handdator

Visa fullständig version : Magknip varje dag efter måltid


Imagine
2010-02-21, 19:32
Hejsan, det är så att dom senaste 2-3 veckorna har jag nästan haft magknip varje dag. Oftast är det bara en gång per dag, brukar gå över efter 5-15 minuter oftast men är väldigt irriterande. Det uppkommer alltid 30-60 minuter efter en måltid. Jag har försökt komma på vad det kan vara som orsakar denna magknip men är lite fundersam. Några saker jag kommit fram till är:

*Kan komma olika tider på dygnet, morgon som kväll.
*Trodde att det kunde vara mejeri produkter men så var inte fallet.
*Att jag åt för snabbt, men har testat att äta i olika "hastigheter" men har fått ont på olika varje gång.

Kan vara bra att veta att jag äter ganska mycket mat, väger 85 kg, ligger på överskott i kalorier och gjort det i ett halvår ungefär, men rör också på mig väldigt mycket med jobb och gym. Kan det vara så att min mage får jobba otroligt mycket?

Jag söker tips och råd vad jag kan testa för att bli av med detta. Någon kanske har haft något liknande? Har t ex börjat dricka Actimel varje dag, har gått 5 dagar än så länge iaf och har haft ont varenda dag. Vill testa vad jag kan göra hemma först innan jag kontaktar läkare för det har jag verkligen inte tid med just nu. Och med det menar jag inte med att jag är stressad, för det är jag verkligen inte :)

Tacksam för all hjälp

shut teh face
2010-02-21, 20:14
Jag har samma sak, fast vid alla måltider, frukost och middag. Det skumma är dock att jag inte ändrat några rutiner alls. Men jag låg sjuk i feber och magen blev kanske påverkad då, av viruset/bakterien. Så det är väl lite dåligt där nere ett par veckor nu i efterhand kanske.

Det funkar bra om jag baserar min kost 100% på filer, med bra bakteriekulturer, men inget annat. De blir mindre för varje dag så orkar inte bry mig. Tycker inte heller du bör oroa dej.

Numse
2010-02-21, 20:30
Jag har ALDRIG ont i magen, i princip. Men jag la om kosten och åt mer fett och mindre kolhydrater för typ två veckor sen, och efter det fick jag ont i magen precis som dig. En gång om dagen, efter frukost ofta

Imagine
2010-02-22, 18:50
Aa fan va tråkigt, hoppas det blir bättre för er båda.

Är inte så jätte orolig, men det är väldigt väldigt irriterande att jobba med magknip. Har den senaste veckan början äta mycket mindre än vanligt vilket jag inte gillar :/ Allt detta sänker träningsmoralen ganska mycket.

smeander
2010-02-22, 19:43
Jag har rätt så känslig mage och ont i magen var och varannan dag. Men sedan jag började äta Linfrön morgon/kväll så har magen varit mycket bättre, testa och se om det blir bättre för er också :).

Imagine
2010-02-22, 19:53
Okej, tack för tipset :) Ska köpa det snarast. Hur mycket ska man få i sig tycker du?

smeander
2010-02-22, 22:36
Okej, tack för tipset :) Ska köpa det snarast. Hur mycket ska man få i sig tycker du?

Jag vet inte hur mycket man ska få i sig men 1-2 teskedar morgon och kväll fungerar för min mage. Jag brukar hälla linfröna under äggen på mackorna eller i en smoothie :)

Trashcan
2010-02-22, 23:06
Okej, tack för tipset :) Ska köpa det snarast. Hur mycket ska man få i sig tycker du?

Tänk på att linfrö är giftigt i större mängder bara, står info på förpackningen. =)

smeander
2010-02-23, 19:15
Tänk på att linfrö är giftigt i större mängder bara, står info på förpackningen. =)

1msk om dagen. Ajjabajja inte mer :)

King Grub
2010-02-23, 19:18
Hela linfrön är också bra för magen, men där föreligger ingen förgiftningsrisk. Eller så kan man prova loppfrön (psylliumfrö) som också är utmärkt för magen.

Ristretto
2010-02-23, 20:29
På vilket sätt är dessa frön bra för magen?

Imagine
2010-02-23, 20:52
Ska inhandla linfrön imorgon. Tack.

Läste en artikel igår om stressmage, även kallat Irritable bowel syndrome. Väldigt intressant faktiskt. Man kan läsa lite här. (http://www.netdoktor.se/mage-tarm/?_PageId=509) Kan ju mycket väl vara det. Kan ju vara stressad att utan riktigt känna det. Med stress tänker jag direkt på jobb eller skola men det kan ju vara så mycket mer än det.

I artikeln så står det att probiotika kan hjälpa för det ger snälla bakterier. Det finns ju redan i några saker jag redan äter, fil, yoghurt och tomater. Finns också i linfrön som ni nämnt.

Står också att det finns ett läkemedel som heter Bifiform (http://www.bifiform.se./) Det ska tydligen vara väldigt bra mot magen. Ska man testa det under en tid?

Eddie Vedder
2010-02-23, 21:07
På vilket sätt är dessa frön bra för magen?

De ger bulk åt avföringen och kan hjälpa till mot förstoppning.

King Grub
2010-02-23, 22:01
Och mot diarré.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3074458

Vilket gör dom väldigt mångsidiga.

Ristretto
2010-02-23, 22:11
Men är det fibrer i det som gör det eller? Om det är bra mot diarré, har det förstoppande effekt också?

Eddie Vedder
2010-02-24, 06:14
Men är det fibrer i det som gör det eller?

Ja gelbildande fibrer som absorberar vatten. Lägg linfrön i et glas vatten så sker du. De sväller och bildar en gelé.