handdator

Visa fullständig version : Förvirrad ang. restaurangregler


Zsara
2010-02-21, 18:24
Hej hej tänkte se om nån därute kanske kan ge mig ett litet svar på en fundering jag har angående om att jag nu på min nya praktikplats måste ta med mig egen lunchlåda + eventuella mellanmål trots att det är en restaurang(med dagens lunch) jag ska praktisera på, är detta rätt lr fel? har aldrig tidigare blivit tvungen ta me mat då jag jobbat i denna bransh, men är rätt grön inom arbetet men har på tidigare platser blivit i princip förbjuden att ta med nåt till jobbet då jag har för mig de sa att det var emot nån hygienlag?!

Någon kolomänniska som har lust att upplysa mig lite om detta? jag får ingen lön i övrigt utan är där o "praktiserar/arbetstränar"

Tacksam för svar //:Virro

svennebanan
2010-02-21, 18:31
Vet bara att dom inte är skyldiga att bjuda på mat. Det brukar det väl dras en summa från lönen om man väljer att äta där. Självkostnadspris kanske?

pbiddy
2010-02-21, 18:31
Tycker det är rätt självklart att man ska betala sin egen mat.
Ni borde väl ha nån matsal eller liknande som inte kommer i kontakt med resten av verksamheten?

MasterChief
2010-02-21, 18:33
Ett företag kan inte bjuda anställda på mat hur som helst. I så fall måste det förmånsbeskattas. Denna restaurang kan helt enkelt vara den första som försöker följa alla regler.

jakke
2010-02-21, 18:49
Ett företag kan inte bjuda anställda på mat hur som helst. I så fall måste det förmånsbeskattas. Denna restaurang kan helt enkelt vara den första som försöker följa alla regler.

Som när frukost på jobbet heter förmidagsfika =).

Fjällresa blir konferans/strategimöte

MasterChief
2010-02-21, 19:05
Som när frukost på jobbet heter förmidagsfika =).

Fjällresa blir konferans/strategimöte

Mmm, och kontorsmaterial är en ny projektor till chefens vardagsrum.

Pirko
2010-02-21, 19:07
Tycker det är rätt självklart att man ska betala sin egen mat.
Ni borde väl ha nån matsal eller liknande som inte kommer i kontakt med resten av verksamheten?

Även fast jobbet "bjuder" på mat, så kommer du betala av det från din lön.
Jobbade på resturang förut, och det som skulle vara "positivt" var att man fick god mat varje dag gratis. Men nej, det var inte gratis, bara mindre dyrt.

Pdaddy
2010-02-21, 20:09
Haha, vafaan.. en annan får ju en liten lunchersättning på 550 kr på jobbet, visst, de t täcker inte all lunch men e en hjälp på vägen :D

PD

shut teh face
2010-02-21, 20:11
Det beror på, företaget.

Min syster arbetade på en grill i Täby, hon fick äta gratis mat och tog med sig massor av lövbiffar, hamburgare, tillbehör etc, till oss i familjen.

Min andra syster jobbade på en lunchresturang och åt gratis mat, och tog alltid med sig rester hem från jobbet.

Mindre ställen där chefen är rätt skön snubbe och har bra kontakt med sina anställda, får man ta hem i vissa fall o äta gratis. Är det en resturangkedja typ pizzahut, glöm det.

O_Wao
2010-02-21, 20:48
Ett företag kan inte bjuda anställda på mat hur som helst. I så fall måste det förmånsbeskattas.

Korrekt. Däremot är det mot hygienlagar att ta in främmande mat i kylar där restaurangmat förvaras, då måste det finnas en separat kyl någonstans där matlådorna ska förvaras.

F.W.Y.H
2010-02-21, 20:51
Var glad att du hinner äta iaf.