handdator

Visa fullständig version : Vad tränar denna övningen? (Kabelmaskin utåt)


Jochitko
2010-02-22, 00:36
Hej

Jag undrar vad övningen som jag försökt måla i paint och bifogat här tränar för något. Man står altså i vid en kabelmaskin och gör en sårts curl, fast åt sidan utåt från magen och utan att vrida på kroppen. Min teori är att den liksom tränar under axeln, men jag har verkligen ingen aning egentligen. Tacksam för svar och rekomendation om den kan vara bra att köra :)

0rre
2010-02-22, 00:52
Kan det vara den här övningen du menar?

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/CBOneArmLateralRaise.html

bizniz
2010-02-22, 00:57
Rotatorkuff?

http://www.exrx.net/Muscles/Infraspinatus.html

collieweed
2010-02-22, 01:04
rotacuff! Kanske stavar det som en skata men men....
Iaf så tränar du en del av ryggen, (typ vid skulderbladen) Jag tränar när jag kör axlar, som uppvärming och som avslutning. Är bra för stabiliteten och styrka i axlar vid andra övningar. Du kan även köra den med en hantel i handen samma rörelse. Och så tror jag att du kan köra den sittande med ett stöd för den armen som du använder o så drar du liksom handen nerifrån och upp..... Fy fan vilken dålig förklaring ser jag nu

typ så här...http://www.youtube.com/watch?v=oI_MzRbZDJ8&feature=related
Vet inte om man kan lita på allt vad snubben säger......

LoTiX
2010-02-22, 01:53
rotacuff! Kanske stavar det som en skata men men....
Iaf så tränar du en del av ryggen, (typ vid skulderbladen) Jag tränar när jag kör axlar, som uppvärming och som avslutning. Är bra för stabiliteten och styrka i axlar vid andra övningar. Du kan även köra den med en hantel i handen samma rörelse. Och så tror jag att du kan köra den sittande med ett stöd för den armen som du använder o så drar du liksom handen nerifrån och upp..... Fy fan vilken dålig förklaring ser jag nu

typ så här...http://www.youtube.com/watch?v=oI_MzRbZDJ8&feature=related
Vet inte om man kan lita på allt vad snubben säger......

Klart bättre att köra den med kabel. Gör du rörelsen med en hantel för du vikten i det horisontella planet medan vikten drar nedåt i det vertikala planet. Totalt poänglöst.

Kollade bara ett par sekunder av den där videon men nej, du ska nog inte lita på något den snubben säger.

Martin Löwgren
2010-02-22, 08:25
Framförallt m. infraspinatus, m. teres minor och bakre fibrerna av m. deltoideus.

Jochitko
2010-02-22, 12:18
För att göra det helt klart, jag menade övningen som är näst sist på denna sidan:
http://www.exrx.net/Articulations/Shoulder.html#anchor110483

Stort tack för alla svaren, förstår jag er rätt att detta kan vara en bra hög-repetitions övning?

Enligt exnr (och Martin L) verkar den ju träna mest bröst och vingarna (jag använder lite föränklade uttryck här). De vanliga övningarna för dessa muskler bör väll stimulera musklerna bättre eftersom de tillåter högre vikter och balansen inte är en begränsande faktor, har jag rätt? Tränas "m. infraspinatus" (typ axlar?) vid ett standard axelpass?

Missar man något om man ej kör denna övning?

Martin Löwgren
2010-02-22, 12:21
För att göra det helt klart, jag menade övningen som är näst sist på denna sidan:
http://www.exrx.net/Articulations/Shoulder.html#anchor110483

Stort tack för alla svaren, förstår jag er rätt att detta kan vara en bra hög-repetitions övning?

Enligt exnr (och Martin L) verkar den ju träna mest bröst och vingarna (jag använder lite föränklade uttryck här). De vanliga övningarna för dessa muskler bör väll stimulera musklerna bättre eftersom de tillåter högre vikter och balansen inte är en begränsande faktor, har jag rätt? Tränas "m. infraspinatus" (typ axlar?) vid ett standard axelpass?

Missar man något om man ej kör denna övning?Jag har aldrig påstått att utåtrotationer i axelleden skulle träna bröst eller lats effektivt (eller överhuvudtaget).

De är en bra övning för rotatorcuffens utåtrotarorer däremot.

Juggernaut78
2010-02-22, 12:42
Träning med "utåtrotering" motverkar framåtroterade axlar.
Träning med "inåtrotering" motverkar bakåtroterade axlar(?)

Själv kör jag bara utåtrotering som första övning i axelpasset sen jag fick problem med en axel (som jag iaf inbillar mig bero på överträning av framsida axlar i kombination av underträning för baksida axlar).

Martin Löwgren
2010-02-22, 15:05
Träning med "utåtrotering" motverkar framåtroterade axlar.
Träning med "inåtrotering" motverkar bakåtroterade axlar(?)

Själv kör jag bara utåtrotering som första övning i axelpasset sen jag fick problem med en axel (som jag iaf inbillar mig bero på överträning av framsida axlar i kombination av underträning för baksida axlar).

Nej träning av rotatorcuffens utåtrotarer stärker utåtrotatorerna.

Träning av rotatorcuffens inåttrotarer stärker inåtrotatorern.

Ska man motverka dålig hållning, framåtroterade axlar med mera är rygg rygg och skulderbladsmuskulatur man ska fokusera på.

Juggernaut78
2010-02-22, 15:21
Nej träning av rotatorcuffens utåtrotarer stärker utåtrotatorerna.

Träning av rotatorcuffens inåttrotarer stärker inåtrotatorern.

Ska man motverka dålig hållning, framåtroterade axlar med mera är rygg rygg och skulderbladsmuskulatur man ska fokusera på.
Ok satan också... (Skyller i vanlig ordning på Ove Rytter...)

Men är det någon poäng att stärka utåt/inåt-rotatorerna då? Eller är det först efter 10 års träning och prickskjutning som det är aktuellt med sådan övning?

JohnRick
2010-02-22, 15:30
Som tidigare sagt ökar det stabilitet och minskar skaderisker i andra övningar där axlar är inblandade (förslagsvis hantelpress, axelpress, bänk etc.). Du kan ju t ex kolla in rehabdelen och räkna alla inlägg som refererar till axelskador. Troligtvis hade de varit färre om fler hade satsat på att träna (eller åtminstone underhålla) "supran" och "infran".

Martin Löwgren
2010-02-22, 15:50
Som tidigare sagt ökar det stabilitet och minskar skaderisker i andra övningar där axlar är inblandade (förslagsvis hantelpress, axelpress, bänk etc.). Du kan ju t ex kolla in rehabdelen och räkna alla inlägg som refererar till axelskador. Troligtvis hade de varit färre om fler hade satsat på att träna (eller åtminstone underhålla) "supran" och "infran".

+1

I kombination med att ha undvikit alla idiotövningar.

Jochitko
2010-02-22, 15:54
Jag har aldrig påstått att utåtrotationer i axelleden skulle träna bröst eller lats effektivt (eller överhuvudtaget).

De är en bra övning för rotatorcuffens utåtrotarorer däremot.

Ursäkta, jag googlade m. teres minor och fick fram följande bild

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/Gray410_pectoralis_major.png

därför antog jag att det var bröst. Rygg vet jag inte hur jag tänkte.

Som tidigare sagt ökar det stabilitet och minskar skaderisker i andra övningar där axlar är inblandade (förslagsvis hantelpress, axelpress, bänk etc.). Du kan ju t ex kolla in rehabdelen och räkna alla inlägg som refererar till axelskador. Troligtvis hade de varit färre om fler hade satsat på att träna (eller åtminstone underhålla) "supran" och "infran".

Med andra ord är det en övning man ibland bör/kan använda under axelpassen, men i rent byggarsyfte så finns det effektivare övningar, right? :)

Detta är mitt axelpass (väldigt basic övningar). Jag kör 3x6 på alla övningar (kör tung fas just nu) och värmer upp med lättare hantelpress i början innan jag kör igång på riktigt.

Övning
Hantelpress
Militärpress i smithmaskin
Nerdrag med båda armarna i kabelmaskin
Stående lyft åt sidan i kabelmaskin
Stående lyft framåt i kabelmaskin

Bör jag, när jag byter schema, göra plats för rotatorkuff ett tag?

+1

I kombination med att ha undvikit alla idiotövningar.

Okej :P Jag fattar nu, skulle du vilja vara så vänlig och nämna några av dessa idiotövningar? Du behöver inte förklara varför, det kan jag kolla upp själv. Antar att skivstångsdrag med smalt grepp till hakan räknas till dessa, om jag minns rätt :P

Martin Löwgren
2010-02-22, 16:08
Övning
Hantelpress
Militärpress i smithmaskin
Nerdrag med båda armarna i kabelmaskin
Stående lyft åt sidan i kabelmaskin
Stående lyft framåt i kabelmaskin

Bör jag, när jag byter schema, göra plats för rotatorkuff ett tag?



Okej :P Jag fattar nu, skulle du vilja vara så vänlig och nämna några av dessa idiotövningar? Du behöver inte förklara varför, det kan jag kolla upp själv. Antar att skivstångsdrag med smalt grepp till hakan räknas till dessa, om jag minns rätt :PJa samt lyft framåt med mera som du har med i ditt schema.

Sök på håll dig skadefri på gymmet och optimal skulderuppvärmning i forumet för mer info.