok för så funkar det i verkligheten. :confused:
Ja.

jakob
2010-02-22, 16:42
Ja.

Vad pluggar du som inte kräver någon som helst motivation?

coxie
2010-02-22, 16:50
Vad pluggar du som inte kräver någon som helst motivation?

Varför plugga om du helt saknar motivation?

jakob
2010-02-22, 17:48
Klart jag är motiverad men ibland känns det bara tungt.

Airline
2010-02-22, 18:03
Varför plugga om du helt saknar motivation?

Bara för att man går ett program man brinner för innebär det inte att man tycker allt man pluggar är roligt/motiverande.

Kan tänka mig att det är många av er som klagar aldrig läst en "riktig" utbildning.

Alla utbildningar på högskola är inte som på gymnasiet då man kunde ta en halv dag och läsa in hela kursen.

Klart man kan tappa motivation när man sitter inne på den 12:te timmen på tenta-p och ska räkna på fourierserieutvecklingar som ingen riktigt fattar vad det är eller vad man ska ha det till (Ingen jävla Y:are får komma här och spela allan ;)).

(OBS! Jag har jobbat och vet att det inte är en dans på rosor det heller men där kan man alltid se ett syfte till det man gör)

davvvan
2010-02-22, 18:08
Har samma problem med motivationen... Tycker man blir så lätt förslappad, skjuter upp allting till sista minuten osv. Självdisciplin och eget ansvar lyser med sin frånvaro.

coxie
2010-02-22, 18:11
(OBS! Jag har jobbat och vet att det inte är en dans på rosor det heller men där kan man alltid se ett syfte till det man gör)

Om man tycker att en kurs är tråkig men programmet och framtida yrket är roligt så är det ju bara att nöta på så man snabbt blir av med skiten. Tappar man motivationen en liten stund under en studiesession så är det ju bara att ta en paus, tänka på varför man gör det man gör och återgå till arbetet.

Märker man att det inte fungerar oavsett studieteknik/motiveringsteknik så kanske man ska göra något annat.

kalajset
2010-02-23, 09:06
Alla utbildningar på högskola är inte som på gymnasiet då man kunde ta en halv dag och läsa in hela kursen.


Det här är jag lite nyfiken på, då man hör liknande saker då och då. Vad är det för kurser som avses? - Kan hålla med om att rena "flumkurser" såsom, tja, administration, svenska, (åtminstone A), etc, säkerligen inte skulle kräva så värst mycket pluggande för att kunna få en tillräckligt helhetsbild av ämnet, för de allra flesta, men när det kommer till ämnen som gymnasiekemin, matematik, (OK, A verkar de flesta ha väldigt lätt för), och dylika ämnen verkar det inte alls som de flesta hade särskilt lätt för dessa, utan fick tvärtom plugga förhållandevis mycket.

Av det jag har sett och förstått, (nej, jag har inte läst flera högskoleutbildningar personligen), finns det t om en rad med just eftergymnasiala utbildningar som snarare framstår som lättare än många kurser på gymnasienivå. Visst, även dessa utbildningar skulle nog kunna placeras i "flumfacket", but still.

stolpskott
2010-02-23, 09:15
Stäng av internätet, sätt på lite nice musik och kör på.

Erik__
2010-02-23, 09:38
Känner igen det där lite, plugga är inte alltid kul, men det är disciplin som gäller där motivationen tryter. Se till att göra klart skiten så fort du får lite ledig tid så kan du ju vara ledig sen =)

talang<motivation< disciplin&ambition

Bahir
2010-02-23, 11:53
Jag ska prova att gå till en studiesal för första gången idag. Slösade fan bort typ 6 timmar på chatroulette igår, och fick inte ett skit gjort. Jag tror det är bra att inte ha en dator framför sig, för annars kan man så lätt få för sig att göra något annat.

C.E.J.
2010-02-23, 12:01
Jag ska prova att gå till en studiesal för första gången idag. Slösade fan bort typ 6 timmar på chatroulette igår, och fick inte ett skit gjort. Jag tror det är bra att inte ha en dator framför sig, för annars kan man så lätt få för sig att göra något annat.

Funkade väldigt bra för mig när jag "lärde mig plugga". Så småningom kunde jag gå över till att plugga hemma istället, skönt på vinterdagar som denna.

Snafu
2010-02-23, 12:02
Jag ställde in datorn i skrubben ett par gånger. Ibland om jag var tvungen att skriva tog jag loss TP-kabeln (men behöll datorn) och la in den i skrubben.

Att sätta sig i bibblan funkar också bra. Att plugga hemma med full tillgång till distraktioner fungerar inte så bra.

ahl-
2010-02-23, 12:06
Kwon ÄR (inte en festis, utan..) en inspirationskälla! :)

von huff
2010-02-23, 13:11
Att studera suger.Det är helt ok om man läser nåt man är intresserad av men 60% är sånt man nte har nån nytta av.Det mesta lär man sig trots allt under arbetspraktik eller när man börjar jobba.Funderar själv på att studera under kvällarna och jobba på dagarna om det är möjligt ifall jag inte slipper in dit jag söker.

Har inga tips på hur man motierar sig själv.Ifall man tänker studera vidare så lönar det sig att ha ett bra betyg

jikajd
2010-12-09, 14:51
BUMP!

Något som faktiskt gjorde mig mer motiverad att plugga var när jag råkade komma över en bok om lästeknik (innehåller även en del tips angående studier generellt). Det blev roligare att läsa när jag samtidigt utmanade mig själv med att läsa snabbare. För mig blev skillnaden: läsa det mesta av den rekommenderade litteraturen och bättre övergripande förståelse med tid att grotta ner mig i detaljer jämfört med tidigare då jag endast läste/letade efter precis det som krävdes för att klara uppgiften (universitetsstudier).

Triple Your Reading Speed, Wade E. Cutler. Senaste är fourth edition, jag har bara lyckats komma över third edition...

Kan vara ett tips för er som känner att det är jobbigt att just ta er tid att läsa.

bygden
2010-12-09, 15:55
$$$

Torwald
2010-12-09, 16:28
Har blivit lite bättre på att plugga med åren, men är fortfarande katastrofdålig.

Mitt bästa tips är ganska dåligt: Se till att alltid ha för mycket att göra så att det ALLTID är sista minuten med ALLT. Då har man inget annat val än att göra skiten.

Durre
2010-12-09, 16:55
Ett bra sätt att få disciplin till att plugga är att sova rätt, gå och lägg dig vid kl 11, sedan upp vid kl 7 och dra fram böckerna direkt. Sedan pluggar du till lunch. Ta pasue varje timme kanske 5-10min, öppna fönstret och vädra, drick te eller vatten. Ät en stadig lunch och tare lugnt tills klockan är runt 1, sedan fortsätt. Vid 4-5 är du klar, bara att göra vad du vill då.

pclillen
2010-12-09, 17:59
Disciplin. Blivit mkt mer disciplinerad nu när jag fått en liten kille, så det kan ju va ett sätt :P Annars sätter du upp mål för dagen eller veckan (i början på dagen/veckan). Sen nailar du dina mål och är nöjd.

Eddie Vedder
2010-12-09, 18:02
Bäst för mig är att ta mig hemifrån. Jag har blivit grym på det under det senaste året och framför allt den här senaste terminen när jag börjat plugga på avancerad nivå.

Jag SKA helt enkelt vara på universitetet någon timme per dag och få shit done. Det kan vara så att jag skriver ett skolarbete här hemma men en BODY-artikel på universitetet men kontentan är att ska jag få saker gjorda kan jag inte sitta hemma. Särskilt inte läsning, då vill jag sitta i en tyst läsesal.