handdator

Visa fullständig version : Cabelcrunches?


Illustrerade mannen
2010-02-22, 07:53
Kör ofta (bland annat) cabelcrunches. Jag gör precis som i övningsbanken, dvs med ansiktet mot viktmagasinet. Problemet är att nu gör jag ca 4X15 med hela viktmagasinet... På gymmet där jag tränar finns en ilsken lapp som säger att man inte får lägga lösa vikter på viktmagasinet. Hur få cc att bli tyngre? Vill inte köra så höga reps. Vad blir skillnaden om man har baken mot viktmagasinet? Eller annat?

Martin Löwgren
2010-02-22, 08:28
Finns det ingen annan kabelmaskin? På de flesta gym finns det enkel och dubbeltrissor. På dubbeltrissan klarar man utan problem fullt magasin men annat blir det med enkeltrissan.

z_bumbi
2010-02-22, 09:15
Latshissarna brukar ha en sits som går att ta bort och en del sittande roddar har en övre trissa som går att använda separat så kolla där.

0rre
2010-02-22, 10:40
Tror inte att man har ett korrekt utförande när man kan använda hela viktmagasinet när man kör cablecrunches.

Skitsnack, jag och miljoner andra klarar av hela magasinet i CC med övningen pushdown, hur ska man då inte klara av att göra cable crunches med hela magasinet? Inte tungt någonstans.

Finns det ingen annan kabelmaskin? På de flesta gym finns det enkel och dubbeltrissor. På dubbeltrissan klarar man utan problem fullt magasin men annat blir det med enkeltrissan.

Som Martin skriver så borde ditt gym ha fler kabelmaskiner.
Leta efter en med enkeltrissa, annars så får du väl börja köra någon annan magövning som tar lika bra.

Anders The Peak
2010-02-22, 10:46
Skitsnack, jag och miljoner andra klarar av hela magasinet i CC med övningen pushdown, hur ska man då inte klara av att göra cable crunches med hela magasinet? Inte tungt någonstans.



Som Martin skriver så borde ditt gym ha fler kabelmaskiner.
Leta efter en med enkeltrissa, annars så får du väl börja köra någon annan magövning som tar lika bra.

Visst kan man använda hela viktmagasinet i cc för det. Men för det mesta tränar man M. Iliopsoas/Höftböjarmuskeln och inte M. Rectus Abdominis / Raka bukmuskeln...

0rre
2010-02-22, 11:18
Visst kan man använda hela viktmagasinet i cc för det. Men för det mesta tränar man M. Iliopsoas/Höftböjarmuskeln och inte M. Rectus Abdominis / Raka bukmuskeln...

Nope, hur kan du bedöma hur han eller jag utför denna övning? Har sett idioter köra denna övning då de "puttar" ut med rumpan, in och ut. Tränar inte magen över huvud taget. Höften ska vara stilla och det ända som ska röra sig är bröst partiet upp och ner, samtidigt som du "crunchar" in magen. Detta, för mig görs väldigt lätt i CC.

StillAsleep
2010-02-22, 11:19
Tror inte att man har ett korrekt utförande när man kan använda hela viktmagasinet när man kör cablecrunches.Skillnaden i motståndet hos olika cablecrossar är ju enorm. Cc'n på mitt gym är av typen löjligt lätt och det är fruktansvärt frustrerande!

0rre
2010-02-22, 11:45
Jag tycker att Pjotors förslag på alternativt utförande är bra och kan vara ett alternativ om man inte klarar av att utföra övningen rätt


Kan nog vara lite jobbigt och lägga sig i mitten av CC'n för att köra på denna övning.
Jag skulle nog tippa på vanliga crunches (viktade). Se bara till att utföra det rätt så att det tar bra på magen.

Anders The Peak
2010-02-22, 11:52
Kan nog vara lite jobbigt och lägga sig i mitten av CC'n för att köra på denna övning.
Jag skulle nog tippa på vanliga crunches (viktade). Se bara till att utföra det rätt så att det tar bra på magen.

Personligen tränar jag aldrig magen med vikter pga det är lätt att få för mycket muskler och skada ländryggen.

Pjoters exempel är ett bra sätt att förhindra skador på ländrygg när man kör med belastning.

Kendouy
2010-02-22, 11:54
Visst kan man använda hela viktmagasinet i cc för det. Men för det mesta tränar man M. Iliopsoas/Höftböjarmuskeln och inte M. Rectus Abdominis / Raka bukmuskeln...

Som Axon redan poängterat, det finns CC med dubbeltrissor som inte alls är speciellt tunga.

Anders The Peak
2010-02-22, 11:58
Som Axon redan poängterat, det finns CC med dubbeltrissor som inte alls är speciellt tunga.

M. Rectus Abdominis / Raka bukmuskeln är en rätt svag muskel när man tränar den direkt det är M. Iliopsoas/Höftböjarmuskeln som är den starka muskeln i det här fallet. Men visst är cabelcrossens dubbeltrissade viktmagasin hälften så tungt som enkeltrissan.

Kendouy
2010-02-22, 13:20
M. Rectus Abdominis / Raka bukmuskeln är en rätt svag muskel när man tränar den direkt det är M. Iliopsoas/Höftböjarmuskeln som är den starka muskeln i det här fallet. Men visst är cabelcrossens dubbeltrissade viktmagasin hälften så tungt som enkeltrissan.

Det håller jag helt klart med om, ville bara vara säker på att du inte missförstod någonting.

Spinkis
2010-02-22, 15:03
Kan nån länka ett YT klipp med ett utförande som 100% korrekt!? Känns som att jag gör fel när jag har testat!

Lillstadspojken
2010-02-22, 15:21
Kan nån länka ett YT klipp med ett utförande som 100% korrekt!? Känns som att jag gör fel när jag har testat!


Det är väl inget fel på utförandet i den som finns i övningsbanken? Exakt så kör jag i alla fall.

Illustrerade mannen
2010-02-22, 17:34
Finns det ingen annan kabelmaskin? På de flesta gym finns det enkel och dubbeltrissor. På dubbeltrissan klarar man utan problem fullt magasin men annat blir det med enkeltrissan.

Ibland är man ju en större idiot än vanligt... Har varit så fast i banorna att jag ska köra på samma ställe i samma ställning.
Tack Martin.