handdator

Visa fullständig version : Längd på twintip skidor??


morpheus
2010-02-21, 16:03
Tja!
Jag undrar vilken längd man ska ha på ett par twintip skidor om man är 184cm själv??

rooz
2010-02-21, 16:09
Beror ju väldigt mkt på vad man gillar. jag har kört mina Gotama i park (190) och det känns klumpigt, då jag är 196.

Skulle satsat på ca -10-12 cm från kroppslängd, OM du bara ska åka park

Doggeh
2010-02-21, 16:47
Jag är en sk. Jibber :P Men jag kör på ett par slitna HEAD skidor, (163 cm). Jag är själv 176 cm och tycker det är ganska skönt med skidor som är ungefär 10 cm kortare än sig själv.

Det handlar ju mycket om vad du ska åka. Park, allround eller puder? Jag åker park och då är det ganska skönt med lite kortare skidor. Tänk på att det ska vara mittenmonterade bindningar om du ska ''raila'' osv.

fiskebulle
2010-02-21, 17:10
Ok, för det första: Vadå twin-tip? Twin-tip är ingen speciell sorts skida utan det betyder bara att den är uppböjd i båda ändarna, vilket de flesta skidor är nuförtiden. Vad är det för några skidor du ska ha egentligen? En parkskida? Isf så tycker jag du ska försöka komma relativt nära din egen längd.

Det är inte så konstigt att Rooz tycker att hans Völkl Gotama är klumpiga i parken, då det är en relativt tung skida som säkerligen är bakmonterad.

Så berätta mer om skidorna du ska köpa om du vill få ordentliga råd.

egge
2010-02-21, 17:58
Plusett på fiskebulle. Framförallt måste du berätta var du hade tänkt åka med dom. Det är väldigt stor skillnad på ett par rena parkskidor och t ex mina BC-freestyle.