handdator

Visa fullständig version : Svårt för att hålla mig till vegetarianism


Shakemynuts
2010-02-21, 11:37
Hej, det är så att jag är vegetarian. Jag fick inte vara vegetarian som ung av föräldrarna, hemma var det deras mat som gällde, helt enkelt. Så jag åt vegetariskt i skolan bara.

Det är så att jag mår lite illa av att äta kött, antagligen för att jag vet vart det kommer ifrån, men jag tycker det är otroligt gott. Jag kan tycka att det är den riktiga varan, om man säger så, om jag t ex ska äta en måltid som görs på kyckling och istället har quorn så känns det sämre, änfast jag inte vill ha kött.

Något förslag på vad man gör åt detta?

Jag lever med konstant dåligt samvete om jag äter kött. :)

Anledningarna till att jag inte vill äta kött är mest pga djurhållning. Så jag kanske ska prova sånt där ekologiskt kött från bondgårdar som själva föder upp och säljer? Jag blev refererad till en sån sida en gång för rätt så länge sen. Ska maila användaren och be skriva i tråden.

Ignatius72
2010-02-21, 11:42
Något förslag på vad man gör åt detta?

.

Ät det du vill och inte det du vill att du ska vilja.

Psyla
2010-02-21, 11:49
Ekologiskt kött? Vi köper gris svart, jag vet hur slaktningen och uppfödningen går till och kan därmed äta den med rel, gott samvete.

stafh
2010-02-21, 11:52
Hur länge har du varit vegetarian? När jag precis hade slutat med kött var jag väldigt sugen på det ibland, men nu för tiden tänker jag aldrig på det. Finns inte ens på kartan liksom.

mikaelj
2010-02-21, 11:57
Gröna Gårdar? http://www.gronagardar.se

Kika på http://www.ekologisk-mat.se/ och http://www.aktavara.org (tror jag) -- de har länkar vidare till andra ställen där man kan få tag i ekologiskt kött.

xlucasx
2010-02-21, 11:58
Träna mer på att laga till vegetariskt, dom flesta av oss som övergår till veg har haft ett liv på oss att tillaga kött och kan allt sedan barnsben praktiskt taget. Var öppen föra nya recept och testa annat än halvfabrikat och experimentera lite så ska du se att du hittar dina favoriter så småningom. Receptet som kommer nedan är från ett tv-spelsforum där folk ville lära sig laga vegetariskt, jag utgick från att få kunde laga mat där så det är övertydligt men here it goes:

Linssås (istället för köttfärssås)

1 burk tomatkross
2 dl torra röda linser
1 burk skivade champinjoner
1 gul lök
vitlök efter smak (gärna riktigt mycket)
1 paket havre/sojagrädde eller "vanlig" grädde.
Tomatpuré efter smak
Kinesisk soja efter smak
Snabbmakaroner fullkornsvariant (bara förslag, personlig favorit till detta)

Koka upp linserna i dubbla mängden vatten medans du hackar löken. Stek löken tillsammans med champinjonerna, personligen så föredrar jag att tömma i champinjonerna lite senare men steka tillsammans för smak. När löken och champinjonerna är färdiga och linserna är kokade, töm bort eventuellt överblivet vatten från linserna i ett durkslag och blanda i löken, champinjonerna och linserna i gemensam kastrull/gryta med krossade tomaterna.
Tillsätt sojagrädde, vitlök, soja och tomatpuré efter behov och låt det puttra ett tag. Själv inbillar jag mig att det blir godare och tar mer smak av vitlöken ju längre det puttrar, så förslagsvis kan man vänta med att koka upp pastan ett tag men det är som man själv vill.

Bubblare: det fungerar även att riva ned morötter (riktigt gott) och ha i en del spenat utan att det smakar särskilt mycket, men vet att många är känsliga för udda kombinationer så det kan vara en bra idé att skippa spenaten. Går även att använda sig av mindre linser men jag vill ha så mycket som möjligt då det mättar bra. Går självklart även att experimentera och använda sig av andra baljväxter i, men just röda linser är min favorit till detta då det blir mer såsigt.

Shakemynuts
2010-02-21, 12:08
Japp, exakt det jag undrade över Mikael. Tack så mycket.

Jag började äta lite vegetariskt då jag var 14, men fick som sagt inte käka det hemma för föräldrarna, så det blev bara i skolan, det lärde jag mig såklart ingenting på.

Men ungefär 2 år nu med ett litet bakslag i mitten då jag provade äta kött igen.

Jag kan tillaga bra vegetarisk mat, äter otroligt lite färdigköpta produkter och när jag äter vegetariskt med mina kompisar blir dom lika överaskade varje gång över hur den vanliga maträtten vi äter, kan bli så mycket godare då jag gör den.
Jag tycker också att det är otroligt gott, men köttet finns där i bakhuvudet som det bättre alternativet. Vilket stör mig. För jag vill inte äta kött och jag mår dåligt psykiskt av att göra det.

Linssås låter nice. :D Jag har nästan 20kg linser att göra av med.

xlucasx
2010-02-21, 12:26
Om du kan äta lite kött utan att må dåligt någon gång ibland så kan du göra det och äta mestadels vegetariskt? Det måste inte vara allt eller inget, det finns alltid en mellanväg att gå. Har du stora problem med att äta kött så ät helt vegetariskt, personligen så väger mitt samvete/välmående tyngre än att äta opti och det "bättre alternativet" men alla fungerar vi olika. Annars så är ju soja riktigt bra, brukar finnas sojafiléer och dylikt som torrvara riktigt billigt som man sedan kokar upp, steker/använder i gryta och smaksätter. Sojafiléer/strimlor med någon god sås, broccoli och potatisgratäng... nu blev jag hungrig. :)

Menar inte att något ska uppfattas som förenklat eller något, delar bara med mig av mina tankar kring det hela då jag själv inte äter kött. ;)

Loke
2010-02-21, 12:44
Jag kan tycka att det är den riktiga varan, om man säger så, om jag t ex ska äta en måltid som görs på kyckling och istället har quorn så känns det sämre, änfast jag inte vill ha kött.

Det där förstår jag mig inte på. Varför ersätta kött när man helt enkelt kan laga vegetariska rätter? Jag äter vegetariskt 9 av 10 dagar nu och det händer nästan aldrig att jag gör det genom att ersätta kött med quorn eller nåt sånt. Hade en sån period men det vart sjukt dyrt och ändå fick man budgetkänsla hela tiden.

Ignatius72
2010-02-21, 12:47
Är det viktigt att kunna säga att man är vegetarian? Om inte så spelar det väl ingen roll om det slinker ner en köttbit i kvartalet om man nu tycker om kött.

Shakemynuts
2010-02-21, 12:48
Om du kan äta lite kött utan att må dåligt någon gång ibland så kan du göra det och äta mestadels vegetariskt? Det måste inte vara allt eller inget, det finns alltid en mellanväg att gå. Har du stora problem med att äta kött så ät helt vegetariskt, personligen så väger mitt samvete/välmående tyngre än att äta opti och det "bättre alternativet" men alla fungerar vi olika. Annars så är ju soja riktigt bra, brukar finnas sojafiléer och dylikt som torrvara riktigt billigt som man sedan kokar upp, steker/använder i gryta och smaksätter. Sojafiléer/strimlor med någon god sås, broccoli och potatisgratäng... nu blev jag hungrig. :)

Menar inte att något ska uppfattas som förenklat eller något, delar bara med mig av mina tankar kring det hela då jag själv inte äter kött. ;)

Ja men jag hatar sojaprodukter. :D

Äter bara bönor och kikärtor, samt quorn ibland.
Jag klarar inte av att göra vegbiffar och såna saker. Det handlar nog om att jag gör fel skulle jag tro, dom smakar oftast inte bra eller blir torra.

Shakemynuts
2010-02-21, 12:50
Det där förstår jag mig inte på. Varför ersätta kött när man helt enkelt kan laga vegetariska rätter? Jag äter vegetariskt 9 av 10 dagar nu och det händer nästan aldrig att jag gör det genom att ersätta kött med quorn eller nåt sånt. Hade en sån period men det vart sjukt dyrt och ändå fick man budgetkänsla hela tiden.

Det var bara ett exempel. Jag äter nästan inte halv eller helfabrikat alls. Nästan bara kikärtor och olika bönor som jag köper torkade.

Shakemynuts
2010-02-21, 12:50
Är det viktigt att kunna säga att man är vegetarian? Om inte så spelar det väl ingen roll om det slinker ner en köttbit i kvartalet om man nu tycker om kött.

Jo, det spelar roll eftersom jag inte vill ha behovet av att den köttbiten ska slinka ner.

xlucasx
2010-02-21, 12:51
Vegbiffar är verkligen en konst i sig, när jag följde recept så rasade allt samman. Nu för tiden så kör jag på känsla och det fungerar alltid, väldigt viktigt att dosera precis rätt med sojamjöl och potatismjöl annars blir det antingen väldigt torrt eller så rasar allt samman. Ett tips kan vara att låta det steka ett bra tag utan att vända och kolla till, då håller det lite bättre. Säkert 2 år sedan jag gjorde biffar då det är så pass krävande, men gott när man väl har orken. :)

haiduc
2010-02-21, 12:56
Tror mest det är en vanesak... har varit vegetarian i typ 13år eller vad det blir... har aldrig någonsin varit sugen på kött, och antar att du inte heller kommer bli det när vegokosten blir vardag för dig oxå :)

Ignatius72
2010-02-21, 12:56
Jo, det spelar roll eftersom jag inte vill ha behovet av att den köttbiten ska slinka ner.

Behovet är ju inte mycket att göra något åt. Men du får ju bestämma dig, att försöka byta ut kött mot allehanda substitut är ju iaf fel väg att gå.
Sen kan jag inte begripa varför man inte kan ha det bästa av två världar?
OM man 99 gånger av 100 äter vegetariskt men trots allt vill ha en köttbit då och då så förstår jag inte varför man ska plåga sig. Det måste ju vara att man ska visa för omvärlden hur duktig man är. Särskilt pragmatiskt är det ju inte.

Verbatim
2010-02-21, 13:11
Om djurhållningen är problemet så finns det ju en och annan gård som fortfarande går att handla ifrån, priset får ju ta sig en liten käftsmäll dock.

haiduc
2010-02-21, 13:31
Det måste ju vara att man ska visa för omvärlden hur duktig man är.Eller för att man blir äcklad av tanken att äta något som är mördat, särskilt när det är helt onödigt.

Ignatius72
2010-02-21, 13:39
Eller för att man blir äcklad av tanken att äta något som är mördat, särskilt när det är helt onödigt.

Om man har sådana tankar så har man troligen inga problem med att längta efter kött heller. TS pratar ju om att köpa ekologiskt kött, därav min undran.

Loke
2010-02-21, 13:51
Behovet är ju inte mycket att göra något åt. Men du får ju bestämma dig, att försöka byta ut kött mot allehanda substitut är ju iaf fel väg att gå.
Sen kan jag inte begripa varför man inte kan ha det bästa av två världar?
OM man 99 gånger av 100 äter vegetariskt men trots allt vill ha en köttbit då och då så förstår jag inte varför man ska plåga sig. Det måste ju vara att man ska visa för omvärlden hur duktig man är. Särskilt pragmatiskt är det ju inte.

Plusettar inlägget förutom näst sista meningen.

Det är säkert inte omvärlden det handlar om utan snarare en själv. Man måste lära sig att acceptera sig själv och det man gör även fast man inte är perfekt. Det är precis som med styrketräning och optimalhetsen däromkring. Man kan samla på sig kunskap om vad som är optimalt, men sen måste man lyssna på sig själv för att avgöra hur mycket av det som man orkar hålla fast vid utan att tröttna på allt.

Mår man dåligt av att äta kött även fast man vill så är det precis samma problem som att må dåligt för att man dricker sprit och käkar pizza även fast man vill va med på festen. Man får ta och skaffa sig perspektiv och lära sig gilla sig själv även när man inte är perfekt, som sagt.

edit: Skriver väldigt luddigt nu märker jag, hoppas mina tankar går fram ändå.

Shakemynuts
2010-02-21, 14:20
Om man har sådana tankar så har man troligen inga problem med att längta efter kött heller. TS pratar ju om att köpa ekologiskt kött, därav min undran.

Det var ett förslag, jag ville mest kika på hemsidorna jag mindes Mikael postat för ett tag sedan.

Jag skrev i mitt första inlägg att jag både får dåligt samvete och blir illamående av att äta kött.

Därav mitt problem och jag tänkte att kanske prova sånt kött från en gård skulle vara ett alternativ om jag vet att djuren behandlats bra. Prova går ju. Fungerar det inte kan jag ge köttet åt han jag bor med. :D

Men jag är inte säker på om jag vill prova, då det lika gärna kan handla om att jag faktiskt är uppvuxen med kött och bara behöver vänja av mig. Jag har ätit kött 21år av mina 23 i liv. Jag har inte direkt räknat med att alla spår av att vilja ha en köttbit ska försvinna spårlöst såfort jag beslutar att inte äta kött mer.