handdator

Visa fullständig version : Pol. Kand


Torsk_ole
2010-02-21, 12:30
Vad har ni för erfarenheter av detta program?

Vad har ni valt för kurser?

Läste ni dubblet?

Tips och råd?

Egna tankar?

Tack på förhand!

O_Wao
2010-02-21, 12:47
Du får nog utveckla lite vilket program du menar. Är det Politices Kandidat på något särskilt universitet du tänker på eller mer generellt?

Torsk_ole
2010-02-21, 13:04
Egentligen Politices Kandidat som jag menar.

Finns det andra program som man kan ta en pol. kand med?

Pjotor
2010-02-21, 13:08
Det första du ska fråga dig är nog om du inom ramen för examen kan läsa de ämnen du vill. En examen behöver inte spegla det du jobbar med i yrkeslivet, som brukar vara bra mycket längre än studielivet

O_Wao
2010-02-21, 13:11
Egentligen Politices Kandidat som jag menar.

Finns det andra program som man kan ta en pol. kand med?

Man kan ju ta en Pol Kand lite överallt, bara man läser rätt ämnen. Det har ju dock sina fördelar att läsa på ett program eftersom man får förtur in på populära kurser etc. Pol.Mag finns i bla Uppsala och Umeå och troligen också i Lund om du ska titta på de stora universiteten, där kan du ju ta en Pol.Kand utan problem.

Vad är du intresserad av inom statsvetenskap? Fundera på det, kolla kursutbud, inriktningar etc. Det är så vansinnigt brett att det är bra att veta innan vad man vill inrikta sig på.

jag har läst statsvetenskap i Uppsala, det är en stark betoning på demokrati och teori där, vilket inte i slutändan passade mig. Jag är mer intresserad av förvaltning, men det fick jag tyvärr inte koll på förrän kring när jag skrev C-uppsats. Är du intresserad av förvaltning är nog Förvaltningshögskolan i Göteborg ett bra alternativ.

Torsk_ole
2010-02-21, 13:17
Jag funderar på att läsa pol.kand i Lund, samtidigt som jag läser underrättelseanalys (A+B+C, 90 HP)

Är utbildad officer och när jag börjar läsa kommer jag att ha cirka 2-3 år arberslivserfarenhet.

Tänker även lära mig ett språk (antagligen Franska). Eftersom jag inte läste det på gymnasiet så tänker jag att man kanske skulle kunna läsa in steg 1-3 på komvux och sen börja läsa det på universitet, alternativt flytta till Frankrike.

Vad tror ni?

O_Wao
2010-02-21, 13:24
Jag funderar på att läsa pol.kand i Lund, samtidigt som jag läser underrättelseanalys (A+B+C, 90 HP)

Är utbildad officer och när jag börjar läsa kommer jag att ha cirka 2-3 år arberslivserfarenhet.

Tänker även lära mig ett språk (antagligen Franska). Eftersom jag inte läste det på gymnasiet så tänker jag att man kanske skulle kunna läsa in steg 1-3 på komvux och sen börja läsa det på universitet, alternativt flytta till Frankrike.

Vad tror ni?

Är du en van student som klarar av att ta in stora textmassor skulle du teoretiskt sett kunna läsa dubbelt. Man läser väldigt mycket text, iaf här i Uppsala, en 300 sidor i veckan är inte ovanligt. Man har seminarier och möjligtvis en tenta. Examinationsformerna är centrala för samordning av flera kurser samtidigt.

Att samköra språkstudier och statsvet torde inte vara omöjligt (återigen i Uppsalaperspektiv) bara in föreläsningarna krockar iom att statsveten har en del kontinuerlig examination och språkexamination består av tentor i slutet av terminen.

Är det länge sedan du pluggade tror jag du ska avvakta dubbelstudier och känna efter hur du tycker att det fungerar med normal studietakt. Alternativet är att läsa franskan som kvällskurs, med lägre studietakt, tex 50%.

Uppsala universitet har en hel del samläsning med försvarshögskolan i sthlm, är du intresserad av liknande kanske deras kurser kan vara något?

Torsk_ole
2010-02-21, 13:28
Undanalys är 50 %, en kväll i veckan.

Så det blir 150 % hastighet. Språket kommer jag nog vänta med till slutet.

Uppsala verkar lockande, men då kan jag inte läsa undanalys.

Studietakten torde jag inte ha något problem med (alltså 150 % hastighet).

Torsk_ole
2010-02-21, 13:31
Som jag har förstått det kan man välja lite, mina tankar går så här:

Tänkte ta kand i statsvetenskap.

Välja statistik A+B (60 HP)

Det kan iofs bli tungt det sista året, eftersom jag då ska ta kand i statsvetenskap, kand i undanalys (dock under ett år) och läsa statistik B.



Tänker i A,B,C,D världen fortfarande, heter grundkurs, fortsättningskurs osv nu va?

O_Wao
2010-02-21, 13:46
Uppsatsdelen är tung, man måste fokusera otroligt mycket och jag är glad att jag inte försökte göra mer än skriva uppsats på C-nivån och över det under de terminerna. Det är naturligtvis individuellt och kan nog även ha med ämnesvalet att göra.

Jag tänker också på A, B, C, D fortfarande. Det uttrycktes så i Uppsalas kurskatalog fortfarande i alla fall.

pragmatist
2010-02-21, 15:22
Vi har två pol.kand-program vid vår institution, en "klassiker" med statsvetenskap + nationalekonomi (90 hp i det ena ämnet och 60 hp i det andra) och en med inriktning mot förvaltning (en sorts ersättare för den gamla förvaltningslinjen). De är ganska nystartade men erfarenheterna är goda än så länge.

Att kombinera med statistik är en briljant idé, kunskaper i statistik förbättrar enormt en samhällsvetares anställningsbarhet. Däremot behöver man inte läsa jättemycket statistik. Underrättelsevetenskap är nog kul men troligen kan man läsa in samma kunskaper vid sidan av och behöver inte gå någon särskild utbildning för det.

Rent generellt tror jag det är avancerad nivå och masterutbildning som kommer att bli mer eller mindre ett krav om man ska kunna få jobb som samhällsvetare i fortsättningen.

Torsk_ole
2010-02-21, 16:31
Jag får se hur jag känner efter 3 år, men en master finns i mina tankar, då kommer jag att läsa den i Uppsala med största sannolikhet.

Pragmatist: Vad menar du med vi, dvs var jobbar du? Minst 30 HP statistik hade jag tänkt läsa, får se om de blir 60. Tänker att termin 5 eller 6 kommer jag att studera istället för att praktisera, jag kommer trots allt att ha rätt bra arbetslivserfarenhet samt kontakter.

Tänkte att undanalysen skulle vara schysst att få in, blir dubbla examen då. Även om det inte direkt är en tung examen...

wintersnowdrift
2010-02-21, 21:03
Jag kommer kunna plocka ut min pol.kand med statistik som huvudämne i vår förutsatt att jag klarar C-kurser och uppsats. Jag pluggar också i Uppsala, vilket om jag inte minns fel är den studieort där pol.kand-programmet har högst intagningspoäng med ganska god marginal. Mycket tack vare att statsvetenskapliga institutionen här har ett gott rykte (UD gillar att rekrytera härifrån bl.a.). Vill man läsa NEK skulle jag inte rekommendera Uppsala, däremot har undervisningen i statistik varit bra enligt mig och det var mycket därför jag sadlade om från ursprungsplanen med nationalekonomi som huvudämne (jag har NEK A+B samt statistik A-C som det är nu).

Här känns det som om var och varannan student har läst dubbelt, så är du studievan och motiverad går det säkert bra. Däremot skulle jag inte vilja skriva uppsats och läsa statistik B samtidigt. Det var en kurs med ganska hög belastning (edit: men det är klart, är du matematiskt begåvad och/eller utbildad så går det säkert bra mycket lättare för dig än för mig som inte är så skolad i det gebitet), och jag tror inte att du kommer vilja nedprioritera uppsatsen.

//Kristin

Torsk_ole
2010-02-21, 21:09
Läste natur på gymnasiet, var väl ingen superstjärna, men inget ämne jag hade problem med (VG i matte D).

Ja det tredje kan bli sjukt tungt, två C uppsatser och statistik B.

kan man inte ändra på ordningen?

pragmatist
2010-02-21, 21:20
Jag får se hur jag känner efter 3 år, men en master finns i mina tankar, då kommer jag att läsa den i Uppsala med största sannolikhet.

Pragmatist: Vad menar du med vi, dvs var jobbar du? Minst 30 HP statistik hade jag tänkt läsa, får se om de blir 60. Tänker att termin 5 eller 6 kommer jag att studera istället för att praktisera, jag kommer trots allt att ha rätt bra arbetslivserfarenhet samt kontakter.

Tänkte att undanalysen skulle vara schysst att få in, blir dubbla examen då. Även om det inte direkt är en tung examen...

Jag jobbar på Stockholms universitet, statsvetenskap.

Apropå att läsa dubbelt så hade jag en student som läste in civ.ing. i industriell ekonomi och en dubbelkand i statsvet och nationalekonomi (d.v.s. tre examina) på fyra år effektiv studietid. Det får väl sägas vara starkt jobbat.

Torsk_ole
2010-02-21, 21:27
Galet snabbt!

Det jag undrar mest över är hur han kunde samordna allt, måste kräva bra planering.

Hur tunga är de olika kurserna, statistik A, B, Nationalekonomi A, Statsvetenskap A,B,C?

Det jag undrar mest är hur mycket som krävs av studenten. Vilket självklart är individuellt, men en uppskattning vore trevligt att få.

Mvh

xan
2019-11-07, 22:24
Hur ser arbetsmarknaden ut för de som läst Politices Kandidat generellt? Det jag kan utröna från internet är att det är en väldigt icke-specifik utbildning som mest fungerar som en okej "merit" snarare än att leda till direkta jobb. Har fått tips om att man kan välja nationalekonomi som huvudämne för att lättare få jobb, men då vet jag inte om man tjänar något på att läsa Pol. Kandidat jämfört med att välja en renodlad ekonomiutbildning.